بهترین سنگ ساختمانی برای طراحی داخلی ساختمان و فضاهای داخلی کدام است ؟

هدف اصلی ما در این مقاله معرفی بهترین سنگ ساختمانی برای طراحی داخلی یا فضای داخلی ساختمان است. سنگ مرمریت یکی از انواع سنگ‌های ساختمانی است که قصد داریم در این قسمت به صورت مفصل‌تر به آن بپردازیم.

مرمریت ، بهترین سنگ ساختمانی

یکی از مشهورترین سنگ‌های ساختمانی ، سنگ مرمریت است . این سنگ جزء دسته سنگ‌های رسوبی و آهکی است که به صورت فرایند دگرگونی تشکیل می‌شود. کانی و مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی سنگ مرمریت را کلسیت، دولومیت و آرگونیت تشکیل داده است که به همراه سایر کانی ها مانند میکا، رس و کوارتز و … در فشار و حرارت بسیار بالا باعث شکل گیری سنگی به نام مرمریت گردیده است.

به طور خلاصه‌تر می‌توان گفت که در طی فرایند دگرگونی سنگ آهک ، ماده‌ی کلسیت موجود در آن دوباره متبلور می‌شود و نوعی سنگ را به وجود می‌آورد که دارای بلور‌های بزرگ و زبر و بهم چسبیده است و در نتیجه‌ی این فرایند سنگ‌هایی با رنگ و طرح‌های مختلف به نام مرمریت به وجود می آیند .

طیف رنگی سنگ مرمریت گسترده است و از رنگ های سفید، کرم، مشکی، عسلی، طوسی یا خاکستری، زرد، قهوه ای و قرمز و صورتی و… تشکیل شده است . هر کدام از این رنگ ها همراه با رگه هایی زیبا در بافت سنگ‌های مرمریت قرار گرفته است که ترکیب این دو موجب شکل گیری جلوه ی بی نظیری در سنگ‌های مرمریت می گردد .

 دلیل انتخاب سنگ مرمریت برای فضای داخلی

اگر دنبال سنگی برای استفاده در قسمت های داخلی ساختمان هستید ما بدون شک سنگ مرمریت را به شما معرفی می کنیم. تنوع بالای سنگ مرمریت یکی از دلایل مهم به کار گیری از مرمریت در فضای داخلی ساختمان است زیرا تعداد معادن مرمریت موجود در کشور بسیار بیشتر از تعداد معادن سنگ‌های دیگر است و قطب اصلی آن در استان فارس است و همچنین شهرستان دهبید یا صفاشهر در این استان یکه تاز معادن سنگ مرمریت مرغوب و با کیفیت است که تعداد زیادی از معادن سنگ مرمریت را به خود اختصاص داده است.

بافت سنگ مرمریت نسبت به سنگ‌های دیگر مانند تراورتن از تراکم بالاتری برخوردار است و تخلخل کمتری نیز دارد و این موضوع باعث می شود که سطح سنگ مرمریت بهتر ساب بخورد و براق و درخشنده باشد که زیبایی این سنگ را دو چندان می کند زیرا یکی از فاکتورهایی که سبب جلب توجه افراد مختلف برای خرید سنگ ساختمانی می شود همین میزان ساب پذیری و صیقلی بودن سطح سنگ است .

در مورد ظاهر سنگ‌های مرمریت باید عنوان کرد که بافت این سنگ دارای طرح و رگه های بسیار متنوع و  زیبایی اند که این امر باعث شده است اولین انتخاب معماران و طراحان برای فضای داخلی ساختمان ها سنگ مرمریت باشد . یکی از دلایل دیگری که موجب می شود سنگ مرمریت را بهترین سنگ برای فضای داخلی نام گذاری کنند استحکام و مقاومت فشاری و سایشی بالای سنگ مرمریت است که این ویژگی ها بسیار مهم و کاربردی است و شما به راحتی می‌توانید از سنگ مرمریت در کف ساختمان مانند راهرو، اتاق، پذیرایی، آشپز‌خانه و همچنین پوشش دیوار های داخلی ، سنگ پله و … بهره گیرید.

البته می توان گفت که بیشترین مصرف سنگ مرمریت در ساخت و ساز ها به سنگفرش فضای داخلی ساختمان مربوط است و دلیل این کار را برای شما بیان کردیم . همچنین سنگ‌های مرمریت به دلیل جنس آهکی و نرمی که دارند راحت تر از سنگ‌هایی نظیر گرانیت برش داده می‌شوند و در سایز های گوناگونی بریده می‌شوند مخصوصا سایز اسلب در طرح های بوک مچ و فورمچ که بسیار محبوب است و زمانیکه از این اسلب‌ها در دکوراسیون یا کف ساختمان استفاده می شود چشم انداز خاص و دلنشینی را می‌سازد‌.

همه‌‌ی این موارد ذکر شده به همراه قیمت مناسبی که سنگ‌های مرمریت دارد باعث شده است که بهترین انتخاب برای طراحی داخلی و فضای داخلی ساختمان ها باشد البته باید عنوان کرد که قیمت سنگ‌های مرمریت نوسان زیادی دارد به طور مثال سنگ‌های زمینه روشن مانند اکثر سنگ مرمریت های دهبید علاوه بر زیبایی از جنس و کیفیت خوبی نیز بهره مند هستند و بنابراین قیمت بیشتری نیز دارند و این فقط به رنگ های سفید نمی شود بلکه سنگ‌های زمینه مشکی و طوسی مرمریت به مانند گلدن بلک و لاشتر هم جزء سنگ‌های قیمت بالای مرمریت به حساب می آیند .

دلیلی که نباید از مرمریت ها در فضای باز استفاده کرد

سنگ‌های مرمریت با وجود اینکه ویژگی های منحصر به فردی دارند و در قسمت های قبلی به اکثر این موارد اشاره کردیم اما نقطه ضعف بزرگی هم دارند که آن جنس آهکی این سنگ‌هاست که باعث شده است میزان جذب آب در این سنگ‌ها بالا باشد البته این مقدار در مقایسه با سنگ لایمستون به مراتب کمتر است اما در مقایسه با سنگ‌هایی مانند تراورتن، گرانیت و کریستال بالاست و زمانیکه شما از سنگ مرمریت در فضاهای باز مانند سنگ نما یا سنگفرش و … استفاده کنید بعد از مدتی سنگ دچار پوسیدگی و پایین آمدن میزان شفافیت و درخشندگی می‌شوند و به طور کلی آسیب می بینند هر چند که امروزه روش های فراوری سنگ‌ها متنوع شده است و شما می‌توانید از سنگ‌هایی که با فراوری چرمی ، تیشه‌ای ، هوند و سند پلاست و … تولید شده‌اند برای قسمت‌های بیرونی استفاده کنید .

نتیجه گیری

هدف ما در این مقاله معرفی بهترین سنگ ساختمانی برای استفاده در فضاهای داخلی و طراحی قسمت‌های درونی ساختمان و بناها بود که قبل از آن به تاریخچه استفاده از سنگ‌ها در ساخت و ساز ها از زمان های گذشته اشاره کوتاهی داشتیم و در ادامه انواع سنگ‌های ساختمانی را به صورت مختصر معرفی کردیم و کاربرد هر کدام از این سنگ‌ها را به صورت کلی بیان کردیم که با توجه به جنس و کیفیتی که دارند در چه قسمت هایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما در قسمت اصلی مقاله ما سنگ مرمریت را به عنوان بهترین سنگ برای طراحی و فضای داخلی ساختمان برای شما معرفی کردیم و از دلایل این انتخاب برای شما گفتیم و همچنین بیان کردیم که چرا نباید از سنگ‌های مرمریت در فضاهای بیرونی یا جاهایی که آبریزی دارند استفاده کرد. امیدواریم که توانسته باشیم تا حدودی به هدف خود رسیده باشیم و به شما در شناخت بهترین سنگ ساختمانی برای فضای داخلی یعنی مرمریت کمکی کرده باشیم. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد انواع سنگ مرمریت و دیگر سنگ‌های ساختمانی دارید پیشنهاد ما به شما مراجعه به سایت همراه سنگ است که مرجع تخصصی شناخت سنگ است و با مشاورین حرفه ای در انتخاب سنگ‌های مختلف شما را یاری می‌دهند.