بهترین رشته تحصیلی برای مهاجرت چیست و چطور انتخاب کنیم؟

یکی از سوالاتی که دانش آموزان و داوطلبان مهاجرت تحصیلی به انگلستان، کانادا و سایر کشورهای اروپایی با آن روبه رو می شوند، بهترین رشته تحصیلی برای مهاجرت است. پاسخ به این سوال به علاقه شما و نیز شرایط کشور مقصد بستگی دارد.

بهترین رشته برای تحصیل در خارج از کشور چیست؟

احتمالا همانند تصورات قبلی شما هم به این نتیجه رسیده اید که پزشکی، دندانپزشکی و شاخه های آن مانند داروسازی و پرستاری احتمالا بهترین رشته برای مهاجرت تحصیلی و تامین آتیه خود در یک کشور خارجی است.

تحصیل پزشکی در انگلستان برای همه مقدور نیست و البته اصلا معقول هم نیست که به همه توصیه کنیم در شاخه علوم تحصیل کنند. به علاوه، تحصیل در رشته پزشکی نیازمند گذراندن آزمون های ورودی و مراحل سخت است.

به طور کلی رشته های تحصیلی مناسب برای مهاجرت به عوامل زیر بستگی دارد:

  • رزومه و مهارت تحصیلی فرد
  • سوابق تحصیلی و علاقه او
  • تقاضا برای آن در رشته در کشور مقصد

از جمله مهمترین و پرتقاضاترین رشته های تحصیلی برای مهاجرت می توان به رشته های زیر اشاره کرد:

  • آی تی
  • مهندسی برق
  • مهندسی مکانیک
  • مدیریت
  • مهندسی عمران
  • پزشکی و شاخه های مرتبط
  • پرستاری
  • حقوق

تحصیل در دبیرستان های خارج از کشور

شروع تحصیل در دبیرستان های خارجی باعث می شود که انتخاب بهترین رشته تحصیلی برای مهاجرت ساده تر شود. شرایط تحصیل در مدارس هر کشور به نظام آموزشی آن بستگی دارد. تحصیل در مدارس خارجی باعث می شود که به شرایط آن کشور، اقتصاد آن و رشته های مورد نیاز مسلط شوید. به علاوه، دانش آموزان مهاجر برای اخذ پذیرش تحصیلی به آیتلس نیاز ندارند و زبان را می توانند قبل از شروع مدرسه در دوره های یادگیری زبان یا با شرکت در کلاس های مدرسه یاد بگیرند.

ورود به دانشگاه برای این دسته از دانش آموزان، به خصوص افرادی که در مدارس معتبر تحصیل کرده اند، ساده تر است.

بهترین رشته تحصیلی برای مهاجرت در مقطع کارشناسی

تحصیل در این مقطع، بسته به کشور مقصد ۳-۴ سال طول می کشد. کشورهای انگلستان، کانادا، آلمان و اتریش بین ایرانیان در سال های اخیر محبوب بوده اند. برای تحصیل در این مقطع به:

  • مدارک هویتی
  • نامه تمکن مالی
  • دیپلم و سایر مدارک تحصیلی
  • نامه پذیرش
  • مدارک زبان با حداقل نمره ۶

نیاز دارید.

بهترین رشته تحصیلی برای مهاجرت در این مقطع معمولا شامل رشته های پزشکی، مهندسی و مدیریت می شود.

مشاوره با یک وکیل مهاجرتی ماهر و باتجربه می تواند به شما کمک کند که دید بهتری از شرایط اقتصادی کشور مورد نظر و آینده خود پیدا کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که کارآموزی نیز به شما کمک می کند که تجربه بهتری از آینده شغلی خود داشته باشید و بهتر تصمیم گیری کنید.

بهترین رشته برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

دوره کارشناسی ارشد و دکترا می توانند به معنی تضمین دریافت شغل باشند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به حداقل نمره آیتلس ۶٫۵ نیاز دارید و دوره آن ۱-۳ ساله است.

مقطع دکترا به منزله شغل برای دانشجویان است و در برخی از رشته ها و دانشگاه ها مقداری حقوق به دانشجو پرداخت می شود. در این مقطع دانشجو باید نامه تائیدیه از استاد راهنما یا سوپروایزر دریافت نماید.

از رشته های پر طرفدار در این مقطع می توان به انواع رشته های مهندسی و همچنین رشته های پزشکی و داروسازی اشاره کرد.

به طور کلی، توصیه می کنیم اگر تمام دوران تحصیل و اشتغال شما در یک زمینه خاص بوده، حتما رشته ای متناسب با همان زمینه را انتخاب کنید. اما اگر به صورت بین رشته ای تحصیل یا کار کرده اید، رشته ای را انتخاب کنید که پس از تحصیل راحت تر می توانید به شغل دست پیدا کنید.

انتخاب رشته تحصیلی برای مهاجرت

علاوه بر در نظر گرفتن شرایط تقاضا برای شغل در کشور مقصد، باید هدف خود را نیز از مهاجرت مشخص کنید.

  • آیا می خواهید درآمد زیادی کسب کنید؟
  • صرفا به تحصیل در یک رشته خاص و دریافت مدرک خارجی علاقه دارید؟
  • آیا هزینه کافی برای پرداخت هزینه های رشته خود را دارید؟
  • توانایی شما در کدام رشته بیشتر است؟
  • سطح علمی دانشگاه، امکانات تحصیلی و پرستیژ اجتماعی چقدر برای شما مهم است؟
  • به دنبال تحصیل در کشورهایی هستید که سیستم آموزشی رایگان است یا شهریه اخذ می کنند؟

بهترین رشته تحصیلی برای مهاجرت از نظر درآمد زایی

مسلما رشته هایی مانند مدیریت، تجارت، وکالت و پزشکی با درآمد زیادی همراه هستند و اولویت مهاجران تحصیلی هستند. اما تحصیل در این رشته ها به همان اندازه به هزینه اولیه زیاد برای گذران دوره خود نیاز دارید.

به غیر از این رشته ها می توانید در رشته های دیگری نیز تحصیل کنید که با درآمد زیادی در آینده برای شما همراه هستند اما هزینه تحصیلی پایین تری همراه هستند.

رشته هایی مانند گردشگری، خلبانی، صنعت هتلداری، فناوری اطلاعات و رشته های فنی مهندسی می توانند درآمد زایی خوبی داشته باشند که این شرایط بستگی به کشور و دانشگاه مورد نظر دارد .برای مثال، در کشور آلمان رشته های طراحی خودرو، انواع رشته های مهندسی و فنی با آینده خوبی همراه هستند چرا که جز کشورهای صنعتی رده بندی می شوند و نیاز بالایی برای تخصص فنی در آن وجود دارد.

در کشوری مانند کانادا، به دلیل رشد چشمگیری اقتصادی و روند روبه رشد تمام مشاغل و رشته ها انواع رشته های مدیریتی خواهان زیادی دارند و البته در کنار آن دیگر رشته ها نیز از بازار کار خوبی برخوردار هستند. بنابراین، در این کشور با فراغ بال بیشتری می توانید رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید.

سخن آخر

برای انتخاب بهترین رشته تحصیلی برای مهاجرت در مورد همه چیز تحقیق کنید که شامل علاقه و سلیقه خودتان نیز می شود. هر چند شرایط تقاضا برای شغل در آن کشور اهمیت دارد و می تواند آینده اقامت و درآمد شما را تضمین کند، اما فراموش نکنید که بهترین بودن در هر رشته ای برای موفقیت کافی است.

بنابراین با در نظر گرفتن علایق و توانایی های خود، به عنوان معیار اصلی موفقیت در یک رشته تحصیلی برای انتخاب بهترین رشته تحصیلی برای مهاجرت اقدام کنید. یک انتخاب درست در کنار پیگیری علایق و توانایی های شما بهترین مسیر را در جهت تحقق اهدافتان پیش روی شما قرار می دهد.

می‌خواهید اقدام کنید؟

در صورتی که به مهاجرت خود یا اعضای خانواده خود به کانادا و انگلستان فکر می‌کنید، یا سوالی در این زمینه دارید، پیشنهاد می‌کنیم همین الان فرم مشاوره کالج ملل، متخصص در امور مهاجرت دانش‌آموزی و دانشجویی به کانادا و انگلستان را تکمیل کنید و از مشاوره ما بهره‌مند شوید.