بررسی و کاربرد و مزایا و معایب انواع کپسول‌های آتش‌نشانی

وقتی صحبت از استفاده از انواع کپسول های آتش نشانی مناسب می شود. یکی از مهم ترین کارهایی که یک کسب و کار می تواند انجام دهد. راهنمایی افراد برای خرید کپسول آتش نشانی مناسب برای می باشد امروزه با توجه‌ به انواع آتش‌سوزی‌ها، کپسول‌های متنوعی که هریک کاربرد خاصی نیز دارند در بازار وجود دارد. قطعا یکی از ملاک های هر فرد برای خرید کپسول، قیمت کپسول آتش نشانی می باشد برای استفاده درست و بجا از این کپسول‌ها بایستی شناخت اولیه و نحوه کاربرد هر یک را دانست. در این مقاله به بررسی و کاربرد و همچنین مزایا و معایب انواع کپسول‌های آتش‌نشانی می‌پردازیم.

کپسول آتش‌نشانی CO2

کپسول‌های آتش نشانی دی اکسید کربن، زمانی که در شرایط مناسب استفاده می‌شوند می توانند جان انسان ها را نجات دهند. با این حال، استفاده از کپسول آتش نشانی دی اکسید در واکنش با گازهای قابل اشتعال، روغن‌ها و پخت و پز یا در یک فضای بسته خطرناک است.

در بیشتر انبارها مجموعه‌ای از لوازم الکتریکی نظیر کامپیوترها، دستگاه‌های بسته‌بندی و ترازوها وجود دارد و یا انبارش کالاهای الکتریکی صورت پذیرفته است و آتش‌سوزی‌های ناشی از اتصالات برقی همواره موجب خسارات جبران‌ناپذیری می‌شوند. برای اطفا حریق‌های ناشی از الکتریسیته و کنترل خطرات الکتریکی در انبارها کپسول آتش‌نشانی CO2 ( دی‌اکسیدکربن ) مناسب‌ترین گزینه است. سیلندر آتش‌نشانی دی‌اکسیدکربن از خاموش‌کننده‌های پاک بوده و پس از اطفا اثری از خود برجای نمی‌گذارد. با توجه به قیمت کپسول آتش نشانی co2  این کپسول یکی از پرطرفدارترین ها می باشد

کپسول آتش‌نشانی پودر و گاز

مایعات قابل اشتعال نفتی سرعت شعله‌وری بسیار بالایی داشته و در صورت بروز آتش‌سوزی در انبارهای مواد نفتی حریق به‌سرعت گسترش خواهد یافت.  کپسول آتش نشانی پودری برای مبارزه با مواد جامد، مایعات و گازهای در حال سوختن (آتش سوزی کلاس A، B و C) استفاده می‌شود. آنها با پودر کار می‌کنند و پوسته ای تشکیل می‌دهند که آتش را خفه و از گسترش آن جلوگیری می‌کند. از معایب این نوع کپسول این است که پودر آن در صورت استنشاق خطرناک است، بنابراین باید در مکان‌هایی با تهویه مناسب استفاده شود و برای ادارات و اماکن خانگی مناسب مناسب باشد.

کپسول آتش‌نشانی فوم

ظرف اصلی کپسول آتش نشانی؛ با محلول بی‌کربنات سدیم و یک ظرف بلند پلی اتیلن داخلی با سولفات آلومینیوم پر شده است. محفظه داخلی با درپوشی که توسط یک پیستون در جای خود نگه داشته مهر و موم می‌شود. هنگامی که پیستون با چرخاندن آن قفل باز می شود، درپوش آن آزاد می‌شود. سپس خاموش کننده معکوس می‌شود تا دو مایع با هم مخلوط شوند. دی اکسید کربن در اثر واکنشی که ظرف را تحت فشار قرار می‌دهد و کف را خارج می‌کند تولید می‌شود.

انبارها به طور سنتی امکان آتش‌سوزی بیشتر و احتمالا حجم بیشتری از مواد قابل اشتعال را دارند.  کپسول آتش نشانی؛ مقرون به صرفه هستند زیرا می‌توانند به راحتی مناطق بزرگی را در مدت زمان کوتاهی پوشش دهند. این یک مزیت در آتش سوزی‌های بزرگ است، زیرا می‌توانید از بروز خسارات قابل توجه جلوگیری کنید.

همچنین این نوع سیستم‌های آتش نشانی مقرون به صرفه هستند زیرا برای خاموش کردن همان مقدار آتش به کپسول های آتش نشانی زیادی نیاز ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید آب، یک عامل کف کننده و نازل‌های بدون گرفتگی است.

کپسول آتش‌نشانی پودری

کپسول آتش نشانی پودر خشک یک انتخاب کپسول آتش نشانی بسیار متنوع است زیرا تقریباً در همه انواع آتش می‌توان از آن استفاده کرد. همانطور که گفته شد،‌ استفاده از کپسول آتش نشانی پودر خشک در فضای بسته توصیه نمی‌شود. نحوه کار کپسول آتش نشانی پودری به این شکل است؛  یک کپسول آتش نشانی پودر خشک مانعی را تشکیل می‌دهد که منبع اکسیژن و آتش را جدا می‌کند. از این رو آتش خاموش می‌شود. از آنجایی که این نوع کپسول آتش نشانی در واقع آتش را خنک نمی‌کند، احتمال کمی برای آتش سوزی مجدد وجود دارد.

جوانب مثبت و منفی

اگر انبار یک جای بارگیری و غیره داشته باشد، جایی که وسایل نقلیه متوقف می‌شوند می‌توان از خاموش‌کننده پودر برای پوشش آتش‌سوزی‌های احتمالی مربوط به خودرو استفاده کرد.

طبقه‌بندی آتش:

آتش خاموش‌کننده پودری به این شکل است که برای استفاده در خطرات کلاس A ، B ، C و برق مناسب بوذه و برای محافظت از مناطق انبار ایده‌آل است.

معایب:

کپسول‌های آتش‌نشانی پودر پس از خاموش‌شدن آتش از احتراق مجدد جلوگیری نمی‌کنند. از پودر نباید در داخل منزل استفاده شود، مگر اینکه لازم باشد خطر آتش‌سوزی خاص را پوشش دهد، زیرا ممکن است خفه‌کننده باشد و برای کاربران در فضاهای محدود مضر باشد و یک تمیزکاری بزرگ انجام دهد.

مزایا:

کپسول آتش‌نشانی پودر از نوع خاموش‌کننده‌های همه‌کاره است و می‌تواند برای سوزاندن جامدات، مایعات، گازها و آتش‌های الکتریکی استفاده شود. خاموش‌کننده‌های پودر برای استفاده در مناطق انبار ایده‌آل هستند؛ زیرا پوشش همه‌جانبه‌ای را ایجاد می‌کنند.