برای بسته بندی دارو از چه فلزی استفاده می شود

برای بسته بندی دارو از چه فلزی استفاده می شود

اصول بسته بندی دارو را می‌دانید؟ بسته بندی مواد دارویی نیز مانند هر مواد دیگری از اهمیت بالایی برخوردار  است. داروها با عوامل محیطی چون اکسیژن، گرما و… واکنش نشان داده و و این واکنش‌ها که ممکن است شیمیایی یا فیزیکی باشند، در نهایت بر ترکیبات و ماهیت داروها اثر می‌گذارند. به همین خاطر بسته بندی دارو با هدف جلوگیری از اعمال تاثیرات محیطی بر روی ترکیبات مواد دارویی انجام می‌شود. بسته بندی دارو را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. اولین و  مهم‌ترین آن بسته‌بندی‌های پلاستیکی با روکش‌های نقره‌ای رنگ آلومینیومی است که نقش محافظت از دارو ر ا بر عهده دارد. علاوه بر این روکش، برخی از داروها مانند شربت‌ها و قرص‌ها درون جعبه‌های کاغذی و برخی از کپسول‌ها در قوطی‌های پلاستیکی نیز قرار می‌گیرند. تمامی این بسته بندی‌ها باید با رعایت اصول و استانداردهای لازم صورت بگیرد.

بطور کلی از بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی برای بسته بندی شربت‌ها، پلاستیک‌های شفاف برای پک کردن سرنگ‌ها و جعبه‌های کاغذی برای بسته بندی قرص‌ها و کپسول‌ها استفاده می‌شود. برخلاف برخی از داروها که بدون روکش فلزی در بطری‌های پلاستیکی به فروش می‌رسند، اغلب قرص‌ها و کپسول‌ها توسط یک لایه فلزی پوشانده می‌شوند. این فلز که شرکت‌های بسته بندی دارو از آن استفاده می‌کنند آلومینیوم است. آلومینیوم خواصی دارد که آن را برای انواع بسته بندی قرص به یک گزینه مناسب تبدیل کرده است.

دلیل استفاده از فلز آلومینیوم برای انواع بسته بندی قرص و دارو

احتمالا برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا از آلومینیوم در بسته بندی دارو استفاده می‌شود. از اصلی‌ترین ویژگی‌های این فلز می‌توان به خاصیت عایق بودن آن اشاره کرد. آلومینیوم از دارو در برابر ورود هرگونه آلودگی و میکروب محافظت می‌کند. ماندگاری داروها بدون استفاده از این پوشش آلومینیومی بسیار کاهش می‌یابد به همین خاطر در بسته بندی اغلب مواد دارویی به چشم می‌خورد. آیا می‌دانید یک بسته بندی اصولی و خوب باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

هدف از بسته بندی محصول فقط محافظت از آن نیست بلکه دسترسی به محصول نیز باید ساده باشد. از دیگر ویژگی‌های این روکش آلومینیومی نرم و منعطف بودن آن است. برای باز کردن بسته بندی فلزی یک دارو تنها کافیست به میزان کمی به این روکش فلزی فشار وارد کنید تا به راحتی دارو از داخل بسته جدا شود.

اصول طراحی بسته بندی دارو که باید به آن‌ها توجه کنید

صنعت بسته‌ بندی دارو یکی از صنایع پرسود در ایران به شمار می‌رود. بسته بندی مواد دارویی باید مطابق با استانداردهای جهانی و منطقه‌ای انجام شود. بهتر است اشاره داشته باشیم که هدف از بسته بندی داروها الزاماً افزایش فروش آن‌ها و جلب نظر مخاطبان نیست؛ بلکه بسته بندی باید متناسب با نوع دارو و افراد مصرف‌کننده آن انتخاب شود. بسته بندی مناسب داروها موجب مواردی چون افزایش کاربرد و زیبایی ظاهری محصول، تسهیل روند انبار کردن و ارسال داروها می‌شود. خوشبختانه شرکت‌های زیادی در زمینه طراحی بسته بندی دارو فعالیت دارند که می‌توانید انجام سفارش خود را به آن‌ها بسپارید. در ادامه به شرح دقیق‌تر اصول بسته بندی دارو پرداخته‌ایم.

1. بسته بندی باید مطابق استانداردهای سازمان غذا و دارو باشد

طراحی بسته بندی دارو باید در چارچوب قوانین سازمان غذا و دارو باشد. تمامی شرکت های بسته بندی دارو تنها پس از اخذ مجوز رسمی از این سازمان می‌توانند فعالیت کنند. از آنجایی که مواد دارویی به صورت مستقیم بر روی سلامت افراد جامعه تاثیر می‌گذارند، رعایت اصول بسته بندی دارو بسیار ضروری است.

2. پکیجینگ دارو باید از محصول محافظت کند

برخی از د ارو به راحتی با عوامل محیطی واکنش نشان می‌دهند. بنابراین بسته بندی آن‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که محافظت از محصول را تضمین کند. احتمالا دقت کرده باشید که شربت‌های دارویی را در شیشه‌های تیره رنگ بسته بندی می‌کنند. دلیل انتخاب این متریال جلوگیری از نفوذ نور آفتاب به محتویات درون شیشه است. بطور کلی بسته بندی داروها متناسب با ماهیت آن‌ها صورت می‌گیرد. برای مثال برخی از کپسول‌ها و قرص‌ها بدون بسته بندی پلاستیکی با روکش آلومینیومی، تنها در یک قوط پلاستیک قرار می‌گیرند. درحالی‌که سایر قرص‌ها حتی اگر درون یک جعبه کاغذی باشند، بسته بندی توسط روکش فلزی را باید داشته باشند.

3. دسترسی به دارو برای بزرگسالان راحت و برای کودکان دشوار باشد

بسته بندی دارو باید به‌گونه‌ای باشد که کودکان به راحتی موفق به باز کردن بسته آن نشوند. بطور کلی هرگونه دارویی باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود با این حال بسته بندی باید به نوعی باشد که دارو را به راحتی در دسترس کودکان قرار ندهد. روکش‌های فلزی اگرچه توسط یک فرد بزرگسال به راحتی باز می‌شوند، اما طراحی آن‌ها به نحوی است که یک فرد خردسال نمی‌تواند آن را باز کند.

4. اطلاعات لازم باید بر روی بسته بندی دارو درج شود

از دیگر اصول طراحی بسته بندی دارو، درج اطلاعات لازم بر روی آن است. نام تجاری دارو، شرکت سازنده، دوز دارو، طریقه مصرف و شرایط نگهداری دارو از مهم‌ترین مواردی است که بر روی بسته بندی اغلب داروها به چشم می‌خورند. نام و دوز دارو را بر روی بسته بندی فلزی آن نیز مشاهده خواهید کرد. اما اطلاعات بیشتر مانند طریقه مصرف یا نگهداری معمولا بر روی بسته بندی جعبه‌ای دارو درج می‌شود.

طراحی بسته بندی دارو با استودیو گرافیک حرفه ای

بسته بندی داروها باید از دو جهت مورد توجه قرار بگیرد. مورد اول اطمینان از سلامت محصول است که تا به اینجای مطلب به صحبت درباره آن پرداخیتم. مورد بعدی بعد شکل ظاهری بسته بندی داروهاست که باید آن را به یک شرکت طراحی گرافیک حرفه ای بسپارید. آیا می‌دانید بهترین شرکت طراحی گرافیک برای طراحی بسته بندی دارو کدام شرکت است؟ استفاده از طرح‌های گرافیکی روز به روز در حال افزایش است. دیگر کسب و کار و برندی را نمی‌توان پیدا کرد که نیاز به طرح گرافیکی نداشته باشد و بتواند مخاطبان خود را مجاب به استفاده از محصول یا خدمت خود کند. برای پیروزی در این رقابت سنگین، همراه داشتن توانایی و قدرت بهترین شرکت گرافیکی ضروری است. شرکتی که از همه لحاظ توانایی به اجرا گذاشتن طرح را داشته باشد و بدون کم و کاستی بتواند بهترین طراحی را برای یک بسته بندی اعمال کند.

شرکت های بسته بندی دارو سعی دارند با طراحی شکیل‌تر بسته بندی‌ مواد دارویی خود، فروششان را افزایش دهند. همان‌طور که زیبایی شکل ظاهری بسته بندی مواد غذایی در میزان فروش آن‌ها تاثیر دارد، در صنعت بسته بندی دارو نیز به این مورد توجه می‌شود. همان‌طور که خواندید شرکت‌های دارویی مجاز نیستند محصولات خود را هر طور که می‌خواهند بسته بندی کنند چراکه این بسته بندی‌ها باید مطابق استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان غذا و دارو باشد. بنابراین اگر به طراحی بسته بندی دارو فکر می‌کنید توصیه ما این است که حتما از یک شرکت کاربلد و باتجربه در این زمینه کمک بخواهید. چه مواردی از بسته بندی داروها نیاز به طراحی دارد؟

طراحی جعبه دارویی

برخی از داروهای متداول که مصرف زیادی دارند مانند انواع مسکن‌ها را احتمالا به صورت ورقی خریداری می‌کنید. اما اغلب قرص‌ها و کپسول‌ها به صورت چند ورق درون یک جعبه کاغذی بسته بندی می‌شوند. چگونگی طراحی این جعبه برای جلب اعتماد و نظر مشتری بسیار حائز اهمیت است. تصور کنید برای خرید یک دارو به داروخانه مراجعه کرده‌اید. دو داروی یکسان اما ساخت شرکت‌های دارویی متفاوت و با بسته بندی متفاوت را پیش روی شما می‌گذارند. بر روی جعبه یکی از داروها تمامی اطلاعات دارو به شکلی درست درج شده است. نحوه بسته بندی، رنگ‌های به کار رفته بر روی جعبه دارویی، فونت نوشته‌ها، لوگو شرکت دارویی سازنده و… همگی به بهترین شکل ممکن بر روی جعبه درج شده‌اند. در مقابل جعبه دوم یک جعبه ساده و بدون هیچ اطلاعاتی است.

 

شما به عنوان یک خریدار به کدام یک از این شرکت‌های دارویی اعتماد می‌کنید؟ بی‌شک انتخاب شما نیز جعبه‌ای است که به بهترین شکل ممکن طراحی شده است. چگونگی طراحی بسته بندی جعبه دارو در جلب اعتماد مشتری تاثیر بسزایی دارد. تنها یک شرکت طراحی گرافیک که در این زمینه تجربه دارد می‌تواند اصول طراحی جعبه‌های دارو را رعایت کند.

طراحی لیبل‌های کاغذی شیشه‌های شربت دارویی

از  دیگر مواردی که نیاز به طراحی دارد می‌توان به برچسب‌های کاغذی که بر روی شیشه‌های شربت چسبانده می‌شود اشاره کرد. اطلاعاتی چون اسم دارو، دوز آن، موارد مصرف و منع مصرف، تداخل دارویی و طریقه نگهداری از مهم‌ترین مواردی است که باید بر روی این لیبل‌ها درج شود. مهم‌ترین اصل طراحی لیبل شربت‌های دارویی این است که نباید بیش از حد اندازه با درج اطلاعات زیاد شلوغ شوند. تنها اطلاعات مهم و ضروری را باید بر روی این لیبل‌ها درج کنید.

انتخاب فونت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. فونت باید به نوعی باشد که برای تمامی افراد خوانایی داشته باشد. با توجه به اینکه هر فردی ممکن است در خانه خود داروهای مختلفی نگهداری کند، اسم دارو باید بزرگ‌تر از سایر متن‌ها بر روی لیبل درج شود تا افراد به هنگام استفاده دچار مشکل نشوند. تاریخ تولید و انقضای دارو نیز از دیگر موارد ضروری است که چاپ آن بر روی لیبل‌های کاغذی از اهمیت بالایی برخوردار است.

طراحی نحوه چیدمان قرص‌ها در بسته‌بندی‌های آلومینیومی

از دیگر مواردی که نیازمند طراحی است می‌توان به چیدمان قرص‌ها در بسته بندی‌ها اشاره داشت. اگرچه اغلب داروها به شکل رایجی که مشاهده می‌کنید در بسته بندی‌ها چیدمان می‌شوند اما برخی از داروها بسته به دوز مصرف چیدمان مخصوصی دارند. همچنین بر روی بسته بندی های فلزی قرص‌ها تاریخ و روزهای هفته نیز درج می‌شود تا مصرف کننده طبق همان روزهای مشخص شده داروی خود را مصرف کند.

طراحی پلاستیک‌های نگهدارنده سرنگ‌ها

برای بسته بندی سرنگ‌ها از یک روکش پلاستیکی شفاف و مقاوم استفاده می‌شود. قسمت پشتی این روکش‌های پلاستیکی، کاغذی است که برای سهولت باز کردن بسته بندی به کار گرفته می‌شود. معمولا بر روی قسمت کاغذی اطلاعاتی درج می‌شود. طراحی این بخش از بسته بندی داروها را نیز می‌توانید به شرکت‌های طراحی بسته بندی بسپارید.

طراحی فاتکتور برای شرکت های دارویی

از دیگر مواردی که شرکت های طراحی گرافیک می‌توانند اقدام به طراحی آن‌ها کنند، فاکتور فروش برای شرکت های دارویی است. طراحی فاکتور در‌واقع گارانتی و تعهد فروشنده در ازای خدمات ارائه شده است. لذا استفاده از فاکتور و ارائه آن به مشتری، پس از فروش کالا و محصولات یک ضرورت محسوب می‌شود. با گسترش کسب و کار‌ها، ساخت فاکتور باعث اعتماد مشتریان برای خرید می‌شود. با توجه به تاثیر فاکتور در بازاریابی و لزوم سفارش اصولی و استاندارد، برای انجام طراحی، می‌بایست به شرکت‌های معتبر در این زمینه مراجعه کنید. مجموعه طراحی گرافیک علاوه‌بر طراحی فاکتور آنلاین، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی گرافیک به‌صورت حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف مانند طراحی کارت ویزیت حرفه‌ای، طراحی و ساخت لوگو، طراحی و ساخت پوستر و… می‌کند.

طراحی استرابورد برای فروش بیشتر دارو

طراحی استرابورد صنعتی، شرایط جدیدی را در تبلیغات محیطی به‌وجود آورد و باعث کاهش هزینه‌های تبلیغات و افزایش بهره‌وری شد. فتوشاپ پرطرفدار‌ترین نرم افزار طراحی استرابورد است که توسط اکثر شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدرت تبلیغاتی بالا سبب شده تا میزان استفاده از طراحی استرابورد تلویزیون و سایر روش‎‌های تبلیغاتی را تحت تاثیر خود قرار دهد و استقبال بیشتری از آن شود. وجود ابعاد ثابت در استرابورد باعث تسهیل کار طراحان شده است و همچنین باعث زیبا‌سازی فضای شهر می‌شوند

مراحل خدمات بسته بندی محصولات دارویی

‎‌برای سفارش خدمات بسته بندی محصولات دارویی باید ابتدا یک شرکت طراحی بسته بندی باتجربه پیدا کنید. توجه داشته باشید که تخصص شرکت در خروجی کار تاثیر بسزایی دارد. اگر شرکت بسته بندی تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد، ممکن است شرکت دارویی را با ضررهای زیادی مواجه کند. برای داشتن یک طراحی حرفه‌ای نیاز داریم که مراحل ساخت بسته بندی را به خوبی بدانیم.

  1. بریف تولید کار طراحی

اولین قدم برای ساخت یک جعبه حرفه‌ای برای محصول مشتری، به دست آوردن اطلاعات است. عموما طراح با استفاده از یک بریف گرافیک، روند جمع آوری اطلاعات را انجام می‌دهد.

  1. شناخت محصول

شناخت اصولی و مناسب محصول یکی از اقداماتی است که هر گرافیک‌کار باید آن را قبل از پیاده سازی بسته محصول انجام دهد. استفاده از محصول، پیدا کردن چالش‌های محصول و همچنین نقاط قوت محصول از آن دست مواردی است که باید به خوبی قبل از ایده پردازی برای ساخت جعبه محصول به آن توجه کافی داشت.