از چاپ لیبل تا چاپ کاتالوگ: صفر تا صد امور چاپ و بسته‌بندی برای فروش محصولات

دکتر سید امیر سجاسی یکی از مدیران با تجربه در صنعت چاپ است که با بیش از ۱۵ سال سابقه در مدیریت مجموعه چاپ پرنیان، موفق به همکارای با ده‌ها برند مختلف در کشور در زمینه‌ فروش محصولات مختلف شده است. در این گفتگو نظر ایشان را درباره مراحل چاپی مختلفی که مرتبط با فروش محصولات هستند جویا شده‌ایم.

  • جناب دکتر سجاسی لطفاً درباره خدماتی که صنعت چاپ و بسته‌بندی در زمینه ارائه و فروش محصولات به بهترین نحو به کسب و کارها ارائه می‌دهد بگویید.

صنعت چاپ به کمک قابلیت‌های بسیاری که دارد، از مهم‌ترین همراهان صاحبان کسب و کار برای نمایش مناسب محصولات، خدمات یا توانایی‌های ایشان است. به کمک دستگاه‌های مدرن و به روزی که این روزها در چاپخانه‌های معتبری همچون چاپخانه چاپ پرنیان موجود است، خدمات متنوعی همچون چاپ کاتالوگ، چاپ کارت ویزیت، چاپ پوستر، چاپ تراکت، چاپ لیبل، چاپ ست و اوراق اداری و پاکت، و حتی چاپ جعبه مقوایی و چاپ جعبه لمینیتی برای کسب و کارها ممکن است. با چاپ هر یک از این موارد، هر کسب و کار قدمی به برندسازی بهتر نزدیک شده، و موجب آشنایی تعداد بیشتری از افراد با خود می‌شود. به همین خاطر است که می‌گوییم صنعت چاپ همراه کسب و کارها برای برندسازی است، و لازم است که کسب و کارها از قابلیت‌های این صنعت به صورت هوشمندانه استفاده کنند.

  • منظورتان از استفاده هوشمندانه از قابلیت‌های صنعت چاپ چیست؟

همانطور که گفتم چاپخانه‌ها می‌توانند به کمک انجام دادن اموری چون چاپ کاتالوگ، چاپ تراکت، چاپ لیبل و حتی چاپ جعبه‌های مناسب برای بسته بندی محصولات به کمک کسب و کارها بیایند، یعنی در واقع تنوع محصولات چاپی بسیار بالاست. چاپخانه‌های بسیاری هم که به دستگاهی قدیمی یا جدید این صنعت مجهز هستند در این زمینه فعالیت می‌کنند. با توجه به این دو مورد، منظور بنده از استفاده هوشمندانه از قابلیت‌های این صنعت، انتخاب کاربردی‌ترین مدل تبلیغات چاپی و انتخاب بهترین چاپخانه و دستگاه‌های چاپ برای چاپ تراکت، پوستر، یا… است. برای مثال چاپ کاتالوگ ( چاپ افست و دیجیتال کاتالوگ ) که یکی از با اهمیت‌ترین کارهای تبلیغاتی محسوب می‌شود، می‌بایست در زمان مناسب و با کمک به روزترین دستگاه‌ها انجام شود تا نتیجه نهایی بهترین نتیجه ممکن باشد، چرا که در هنگام چاپ کاتالوگ می‌بایست دستگاه‌های چاپ تنظیمات مناسبی داشته باشند که از نظر رنگ و… بهترین خروجی ممکن را داشته باشیم. یا برای چاپ تراکت در تیراژ بالا، باید به این نکته توجه کرد که مشکلات پخش رنگ و… موجب خراب شدن نتیجه کار نشود. البته چاپ تراکت در تیراژ پایین هم از این مساله مستثنی نیست. یا برای چاپ لیبل محصولات باید در انتخاب نوع کاغذ و برچسب دقت کافی را به عمل آورد که کارایی نهایی مثبت باشد. انتخاب فکر شده هر یک از این موارد و چاپخانه مناسب برای انجام هر یک، همان انتخاب هوشمندانه‌ای است که خدمت شما گفتم.

  • جناب سجاسی آیا برای تهیه ملزومات چاپی نیاز به زمان‌بندی خاصی هم هست؟ مثلاً کسب و کارها چه زمانی باید برای چاپ لیبل اقدام کنند یا زمان مناسب چاپ کاتالوگ و چاپ تراکت کی است؟

فرض کنید که شما تهیه کننده یک محصول فیزیکی هستید. اولین موردی که باید برای آن اقدام کنید، چاپ لیبل است. با چاپ لیبل می‌توانید نام برند و لوگو یا اطلاعات خلاصه مد نظرتان را به صورت برچسب روی بسته‌بندی محصول بچسبانید. چاپ لیبل در ابعاد مختلف ممکن است و بسته به ابعاد محصول و بسته‌بندی آن می‌توان برای طراحی و چاپ لیبل اقدام کرد. حتی اگر به فروش خدمات نیز مشغول هستید، می‌توانید از طراحی و چاپ لیبل برای تبلیغات محیطی در ابتدای کارتان استفاده کنید.

چاپ تراکت نیز یکی از کارهایی هست که برای تبلیغات محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً از چاپ تراکت برای موقعیت‌های خاص همچون افتتاحیه‌ها، حراج‌های ویژه، و حتی اعلام کالکشن جدید برای محصولات استفاده می‌شود. مزیت بزرگ چاپ تراکت نسبت به چاپ کاتالوگ یا چاپ پوستر، امکان تولید در تیراژ بالا با قیمت مناسب‌تر به خاطر ابعاد کوچک‌تر و تفاوت نوع کاغذ و… است. به همین خاطر در موقعیت‌های خاص پیشنهاد ما چاپ تراکت است.

اما چاپ کاتالوگ یکی از مهم‌ترین کارها برای بازاریابی و برندسازی و ماندگار در ذهن افراد است. در واقع با چاپ کاتالوگ مناسبی که در آن تمامی محصولات و خدمات به بهترین نحو نمایش داده شده‌اند، شما اصلی‌ترین قدم برای معرفی خود را برداشته، و به صورت حرفه‌ای به نمایش توانایی‌های خود می‌پردازید. به همین خاطر معمولاً چاپ کاتالوگ در زمانی که تمامی محصولات آماده هستند انجام می‌شود تا کلیت کارهای مجموعه را پوشش دهد.

چاپ بقیه محصولات تبلیغاتی نیز بسته به زمان مشخص خود و بسته به نیاز صنایع مختلف صورت می‌گیرند. برای مثال چاپ ست اداری یا چاپ کارت ویزیت و چاپ پاکت برای امور دفتری و اداری الزامی است و اگر محصولات را با بسته‌بندی مخصوص عرضه می‌کنید باید به فکر چاپ جعبه مقوایی یا چاپ جعبه لمینیتی نیز باشید.

  • کسب و کارهایی که نیاز به توضیحات تخصصی در زمینه چاپ کاتالوگ، چاپ لیبل یا دیگر ملزومات چاپی تبلیغاتی دارند از چه طریقی می‌توانند سوالات خود را با شما در میان بگذارند؟

مجموعه چاپ پرنیان در خدمت همه عزیزانی است که می‌خواهد از طریق تبلیغات چاپی به گسترش کسب و کار خود کمک کنند. وبسایت چاپ پرنیان راه ارتباط ما با این عزیزان است و همکاران با تجربه بنده در تمامی روزها و ساعات کاری برای پاسخگویی و ارائه مشاوره به صورت رایگان در خدمت شما هستند تا به امید خدا بتوانیم با چاپ تراکت و کاتالوگ حرفه‌ای یا دیگر ملزومات چاپی شما را برای رسیدن به جایگاهی که شایسته آن هستید همراهی کنیم.