طرز تهیه آش دوغ خانگی: سریع، ساده و با مواد اولیه ارزان

آش‌ها از غذاهای سنتی و ارزشمندی هستند که همواره در سفره‌های ایرانی جای خود را داشته‌اند. آش دوغ یکی از این غذاهاست که در شهرهای مختلفی مانند اردبیل، تبریز، رشت، شیراز و … با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. عموماً سبزی، نخود، دوغ و برنج مواد اصلی این آش هستند که در همه نقاط کشور به کار می‌روند. البته در برخی مناطق از اضافه کردن موادی مانند لوبیای سفید، لپه و بلغور گندم نیز به آن‌ها می‌پردازند. همچنین، شیوه پخت آش دوغ در هر شهری متفاوت است. به عنوان مثال، در مناطق شمالی، آش دوغ را رقیق‌تر از سایر مناطق تهیه می‌کنند. در این مطلب، قصد داریم تا به شما روش‌های تهیه آش دوغ را آموزش دهیم تا بتوانید این غذای خوشمزه را به عنوان پیش‌غذایی مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی، سفره افطار یا مراسم‌های گوناگون داشته باشید.

مواد لازم :

در آغاز مواد لازم و میزان آن را در جدول زیر بیان می­کنیم:

 

نخود ۲۰۰ گرم
برنج نیم­دانه یا آسیاب­شده ۲۰۰ گرم
سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز) ۳۰۰ گرم
سیر رنده­شده دو بوته
نعنای خشک ­شده ۵۰ گرم
نمک، ‌فلفل، زردچوبه به میزان لازم
دوغ دو و نیم لیتر
آب به میزان لازم
روغن به میزان لازم
تخم­مرغ یک عدد
آرد به میزان لازم

 

طرز تهیه :

برای تهیه آش دوغ خوشمزه، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

مرحله اول: آماده‌سازی حبوبات

نخود را چندین ساعت در آب سرد خیس کنید، بهتر است این کار را از شب قبل انجام دهید. هر دو ساعت یک‌بار آب نخود را عوض کنید. پس از چندین ساعت خیساندن نخود، آن را با آب سرد آبکشی کنید.

مرحله دوم: پخت برنج و نخود با هم

نخودها را در قابلمه ریخته و چند لیوان آب به آن اضافه کنید و با حرارت متوسط پخته شوند. بعد از آن، برنجی که از قبل با آب سرد شسته و کنار گذاشته بودید را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم: اضافه‌کردن سبزی

بعد از نرم‌شدن برنج، سبزی‌های مناسب مانند تره، جعفری و گشنیز را به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله حتما از گذاشتن درب قابلمه خودداری کنید تا آش تیره نشود.

مرحله چهارم: افزودن دوغ محلی

پس از پخته شدن سبزی، دوغ محلی را به محتویات قابلمه اضافه کنید و مدام آش را به هم بزنید تا دچار بریدگی نشود.

مرحله پنجم: اضافه‌کردن ادویه‌ها

در این مرحله ادویه‌های مناسب را به آش اضافه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که چون دوغ موجود در آش، خود میزان بالایی از نمک دارد، آن را با احتیاط و به میزان کم استفاده کنید تا سبب شوری آش نشود.

مرحله ششم: طبخ نهایی و آماده‌سازی جهت سرو غذا

بعد از حدود ۱۵ دقیقه که از حرارت‌دیدن دوغ گذشت، شعله را خاموش کنید. آش را در ظرف مناسبی بریزید و برای تزیین آن می‌توانید از پیاز داغ یا نعناع داغ استفاده کنید.

سخن آخر

آش دوغ یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانیان است که با ترکیبی از نخود، برنج، سبزی‌ها و دوغ تهیه می‌شود. با توجه به مراحلی که برای تهیه آش دوغ باید انجام شود، این غذا نیازمند زمان و تمرکز است.آش دوغ به دلیل داشتن مواد غذایی مورد نیاز برای بدن از جمله پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی، می‌تواند به عنوان یک غذای سالم و مغذی برای خانواده‌ها مطرح باشد. همچنین، طعم و مزه خاصی که در آش دوغ وجود دارد، باعث شده است که این غذا به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایرانی شناخته شود.

مجله آشپزی مامی کوکینگ با هدف به اشتراک گذاشتن دستورهای غذایی سالم و خوشمزه برای خانواده‌ها، به عنوان یکی از بهترین منابع آشپزی در دسترس شما قرار می‌گیرد.در این مجله، شما با تنوعی از دستورهای غذایی روزانه، پیشنهادات تغذیه‌ای سالم و نکات آشپزی حرفه‌ای آشنا خواهید شد. هر آموزش این مجله برای شما فرصتی است تا با دستورهای جدیدی در بخش‌های مختلف آشپزی، از جمله طبخ غذاهای ایرانی، غذاهای خارجی و شیرینی‌پزی و انواع نوشیدنی و انواع سوپ و آش آشنا شوید.

مجله آشپزی مامی کوکینگ، بهترین راهنمای شما در آشپزی خواهد بود، همچنین با مشارکت شما در بخش نظرات، این مجله را به یک فضای تعاملی و پویا تبدیل می‌کنیم.پس با مشاهده این مجله، به دنبال سفری در جهان آشپزی باشید و از لذت خوردن غذاهای خانگی لذت ببرید.

پایان رپورتاژ آگهی