پرکاربردترین نوع چاپ در بسته‌بندی جعبه دارویی کدام است؟ چرا؟

داروها در دسته کالاهای اساسی قرار دارند و بسته‌بندی آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. چاپ و بسته‌بندی داروها نسبت به سایر کالاها نیاز به دقت بیشتری دارد. نکته اول در مورد تامین ماشین آلات مورد نیاز و سپردن کار به چاپخانه‌ای معتبر است که داروهای تقلبی را در جعبه‌ها قرار ندهند. مورد بعدی کیفیت چاپ در بسته‌بندی جعبه دارویی است و باید طرح مورد نظر به صورت یکدست و واضح روی جعبه چاپ شود. شرکت‌های دارویی پس از انتخاب طرح مناسب برای بسته‌بندی‌ها کار را به چاپخانه می‌سپارند. در این مرحله سوال اصلی این است که از کدام نوع چاپ برای بسته‌بندی جعبه دارویی استفاده می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال باید انواع روش‌های محبوب چاپ و ویژگی‌های هرکدام را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع چاپ در بسته‌بندی جعبه دارویی

شاید بنظرتان مهم نباشد اما اگر جزو تولید کنندگان هستید بهتر است با انواع روش‌های چاپ آشنا بوده و اطلاعات نسبی در مورد آن‌ها داشته باشید. در این صورت می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین روش را نسبت به محصول خود انتخاب کرده و هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید.

  • چاپ افست یا لیتوگرافی

یک روش قدیمی و پرکاربرد است که فرآیند چاپ را با استفاده از صفحات فلزی به نام زینک انجام می‌دهد. در چاپ افست کل طرح مورد نظر روی یک سطح صاف یا همان پلیت قرار گرفته و حرکت غلتک‌ها باعث انتقال رنگ و چاپ می‌شود. البته فقط قسمت‌هایی که قرار است چاپ شوند مرکب را به خود جذب می‌کنند و بقیه قسمت‌ها با محلول‌های خاص یا آب مرطوب شده و مرکب را دفع می‌کنند. این مدل چاپ به روش‌های لیتوگرافی باریکه الکترونی، قلم آغشته، نوری، نرم و … قابل انجام است.

چاپ افست یکی از روش‌های چاپ مسطح و مناسب برای بسته‌بندی جعبه دارویی است. در این روش به دلیل امکان کنترل جریان جوهر، تصویر چاپ شده وضوح و کیفیت بالایی دارد و رنگ‌ها بر روی سطح تثبیت می‌شوند. همچنین در این روش اگر میزان جوهر کم شود تصویر با کاهش رنگ و کیفیت مواجه نمی‌شود و تنها با استفاده از چند کلید جریان جوهر به حالت عادی بازمی‌گردد. سرعت بالای چاپ و قابل استفاده بودن برای اکثر سطوح مثل مقوا، پارچه، پلاستیک و .. از دیگر مزایای آن است. فقط چاپ افست برای تیراژ بالا مناسب است و هزینه زیادی ندارد.

  • چاپ سیلک اسکرین

این روش چاپ کمی با روش‌های دیگر تفاوت دارد و عملیات چاپ با استفاده از یک صفحه مشبک (استنسیل متخلخل) انجام می‌شود. این صفحه روی پرده‌های نوری فلزی یا پارچه‌ای قرار دارند. در روش چاپ اسکرین طرح مورد نظر روی سطح مشبک انتقال یافته و روی باقی قسمت‌ها که قرار است بدون چاپ باقی بمانند پوشانده می‌شوند. فرآیند چاپ در روش اسکرین به این صورت است که جوهر به صفحه مشبک فشرده شده و سپس روی سطح مورد نظر منتقل می‌شود. این روش برای چاپ روی کارتن و مقوا، چاپ و بسته‌بندی انواع جعبه‌ها، چاپ روی نایلون، تابلوهای صنعتی و هنری، گونی و پارچه بکار می‌رود. چاپ اسکرین برای تیراژهای کم مناسب است.

  • چاپ دیجیتال

یکی از روش‌های نوین چاپ است که در آن تصاویر چاپ شده کیفیت بسیار بالایی دارند. در چاپ دیجیتال بجای جوهرهای معمولی از تونر استفاده می‌کنند. یکی از مزایای اصلی و تفاوت چاپ دیجیتال با روش‌های دیگر جذب نشدن تونر و جوهر در کاغذ است که درنتیجه باعث کاهش مواد زائد شیمیایی می‌شود. در این روش طرح مورد نظر به صورت فایل pdf ذخیره شده و به طور مستقیم چاپ می‌شود. ویژگی سفارشی بودن چاپ دیجیتال این امکان را به شما می‌دهد تا تغییرات را در کوتاه‌ترین زمان اعمال کنید. همچنین راه‌اندازی این روش چاپ به هزینه زیادی نیاز ندارد. چاپ دیجیتال برای چاپ و بسته‌بندی جعبه دارو، کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت و … کاربرد دارد.

چاپ دیجیتال مزایای زیادی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به سرعت بالای چاپ و دقت بالای آن اشاره کرد. برخلاف سایر روش‌ها شما می‌توانید در چاپ دیجیتال با چاپ چند نمونه و بررسی کیفیت آن‌ها بقیه کار را ادامه دهید. این روش چاپ برای تیراژ کم هم مناسب است و از این بابت مشکلی نخواهید داشت. همچنین به دلیل کم بودن میزان رنگ و مواد شیمیایی در چاپ دیجیتال سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

چاپ برجسته

از سایر روش‌های چاپ که در بسته‌بندی جعبه دارویی می‌توان از آن استفاده کرد چاپ برجسته است. در این روش سطح چاپ شونده نسبت به سایر سطوح دارای برجستگی است و غلتک‌ها پس از آغشته شدن به مرکب آن را به سطح مورد نظر انتقال می‌دهد. از انواع چاپ برجسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • چاپ فلکسو

در این نوع چاپ که درون خطی است عملیات چاپ بر روی مواد انعطاف‌پذیر انجام می‌شود. فلکسوگرافی یک روش مناسب برای چاپ بسته‌بندی‌ها است. چون کارهایی مثل برش و تا کردن توسط خود چاپگر انجام می‌شود. این روش چاپ سرعت بالایی دارد و به دلیل استفاده از لایه‌بندی امکان چاپ سفارش‌های بزرگ را بدون وقفه فراهم می‌کند. همچنین برای سفارشات بزرگ روشی مقرون به صرفه است.

  • چاپ لترپرس

این روش چاپ بیشتر برای سطوحی مثل چوب و فلز مناسب است و برای بسته‌بندی جعبه دارو کاربرد ندارد. در چاپ لترپرس حروف به صورت برجسته چاپ می‌شوند و قابل لمس هستند.

مناسب‌ترین روش چاپ برای بسته‌بندی جعبه دارو

باتوجه به توضیحاتی که در مورد انواع روش‌های چاپ داده شد و با ویژگی‌های هرکدام آشنا شدید این شما هستید که انتخاب می‌کنید چاپ را با کدام روش انجام دهید. در بسته‌بندی جعبه دارو مسائل بهداشتی بیشتر از سایر موارد اهمیت دارد. به همین دلیل بنظر می‌رسد چاپ دیجیتال برای این کار مناسب‌تر باشد. چرا که جوهر و مواد شیمیایی روی سطح بسته‌بندی باقی می‌ماند و به داخل آن نفوذ نمی‌کند. همچنین از نظر اقتصادی به صرفه است و برای تعداد کم هم می‌توان از آن استفاده کرد. البته این به آن معنی نیست که روش‌های دیگر مثل افست، اسکرین، الکترواستاتیک و … برای بسته‌بندی جعبه دارو کاربرد ندارند. اما باید روشی را انتخاب کنید که بازدهی بیشتری داشته و برای داروها ضرر نداشته باشد. مجموعه کیان مهر آمادگی و امکانات لازم برای انجام انواع چاپ و بسته‌بندی را دارد و کافی است پس از انتخاب طرح مورد نظر با ما در ارتباط باشید تا نسبت به محصول مورد نظر مناسب‌ترین روش چاپ را به شما پیشنهاد دهیم.

تهیه و تنظیم: شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر

 

منابع

www.kianmehrco.com

 

پایان رپورتاژ آگهی