۱۰ روش عالی برای سرگرم کردن کودکان

سرگرم کردن کودکان یکی از دغدغه‌های اصلی و همیشگی والدین است؛ البته این مسئله برای پرستاران و مربیان کودک نیز مطرح می‌باشد؛ چراکه نمی‌توان کودکان را به حال خود رها کرده تا به هرطریقی خود را سرگرم کنند.

کودکان ممکن است برای سرگرم کردن خود  دست به کارهای خطرناکی بزنند یا ناخواسته خود را با برنامه‌های سرگرم کنند که مناسب سن آن‌ها نیست و به نوعی بدآموزی دارد.

به همین دلیل بسیاری از والدین یا افرادی که وظیفه نگهداری از کودکان را برعهده دارند مدام به دنبال روش‌هایی برای سرگرم کردن کودکان هستند تا کودک بتواند لحظاتی شاد، در آرامش و با حفظ سلامت را سپری کند.

سرگرمی که برای کودک انتخاب می‌شود باید مفرح باشد و به هیچ عنوان به سلامتی کودک آسیبی نزند؛ از طرفی بهتر است که از نظر ذهنی باعث رشد کودک شود و به نحوی هوش کودک را به چالش بکشد.

سرگرمی‌های کودک به شدت بر شکل‌گیری شخصیت، رشد ذهنی و جسمی، سلامت روحی روانی و… او تاثیرگذار است؛ بنابراین باتوجه به اهمیت این مسئله در ادامه سعی کرده‌ایم ده مورد از بهترین روش‌های سرگرم کردن کودکان را شرح دهیم پس با ماه همراه باشید.

کاردستی

تمام کودکان به این مسئله که بتوانند با مواد و وسیال مختلف یک شئ جدید را خلق کنند علاقه نشان می‌دهند؛ ساختن وسایل مختلف به کودک فرصت این را می‌دهد که تحلیل کند با ابزار معمولی می‌توان یک وسیله قشنگ و جدید درست کرد.

به این منظور می‌توانید به کمک چسب، کاغذرنگی، پلاستیک‌های یکبارمصرف، اشیاء بلااستفاده و… با همراهی کودک کاردستی درست کرده و به این شکل ساعت‌ها کودک را مشغول کار با مواد و ابزار کنید.

کاردستی باعث تقویت تعادل ذهنی و جسمی کودک، تجربه کار با ابزار مختلف، درک استفاده بهینه از مواد و… را می‌دهد.

نقاشی

یکی از راحت‌ترین و متداول‌ترین روش‌های سرگرم کردن کودکان نقاشی کردن است؛ نقاشی حداقل جنب‌وجوش فیزیکی را دارد و در شرایطی که برای کودک یا والدین امکان فعالیت فیزیکی نیست یک سرگرمی عالی است.

نقاشی به کودک شما فرصت شناخت رنگ‌ها، پیاده کردن تفکرات و…  را می‌دهد؛ از آنجایی که همراهی کردن کودک در این سرگرمی بسیار راحت است باعث نزدیکی بیشتری بین والدین و کودک هنگام سرگرمی می‌شود.

کتاب خواندن

بدون شک کتاب یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سپری کردن اوقات فراغت و سرگرم کردن کودکان است؛ خوشبختانه کتاب‌‌های حوزه کودک تنوع بسیار بالایی دارند و شما می‌توانید کتاب‌های مناسب را باتوجه به سن، روحیه و سلیقه کودک انتخاب کنید.

کتاب یک سرگرمی مفید و سالم برای کودک شما است؛ از طریق خواندن کتاب برای کودکتان می‌توانید بسیاری از مسائل را به او آموزش دهید و در کنار سرگرم شدن کودک فرهنگ کتاب‌خوانی را در شخصیت او نهادینه کنید.

آشپزی

اکثر کودکان کار با وسایل آشپزخانه و مواد خوراکی را به شدت دوست دارند، حتی بسیاری از کودکان با وسایل آشپزی یا آشپزخانه بیشتر و بهتر از اسباب‌بازی سرگرم می‌شوند.

بنابراین اگر درگیر امور آشپزخانه هستید یا ایده‌ای برای سرگرم کردن کودک خود ندارید با او به آشپزخانه بروید؛ شما می‌توانید مشغول پختن یک شیرینی یا درست کردن یک خوراک شوید و با حفظ احتیاط طوری جلوه دهید که با کمک فرزندتان در حال آشپزی یا مرتب کردن آشپزخانه هستید.

فضای آشپزخانه و آشپزی گرما‌بخش و صمیمی است و سپری کردن وقت کودک با والدین خود در آشپزخانه می تواند احساس امنیت و صمیمیتی که کودک به آن نیاز دارد را به خوبی ایجاد کند.

بازی‌های ابتکاری

کودکان اگرچه علاقه وافری به اسباب‌بازی دارند اما اغلب بسیار زود از بازی کردن یا یک اسباب‌بازی خسته می‌شوند و دیگری جذابیت چندانی برای آن‌ها ندارد و با آن سرگرم نمی‌شوند.

شما به عنوان والدین یا شخصی که با کودکان سروکار دارد بجای صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید اسباب‌بازی‌های جدید می توانید برای سرگرم کردن کودک از بازی‌های ابتکاری کمک بگیرید.

شما می‌توانید به کمک ابزار، وسایل، اشیاء، فضاها و بطور کل هرآنچه می‌تواند در خلق یک بازی مفرح و سرگرم کننده نقش داشته باشد ساعت‌ها کودک خود را با یک بازی ابتکاری سرگرم کرده و به او نکات آموزشی را در قالب بازی بفهمانید.

اسباب‌بازی

اسباب بازی جزء جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره کودکان است و قاعدتا به رشد فکری و ذهنی آن‌ها کمک بسیاری می‌کند؛ اما اکثر کودکان تنها مدت زمان کوتاهی با یک وسیله بازی کرده و سپس از آن خسته می‌شوند.

جدا از این مسئله بسیاری از اسباب‌بازی‌ها تنها جنبه سرگرمی دارند این در حالی است که امروزه اسباب‌بازی‌های فکری بسیار مناسب با سنین مختلف کودکان وجود دارد.

اسباب بازی فکری نتنها مدت زمان بیشتری کودک شما را سرگرم می‌کند بلکه حتی در استفاده مداوم نیز برای کودک جذابیت خود را حفظ می‌کند؛ همچنین این اسباب‌بازی‌ها کودک را به فکر کردن و استفاده از جنبه‌های ذهنی مختلف وا می‌دارند؛ ازاین رو جدا از سرگرمی برای رشد ذهنی کودک شما موثر هستند.

برنامه‌های تلویزیونی

در سراسر دنیا برنامه‌های تلویزیونی کودک یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌های سرگرم کردن کودکان است؛ برنامه‌های مختلف گروه کودک می‌توانند مدت زمانی را در طول روز کودک شما را سرگرم کنند البته نباید تماشای تلویزیون بیش ازحد باشد.

امروزه برنامه‌های کودک در انواع بسیار مختلفی تولید شده و اکثرا نیز جنبه آموزشی دارند ازاین رو کودک شما باتوجه کردن به این برنامه‌های تلویزیونی نتنها سرگرم می‌شود بلکه در زمینه‌های مختلف نیز به خوبی آموزش می‌بیند.

فعالیت‌های هنری

به عنوان یکی دیگر از بهترین روش‌های سرگرم کردن کودکان می‌توان به انجام فعالیت‌های هنری اشاره کرد خوشبختانه اکثر کودکان نیز علاقه و استعداد زیادی در این زمینه دارند.

فعالیت‌های هنری انواع بسیار گوناگونی دارد بطور مثال می‌توان به یادگیری ساز، آواز، نقاشی و طراحی، نمایش، هنرهای دستی و… اشاره کرد؛ اکثر فعالیت‌های هنری از سطوح مبتدی تا حرفه‌ای برای کودکان نیز قابل انجام هستند.

بنابراین شما می‌توانید به رفتار کودک خود دقت کرده و یا از او سوال کنید تا بفهمید در چه زمینه‌ هنری استعداد و علاقه دارد؛ سپس می‌توانید در آن زمینه شرایط آموزش و فعالیت را برای کودک خود فراهم کرده تا علاوه بر سرگرمی هنرهای ذاتی او نیز شکوفا شود.

خاله‌بازی

خاله بازی اصطلاح نوستالژی و آشنا برای تمام افراد است و در هر فرهنگ و کشوری برخی از بازی‌ها و سرگرمی‌های کودکان را می‌توان جز خاله بازی محسوب کرد.

آموزش زبان و داستان‌های کودکانه

یادگیری زبان برای کودکان یک سرگرمی بسیار مفید است که حتی بر آینده آن‌ها و کسب موفقیت‌های تحصیلی تاثیربسزایی دارد بنابراین آموزش زبان به کودکان در کنار سرگرم کردن آن‌ها بسیار آینده‌نگرانه است.

بنابراین والدین می‌تواند در اوقات فراغت حتی در خانه و بدون نیاز به کلاس آموزشی با کودک خود از طریق آموزش زبان انگلیسی سرگرم شوند.

به این منظور امروزه کتاب‌های کمک آموزشی بسیاری وجود دارد که در غالب داستان‌های کودکانه انگلیسی و جذاب انگلیسی را با زبانی ساده و قابل فهم به کودکان شما آموزش می‌دهند.

خواندن داستان‌های کودکانه انگلیسی نتنها یک سرگرمی مناسب برای کودکان است بلکه روشی موثر، راحت، کم‌هزینه و پربازده برای آموزش انگلیسی به کودکان می‌باشد.

مشارکت در امور و اعمال مسئولیت

اگر روز پرمشغله و پرکاری دارید و نمی‌توانید ساعتی را برای سرگرم کردن کودک خود به یک سرگرمی خاص اختصاص دهید می‌توانید در کنار امور انجام امور روزمره خود از کودکتان بخواهید که مشارکت کرده به شما کمک کند و مسئولیتی را به جا آورد.

برای مثال اگر در حال نظافت منزل هستید می‌توانید چند ظرف پلاستیکی و یا نشکن را به همراه یک دستمال مرطوب به کودکی دهید و از او تقاضا کنید که به شما کمک کند و ظروف را دستمال بکشد.

با سپردن چنین مسئولیت‌های سبک و بی‌خطری به فرزند خود نتنها او را سرگرم کرده بلکه به او احساس مفید و قابل اعتماد بودن داده و به نحوی او را با واژه مسئولیت آشنا می‌کنید.