تابلو روان چیست و از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

تابلو روان امکانی است که به­کمک آن می­توان تبلیغات بصری جذابی را برای بیزینس­های مختلف به­وجود آورد. این تابلوهای پیشرفته به گونه­ای ساخته می­شوند که چشم و مغز مخاطب و عابرین را به­خود جلب کرده و تاثیر زیادی در افزایش تعداد مشتری­های یک کسب­وکار دارند.

اما سوال اینجاست که نحوه ساخت و عملکرد این تابلوها به چه صورتی است؟ آیا می­توان از این تکنولوژی در تمام کسب­وکارها استفاده کرد؟ کدام یک از صاحبین مشاغل بیشتر به استفاده از این تابلوها نیاز دارند؟ آیا حقیقت دارد که تابلوهای روان می­توانند موجب افزایش فروش شوند؟

برای پاسخ به سوالات مطرح­شده در این مقاله با ما همراه باشید تا توضیحات کاملی را در رابطه با تابلوهای روان به شما ارائه دهیم. همچنین قرار است تا با تشریح اجزای تشکیل­دهنده این تابلوها، شما را به درک عمیق­تری از عملکرد این تکنولوژی برسانیم. پس درصورتی­که علاقه­مند به آشنایی بیشتر با این تابلوها هستید و می­خواهید از مزیت­های بی­نظیر آنها در کسب­وکارتان بهره­مند شوید، ما را همراهی کنید.

تابلو روان چیست؟

این تکنولوژی یک صفحه­نمایش کوچک است که از نورهای LED تشکیل شده و به­وسیله یک پردازنده مدیریت می­شود. چیزی که در این صفحه­نمایش به­تصویر در می­آید، معمولا یک متن تبلیغاتی یا شکل هندسی است که نگاه­کردن به آن، باعث جلب توجه مخاطب می­شود.

توجه داشته باشید که عابرین و افراد، با خیره­شدن به تابلوهای روان، نمی­توانند مغز خود را به عدم مطالعه متن نوشته­شده روی تابلو، دعوت کنند. به همین دلیل است که اگر یک کسب­وکار از کلمات درستی برای معرفی بیزینس خود استفاده کند، می­تواند به­کمک این تکنولوژی، شاهد افزایش تعداد مشتری­های خود باشد.

اگر بخواهیم این تابلوها را به ساده­ترین شیوه ممکن دسته­بندی کنیم به 2 نوع تک­رنگ و فول کالر می­رسیم. در مدل تک­رنگ، معمولا یک متن به­نمایش در می­آید و کل صفحه از یک رنگ خاص و واحد تشکیل شده، این در حالی است که فول کالرها معمولا در کنار متن، می­توانند اشکال هندسی مختلف را با حرکات نمایشی خاص در معرض دید مخاطبان اجرا کنند.

قطعات تابلوی روان

قطعات تابلو روان شامل رنگ­ها، منبع تغذیه، برد کنترل و قاب یا فریم می­شود که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از موارد گفته­شده خواهیم پرداخت.

تعداد رنگ­های موجود در تابلو روان

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، اگر بخواهیم تابلوهای روان را در ساده­ترین شکل ممکن دسته­بندی کنیم، به 2 مدل تک­رنگ و فوال کالر می­رسیم. اما توجه داشته باشید که علاوه­بر موارد گفته­شده، تابلوی روان از حالت 3 رنگ و 7 رنگ نیز بهره می­برد که در ادامه به تشریح تفاوت هر یک پرداخته­ایم:

  • تک­رنگ: مدل­های تک­رنگ معمولا مناسب بیزینس­هایی هستند که به کلام بیشتر از افکت، انیمیشن و اشکال هندسی اهمیت می­دهند. در واقع اگر بخواهیم یک مثال بارز در رابطه با این تابلوها بزنیم، باید اشاره­ای به تخفیف­های “یکی بخر، 2 تا ببر” داشته باشیم. توجه کنید که در چنین متن تبلیغاتی، هدف به­نمایش گذاشتن متن است نه تصویر. به همین دلیل صاحبین چنین مشاغلی با بهره­مندی از آنها، به نیاز کسب­وکار و بیزینس خود پاسخ می­دهند.
  • مدل­های 3 رنگ و 7 رنگ: همان­طور که از تعداد رنگ­های این تابلوهای روان مشخص است، معمولا از 3 تا 7 رنگ هماهنگ و مکمل، برای به­نمایش­گذاشتن متن و تصویر استفاده می­شود. توجه داشته باشید که برخی بیزینس­ها، مثل انواع فروشگاه­های لباس و بوتیک، نیاز دارند تا با استفاده از تابلو روان، نظر مخاطب را به نوشته، افکت و انیمیشن جلب کرده و به­واسطه این جلب توجه، اقدام به جذب مشتری به ویترین فروشگاه کنند. باید بگوییم همان­طور که قابل پیش­بینی است، با زل­زدن عابرین به ویترین فروشگاه، امکان خرید از بوتیک مورد نظر تا چند برابر افزایش پیدا می­کند.
  • فول کالر: فرقی نمی­کند که ساکن کدام یک از شهرهای کشور ایران هستید، چیزی که اهمیت دارد این است که به احتمال زیاد، در میدان اصلی شهرتان، شاهد یک تلویزیون فول کالر بوده­اید که از آن تصاویر و ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی پخش می­شود. دقت داشته باشید که این تلویزیون­های فول کالر، نوعی تابلوی روان به­حساب می­آیند که تصاویر آنها از 3 رنگ RGB سیستم­های کامپیوتری و گرافیکی تشکیل شده است.

برد کنترل چیست و چه نقشی در تابلو روان دارد؟

بعد از بررسی ماژول (یا همان بلوک­های LED که موجب خلق رنگ و تصویر می­شوند) نوبت به بررسی برد کنترل می­رسد. در رابطه با این قطعه از تابلوهای روان باید گفت که در برد کنترل، یک پورت ورودی، جهت دریافت اطلاعات دیده می­شود.

این قطعه می­تواند نقش motherboard کامپیوتر را در تابلوهای روان اجرا کرده و اطلاعات مختلف ماژول را دریافت کند. باید اضافه کنیم که وقتی ماژول، اطلاعات محتوایی خود را به سرتاسر تابلو ارسال می­کند، این برد کنترل یا میکروکنترلر است که می­تواند آنها را به­نمایش در بیاورد.

لازم به ذکر است که بردهای کنترل به 2 صورت آفلاین و آنلاین کار می­کنند که در مدل آفلاین، معمولا اطلاعات به­طور مستقیم در اختیار برد قرار می­گیرد. این در حالی است که در میکروکنترلرهای آنلاین از یک نرم­افزار استفاده می­کنند تا بتوانند توانایی مدیریت اطلاعات واردشده به برد را داشته باشند.

در ایران 3 برند هویدو، Novastar و Linsn هستند که بردهای کنترلی باکیفیتی را در اختیار خریداران قرار می­دهند. دقت داشته باشید که بردها با توجه به طراحی و کارایی خود، قادر هستند تا داده­های دریافت­شده از ماژول را تبدیل به متن و تصویرهای قابل فهم برای مغز و چشم انسان کنند.

به همین دلیل درصورتی­که قصد خرید تابلو روان برای بیزینس و کسب­وکار خود را دارید، نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشید که انتخاب هر یک از مدل­های برد کنترل، می­تواند در نتیجه اقدام تبلیغاتی شما تاثیرگذار باشد.

منبع تغذیه تابلو روان چگونه کار می­کند؟

منبع تغذیه همان قسمتی است که برق دستگاه یا همان تابلو تامین می­شود. به­طوری که مهم نیست موضوع بحث در مورد یک سیستم کامپیوتری باشد یا یک تابلوی روان؛ چیزی که اهمیت دارد این است که تا وقتی یک منبع تغذیه برای دریافت برق شهری وجود نداشته باشد، هیچ­یک از ابزارهای گفته­شده قادر به کارکردن نخواهند بود.

به بیان دیگر، زمانی که اطلاعات و داده­ها توسط ماژول و برد کنترلر دریافت می­شوند، باید برقی وجود داشته باشد که بتواند LEDهای موجود روی تابلو را (فارغ از تک­رنگ یا چند رنگ­بودن) روشن کند. همچنین لازم به ذکر است که ولتاژ این منابع تغذیه، عموما 5 ولت است که از بهترین­های موجود در بازار می­توان به 2 مدل ایران پاور CZCL و 701 هایتک اشاره کرد.

نقش قاب، فریم یا کابینت در ساختار تابلوهای روان

قاب تابلو روان باید طوری ساخته شود که نسبت به آب و رطوبت مقاوم باشد و ماژول، برد کنترل و منبع تغذیه به­درستی در آن قرار بگیرند. این فریم در واقع همان اسکلت کلی تابلوهای روان است که وجود آن از قطعات اصلی این تکنولوژی­ها محسوب می­شود. باید اضافه کنیم که جنس این قاب از فلز است و تک­تک پیچ­های ماژول، برد کنترل و منبع تغذیه روی آن قرار گرفته و چفت می­شوند.

در چه جاهایی می­توان از تابلو روان استفاده کرد؟

تابلوی روان معمولا در 2 نوع بیرونی و داخلی ساخته می­شود. ازاین­رو می­تواند به نیازهای تبلیغاتی کسب­وکارها در داخل و خارج از فروشگاه پاسخ دهد. باید بگوییم تابلوهایی که در خارج از محیط کار نصب می­شوند، باید ضدآب باشند و نسبت به ضربه مقاومت خوبی از خود نشان دهند.

همچنین لازم به ذکر است که ساختار تابلوهای بیرونی بسیار متفاوت­تر از تابلوهای درونی است. به­طوری که استحکام آنها در برابر گرما بالاست و نور LED که از آنها پخش می­شود، در شب و روز قابل تنظیم است.

در مقابل تابلوهای بیرونی، انواع درونی وجود دارند که نسبت به نوع قبل از قیمت کمتری برخوردار هستند. همچنین قابل پیش­بینی است که این تابلوها از مقاومت، ضدآب­بودن و کیفیت مدل­های بیرونی برخوردار نیستند.

مشخصات تابلوی روان

تا زمانی که با مشخصات تابلوی روان و هر محصول دیگری آشنا نباشید، قاعدتا نمی­توانید هنگام خرید کالای مورد نظر خود، نسبت به کیفیت آن آگاه شوید. به همین دلیل در رابطه با مشخصات تابلوهای روان باید گفت که فاکتورهایی مثل:

  • فضای کارکرد (indoor & outdoor)
  • دات پیچ (Pixel Pitch)
  • نوع ای سی درایور (IC Driver type)
  • درخشندگی (Brightness)
  • ساختار هر پیکسل (Pixel Configuration)
  • نوع هاب ارتباطی (Interface Hub)
  • نوع چیپ ست (LED Chip)
  • نوع دکودر (Decoder type)
  • نوع اسکن (Scan type)

می­توانند هنگام خرید و انتخاب این محصولات بسیار مهم و کمک­کننده باشند.

درباره ماژول تابلو روان بیشتر بدانید

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، ماژول بخشی از تابلوهای روان است که می­تواند اطلاعات را دریافت کرده و به­طرف برد کنترل ارسال کند. ازاین­رو اگر بگوییم مهم­تری بخش تشکیل­دهنده هر تابلوی روان، ماژول آن است، اغراق نکرده­ایم.

در رابطه با این عضو مهم از تابلوی روان باید به این نکته اشاره کنیم که در صنعت ساخت این تکنولوژی از 2 ماژول استاتیک و رفرش استفاده می­­شود که هر کدام از آنها، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در ادامه به تشریح تفاوت هر یک پرداخته­ایم.

معرفی ماژول­های استاتیک و بررسی مشخصات آنها

Driving اصطلاحی است که به نوع نمایش­دادن اطلاعات LEDها در تابلوهای روان گفته می­شود. در این راستا باید گفت که در ماژول­های استاتیک، عملیات Driving به­صورت همزمان روی LEDها انجام شده و تمام چراغ­ها در یک زمان مشخص، روشن می­شوند.

به همین دلیل می­توان نتیجه گرفت که ماژول­های استاتیک، فرمان روشن­شدن را به­طور مستقل به هر یک از LEDها ارسال می­کنند و به این ترتیب، عملیات Driving به­صورت یک­جا و یک­دست روی چراغ­ها اجرا خواهد شد.

در ساخت این مدل از ماژوال­ها از تعداد ICهای بیشتری استفاده می­کنند و همین موضوع سبب شده تا انواع استاتیک، نسبت به رفرش­ها از قیمت بیشتری برخوردار باشند. نکته قابل توجه دیگر در رابطه با این ماژول­ها این است که تحت هیچ شرایطی نمی­توان از دات پیچ­های پایین در آنها استفاده کرد. زیرا رزولوشن تصویر کاهش پیدا کرده و نتیجه کار مطلوب نخواهد شد.

مصرف برق در ماژول­های استاتیک بسیار زیاد است. به همین دلیل اگر با خرید و انتخاب آنها، شاهد طول عمر کوتاه­شان بودید، زیاد تعجب نکنید. علت این است که LEDهای این ماژول­ها، فشار بار زیادی را متحمل می­شوند و این موضوع ارتباط مستقیمی با طول عمر آنها خواهد داشت.

ماژول­های رفرش چه ویژگی­هایی دارند و مزیت آنها نسبت به استاتیک در چیست؟

در ماژول­های رفرش، دستور نمایش به­صورت سطری ارسال می­شود. به این ترتیب هر LED با توجه به سطری که در آن قرار دارد، Driving خواهد شد. به بیان دیگر می­توان گفت که به­جای ارسال دستورات مستقلانه، در این ماژول، استفاده از راهکارهای سطری اولویت بیشتری دارد.

به همین علت است که مصرف برق در ماژول­های رفرش نسبت به استاتیک کمتر است و همین موضوع طول عمر آنها را افزایش می­دهد. البته نباید این مسئله را نادیده گرفت که میزان درخشندگی و کیفیت تصویر این ماژول­ها نسبت به استاتیک­ها پایین­تر است.

با نحوه خرید و سفارش تابلوهای روان آشنا شوید

احتمالا بعد از اینکه با تابلوی روان و قطعات سازنده آن آشنا شدید، به این نتیجه رسیده­اید که بیزینس شما نیاز به چنین تابلوهایی جهت جذب مشتری و افزایش فروش دارد. به همین دلیل ممکن است بپرسید که چگونه می­توان نسبت به خرید این تابلوها اقدام کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هر تابلو از شکل، رنگ، متن و ماژول خاص خود تشکیل می­شود. ازاین­رو این شما هستید که قبل از سفارش باید مشخص کنید که از محصول مورد نظرتان چه انتظاری دارید؟ بعد از مشخص­کردن این موضوع می­توانید به مجموعه ای اس آی لایت مراجعه کرده و تابلوی روان خود را سفارش دهید.

کارشناس­های این مجموعه می­توانند در سفارش، خرید و ارتقای تابلوهای روانی که مد نظر دارید، به شما کمک کرده و تجربه یک خرید باکیفیت و رضایت­بخش را با شما سهیم شوند.

جمع­بندی

تابلو روان به­واسطه اینکه می­تواند موجب افزایش بازدید از فروشگاه و محصولات یک بیزینس شود، به­عنوان یک تکنولوژی ضروری و مفید برای کسب­وکارها شناخته می­شود. به­طوری که اکثر صاحبین مشاغل تصمیم می­گیرند تا با استفاده از متن، افکت و اشکال هندسی توجه مخاطب را به ویترین و خدمات خود جلب کنند.

این تابلوها از قطعات مهمی با نام­های ماژول، برد کنترل، منبع تغذیه و قاب تشکیل می­شوند که وجود هر یک از آنها در ساخت تابلوهای روان الزامی است.

اگر برای بیزینس خود به­دنبال یکی از این تابلوها هستید، باید مشخص کنید که آنها را به­صورت تک­رنگ می­خواهید یا چند رنگ؟ همچنین باید به این نکته مهم بپردازید که ماژول­های استاتیک برای بیزینس شما بهتر هستند یا رفرش؟

بعد از پاسخ به این سوالات می­توانید به مجموعه ای اس آی لایت مراجعه کرده و بعد از برقراری ارتباط مستقیم با کارشناسان آن، اقدام به سفارش و خرید تابلوی روان مورد نظر خود کنید. انجام این کار می­تواند تاثیر زیادی در افزایش فروش شما داشته باشد.

پایان رپورتاژ آگهی