کیمونو لباس‌ سنتی ژاپنی

1779501168

کیمونو لباس خاصی بوده و برای دوخت آن باید استانداردهای خاصی رعایت شود

کیمونو یکی از شناخته‌شده‌ترین نوع پوشاک و در واقع سنتی‌ترین لباس رسمی مردم ژاپن است. این لباس پیشینه‌ی بسیار طولانی داشته.

کیمونو، جامه‌ای سرتاسری دارای آستین‌های بلند و گشاداست و تا ساق پا را می‌پوشاند. امروزه، بیشتر زنان کیمونو می‌پوشند؛ آن هم در موقعیت‌های اجتماعی خاص. هنوز نیز عده‌ای از زنان و حتی مردان مسن از کیمونو به عنوان لباس روزانه خود استفاده می‌کنند، اما استفاده اصلی کیمونو در مراسم چای ژاپنی و عروسی است.

1779501168

اجزای تشکیل دهنده کیمونو

طبق اطلاعات بدست آمده از نقاشی ها و منابع مکتوب، لباس دربار ژاپن در زمان باستان کاملا مشابه لباس دربار چین بوده است. کیمونو از فرهنگ چین در سده ۵ (میلادی) نشات می‌گیرد و از دوران موروماچی در ژاپن شایع شد.

در دوره‌ی سلسله‌ی کوفان که یک امپراطوری چینی بوده، به دلیل مهاجرت زیاد از چین به ژاپن و سپس جنگ‌های شدید دو کشور با یکدیگر، فرهنگ این دو با یکدیگر ادغام شد. اصالت کیمونو از لباسی به اسم هانفو که به افتخار خاندان وو wu نامگذاری شده بود، برداشته شده است.

1779501168

کیمونو سنتی‌ترین لباس رسمی مردم ژاپن است

كيمونو به عقيده بسياري از ژاپنيها زيباترين گنجينه ملی كشورشان است. واژه ”كيمونو“ در زبان ژاپني به معني پوشاك، جامه، تنپوش، لباس و چيزهاي پوشيدني است. كيمونو لباس سنتي ژاپن است و طرح و شكل آن طي دوره هاي تاريخ اين سرزمين تغييرات چشمگيري داشته است كه نشانگر اهميت و نگرش جامعه و فرهنگ هر دوره به اين پوشش است. آنچه امروزه مردان و زنان و كودكان ژاپني به اسم كيمونو ميپوشند تفاوت بسياری با كيمونوهای اوليه دارد.

برش، رنگ، جنس و طرح و تزئينات كيمونو به عواملي چند بستگي دارد:

جنسيت، سن و سال

مجرد يا متأهل بودن فرد مصرف كننده

فصل سال

مناسبت پوشيدن كيمونو

1779501168

كيمونو به عقيده بسياري از ژاپنيها زيباترين گنجينه ملی كشورشان است

کیمونو، جامه‌ای است آستین‌دار، بلند و صاف که تا ساق پا را می‌پوشاند. سرآستین‌ها معمولا بسیار گشاد است، چنان‌که گاه به نیم‌ متر می‌رسد.

جلوی کیمونو باز است و معمولا از چپ به راست دور بدن را می‌پوشاند. به دیگر بیان تکه چپ آن روی قسمت راست قرار می‌گیرد. کیمونو گاهی هم از راست به چپ به تن می‌شود، به‌ویژه هنگام مراسم تدفین. شالی نیز دور بدن بسته می‌شود که کیمونو را محکم نگاه می‌دارد و ابی نام دارد.

کیمونو را معمولا با پای‌ افزارهای سنتی می‌پوشند مانند گتا یا زوری که از چوپ ساخته می‌شود. جورابی که با کیمونو می‌پوشند تابی نام دارد که شکافی در پنجه پای آن دیده می‌شود. زیر کیمونوهم کیمونوی کوچکتری به‌عنوان لباس زیر پوشیده می‌شود که ناگاجوبان خوانده می‌شود.

1779501168

کیمونو کودکانه

گونه دیگر کیمونو یوکاتا نامیده می شود که در فصل تابستان توسط مردان و زنان پوشیده می شود. با توجه به اقتضاء زمان همراه این کیمونو از صندل چوبی استفاده می شود همراه با یک کمربند چرمی یا پارچه ای. یوکاتا معمولاً از کتان بسیار سبک ساخته می شود و رنگ آن معمولاً از ترکیب رنگ های بسیار روشن می باشد و بیشتر زمان فستیوال تابستانی همانند بن ادوری استفاده می گردد.

کیمونو لباس خاصی بوده و برای دوخت آن باید استانداردهای خاصی رعایت شود. یکی از ویژگی‌های خاص کیمونو تخته‌ی پارچه‌ی بکار رفته در آن به اسم تن tan است. این تخته پارچه باید در ابعاد ۳۶ سانتی‌متر عرض و ۱۱.۵ متر طول باشد. جالب توجه است که پارچه‌ی کیمونو فقط دوخته شده و به هیچ عنوان برش نمی‌خورد. همین قاعده باعث شده که به راحتی بتوان کیمونوی قدیمی را برای شخصی با سایز متفاوت آماده کرد. این امر، رواج معاملات کیمونوی دست‌دو را در پی داشته است.

1779501168

کیمونو ژاپنی مردانه

برگرفته از بیتوته