کدام عینک مناسب صورت من است؟

برای شما هم پیش آمده که عینکی پشت ویترین نظرتان را جلب کند، به سمتش بروید؛ امتحانش کنید و بعد خیلی ارام آن را سر جایش بگذارید چون اصلا قشنگ نیست؟ چنین اتفاقی به احتما زیاد به این علت رخ می‌دهد: فریمی انتخاب کرده‌اید که به فرم صورت شما نمی‌خورد. در حقیقت فرم صورت شما، نقشی کلیدی در زیبایی یا زشتی یک فریم روی صورت شما دارد. اما آیا فرم صورت شما تنها چیزی است که زیبایی یک فریم را روی صورت شما مشخص می‌کند؟ اگر نه؛ هنگام خرید فریم جدید برای عینک خود چه چیزهایی را باید مد نظر قرار دهیم؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله پاسخش را پیدا می‌کنید.

از کجا بفهمیم صورت ما چه فرمی دارد؟!

برای اینکه فرم صورت خود را بشناسید و بتوانید عینکی که بیشتر از همه به صورت شما می‌آید را پیدا کنید، موهایتان را جمع کنید و مستقیما به آینه نگاه کنید. نگاهی دقیق تر به فرم کلی صورت خود بیاندازید و زوایای آن را بررسی کنید. پایین‌تر 7 فرم صورت اصلی و عینک‌هایی که برایشان مناسب است را آورده‌ایم.

صورت‌های بیضی

صورت‌های بیضی شکل، ایده‌آل هستند چرا که از همه نظر تعادل دارند. ما به این فرم صورت را خوش شانس ترین فرم برای خرید عینک می دانیم. چرا که تمام فرم های عینک برای این افراد مناسب هستند و دغدغه خاصی وجود ندارد. هر چند برای حفظ این تعادل، اگر به دنبال فریم های پهن عینک‌ بروید، جذاب تر خواهد بود. چراکه فریم های بزرگ تر از صورت (یا به اصطلاح اورسایز) برای این صورت این افراد متفاوت و خاص است.

صورت‌های قلبی

صورت‌های قلبی شکل، در قسمت پیشانی کشیده و پهن هستند و در بخش فک، باریک و ظریف. برای کم کردن ظاهر کشیده و پهن صورت در قسمت بالایی، بهتر است به سراغ فریم های عینکی بروند که در قسمت پایینی کشیده‌تر هستند. عینک‌های باریک، رنگ روشن و بدون حاشیه می‌تواند انتخاب مناسبی برای این دسته از افراد باشد. برخی فرم های هندسی و عموم فرم های گرد برای این افراد جذاب است.

صورت‌های مستطیلی

صورت‌های مستطیلی شکل پهنای متعادلی دارند اما کشیده هستند و خط گونه‌ای صاف و ممتد دارند. برای اینکه این فرم صورت‌ها کوتاه‌تر و متعادل تر به چشم بیایند، بهتر است از عینک‌های استفاده کنند که زیاد پهن نیستند اما شیشه‌های نسبتا بزرگی دارند. فریم‌هایی که حاشیه تزئینی دارند نیز می‌تواند برای آنها مناسب باشد. فرم گرد، بیضی و هندسی های نسبتا بزرگ برای این افراد بهتر بوده و صورت آن ها را متعادل خواهد کرد.

صورت‌های‌ مربعی

صورت‌هایی که به شکل مربع هستند، زاویه فک و پیشانی مشخصی دارند و پهنا و طول صورتشان تقریبا برابر است. برای اینکه صورت این افراد کشیده تر به نظر برسد و زوایای صورتشان از تیز بودن در بیاید؛ بهتر است از فریم‌هایی باریک استفاده کنند. فریم های که عرض بیشتری دارند و طول کمتر، برای این دسته از افراد کاملا مناسب خواهند بود. همچنین به دلیل مشخص بودن زوایا بر روی صورت این افراد، فریم های منحنی بیشتر توصیه می شود. برای مثال فریم های گرد، بیضی و هندسی با لبه های گرد می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

صورت‌های الماسی

این فرم صورت، کمیاب ترین فرم صورت است! صورت‌های الماسی شکل زاویه فک و پیشانی باریک دارند و استخوان‌های گونه‌شان مشخص است. این افراد برای برجسته کردن زیبایی چشم‌هایشان و کم کردن برجستگی استخوان گونه خود، باید به سراغ فریم‌هایی بروند که جزئیات و خطوط مشخصی دارند. برای مثال، عینک‌های بیضی شکل بدون حاشیه و یا عینک‌های چشم گربه‌ای می‌تواند گزینه خوبی برای این دوستان باشد.

صورت‌های گرد

صورت‌های گرد زاویه ندارند و طول عرضشان تقریبا یکسان است. برای اینکه صورت‌های گرد، کشیده تر و ضریف‌تر به نظر برسند، بهتر است از فریم‌هایی باریک و زاویه دار استفاده کنند. فریم‌هایی با پل کشیده و ظاهری مستطیلی شکل، بهترین انتخاب برای افرادی با این فرم صورت است. با توجه به فرم صورت بدون زاویه این دسته از افراد، فریم های زاویه دار مانند مستطیلی، مربعی و هندسی با زوایای تیز، می تواند به متعادل کردن صورتشان کمک کرده و به عنوان یک اکسسوری جذاب بر روی صورتشان بنشیند.

صورت‌های مثلثی

صورت‌های مثلثی شکل، پیشانی باریک و ظریف دارند و فک و گونه‌ای پهن و کشیده. این افراد برای متعادل کردن پهنای صورتشان در قسمت‌های بالایی باید از فریم‌های رنگی و با جزئیات بالا استفاده کنند. فریم‌های چشم گربه‌ای برای این افراد نیز گزینه مناسبی است. چرا که فرم گربه ای آن ها، عرض بالای صورتشان را نیز بیشتر نشان داده و در ترکیب فرم صورت زیبا تر خواهد بود.

حال که با انواع فرم صورت و فریم های مناسب آن آشنا شدید، می توانید با بررسی بهترین فروشگاه عینک، خریدی راحت تر و مناسب با صورت خودتان انجام دهید. با استفاده از تکنیک های گفته شده، علاوه بر خرید سریع تر، می توانید بهترین گزینه ها همان ابتدا برای صورت خودتان پیدا کرده و عینکی جذاب و زیبا مناسب خودتان با استایل خود هماهنگ کنید.

رنگ پوست، چشم و مو

خب! تا به اینجا با فرم صورت اکثر افراد آشنا شدید اما وقتی حرف از انتخاب عینک به میان می‌آید؛ فرم صورت تنها چیزی نیست که باید به آن دقت کنید. رنگ پوست شما، رنگ چشمانتان و حتی رنگ موهایتان نقش مهمی در انتخاب فریم مناسب برای عینک شما بازی می‌کنند. در واقع مناسب ترین فریم عینک برای شما، فریمی است که رنگ پوست، چشم و موهایتان را به رخ می‌کشد!

فارغ از اینکه پوست شما دقیقا چه رنگی است، می‌توانید آن را در دسته سرد یا گرم قرار دهید. رنگ‌های سرد زمینه‌ای آبی یا صورتی دارند و رنگ‌های گرم زمینه‌ای کرم رنگ یا زرد. افراد با پوسته سبزه هم در دسته رنگ‌های سرد پوست قرار می‌گیرند چرا که رنگ پوست آنها ترکیبی از آبی و زرد است.

چشم‌ها دومین چیزی هستند که برای انتخاب رنگ فریم خود باید به رنگشان دقت کنید. دامنه رنگ چشم‌ها واقعا گسترده است. برای مثال چشم‌های آبی می‌تواند از رنگ سردی با زمینه بنفش داشته باشند؛ یا رنگ گرمی چون خاکستری روشن. یا مثلا چشم‌های قهوه‌ای می‌توانند رنگ گرمی با زمینه زرد داشته باشند یا می‌توانند رنگ سردی متمایل به سیاه داشته باشند.

رنگ مو را نیز می‌توان در دو دسته سرد و گرم دسته بندی کرد. رنگ موهایی چون بلوند، نقره‌ای، آبی تیره، سفید و جو گندمی در رده رنگ‌های سرد قرار می‌گیرند. رنگ‌هایی مانند بلوند طلایی، خرمایی، قهوه‌ای روشن و خاکستری مات، در دسته رنگ‌های گرم قرار می‌گیرند.

حال که تشخیص دادید رنگ پوست، چشم و موهای شما در کدام دسته قرار می‌گیرد وقت آن رسیده که ببینیم چه فریمی مناسب شما است. برای افرادی با رنگ‌های گرم، بهترین فریم‌ها رنگ‌هایی چون خاکی، طلایی، مسی، گلبه‌ای، نارنجی، مرجانی، قرمز جیغ و طلایی هستند. چرا که این رنگ ها نیز گرم بوده و در کنار ترکیب گرم صورت، به خوبی قرار می گیرند. برای افرادی با رنگ‌های سرد اما، فریم‌هایی با رنگ مشکی، نقره‌ای، آبی-خاکستری، سرخابی، صورتی، یشمی، آبی و مشکی تیره مناسب هستند تا در کنار ترکیبی با رنگ سرد صورت، تضاد بالای نداشته باشد.

نتیجه گیری

خرید عینک، چه طبی باشد و چه آفتابی، همواره همراه با این چالش است که آیا عینکی که می خریم، برای ما مناسب است یا خیر. شاید این دلیل اصلی عکس های مکرر و ارسال برای دیگران و نظر خواهی در هنگام خرید عینک باشد. اما حالا که اصول خرید عینک مناسب با فرم و حتی رنگ پوست و موی خود را می دانید، می توانید راحت تر از هر زمان دیگری خرید خود را انجام دهید.

نظر شما چیست؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده که عینکی تهیه کنید که احساس می کنید برایتان مناسب است و سپس دوستانتان نظری به غیر از شما داشته باشند؟ با ما به اشتراک بگذارید.

پایان رپورتاژ آگهی