چگونه طول عمر دندان‌هایمان را بیشتر کنیم؟

خرید مسواک ، خرید خمیردندان، خرید دهان‌شویه

دندان به عنوان یکی از اعضای بدن شناخته می شود که هم در سلامت فیزیکی و هم زیبایی ظاهری و لبخند، تاثیر فراوانی دارد. به همین علت افزایش طول عمر آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در پاسخ به این سوال که چگونه طول عمر دندان‌هایمان را بیشتر کنیم؟ می توان به ادامه این مقاله اشاره کرد. عوامل موثر بر سلامتی دندان ها شامل مسواک، خمیردندان و دهان شویه می شود. در ادامه نکات مهم را بررسی می کنیم.

مراقبت از دندان ها در سنین مختلف

از زمانی که دندان ها در سنین خیلی کم در دهان برای اولین بار پدیدار می شوند، تا پایان عمر نیاز به مراقبت دارند. اما این مراقبت ها در هر سنی به یک شکل باید انجام شود. در این بخش برخی از آن ها را معرفی می کنیم.

  • مراقبت از دندان ها در زمانی که تازه پدیدار می شوند.

دندان هایی که برای اولین بار در دهان می رویند، جزء دندان های شیری بوده و به طور میانگین حدود 7 الی 9 سال عمر مفید دارند. به شرطی اینکه به خوبی از آن ها مراقبت شود. در برخی موارد مشاهده می شود که دندان کودکان در سنین پایین بخاطر استفاده از قطره آهن، سیاه و دچار آسیب می شوند. در این حالت با تهیه مسواک و خرید خمیردندان مناسب برای دندان های کودکان از نوبشو، می توان علاوه بر آموختن روش مسواک زدن، در حفظ سلامتی دندان های آن ها کوشید. البته در برخی موارد نیز توصیه می شود که قطره آهن را با قطره چکان داخل گلوی کودک بریزند تا حداقل تماس ممکن را با دندانها داشته باشد و همچنین بلافاصله پس از استفاده از قطره، به کودک آب بدهید.

  • مراقبت از دندان های شیری که لق هستند.

همانطور که اشاره شد، یکی از عوامل خراب کننده دندان های شیری، مصرف قطره آهن در کودکی است. اما زمانی که کودک به سنین پیش دبستانی و دبستان می رسد، کم کم شاهد لق شدن دندان های شیری و افتادن آن ها خواهد بود. در این سنین استفاده از دهان شویه کمک شایانی در پیشگیری از عفونت لثه ها می کند. با خرید دهان شویه از نوبشو که مخصوص کودکان است، می توان از بروز خطرات ناشی از قورت دادن آن ها پیشگیری کرد.

  • پیدایش دندان های اصلی و مراقبت از آن ها

پس از افتادن هر دندان شیری، مدتی بعد شاهد جوانه زدن دندان اصلی در جای آن هستیم. بیشترین تمرکز در نگهداری از دندان ها در سنین پیدایش دندان های اصلی باید صورت گیرد. برای افزایش طول عمر دندانهای اصلی باید در ابتدا با دقت و حساسیت خاصی اقدام به خرید مسواک، خمیر دندان و یا دهان شویه از نوبشو نمایید. چرا که جنس مسواک در حفظ سلامتی دندان ها بسیار مهم است. در درجه دوم نیز لازم است که هرشب پیش از مسواک زدن، با دقت از نخ دندان استفاده گردد تا تمامی غذاهای موجود در بین دندان ها نیز خارج شود. در نهایت نیز به دقت و درست مسواک بزنید.

خطر بیشتر برای دندان های خانم ها

بله درست است دندان های خانم ها نسبت به آقایان بیشتر در معرض خطر هستند. خانم ها بخاطر گذراندن دوران بارداری و شیردهی بیشتر دچار فرسایش دندان می شوند. به همین علت استفاده از تغذیه درست در زمان بارداری و سپس در شیردهی علاوه بر حفظ سلامتی جنین و کودک، می تواند در حفظ سلامتی مادر نیز تاثیرگذار باشد. به تمامی خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه می شود که پیش از هر چیزی به دندان پزشک مراجعه کرده و نسبت به سلامت کامل دندان های خویش اطمینان کسب کنند.

روش های کاهش مشکلات دندان در دوران بارداری

همان طور که اشاره شد اولین و مهم ترین مسئله داشتن تغذیه مناسب است. علاوه بر تغذیه دیگر روش های مناسب عبارتند از:

  • استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم مانند لبنیات، سویا و…
  • مصرف منظم ویتامین دی که در کره گیاهی و ماهی فراوان است.
  • گنجاندن انواع پروتئین در رژیم غذایی (مانند تخم مرغ و حبوبات و…)
  • حفظ سلامتی دندان ها توسط مرتب مسواک زدن و شستن همیشگی دهان با استفاده از دهان شویه مخصوص آن دوران و نیز به کار بردن نخ دندان برای نظافت بیشتر

نقش ژنتیک در طول عمر دندان ها

بدون شک ژنتیک در همه ابعاد جسمی و روحی انسان تاثیرگذار است. مسئله دندان ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در خصوص استحکام دندان نیز نقش مهمی ایفا می کند. معمولا مشاهده می شود که ازدواج های فامیلی موجب ایجاد مسائل حوزه دندان و دهان می گردند. دندان های به شدت پوسیده و یا اختلال در فک از جمله بارزترین مشکلات موجود در این زمینه هستند. بهترین راه برای پیشگیری از بروز این مسائل، آزمایش های ژنتیک است.

آشنایی با انواع مشکلات دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بیماری ها و دردهای شدیدی را موجب می شود. برخی از مهم ترین مشکلات مربوط به دندان عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان ها: این رایج ترین مشکل بوده و معمولا یا در اثر مسائل ژنتیکی و یا بخاطر عدم استفاده منظم از مسواک و نخ دندان است. در این حالت ممکن است شخص دچار دندان درد شدیدی شود. این پوسیدگی ممکن است در ظاهر و یا عمق دندان رخ دهد.
  • بیماری های لثه، از بین رفتن مینای دندان، عفونت در ناحیه ریشه دندان و… نیز از دیگر مشکلات دندان محسوب می شوند.

وسایل بهداشتی دهان و دندان را از کجا بخریم؟

بعد از مراجعه به پزشک و مشخص شدن نوع مسواک و خمیردندان مناسب برای شما، باید اقدام به خرید کنید. خرید تجهیزات بهداشتی باید از مراکز معتبر صورت پذیرد. با خرید از فروشندگانی که به تایید نوبشو موتور جستجوی کالا رسیده اند، می توانید نسبت به کیفیت محصولات مطمئن باشید. همچنین موتور جستجوی کالا نوبشو شما را قادر می سازد تا قیمت یک کالا را با دیگر فروشگاه های آنلاین حتی در دیگر بسترهای فضای مجازی مقایسه کنید.

شایان ذکر است که در نوبشو شاهد عرضه انواع مختلف مسواک با جنس ها و مدل های متنوع هستیم. تنوع در فروش خمیردندان با توجه به جنس دندان و نوع مشکلات دندانی نیز در موتور جستجو کالا نوبشو صورت می پذیرد.