چگونه یک آبگرمکن گازی را نصب کنیم؟

عمر معمول یک آبگرمکن بین 7 تا 15 سال می باشد، و برخی از آنها بیش از یک دهه سالم باقی می مانند. قبل از آن که برای آبگرمکن تان مشکلی پیش بیاید، کمی تحقیق کنید تا در دقیقه آخر به تقلا کردن نیوفتید. تا زمانی که با ابزار آشنا باشید و در انجام لحیم کاری تجربیاتی کسب کرده باشید، می توانید آبگرمکن گازی خود را خودتان نصب کنید.

تحقیق کنید

برای تعویض آبگرمکن نباید صبر کنید تا مشکلی برای آبگرمکن پیش بیاید یا حتی نشت کند. طبق گفته وزارت انرژی ایالات متحده، هر خانوار به طور متوسط بین 400 تا 600 دلار صرف گرم کردن آب می کند. اگر می خواهید در هزینه گرمایش آب صرفه جویی کنید، کمی تحقیق انجام دهید تا بهترین آبگرمکن را برای خود انتخاب نمایید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت نصب آبگرمکن را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نصاب آبگرمکن در تهران باشید می‌توانید سفارش نصب آبگرمکن ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

در ادامه، مشخص کنید چه سایز آبگرمکن باید تهیه کنید. اگر خانواده تان بزرگتر یا کوچکتر شده، اندازه آبگرمکن خود را بنا به نیاز خانواده تغییر دهید. ارتفاع آبگرمکن قدیمیتان را اندازه بگیرید تا آبگرمکنی به همان اندازه خریداری کرده و دیگر طول خطوط برق، گاز، و آب را تغییر ندهید. وزارت انرژی ایالات متحده برگه ای مفید برای پی بردن به اندازه آبگرمکن مورد نیاز خانواده ارائه می دهد.

در برخی مناطق صاحبان خانه باید برای تعویض آبگرمکن مجوز دریافت کنند. با اداره بازرسی محلی خود تماس گرفته و سوال کنید آیا پروژه شما واجد شرایط است یا خیر.

مکان خود را آماده کنید

سیستم تهویه را امتحان کنید

قبل از تعویض آبگرمکن و نصب آبگرمکن جدید، باید ابتدا فضا را آماده کنید. کار را با خاموش کردن منبع گاز آغاز کنید. از اینجا، باید اطمینان حاصل کنید که آبگرمکن به درستی کار کند. برای این کار، تمام درب ها و پنجره ها را ببندید و سس لوازم گازی و پنکه های خروجی آنها را روشن کنید. دمای آبگرمکن را بالا برده و چند دقیقه صبر کنید. یک کبریت خاموش در نزدیکی دریچه کلاهک قرار داده و مشاهده کنید آیا دودی از کلاهک بیرون می آید یا خیر. اگر به شما باز گردد، یعنی در دریچه مشکلی وجود دارد.

آبگرمکن قدیمی را تخلیه کرده و جدا کنید

شما باید آبگرمکن قدیمی خود را تخلیه کرده و جدا کنید. یک شلنگ را به شیر تخلیه وصل کرده و مخزن را خالی کنید. دقت داشته باشید که آب گرم می باشد. قبل از تخلیه آب قبلی موجود در آبگرمکن، لوله ها را بررسی کنید. اگر هنوز ظاهر خوبی دارند، می توانید باز هم از آنها استفاده نمایید.

برای قطع اتصال خط گاز از دو آچار لوله استفاده کنید. اگر لوله مسی است، آن را از بخش شعله جدا کنید. برای قطع اتصال خطوط آب بالای مخزن از دو آچار فرانسه استفاده کنید. اگر لوله به آبگرمکن لحیم شده، با استفاده از اره آن را برش دهید.

جداسازی و تعویض

وقتی آبگرمکن قدیمی را جدا کردید، آن را از فضا دور کنید. اگر انتهای آن با رسوب پر شده باشد، به کمک نیاز یدا خواهید کرد. بررسی کنید که آیا سیستم تخلیه زباله آبگرمکن تان را تحویل خواهد گرفت یا خیر.

آبگرمکن جدید را در مکانی قرار دهید که حداقل 6 اینچ فضای خالی در اطرافش داشته باشد. این موضوع به تهویه مناسب آن کمک می کند. برای صاف جایگذاری کردن دستگاه، از تراز استفاده کنید و در صورت لزوم از پرکننده های پلاستیکی استفاده کنید. اگر آبگرمکن جدیدتان سوپاپ اطمینان دما و فشار نداشت، یک سوپاپ جدید تهیه کرده و آن را نصب کنید. از سوپاپ قدیمی خود استفاده نکنی. این قطعه بسیار مهم است زیرا اگر فشار یا دما زیاد شود، به طور خودکار باز می شود.

سازوار جدید مسی را با شش اینچ مس جوش دهد، و محفظه آب گرم و سرد در بالای مخزن را نیز پیچ نمایید. سوپاپ اطمینان خروجی فشار و دمای را نصب کنید. اگر در آن نزدیکی دریچه ای وجود ندارد سطلی زیر آن بگذارید. لوله را برش دهید تا بیشتر از 6 اینچ بالای سطل قرار نگیرد.

برای تکمیل فرآیند، از بسته شلنگ انعطاف پذیر و شلنگ گاز استفاده کنید. با استفاده از چسب لوله، آن را به مراکز گرما وصل نمایید. شلنگ ها را از آنجا نصب کنید. روی پیوند دهنده ها چسب لوله بیشتری بزنید. دقت کنید اتصالات روی شلنگ ایمن باشند، و سپس شلنگ را به لوله وصل کنید. لوله را علامت زده و برش دهید، سپس حلقه و مهره فشرده سازی را درون لوله قرار دهید. وقتی لوله را متصل کردید، مهره را درون آن محکم  کنید.

اگر در ناحیه ای زلزله خیز زندگی می کنید، به یاد داشته باشید برای محکم کردن آبگرمکن از تسمه های مخصوص استفاده نمایید.

مخزن را پر کنید

زمانی که نصب آبگرمکن گازی تان به پایان رسید، دمای آب را به اندازه 120 درجه فارنهایت تنظیم کنید. دمای بالاتر موجب سوختن پوستتان خواهد شد. درپوش شیر را برداشته و بخش گرم آن را باز کنید. منبع اصلی آب را باز کنید و اتصالات را بررسی کنید تا نشتی نداشته باشند. اگر از وجود نشتی مطلع شدید، منبع آب را بسته و اتصالات را محکم کنید. زمانی که مطمئن شدید نشتی دیگر وجود ندارد مخزن را پر کنید.

برای ایمن کردن کلاهک خروجی از پیچ استفاده کنید. اتصالات را با چسب لوله محکم کنید. شیر کنترل گاز مخزن را در موقعیت خاموش قرار دهید. مهره اشتعال را تحت کنترل شیر قرار داده و دیگر مهره را به سمت خط گاز پیچ کنید. شیلنگ را وصل کرده و محکم کنید. شیر کنترل را به حالت خودکار قرار داده، و دکمه اشتعال را فشار دهید. وقتی آتش جرقه زد، باید شاهد شعله ای کوچک باشید که از پنل خارج می شود.

درست مانند تمام دستگاه ها، آبگرمکن گازی نیز تا همیشه باقی نمی ماند. شما می توانید با تعویض آبگرمکن و خرید مدلی جدیدتر و بهتر پس انداز کنید. فقط نکات ما را دنبال کنید، در این صورت به راحتی آبگرمکن قدیمی تان را تعویض خواهید کرد.