همه چیز در مورد سوزوکی ویتارا

سوزوکی ویتارا یکی از خودروهای ساخت شرکت سوزوکی بوده که پیشینه تولید و همچنین حضور آن در بازارهای جهانی به سال 1988 یعنی 32 سال پیش می‌رسد. تا به امروز 4 نسل از این خودرو در سال‌های مختلف 1998 و 1998 و 2005 و 2017 به بازار جهانی عرضه شده و با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران مواجه شده است. سوزوکی ویتارا اما سومین نسل از خودروهای سوزوکی است که نزدیک به 13 سال است به بازار خودرو در کشور عزیزمان وارد شده و توانسته حضور موفقی نیز به عمل آورد. لازم به ذکر است که این خودرو از سال 1386 توسط کمپانی ایران خودرو به بازارهای ایران عرضه شده و کلیه خدمات پس از فروش و تعمیرات مربوط به آن توسط این شرکت انجام می‌پذیرد.

پیش از هر چیزی لازم است این مسئله بسیار مهم را برای شما بیان کنیم که طراحان سوزوکی ویتارا به عنوان سومین نسل از خودروهای سوزوکی توانسته اند نقص‌ها و مشکلاتی نظیر طراحی داخلی فضای کابین را که در مدل‌های پیشین این خودرو وجود داشته را به خوبی مرتفع نمایند. طبق بسیاری از نظرسنجی‌های انجام شده یکی از اصلی‌ترین دلایل استقبال فراوان این خودرو، سوزوکی ویتارا، ظاهر آن و تغییراتی است که در طراحی آن به وجود آورده شده است. لازم به ذکر است که این خودرو جز اتومبیل‌های گران‌قیمتی است که در بازار خودرو وجود دارد و باید پیش از خرید آن و صرف هزینه گزاف، تک‌تک مشخصات و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار داد و سپس با اطمینان اقدام به خرید آن کرد. قبل از مطالعه ادامه این مقاله لازم است بدانید که این خودرو، در دو مدل دستی و اتومات در بازار ایران قابل خریداری است.

 

مشخصات فنی سوزوکی ویتارا

سوزوکی ویتارا پس از ورود به ایران و نمایندگی ایران خودرو، ازنظر فنی و موتوری که بر روی آن نصب شد، دو مرحله اساسی را پشت سر گذاشته است. نخستین نسل از خودروهای سوزوکی ویتارا با موتوری 2 لیتری و 4 سیلندره وارد بازارهای کشور شدند اما پس از مدتی، تصمیم بر نصب موتور قوی‌تری با استهلاک کمتر گرفته شد، ازاین‌رو موتور 4 سیلندر با حجم 2.4 لیتر جایگزین آن شد. مشخصات فنی این موتور ازنظر حداکثر میزان توان خروجی و گشتاور تولیدشده به ترتیب 169 اسب بخار و 227 نیوتن. متر می‌باشد. برای مدل دستی و اتومات آن به ترتیب جعبه‌دنده 5 سرعته دستی و جعبه‌دنده 4 سرعته اتومات تعبیه شده است و سبب شده به ویژه در مدل اتومات، توانمندی‌ها و قابلیت‌های آفرود بالایی ایجاد شود. ازنظر میزان مصرف سوخت (ترکیبی) برای این دو مدل از خودرو سوزوکی ویتارا باید گفت که مقدادیر آن به ترتیب 9 و 9.7 لیتر برای مدل‌های دستی و اتومات به ازای پیمایش 100 کیلومتر مسافت است.

یکی از موضوعاتی که تحت عنوان عیب برای سوزوکی ویتارا می‌توان به آن اشاره کرد، بحث قیمت بالای قطعات به کار رفته شده برای آن است. یکی دیگر از مسائلی که لازم است در بحث نقد و بررسی سوزوکی ویتارا به آن اشاره کرد، موضوع سیستم تعلیق به‌کاررفته شده برای خودرو است که سبب می‌شود خودروی مذکور نتواند به خوبی از پس رد کردن سرعت‌گیرهای با ارتفاع بالا برآید.

 

طراحی فضای داخلی سوزوکی ویتارا

در بحث طراحی فضای داخلی سوزوکی ویتارا باید گفت که این نسل جدید از خودروهای سوزوکی، به یک عدد صفحه کلید لمسی 7 اینچی مجهز شده و از دیگر مسائلی که تحت عنوان تغییرات در طراحی این خودرو اعمال شده می‌توان به تعبیه شدن تعدادی کلید بر روی فرمان اشاره کرد و در کنار آن، دوربین عقب نصب شده می‌تواند به شما جهت دید بهتر فضای پشت سرتان کمک کند. به‌زعم عده زیادی این دوربین می‌تواند برای افرادی که مهارت بالایی در رانندگی ندارند، یک نعمت واقعی به شمار رود. ابعاد کابین خودروی سوزوکی ویتارا به‌گونه‌ای است که فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد و این فضا به همراه دو عدد صفحه نمایش برای این سرنشنیان، به ویژه به هنگام طی شدن مسافت‌های طولانی، یک مزیت بسیار برجسته برای خودرو به شمار خواهد رفت.

ایمنی در خودرو سوزوکی ویتارا

سوزوکی ویتارا همچون سایر محصولات و خودروهای ژاپنی از سطح ایمنی بالایی برخوردار است. این خودرو یکی از معدود خودروهای مونتاژ شده ایرانی است که امنیت آن توسط موسسه استاندارد و ایمنی اروپا یا یوروانکپ مورد بررسی قرار گرفته و توانسته در حوزه‌های مختلف آن از قبیل محافظت از عابر پیاده، محافظت از سرنشین بالغ و محافظت از سرنشین کودک به ترتیب 3،4 و 3 ستاره را کسب کند و کسب این تعداد ستاره خود تأییدی بر امنیت بالای سوزوکی ویتاراست.

برقراری امنیت در این خودرو به‌واسطه تعبیه شدن کیسه هوایی برای تمامی سرنشینان (2 عدد کیسه هوایی ایمنی و جانبی و پرده‌ای برای سرنشین جلو و راننده،2 عدد کیسه هوایی پرده‌ای برای سرنشینان عقب)، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای پیش کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع برای سرنشینان جلو و کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای قفل شونده به تعداد 3 عدد برای سرنشینان عقب برای خریداران این خودرو فراهم شده است.

بحث امنیتی این خودرو نیز توسط تعبیه سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، قفل مرکزی که به صورت لمسی کار می‌کند، قفل درب‌ها و قفل زاپاس بند پاسخ داده شده است.

ترمز در این خودرو نیز سیستم ABS بوده که با تکنولوژی توزیع الکتریکی نیرو یا EBD همراه است.

آپشن ها و امکانات رفاهی در سوزوکی ویتارا

یکی از مهم‌ترین سیستم‌های تعبیه شده برای سوزوکی ویتارا، سیستم هوشمندی برای قطع شدن سوخت در مواقع بحرانی همچون بروز سانحه و تصادف می‌باشد. این طراحی هوشمندانه می‌تواند در به حداقل رساندن صدمات جانی و مالی به هنگام بروز سانحه نقش بسیار چشمگیری را ایفا کند.

این خودرو همچنین به یک عدد هشداردهنده و یا سنسور دنده عقب برای هشدار دادن نسبت به فاصله خودرو با اشیا مجهز شده است.

این خودرو به سانروف مجهز است و آینه‌های آن از قابلیت تا شدن به‌صورت برقی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که هم آینه‌های جانبی و هم صندلی‌ها به گرم‌کن مجهز هستند. نوع ترمز دیسکی برای چرخ‌های عقب و جلو در سوزوکی ویتارا از نوع دیسکی خنک شونده است.

جمع‌بندی

خودرو سوزوکی ویتارا یکی از محصولات بسیار پرطرفدار ساخت کمپانی محبوب ژاپنی سوزوکی بوده که در این مقاله تلاش کردیم به بررسی جز به جز تمامی قابلیت آن، بپردازیم. شما می‌توانید پس از مطالعه این مقاله و میزان انطباق معیارهای خودرو مورد علاقه خود با سوزوکی ویتارا درباره خرید آن تصمیم‌گیری کنید.