موارد استفاده از پوکه معدنی

خیلی از افراد با شنیدن نام پوکه معدنی شاید تنها استفاده از این مصالح در صنعت ساختمان سازی را متصور شوند. در صورتی که اینچنین نمی باشد در واقع پوکه معدنی جز آن دسته از مصالحی می‌باشد که نه‌ تنها در صنعت ساختمان سازی بلکه در موارد بسیار زیادی استفاده دارد.ما در این مقاله و در سایت پوکه معدنی قرار است که به بررسی موارد استفاده از پوکه معدنی بپردازیم.پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پوکه معدنی چیست؟

 

در این قسمت از مقاله بهتر است قبل از اینکه به بررسی موارد استفاده از پوکه معدنی بپردازیم ابتدا بدانیم که پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی یک سنگ یا سنگدانه آتشفشانی می باشد که از آتشفشان های در حال فوران بیرون میزند، ترکیب ماگما با گازهای فرار مختلف و آب در سطح کف ایجاد می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا با حباب های هوا در داخل اسفنج به دام می‌اندازد، که به سرعت سرد میشوند.خاکستر حاصل از آتشفشان بر روی این سنگ ها می نشیند و سنگ ها را می پوشانند، در یک عملیات با استفاده از بلدوزر و سایر ماشین آلات سنگین این سنگدانه ها را استخراج می کنند سنگ های پوکه معدنی بسیار خشن و سبک  می باشند سنگ پوکه معدنی تنها سنگی می باشد که بر روی آب شناور می ماند. ترکیب معدنی پوکه با نوعی مایع که کف سنگ پوکه را تشکیل میدهد بستگی دارد. از پوکه معدنی در موارد مختلفی استفاده می شود.

کاربرد و موارد استفاده از پوکه معدنی چه مواردی هستند؟

 

همانگونه که در قسمت‌های قبلی مقاله به این موضوع اشاره کردیم پوکه معدنی در موارد مختلفی کاربرد دارد.عمده ترین موارد استفاده از پوکه معدنی در بحث ساختمان سازی می باشد ولی به جز این موضوع  و زیر مجموعه های آن پوکه معدنی در موارد دیگر نیز کاربرد دارد این موارد عبارتند از:

مصارف پزشکی

 

شاید باور این موضوع سخت باشد ولی یکی از موارد استفاده از پوکه معدنی مصارف پزشکی می باشد.چندین چند سال است که در صنایع دارویی از انواع پوکه معدنی استفاده می شود. چرا که این نوع سنگ ها می توانند برای درمان انواع سرگیجه، اختلال اضطرابی، حالت تهوع و همچنین بی خوابی مفید باشند و زخم های روی پوست را به راحتی درمان کنند. به جز مسائل درمانی از پوکه معدنی در مراقبت های بهداشتی نیز استفاده میشود.در بعضی از مواقع در کرم های اسکراب از پوکه معدنی استفاده میشود. یا استفاده از ماسک های خاص از سنگ آتشفشان یا همان پوکه معدنی بسیار رایج است. که استفاده از آنها باعث درخشندگی پوست و از بین رفتن لایه های مرده پوست می شود. همچنین برای ساخت بعضی از شامپوها که مخصوص موهای چرب هستند از پوکه معدنی استفاده می شود.

کشاورزی

 

یکی دیگر از موارد استفاده از پوکه معدنی بحث و کشاورزی می باشد. از پوکه معدنی به عنوان زیر سازی خاک در کشاورزی استفاده می‌شود. این پوکه ها معمولاً با خاک گیاه مخلوط می‌شود تا باعث نگه داشتن رطوبت خاک می شوند و از خشک شدن تدریجی خاک برای گیاه جلوگیری کند. همانگونه که گفتیم یکی از خاصیت های پوکه معدنی متخلخل بودن آن می باشد و همین ویژگی باعث شده است که گردش آب و گاز در خاک به بالاترین سطح ممکن خود برسد و گیاه راحت‌تر بتوانند به مواد مغذی مورد نیاز خود دست پیدا کند.

استفاده در نساجی

 

یکی از مرغوب ترین و محبوب ترین پارچه های تولید شده در نساجی پارچه های جین می باشند، دلیل این محبوبیت سنگ شور بودن پارچه های جین می باشد. امروزه در صنعت مد پارچه های جین سنگشور بسیار طرفدار دارند در نساجی ها برای سنگ شور این پارچه از پوکه های معدنی استفاده می شود.

استفاده در آکواریوم

 

از دیگر موارد استفاده از پوکه معدنی استفاده در آکواریوم جهت زیباسازی آکواریوم می باشد. اما این تنها مزیت استفاده از سنگریزه در آکواریوم نمی باشد وجود پوکه معدنی در آن سبب از بین رفتن باکتری های درون آب آکواریوم میشود.

سایر موارد استفاده از پوکه معدنی

 

به جز موارد ذکر شده پوکه معدنی در موارد دیگری مانند دندانسازی، صنعت داروسازی، تزیینات دیوار، شیب بندی ساختمان و مقاوم سازی ساختمان، تصفیه‌خانه‌ها و آب نما مورد استفاده قرار میگیرد.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله که حاصل تلاش محققان سایت پوکه معدنی بود اطلاعات کافی در مورد موارد استفاده از پوکه معدنی به دست آورده باشید.

پایان رپورتاژ اگهی