مقبره شاعر ایرانی در کشور ترکیه

جلال الدین محمد که ما آن را با نام مولوی و مولانا می شناسیم، یکی از بزرگ ترین شاعران ایرانی است که در بلخ چشم به جهان گشود. اجداد مولوی خراسانی بودند، اما مردم بلخ نیز علاقه زیادی به خانواده اش داشتند. مولوی و خانواده در زمانی که همه از ترس حمله مغول خانه هایشان را ترک می کردند، از بلخ به سمت غرب مهاجرت کردند، علاوه بر این، وی برای کسب علم به شهر های مختلف سفر کرد و نهایتا در شهر قونیه چشم از جهان فرو بست. همین موضوع سبب شده است که اکنون مقبره این شاعر گرانقدر در شهر قونیه کشور ترکیه باشد. مولوی تنها شاعر ایرانی نیست که دور از وطن به خاک سپرده شده، خواجه عبدالله انصاری، ناصرخسرو، سنایی، شهاب الدین یحیی سهروردی، نظامی و جامی از دیگر مشاهیر ایرانی هستند که خارج از مرز های جغرافیایی کنونی ایران دفن شده اند.

شهر قونیه در جنوب آنکارا قرار دارد که بیشتر شهرت خود را مدیون مقبره مولوی است که در این شهر قرار دارد. از دیگر دیدنی های این شهر می توان به آرامگاه شمس تبریزی، مدرسه قاراتای، مسجد علاالدین، مسجد عزیزیه، مسجد سلیمیه، پارک مرام، پارک آکیوکس، پارک کاراسلان و پارک سیلر دام اشاره کرد. آب و هوای قونیه سرد و خشک است و تابستان های گرمی دارد. میانگین دما در این شهر 30 درجه است. در زمستان های قونیه هوا بسیار سرد است و برف اغلب روز ها زمین را سفید پوش می کند.

مقبره شاعر ایرانی در کشور ترکیه

مقبره مولوی، شاعر ایرانی، در قونیه، محلی است که در این سال ها مراسم سالگرد درگذشت او در آن جا برگزار می شود و هر ساله، دوست داران این شاعر بزرگ از سراسر جهان برای شرکت در این مراسم ویژه به قونیه سفر می کنند. این مقبره روی تپه ای به ارتفاع 1016 متر قرار گرفته است که جدای از همه دیدنی هایش، منظره ای بی نظیر از شهر قونیه دارد. گنبدی فیروزه ای رنگ بالای مقبره مولانا نصب شده است که شناسه این آرامگاه است. این مقبره در سال 1927 تبدیل به موزه شد و نام آن امروزه «موزه مولانا» است. در سمت راست حیاط حرم، یک حوض ساخته شده است که نماد شب یگانگی است. در سالن اصلی قبر بهاالدین ولد و پسر مولوی و دیگر شیوخ دور مولانا قرار گرفته است و یک سنگ مرمر آبی که با مخمل طلادوزی شده، در آن دیده می شود.

آرامگاه مولانا، شاعر ایرانی در ترکیه

مقبره قبه الخضرا که ترجمه اش همان گنبد سبز است، 16 وجه دارد که رویش مخروطی فیروزه ای رنگ قرار گرفته است. دروازه اصلی مقبره، شما را به حیاط سنگفرش شده موزه می رساند و دقیقا رو به روی مقبره مولانا قرار می گیرید. مقبره مولانا در واقع یک آرامگاه خانوادگی است که روی قبر خود مولوی یک عمامه سبز رنگ از پارچه ای فاخر قرار دارد که آیات قرآن با طلا روی آن نوشته شده است. بر بالای قبر تابلویی نصب شده که روی آن عبارت یا حضرت مولانا نوشته شده است. همانطور که به آن در بالاتر نیز اشاره کردیم، در اطراف قبر مولانا قبور پدر و پسر وی نیز وجود دارند و از حیث به آن مقبره خانوادگی مولانا نیز گفته می شود.

دیدنی های آرامگاه مولانا شاعر ایرانی

سمت راست بنای مقبره، مطبخ دراویش است که در آن مراسم های صوفیانه و دیگر عقاید آن ها را آموزش می دهند. در سمت چپ آن اتاقک هایی برای تزکیه نفس عارفان در نظر گرفته شده است که دیدنشان خالی از لطف نیست. در وسط حیاط آن حوضچه ای با نام «چشمه تزکیه» قرار دارد که گویا در زمان سلطان سلیم ساخته شده است. شب وفات مولانا به شب عروس معروف است، سماع و رقص عرفانی در این شب – و دیگر شب ها – به همراه مراسم های دیگر برگزار می شود که همواره با موسیقی همراه است. در مراسم سماع، افرادی با لباس های سفید و بلند و کلاه های تیره رنگ با دستی رو به آسمان و دستی رو به زمین، به دور خود می چرخند و به حالت خلسه می رسند.

ساخت این مقبره در سال 672 بلافاصله بعد از این که مولوی از دنیا رفت آغاز شد. معمار این اثر جاودانه، تبریزلی بدرالدین معمار بود و در ساخت آن افرادی مانند پسر مولوی و همسر سلیمان پروانه امیر سلجوق نقش داشته اند. ساخت این بنا یک سال به طول انجامید. کارشناسان معتقدند که این بنا ابتدا بر چهار ستون تکیه و گنبدی مخروطی شکل داشته است. گویی در زمان حکومت بایزید دوم، این بنا مرمت و بازسازی شده و نقاشی های زیبنده ای روی دیوار های درونی آن کشیده شده است. در سال 1854 میلادی، چند بخش به ساختمان حرم مولانا اضافه شد که باعث می شود جمعیت بیشتری بتوانند در آن به طور همزمان حضور یابند. گفتنی است که هر ساله، حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر از این بنا بازدید می کنند. یکی از ورودی های این مقبره که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، ورودی با نام «تیز توربی» است که با نقش و نگار های بسیار زیبا نگارگری شده است.

اطلاعات بازدید از آرامگاه مولانا در کشور ترکیه

هر ساله از 19 تا 27 آذر، در این محل، جشنواره بزرگداشت مولانا برگزار می شود که در این تاریخ، بسیاری از علاقمندان خود را به قونیه رسانده و در این مراسم شرکت می کنند. هوای این شهر در این زمان معمولا سرد و خشک است. در تابستان، قونیه آب و هوای خوبی دارد و سفر با تور ترکیه در این فصل برای بازدید از آرامگاه مولانا به شما پیشنهاد می شود.