معماری سبز و عنصری به نام گرین وال

دیوارهای سبز یا گرین وال که امروزه تحت عنوان دیوارهای زنده نیز شناخته می­شوند یکی از زیباترین و جذاب‌ترین عناصر معماری به شمار می­آیند. همانطور که از نام این دیوارها مشخص است، دیوارهای سبز در واقع دیوارهایی پوشیده شده از گیاهان هستند که در انواع گوناگونی طراحی و ساخته می­شوند.

گرین وال­ علاوه‌بر جلوۀ زیبایی که به ساختمان و فضای اطراف می­دهند و به نوعی باعث ایجاد احساسی خوشایند برای افراد می­شوند، در سلامت کلی ساختمان و ساکنان آن نیز نقش بسزایی دارند. از این رو دیوارهای سبز یکی از بهترین زیر مجموعه­های معماری سبز هستند که در راستای تحقق هدف معماری سبز یعنی حفاظت و استفاده بهینه از انرژی و همچنین کاهش اثرات مخرب ساختمان­ها بر محیط زیست اطرافشان بسیار موفق عمل کرده­اند.

تاریخچه گرین وال

انسان از قدیم‌الایام به دنبال تلفیق طبیعت با محیط زندگی خود بوده است، از این رو ترکیب معماری با طبیعت و گیاهان ایده جدیدی نیست و ریش ه در عصر نیاکان ما دارد. جالب است بدانید که دیوارهای سبز که امروزه یکی از عناصر نوین معماری به شمار می­آیند، قدمتی چندین ساله دارند، برای مثال با مطالعه معماری باستانی متوجه می­شویم که یکی از ابتدایی­ترین دیوارهای سبز، دیوارهای شیبدار نانا زیگورات می­باشند که حدود 2100 سال قبل از میلاد ساخته شده­اند.

همچنین در عصر رنسانس، در فرانسه و ایتالیا نیز گونه‌هایی از دیوارهای سبز وجود داشتند که بیشتر توسط دولت و در ساختمان‌های عمومی شکل می‌گرفتند و استفاده از این نوع دیوارها برای ساختمان­های شخصی کمی نامعقول به نظر می­رسید. اما این روال به مرور زمان و با گسترش آگاهی و سطح فرهنگ دستخوش تغییرات شد و سرانجام پروژه سیستم معماری با پوشش گیاهی، اولین بار در سال 1938 توسط استنلی هارت وایت، یکی از اساتید برجسته دانشگاه ایلینویز به ثبت رسانده شد.

متاسفانه اختراع وایت نتوانست فراتر از چند نمونه اولیه پیشرفت کند، از این رو یک گیاه شناس فرانسوی به نام پاتریک بلان، در کنار معمار آدرین فاینسیلبر و مهندس پیتر رایس قدم در این راه گذاشتند و سرانجام موفق شدند در سال 1986 پروژه دیوار سبز را در پاریس به اجرا برسانند.

بدین ترتیب ایدۀ استفاده از دیوارهای سبز برای ساختمان­های خصوصی و منازل نیز نهادینه شد و به سرعت توانست طرفداران زیادی را به خود جذب کند.

 

انواع گرین وال

به طور کلی دیوارهای سبز در دو دستۀ اصلی جای می­گیرند.

☑️ گرین وال کابلی

قطعاً تابحال به گیاهان بالارونده­ای که بر سطح تنۀ درختان یا سطح دیوارها و یا حفاظ بالکن­ها قرار گرفته­اند برخورد کرده­اید. پوشش گیاهی ساخته شده از این نوع گیاهان در واقع نوعی دیوار سبز کابلی می­باشد. به بیان ساده­تر در دیوارهای سبز کابلی، هیچ زیرساختی برای قرار دادن گیاه در آن وجود ندارد و تنها یک تکیه گاه که گاهاً از جنس میل‌گرد می­باشد، برای اتصال گیاه و فراهم کردن شرایط برای روند صعودی آن در نظر گرفته می­شود و به همین دلیل از دیوارهای سبز کابلی معمولاً در نمای بیرونی ساختمان­ها استفاده می­شود.

از آنجاکه دیوارهای سبز کابلی در فضای بیرونی قرار می­گیرند؛ توجه به انتخاب نوع گیاه به کار رفته شده در این نوع از دیوارها بسیار حائز اهمیت است چرا که این گیاهان به صورت مستقیم در معرض تغییرات آب و هوایی و نور خورشید قرار خواهند گرفت و بنابراین آگاهی از میزان مقاومت گیاهان مختلف برای داشتن یک دیوار کابلی همیشه سرسبز بسیار کمک کننده خواهد بود.

 

☑️ گرین وال مدولار

دیوار سبز مدولار (ملقب به دیوار زندگی) دیواری است که دست‌ورزی انسان در آن­ بیشتر به چشم می­خورد و برخلاف دیوار سبز کابلی، مشق شده از دست طبیعت نیست. در دیوارهای سبز مدولار، بستری برای کاشت گیاهان در سطح دیوار در نظر گرفته شده است که این خود یکی از اصلی­ترین تفاوت­های دیوار مدولار با دیوار کابلی به شمار می­آید.

دیگر اینکه برخلاف دیوارهای کابلی، دیوارهای مدولار نیاز به مراقبت بیشتری دارند چرا که گیاهان موجود در این نوع از دیوارهای سبز با زمین و خاک سطح آن ارتباط مستقیمی ندارند و تنها یک بستر محدود برای رشد آن­ها فراهم شده است. بسترهای در نظر گرفته شده برای گیاهان در دیوار مدولار به طور معمول فلاورباکس­های پیش ساخته و یا جیب­های گیاهی می­باشند که به صورت زیرساخت در دیوار جای می­گیرند.

مزایای ساخت گرین وال

با توجه به افزایش جمعیت در شهرهای بزرگی مثل تهران، مشکل مساحت خانه­ها یکی از دغدغه­های اصلی معماران و به دنبال آن خریداران می­باشد. احتمالاً به خاطر دارید که در گذشته­های نه ‌چندان دور، تقریباً 80 درصد از خانه­های آپارتمانی فارغ از مقدار مساحت‌شان دارای قسمتی دلنشین برای زندگی گیاهان بودند که پاسیو نامیده می­شد.

متاسفانه با گذشت زمان و افزایش جمعیت و همچنین دخیل بودن شرایط نامساعد اقتصادی، به جهت دسترسی به فضای بیشتر و افزایش ساختمان­سازی، این قسمت از منازل به مرور زمان از نقشه ساختمان­ها حذف شد. اما طولی نکشید که معماری سبز با ارائه دستاوردی تحت عنوان دیوارهای سبز توانست بازهم راهی برای ورود گیاهان در فضای منازل و حتی محیط­های کاری ایجاد کند و بدین ترتیب بدون اشغال کمترین مقدار از مساحت، بار دیگر تلفیق جذاب معماری و گیاهان به رخ کشیده شد. از مزیت­های گرین وال می­توان به موارد زیر اشاره داشت:

✅ افزایش جذابیت بصری

نصب یک دیوار زنده مملو از گیاهان با طراوت، می­تواند محیطی آرام­تر و دلپذیرتر را به ارمغان بیاورد. از طرفی دیوارهای سبز در فضای خارج از منزل نیز دارای اثری مشابه هستند و علاوه بر اینکه می­توانند جذابیت محدود یک ساختمان را تا حد زیادی افزایش دهند و آن را چشم­نواز سازند، قادر خواهند بود تا در صورت لزوم قسمت­های غیرجذاب یک ساختمان را نیز پوشش دهند.

✅ کنترل دما و کاهش حرارت

بدون شک یکی از مهم­ترین کاربردهای این باغ­های عمودی نقش فوق­العاده پررنگ آن­ها در کنترل دمای محیط و کاهش حرارت است. گیاهان با توجه به ساختاری که دارند در جذب نور خورشید عملکرد فوق­العاده­ای را از خود نشان می­دهند.

برای مثال فرض کنید که نور خورشید بر یک ساختمان شیشه­ای تابیده شود؛ در نتیجه مسلماً علاوه بر گرمای جذب شده توسط شیشه­ها و افزایش دمای فضای داخلی ساختمان، بازتاب فوق­العاده زیادی نیز رخ می­دهد و بدین ترتیب اثر گرمای حاصل از نور خورشید چندین برابر می­شود، از این رو برای جلوگیری از وقوع چنین بحرانی دیوارهای سبز به عنوان یک معجزه نجات دهنده عمل می­کنند.

✅ کاهش هزینه­ها

در ادامۀ مزیت قبلی، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مطالعات نشان می­دهد دیوارهای سبز بیرونی می­توانند دمای سطح را تا 10 درجه سانتی‌گراد کاهش دهند که این خود به معنای کاهش هزینه­های تهویه مطبوع در فصل تابستان است.

✅ تصفیه هوا

این یک واقعیت اثبات شده است که کیفیت پایین هوا می­تواند منجر به مشکلات متعددی از جمله؛ سوزش چشم، گلودرد، خستگی و مشکلات تنفسی شود. عملکرد دیوارهای سبز به عنوان یک فیلتر طبیعی، یک راه حل عالی برای مبارزه با آلودگی هوا به شمار می­رود.

گیاهان گازهای نامطلوب موجود در هوا از قبیل دی اکسید کربن و کربن مونوکسید را جذب می­کنند و بدین ترتیب غلظت آن­ها را در هوای تنفسی به مقدار زیادی کاهش می­دهند و بدین ترتیب کیفیت هوا و در نتیجه سلامت عمومی مردم منطقه را بهبود می­بخشند. بنابراین استفاده از گرین­وال­ در مناطقی که در معرض گرد و غبار است یک سرمایه گذاری عالی به شمار می­رود.

✅ کاهش سر و صدا

این مزیت فوق­العادۀ دیوارهای سبز سبب شده است تا استفاده از آن­ها علاوه بر منازل در ساختمان­های تجاری و اداری نیز بسیار پرطرفدار باشد. شلوغی و ازدحام جمعیت در شهرها و به دنبال آن سر و صدای ناشی از آن­ها سبب آشفتگی ذهن و خستگی روح می­شود، از این رو استفاده از گرین­وال­ها در فضاهایی که افراد نیازمند سکوت و آرامش هستند یک اقدام فوق­العاده کاربردی و مفید است.

✅ افزایش ارزش بنا

استفاده از یک دیوار سبز خواه‌ناخواه نمای ساختمان را برجسته می­کند. امروزه دیوارهای سبز زنده در داخل یا خارج هتل­ها، رستوران­ها، فروشگاه­ها و حتی ساختمان­های مسکونی و اداری سبب منحصر به فرد دیده شدن بنا می­شوند و از این رو احتمال افزایش بازدید افراد و در نتیجه رونق کسب‌وکار را فراهم می­کنند.

علاوه بر این، دیوارهای سبز یک ابزار بازاریابی فوق العاده به شمار می­آیند که می­توانند برای ارتقای چشم‌انداز سازگار با محیط زیست استفاده شوند.

کلام پایانی

بدون شک یکی از زیباترین و جذاب­ترین مشتقات معماری سبز، دیوارهای سبز هستند که از چندین سال قبل به صورت جدی وارد فاز اجرا شد. همانطور که در متن مقاله بررسی شد، گرین­وال­ها هدفی عمیق­تر از زیباسازی و جلوه بخشی به سازه­ها را دنبال می­کنند و در واقع در بطن خود دنباله روی هدف اصلی معماری سبز هستند.

در کنار تمامی این تفاسیر، دیوارهای سبز در زمینه مادی و مالی نیز امتیازات ویژه­ای را برای انتخاب کننده­هایشان به ارمغان می­آورند و به طرز فوق­العاده­ای بر ارزش بنا می­افزایند. مطالعات انجام شده نشان می­دهند که حضور گیاهان در داخل و یا اطراف ساختمان­ها می‌تواند ارزش املاک و مستغلات را تا ۲۰ درصد افزایش دهد!

در پایان، چنانچه به تحقیق و بررسی بیشتری در این زمینه نیاز دارید، طراحان و متخصصان ایده سبز آماده راهنمایی و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان خواهند بود.

پایان رپورتاژ آگهی