قبل از خرید باتری ماشین، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، دقیقا نوع باتری مناسب با مدل و سال ساخت ماشین شما است. برای اطمینان از انتخاب درست، بهتر است با شماره VIN ماشین خود به یک فروشنده قطعات خودرو مراجعه کنید و به او درخواست راهنمایی بدهید. همچنین باید به مقدار و ولتاژ باتری نیز توجه داشته باشید. در خرید باتری شما می‌توانید ابتدا به وب‌سایت فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های قطعات خودرو در نزدیکی خود مراجعه کنید تا انواع باتری‌های ماشین را مشاهده کنید.

قبل از خرید باتری ماشین، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، دقیقا نوع باتری مناسب با مدل و سال ساخت ماشین شما است. برای اطمینان از انتخاب درست، بهتر است با شماره VIN ماشین خود به یک فروشنده قطعات خودرو مراجعه کنید و به او درخواست راهنمایی بدهید. همچنین باید به مقدار و ولتاژ باتری نیز توجه داشته باشید. در خرید باتری شما می‌توانید ابتدا به وب‌سایت فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های قطعات خودرو در نزدیکی خود مراجعه کنید تا انواع باتری‌های ماشین را مشاهده کنید.

خرید باتری ماشین

باتری ماشین به عنوان یکی از عوامل مهم در سیستم الکتریکی خودرو، نقش حیاتی در عملکرد خودرو دارد. برای تضمین عملکرد بهینه و بلندمدت باتری، نیاز است که باتری با کیفیت بالا و درست نصب شده باشد. ضمنا هزینه‌ی باتری ماشین بسته به کیفیت و نوع باتری، برند، ظرفیت، قدرت و مدت زمان طولانی ماندن در حالت شارژ، محل خرید و فروش، هزینه پرداختی برای نصب و آزمایش و همچنین میزان هزینه‌ی انتقال خودرو ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل، مشخص کردن قیمت متوسط ​​باتری ماشین دشوار است.

باتری در وسیله نقلیه از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که تامین انرژی الکتریکی برای شروع وسیله نقلیه، روشن نگه داشتن لوازم الکتریکی در داخل خودرو و حفظ عملکرد صحیح سیستم های الکترونیکی و الکتریکی وسیله نقلیه، از جمله وظایف باتری است. باتری به طور معمول به صورت قلابی با سیستم برقی خودرو ارتباط دارد و توان موتور را فراهم می‌کند. بنابراین، باتری در واقع قلب سیستم برقی خودرو است و هر گونه مشکل در آن می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در وسیله نقلیه شما شود.

بنابراین، نگهداری و تعویض به موقع باتری برای اطمینان از کارایی و کارکرد صحیح وسیله نقلیه بسیار مهم است.  به طور کلی، خرید باتری ماشین جایگزین،  امری پیچیده است، با این حال، با توجه به نکات فوق و با تحقیق و مطالعه مناسب، می توانید به صرفه جویی در هزینه و زمان دست یابید.

برای خرید باتری ماشین به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکات مهمی وجود دارد که به شما در صرفه جویی در زمان، خرید باتری مناسب خودرو و صرفه جویی در هزینه کمک می کند.

.

نکات مهم در خرید باتری ماشین عبارتند از:

1 مشخص کردن اندازه باتری

قبل از خرید باتری ماشین، مطمئن شوید که بهترین اندازه باتری به راحتی در کاپوت ماشین شما قرار می گیرد. برای اندازه گیری می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. اگر هنوز مطمئن نیستید، با ارائه دهنده مراقبت خودرو خود تماس بگیرید و از او بخواهید زیر کاپوت را بررسی کند. در صورت لزوم می توانید باتری خود را با یک باتری حرفه ای تعویض کنید.

2- چک کردن آمپلی فایر باتری خودرو

آمپر CCA میزان مناسب برق و باتری را برای راه اندازی خودرو در دماهای سرد نشان می دهد. به طور کلی موتورها برای راه اندازی در هوای بسیار سرد به شارژ الکتریکی بیشتری نیاز دارند بنابراین باتری همیشه باید شارژ الکتریکی لازم برای روشن شدن موتور در دماهای سرد را داشته باشد. شما می توانید شماره CCA را روی برچسب باتری خودرو بیابید، این شماره معمولا در کنار یا بالای باتری قرار دارد و به طور خاص شماره CCA را نشان می دهد، اگر این شماره را پیدا نکردید، باید به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید یا جستجو کنید.

3- بررسی نوع سلول باتری خودرو

هنگامی که شماره اندازه باتری و شماره CCA را دارید، مرحله بعدی تعیین نوع سلول باتری خودرو است. انواع مختلفی از باتری های خودرو وجود دارد که وسیله نقلیه شما می تواند از آنها استفاده کند. هر کدام از آنها ویژگی های خاص خود را دارند و در بازه های قیمتی متفاوتی عرضه می شوند. به طور کلی، اکثر خودروها دارای یکی از سه نوع سلول باتری زیر هستند:

  • باتری سرب اسیدی ساده

باتری سرب اسید باتری ماشینی است که تقریبا در همه وسایل نقلیه یافت می شود.

  • باتری EFB بهبود یافته

باتری های EFB پیشرفته تر از باتری های سرب اسیدی هستند و عمر طولانی تری دارند و در عین حال ویژگی های بهتری به شما می دهند.

  • باتری ماشین AGM

باتری های AGM تقریبا با کیفیت ترین باتری هایی هستند که در هر خودرویی پیدا می کنید. باتری های AGM گران هستند و ممکن است در همه وسایل نقلیه ضروری نباشند.

4- تایید ضمانت باتری ماشین

نکته مهم برای خرید باتری ماشین این است که گارانتی باتری را با فروشنده خود تأیید کنید. با این که سازند برند باتری دارای ضمانت های خاصی است، برخی از فروشندگان خود نیز جهت رعایت گارانتی شرایط ویژه ای برای رعایت این ضمانت دارند. همچنین، برخی از فروشندگان باتری، جایگزینی رایگان برای باتری‌های جدید ارائه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر بر اساس عمر باتری، بازپرداخت را انجام می‌دهند. به هر حال قبل از خرید حتما این موارد را تایید کنید.

5- انتخاب نکردن ارزان ترین گزینه

وقتی صحبت از باتری ماشین می شود، شما واقعا همان چیزی را که برای آن پرداخت کرد اید، دریافت می کنید. گزینه های ارزان تر یعنی اینکه نسبت به رقبا  قابل اعتمادتر هستند. اگر در آب و هوای سرد یا گرم زندگی می کنید، بهتر است هزینه بیشتری برای یک باتری با کیفیت بالا و مقاوم با آمپرهای خنک و میل لنگ با ظرفیت کامل هزینه کنید.

 

قیمت خرید باتری ماشین

عوامل مختلفی مانند اهمیت و تاثیر نوع باتری، تاثیر ایرانی یا خارجی بودن باتری، تاریخ تولید باتری، نوسان در قیمت ارز و دلار و فناوری ساخت باتری در تعیین نهایی قیمت خرید باتری ماشین موثر هستند. همچنین کشور تولید کننده باتری در قیمت آن تاثیر گذار است.  بیشتر باتری هایی که توسط کشور چین تولید می شوند ارزان تر از باتری هایی هستمد که آمریکا تولید می کند. دانستن همه این موارد به شما در انتخاب باتری مناسب کمک می کند.

سخن آخر

همیشه باتری ماشین خود را توسط یک متخصص واجد شرایط تعویض کنید. باتری ماشین قلب تپنده آن است و نه تنها راه اندازی موتور، بلکه کارکردن تیغه های برف پاک کن، شارژ تلفن همراه در حین رانندگی، روشن کردن چراغ های جلو و غیره نیز برعهده باتری خودرو است. در این مقاله سعی شده است عوامل موثر بر قیمت باتری خودرو، نکات مهم هنگام خرید باتری ماشین و چند نکته مهم دیگر بررسی شوند تا در صورت نیاز به استفاده از این قطعه عمومی خودرو، با درک بیشتری کار کنید.