فاصله کاشت نهال آلو، زردالو و بادام

فاصله­ی کاشت بین درختان مساله­ی مهمی است که می­تواند باردهی درختان را تضمین کند، اهمیت این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست اما همچنان هستند باغدارانی که از این موضوع اطلاع ندارند و برای رسیدن به باردهی بیشتر در باغ خود سعی می­کنند تراکم درختان را بالا ببرند غافل از اینکه تاثیر منفی این کار چند برابر است، در اکثر باغات تجاری فاصله چهار متر در چهار متر برای کاشت درختان زردآلو، آلو و بادام رعایت می‌شود ولی مسائل دیگری نیز برای انتخاب فاصله مناسب کاشت تاثیر گذار است، در این خبر نامه ضمن اشاره به اهمیت رعایت فاصله­ی مناسب بین درختان زردآلو، آلو و بادام، فاصله‌ی مناسب بین این درختان را به شما می­آموزیم.

رعایت فاصله­ی مناسب بین درختان در باغ و دریافت نور کافی

یکی از مهم­ترین دلایلی که برای رعایت فاصلهی مناسب بین درختان در باغ به آن اشاره می­شود دریافت نور کافی توسط شاخ و برگ درختان است، هر چه تراکم درختان در باغ بیشتر باشد قطعا سایه اندازی آنها نیز بر روی یکدیگر بیشتر شده و بنابراین در رشد و باردهی درختان ایجاد اختلال می­کند.

نور عنصر اصلی و حیاتی برای گیاهان برگ سبز است، گیاهان و درختان که دارای برگ­های سبز هستند مانند درختان میوه برای غذا سازی در برگ­های خود نیاز به دریافت نور دارند، بنابراین با رعایت فاصله­ی مناسب بین درختان خود در واقع به طور مستقیم در رشد و باردهی درختان تاثیر مثبت ایجاد می­کنید.

در زمان خرید نهال آلو، زردآلو و بادام در نهالستان­ها معمولا به اهمیت دریافت نور توسط درختان اشاره می­شود و ممکن است در برخی از نهالستان­ها به این موضوع مهم اشاره­ای نکرده و اجازه دهند باغداران هر تعداد نهال که می­خواهند برای یک هکتار خریداری کنند تا به سود بیشتری برسند.

رعایت فاصله­ی مناسب بین درختان در باغ و کاهش سرایت آفات و بیماری­ها

یکی دیگر از دلایل مهمی که برای رعایت فاصله­ی مناسب بین درختان به آن اشاره می­شود کاهش سرایت و انتقال آفات و بیماری­ها از درختان آلوده به سالم است، آفاتی مانند شته­ها، کنه­ها، و یا بیمارگرهای خاکزاد مانند نماتدها و عامل پوسیدگی طوقه و ریشه در صورت نزدیک بودن درختان به هم به سرعت از یک درخت آلوده به درخت سالم منتقل می­شوند و در نتیجه خسارت بالایی ایجاد می­کنند.

آفات و بیماری­هایی که برای انتقال خود از درخت آلوده به درخت سالم باید به دنبال ناقل بگردند و یا زحمت حرکت به خود بدهند وبه دلیل فاصله­ی زیاد بین درختان ممکن است سرعت انتقال بسیار پایین بیاید در صورت نزدیک بودن درختان به هم به سرعت به درختان سالم سرایت پیدا می­کنند.

در نظر داشته باشید که هر چه سرعت انتقال آفات و بیماری­ها به درختان سالم کمتر باشد شما فرصت بیشتری برای کنترل آفات و بیماری­ها در باغ دارید و بنابراین خسارت کمتری را متحمل می­شوید.

رعایت فاصله­ی مناسب بین درختان و باردهی بالاتر

با توجه به دو مورد با اهمیتی که در بخش­های پیشین به آن اشاره کردیم خیلی راحت می­توانید بفهمید که رعایت فاصله­ی مناسب بین درختان تا چه حد می­تواند در افزایش باردهی درختان موثر باشد، رعایت تراکم بین درختان می­تواند سبب افزایش جذب نور به درختان و کاهش شدت خسارت آفات و بیماری­ها در باغ شود و بنابراین می­تواند منجر به افزایش رشد و باردهی درختان شود.

فراموش نکنید که درختان آلو، بادام و زردآلو تاج نسبتا گسترده­ای داشته و در صورتی که فاصله­ی توصیه شده بین درختان به درستی رعایت نشود می­تواند در رشد و باردهی آنها تاثیر منفی داشته باشد.

انتخاب ارقام پر بار به جای افزایش تراکم درختان در باغ

ما یک توصیه­ی مهم برای شما باغداران عزیز که به دنبال رسیدن به هدف افزایش باردهی در باغ خود به فکر افزایش تراکم بین درختان هستید داریم و آن این است که به جای افزایش تراکم بین درختان در باغ با مراجعه به مراکز فروش نهال زردآلو، آلو و بادام معتبر ارقامی را برای کاشت در باغ خود انتخاب کنید که اصلاح یافته بوده و به عنوان ارقام تجاری و پربار شناخته می­شوند.

ارقام پربار و تجاری مانند نهال بادام آذر خوشه­ای، نهال آلو یلواک خورشتی و یا نهال زردآلو نوری با پیوند خوردن بر پایه­ی ارقام مقاوم هم در برابر آفات و بیماری­ها و شرایط سخت محیطی مقاوم هستند و هم باردهی بالا داشته و نیازی ندارید برای رسیدن به باردهی بالا در واحد هکتار کار اشتباه افزایش تراکم درختان را انجام دهید.

شرایط مهم در انتخاب فاصله­ی مناسب بین درختان در باغ

حال که به اهمیت رعایت فاصله­ی بین درختان در باغ پی بردید باید بدانید چه عواملی می­تواند در تعیین فاصله­ی مناسب بین درختان تاثیر گذار باشد، در ادامه برخی از مهم­ترین شرایط را ذکر می­کنیم.

  • رقم درخت:

در گذشته ارقام بومی و قدیمی که در باغ کاشته می­شدند با وجود شاخ و برگ گسترده باردهی کمی داشتند و کم کردن فاصله باعث تاریک شدن باغ می­شد اما ارقام اصلاح شده و پیوند خورده که این روزها در نهالستان­ها به فروش می­رسند علاوه بر اینکه رشد تاج و ارتفاع محدود دارند باردهی بالاتری داشته و باغداران می­توانند این ارقام را با فاصله­ی کمتری از هم بکارند.

با مراجعه به سایت نهالستان­های تخصصی مانند نهالستان پالیز نهال با مشاوران ماهر در این زمینه از فاصله­ی مناسب بین درختان در هر رقم مطلع شوید.

  • میزان هرس و اصلاح:

هرس درختان به ویژه در سال­های اول پس از کاشت نهال آلو که به فرم دهی درختان کمک می­کند می­تواند در تعیین فاصله­ی مناسب تاثیر گذار باشد اما باید بدانید که هرس هم نمی­تواند بیش از اندازه بوده و سبب کاهش رشد و باردهی و از دست رفتن شاخه­های بارده شود بنابرین در زمان انتخاب رقم هرس اصولی برای فرم دهی و میزان هرس را نیز آموزش ببینید و با توجه به میزان هرسی که در برنامه دارید فاصله را تعیین کنید.

  • شیب زمین

شیب زمین عامل بسیار مهمی در تعیین فاصله­ی بین درختان است، فاصله­ی استانداردی که برای هر رقم اعلام می­شود معمولا برای زمین­های مسطح بوده و فاصله را می­توان با توجه به میزان شیب کاهش داد چرا که در شیب­های جنوبی درختان ساعات بیشتری نور دریافت کرده و می­توان فاصله را کمتر کرد.

چنانچه نمی­توانید این فاکتور را در تعیین فاصله محاسبه کنید می­توانید از مشاوران نهالستان بخواهید تا به شما بگویند تا چه میزان می­توانید فاصله­ی بین درختان خود را کم کنید.

فاصله­ی مناسب بین درختان زردآلو، آلو و بادام

بر اساس رقم و ویژگی­های ژنتیکی هر رقم که شامل پهنای تاج درخت و میزان گستردگی ریشه­ها است در زمین­های مسطح فاصله­ی استاندارد تعیین می­شود، برای کاشت ارقام جدید و پربار آلو و زرد آلو فاصله­ی چهار متر و برای ارقام تجاری و پربار بادام به صورت استاندارد اعلام شده است.

با توجه به اینکه باردهی ارقام تجاری بالاتر بوده و باغداران می­توانند تعداد نهال بیشتری در هکتار بکارند قیمت نهال آلو، زردآلو و بادام ممکن است کمی بالاتر باشد اما قطعا ارزش پرداخت هزینه­ی بیشتر را دارند.

کلام آخر

با توجه به اهمیت بسیار بالای رعایت فاصله­ی مناسب بین درختان زردآلو، آلو و بادام و با توجه به اینکه برخی از فاکتورها می­توانند در تعیین فاصله­ی مناسب اثر گذار باشند به شما توصیه می­شود در زمان انتخاب رقم با دریافت مشاوره فاصله­ی مناسب برای کاشت این ارقام را تعیین کنید.

 

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

پایان رپورتاژ آگهی