آیا کاشت مو انجام‌ بدهیم یا خیر؟

کاشت مو چیست ؟

یکی از مهم ترین عواملی که بر زیبایی و جذابیت چهره افراد تاثیر فراوانی دارد مو های ضخیم و پر پشت است. اما امروزه برخی از افراد دچار ریزش شدید مو ها یا طاسی سر شده اند و از شرایط فعلی که بوجود آمده رنجیده خاطر هستند که حتی باعث عدم اعتماد به نفس آن ها شده است. که خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش فنون جدید ،از طریق کاشت موی طبیعی میتوان این مشکل را برطرف کرد. در این میان چندین عامل موجب شده اند تا ریشه و فولیکول مو ها سست شده و احتیاج به پیوند داشته باشند. چند مورد از این عوامل عبارت اند از مصرف شامپو های ناسازگار با جنس مو ها، بکارگیری ابزار های خشک کننده یا گرمایشی مو مانند اتو و سشوار های گوناگون، مصرف کردن رنگ های شیمیایی در راستای داشت مو های خوش منظر، مشکلات وراثت و اختلالات هورمونی.

کاشت موی طبیعی در عصر حاضر به یکی از پرطرفدارترین و کاربردی ترین عمل های زیبایی مبدل شده است. تصمیم پایانی به منظور عمل کاشت مو، تمام و کمال یک تصمیم شخصی می باشد و بعضی مواقع اشخاص نمی توانند به آسانی در رابطه با این مسئله تصمیم گیری کنند. امکان رخ دادن ریزش مو در ابعاد مختلف و به دلایل متعدد برای هر فردی وجود دارد، به علاوه علل یکسانی در تصمیم هر فرد برای ترمیم مو هم وجود ندارد. ضمن اینکه هر شخص دچار به ریزش مو صرفا شخص مناسبی برای کاشت مو نخواهد بود. بدین رو لازم به ذکر است که ابتدا و قبل از اقدام به کاشت مو شما ملزوم به پرسش این سوال از خود هستید که “آیا کاندید مناسبی برای کاشت هستید یا خیر” سپس در جستجوی پاسخ به آن باشید. در ادامه مطالب به این سوال پاسخ خواهیم داد. پس در راستای آگاهی خود با ما همگام باشید.

چه کسانی می توانند کاشت مو انجام دهند؟

طبیعتا لازم است که به یک پزشک مراجعه کرده و در این باره با وی مشورت کنید. در این جلسه مشاوره متوجه خواهید شد که کاندید مناسبی برای اعمال کاشت مو هستید یا خیر. آن هم از این طریق که جراح پس از مطمعن شدن از سلامت عمومی شما مجموعه ای از آزمایشات را بر روی سر انجام می دهد تا عواملی نظیر پتانسیل کاشت مو و همینطور تراکم فولیکول مو را معین کند. پزشک معالج شما به تجزیه و تحلیل سه مورد میپردازد و هر یک باید به صورت عینی ارزیابی شوند تا بهترین روش کاشت مو را به مراجعه کننده پیشنهاد کنند که این سه مورد عبارت اند از بررسی شرایط آلوپسی، عارضه های پوست سر، خصوصیات مو و ناحیه اهداکننده.

در مجموع چنانچه متقاضی از سلامتی کامل برخوردار باشد و همچنین قسمت اهداکننده سر وی هم سالم باشد کاشت مو عملکرد خوشایندی به دنبال خواهد داشت. با این وجود باید در نظر داشت که همه افراد برای این کار مناسب نخواهند بود. برهمین اساس چند مورد از عوامل موثر بر صلاحیت شما نسبت به کاشت مو را شرح م یدهیم.

سلامت عمومی

پیش از اعمال کاشت مو یک سری معاینات پزشکی توسط متخصص مربوطه صورت میگیرد تا از سلامت شما اطمینان حاصل کند و با تایید بیان کند که چه روشی برای شما مناسب می باشد. چنانچه پزشک متوجه اختلالات شدیدی شود و احساس کند که ممکن است سلامتی شما را به خطر انداخته و بر فرایند عمل موثر باشد، با کاشت مو موافق نبوده و انجام نخواهد شد. از این نکته غافل نشوید که سلامت عمومی تاثیر فراوانی بر پیروزی در عمل کاشت میگذارد. پس از کاشت موهای جدید بدن شما باید از نیروی وارد کردن جریان خون مناسب و‌ مواد مقوی را به فولیکول ها برخوردار باشد.

شل بودن پوست شما از جمله فااکتور های مهم و موثر بر عملکرد عمل می باشد. برای نمونه کاشت مو با روش FUT برای متقاضیانی که در قسمت پشت سرشان از خاصیت ارتجاعی اندکی بهرمند هستند مساعد نخواهد بود. این مسئله کمیاب است و جای نگرانی ندارد چرا که امروزه شیوه متداول استخراج واحد های فولیکولی است و ضرورتی به روش FUT نخواهد داشت.

کاشت مو چگونه انجام می شود ؟

سن و جنسیت

می توان بیان کرد که اکثر افراد از سن مناسب کاشت مو اطلاع کافی ندارند. متقاضیان در سنین کمتر از ۲۵ سالگی فرد مناسبی برای کاشت مو نیستند. چراکه الگوی ریزش مو در آن ها همچنان ثابت نشده و طی گذشت زمان تکامل خواهد یافت. هنگامی که پیوند مو در سنین پایین صورت پذیرد به همراه آن کاهش فولیکول های منطقه اهداکننده امکان پذیر می باشد. بدین رو اگرچه با افزایش سن و در زمان دیگری به کاشت مو احتیاج داشته باشید، قسمت اهداکننده قادر به پوشش دادن محل طاسی بر روی سر شما نیست.

در رابطه با جنسیت هم باید بیان کرد که محدودیت خاصی وجود ندارد اما غالبا زنان کاندید های مناسبی برای کاشت مو نیستند چرا که الگوی ریزش موی آن ها نسبت به مردان تفاوت فراوانی دارد. به طور معمول زنان به صورت پراکنده دچار ریزش مو می شوند و این امر موجب پیچیده تر شدن عمل کاشت مو خواهد شد. اما تعدادی از زنان با الگوی ریزش زنانه کاندید مناسب برای عمل پیوند مو هستند. در حالی که مردان اغلب نسبت به عمل کاشت مو مشتاق بوده و کاندید مناسبی هم هستند. مگر اینکه ناحیه اهداکننده کافی را نداشته باشند یا به نوعی دارای اختلال پزشکی باشد که سبب عدم مداخله درمانی توسط جراح شود.

نژاد و‌ نوع مو

ضخامت مو های شما عاملی با ارزش و موثر بر فرایند کاشت موی شما می باشد. متقاضیانی که موهای نازک تری نسبت به افراد با موهای ضخیم تر دارند، اکثرا نیازمند به واحد های فولیکولی بیشتری هم هستند. چرا که موهای ضخیم موجب افزایش تراکم مو ها می شوند و در مقابل مو های ظریف و‌ نازک ظاهر کم حجم تری نمایش می دهند و البته موهای فر نیز حجم بیشتری نسبت به مو های صاف ایجاد میکنند. اشخاصی که دارای موهای بسیار صاف یا تراکم فولیکول اندکی هستند معمولا در جهت به وقوع پیوستن هدف مدنظرشان، نیازمند به میزان واحد های پیوندی بالاتری خواهند بود. مراجعه کنندگانی که رنگ پوست و‌ موی آن ها تیره تر است طبیعتا تناقض کمتری میان پوست و‌ مویشان ایجاد میشود و به دنبال این موضوع عملکرد جراحی هم غالبا برای این دسته از افراد رضایت بخش تر می باشد.

در این میان یک نکته منفی وجود دارد آن هم این است که وقوع زخم های کلوئید در افراد دارای پوست های رنگین بیشتر است، بدین جهت کاشت مو با متد FUT برای این افراد تعیین نمی شود. معمولا فرایند آرمانی کاشت مو در متقاضیانی که از موهای تیره و متراکم و همچنین افرادی که از رنگ پوست و موی مشابه برخوردار هستند مشاهده می شود. هرچه تناقض میان پوست و مو اندک باشد سرانجام مطلوب تری هم به همراه خواهد داشت.

کاشت مو در ایران بیوتی

سوختگی ها و تروما

مراجعه کنندگانی که در صانحه آتش سوزی دچار سوختگی شده اند ثابت شده است که میتوانند از طریق کاشت مو اقدام به بازگردانی موهای از دست رفته خود کنند. در اولین گام در جلسه مشاوره پزشک این موضوع مشخص می شود. در رابطه با تروما لازم است بدانید اشخاصی که به علت استرس های مداوم یا شدید و یا به جهت ضربه های روحی سخت دچار ریزش مو شده اند میتوانند به واسطه انجام کاشت مو مجددا موهای خود را بدست آورند. البته به شرطی که ریزش مو کاملا فروکش کرده باشد.

انتطارت غیرواقعی متقاضیان از کاشت مو

میزان و نوع انتظارات شما از کاشت مو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در جلسه مشاوره ای که پیش از کاشت برگزار می شود شما انتظارات خود نسبت به عمل را با متخصص در میان می گذارید و او هم به شما میگوید که چه مقدار از آن ها واقع بینانه و قابل اجرا هستند. اینکه کاشت مو میتواند به درمان ریزش مو و طاسی سر شما بپردازد کاملا درست است اما این موضوع تا حدودی کارساز بوده و با توجه به وضعیتی که در آن حضور دارید امکان پذیر خواهد بود. بنابراین سعی کنید انتظارات فراتر از حد طبیعی نداشته باشید و دید واقعی تری نسبت به این مسئله داشته باشید. چرا که سرانجام موفق تری هم از عمل کاشت خود دریافت دریافت خواهید کرد. در هر صورت پزشکان هم موظف اند دلایل خود را نسبت به نپذیرفتن انتظارات متقاضی بیان کنند و در عوض شیوه های جایگزین را در راستای برطرف کردن نیاز های شما پیشنهاد میکنند.

کاشت مو چیست؟ و چگونه انجام‌ می شود؟

برای انجام عمل زیبایی کاشت مو از موهای طبیعی حاضر بر سطح پوست بدن یا سر خود مراجعه کننده استفاده می کنند. از دیدگاه متخصصان نواحی مناسب و مد نظر برای اهدا کردن فولیکول مو، پشت سر، پایین گردن و حد فاصل بین دو گوش می باشد زیرا که این نقاط از منظر ضخامت و طول به مو های وسط سر شباهت بیشتری دارند. در صورتی که برداشت مو از این نواحی امکان پذیر نباشد پزشکان از قسمت های دیگر مانند ریش، سبیل و قفسه سینه اقدام به برداشت مو خواهند کرد. کاشت مو به دو شیوه کلی یعنی کاشت به روش FUT و SUT اعمال میشود  در متد FUT پزشک یک نوار ۶تا۱۰ اینچی از محل بانک موی فرد که دارای فولیکول های سالم می باشد را استخراج کرده و در اختیار دستیاران خود قرار میدهد تا فولیکول های مو را به کمک میکروسکوپ ها جداسازی کرده و سپس در محل گیرنده مو کاشت انجام شود. در کاشت مو به روش SUT فولیکول ها توسط پانچ های دستی یا میکروموتورهای اتوماتیک یا به کمک دستگاه های مشابه دیگر نظیر SAFER از بخش بانک مو استخراج می شود. در این متد جراح در گام اول سر را تمیز کرده سپس داروی بی حس کننده به مناطق مورد نظر اهدا تزریق میکند. در مرحله بعد فولیکول های استخراج شده از ناحیه بانک مو را در قسمت اهداگیرنده واقع در پشت سر می کارد.

در انتها لازم به ذکر است که اگر قصد دارید کاشت مو انجام دهید و هنوز از این بابت مطمعن نشده اید لازم است که موارد بیان شده در این مقاله را حتما در نظر بگیرید تا در نهایت فرایند حاصل از کاشت برای شما موفقیت آمیز و مطلوب باشد.

امیدواریم که مطالب ذکر شده برای شما مفید واقع شده باشد و برای بسیاری از سوال های خود پاسخ مناسبی پیدا کرده باشید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر، سایر مقلات موجود در سایت ‌کلینیک ایران بیوتی را مطالعه بفرمایید.