درمان کیست مویی با روش‌های فوری

دکتر کیست مویی

برگشت مو به زیر پوست در ناحیه اطراف مقعد، می‌تواند باعث ایجاد یک جوش و برآمدگی دردناک شود که داخل آن پر از عفونت و موهای مرده است. این عارضه کیست مویی نام دارد که به ظاهر ساده است، اما برای درمان نیاز به تخلیه با روش‌های جراحی و لیزر دارد. در ادامه مقاله همراه ما باشید:

بیماری کیست پیلونیدال چیست؟

بیماری پیلونیدال یک عفونت مزمن پوستی است که در چین بین باسن، نزدیک استخوان دنبالچه ایجاد می‌شود.اگر بیماری پیلونیدال دارید، یک یا چند کیست بین باسن خود خواهید داشت که ممکن است متورم یا عفونی شود. کیست پیلونیدال شبیه یک گودی کوچک است و ممکن است مو از آن بیرون زده باشد.

عوامل خطر برای کیست پیلونیدال چیست؟

از لحاظ علم پزشکی، هنوز علت دقیق ابتلا به کیست مویی شناخته نشده، اما برخی از عواملی که ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند شامل موارد زیر است:

  • پرمویی (در مردان بیشتر از زنان)
  • تغییرات هورمونی در سن بلوغ
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • داشتن موهای ضخیم
  • سابقه خانوادگی
  • کیست پیلونیدال قبلی
  • برگشتن مو به زیر پوست به دلیل پوشیدن لباس‌های تنگ

این عارضه بیشتر در افراد جوان بین 15 تا 24 سال رخ می‌دهد. همچنین این بیماری در مردان و افرادی که اضافه وزن دارند، لباس های تنگ می‌پوشند، موهای زیادی در نزدیکی باسن دارند، یا اغلب حمام یا دوش نمی گیرند، شایع تر است.

شناسایی سینوس پیلونیدال و شناخت علائم عفونت

ممکن است در ابتدا هیچ علامت قابل توجهی به جز فرورفتگی کوچک و گودی مانند روی سطح پوست خود نداشته باشید. با این حال، هنگامی که فرورفتگی عفونی شود، به سرعت به یک کیست (یک کیسه بسته پر از مایع) یا یک آبسه (بافت متورم و ملتهب که در آن چرک جمع می شود) تبدیل می شود.

علائم عفونت عبارتند از:

  • درد هنگام نشستن یا ایستادن
  • تورم کیست
  • پوست قرمز و دردناک اطراف ناحیه
  • ترشح چرک یا خون از آبسه که باعث ایجاد بوی بد می شود
  • موهای بیرون زده از ضایعه
  • ایجاد بیش از یک مجرای سینوسی یا سوراخ در پوست
  • شما همچنین ممکن است تب با درجه پایین را تجربه کنید، اما این بسیار کمتر رایج است

چگونه پزشکان کیست پیلونیدال را تشخیص می دهند؟

پزشک ابتدا با انجام معاینه فیزیکی کیست پیلونیدال را تشخیص می‌دهد. کیست مویی شبیه یک توده، تورم یا آبسه در شکاف باسن همراه با حساسیت و احتمالاً یک سوراخ برای تخلیه عفونت یا خونریزی (سینوس) است.

اگر عفونت شدید باشد، ممکن است آزمایش خون برای تشخیص انجام شود. معمولاً در موارد کیست پیلونیدال نیازی به آزمایش تصویربرداری نیست.

اگر نمی دانید که که برای درمان کیست مویی به چه دکتری مراجعه کنید؟ حتما در ادامه با ما همراه باشید:

دکتر خوب برای کیست مویی باید تجربه و تخصص کافی در این زمینه را داشته باشد

دارای تجربه درمان های موفق این بیماری باشد

قبل از اقدام به درمان بطور کامل شرایط بیمار را بررسی کند

در مورد روش درمان، مراقبت های بعد از آن و عوارض که ممکن است داشته باشد، بیمار را آگاه سازد

در مورد تخصص پزشکی که قصد مراجعه به او را دارید می توانید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

  • دکتر پوست
  • دکتر گوارش
  • جراح عمومی

اما به دلیل اینکه کیست مویی یک بیماری عفونی است و برای درمان قطعی نیاز به جراحی و لیزر است، در نهایت باید به یک پزشک جراح عمومی یا گوارش مراجعه کنید.

تخصص و تجربه دکتر کیست مویی یکی از مواردی است که تاثیر زیادی در روند درمان دارد و باید خیلی به آن توجه کنید.

درمان کیست مویی

اگر بیماری شما در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درد شدیدی را تجربه نمی‌کنید و هیچ نشانه ای از التهاب وجود ندارد. احتمالاً پزشک آنتی بیوتیک وسیع الطیف تجویز می‌کند. آنتی بیوتیک وسیع الطیف دارویی است که طیف وسیعی از باکتری ها را درمان می‌کند.

مهم است بدانید که این کار مجرای سینوسی را بهبود نمی‌بخشد، اما عفونت و ناراحتی شما را تسکین می‌دهد. پزشک به شما توصیه می‌کند که یک معاینه بعدی انجام دهید، به طور مرتب موها را بردارید یا محل را بتراشید و به بهداشت توجه ویژه ای داشته باشید.

معمولا درمان بدون جراحی برای کیست مویی وجود ندارد و استفاده از دارو هم فقط بطور موقت این عارضه را بهبود می‌بخشد. روش‌های جراحی کیست مویی که برای درمان این عارضه مورد استفاده قرار می‌گیرد به شرح زیر است:

تزریق فنل

برای این نوع درمان، پزشک ابتدا یک بی حس کننده موضعی به شما می‌دهد. سپس فنل، یک ترکیب شیمیایی که به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می‌شود، به کیست تزریق می‌کنند. ممکن است لازم باشد این روش چندین بار تکرار شود. در نهایت این درمان باعث سفت شدن و بسته شدن ضایعه می شود.

این درمان میزان عود بسیار بالایی دارد. بنابراین، در ایالات متحده غیر معمول است. پزشکان در برخی موارد به جراحی به عنوان درمان انتخابی روی می‌آورند.

عمل جراحی باز و بسته

اگر PNS عود کننده دارید یا اگر بیش از یک مجرای سینوسی دارید، پزشک شما روش جراحی را توصیه می‌کند. عمل جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود.

جراحی باز: این روش علائم آبسه یا تجمع چرک در داخل سینوس را کاهش می دهد. قبل از این روش، پزشک به شما یک بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی تزریق می‌کند. سپس از چاقوی جراحی برای باز کردن آبسه استفاده می کنند. آنها هرگونه مو، خون و چرک را از داخل آبسه پاکسازی می‌کنند.

پزشک داخل زخم را با پانسمان استریل پر می‌کند و اجازه می‌دهد تا از داخل به بیرون بهبود یابد. زخم معمولاً در عرض چهار هفته بهبود می‌یابد و بسیاری از افراد نیازی به درمان بیشتر ندارند.

جراحی بسته: ابتدا به شما یک بی حسی موضعی داده می شود. سپس جراح ضایعات را باز می‌کند و تمام چرک‌ها و باقی مانده‌ها را از بین می‌برد. پس از تکمیل این فرآیند، جراح زخم ها را بخیه می‌زند.

پس از جراحی، پزشک نحوه تعویض پانسمان را توضیح می‌دهد و برای جلوگیری از رشد مو در زخم، تراشیدن محل را توصیه می کند.

عمل لیزر کیست مویی

روش نوین لیزر کیست مویی توسط بی حسی موضعی و در کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود. این روش با حداقل خطا و بدون آسیب به بافت‌های اطراف انجام می‌شود و بیمار درد و ناراحتی احساس نمی‌کند.

لیزر کیست مویی یک روش نوین است که به دلیل دوران نقاهت کوتاه و سهولت در انجام تا حد زیادی جایگزین روش‌های جراحی شده است.

https://www.healthline.com/health/pilonidal-cyst#outlook

برچسب ها : دکتر کیست مویی,جراح کیست مویی,دکتر متخصص کیست مویی,کیست پیلونیدال