روش های تشویق کودکان به کتاب خوانی

مطالعه یکی از سالم ترین عاداتی است که باید از همان اوایل کودکی در کودکان نهادینه شود. کودکی که تخیلش از کتاب قصه های شیرین مادر بزرگ و شازده کوچولو الهام می گیرد، کودکی با ذهنی زیبا و روحیه لطیف است. فواید کتاب خوانی بر آسایش و ذهنی کودک، امری اثبات شده است. بسیاری از کودکانی که مطالعه دائم دارند، خواه کتاب مجموعه داستان کوتاه کودکانه باشد و خواه کتاب های علمی و آموزشی، دارای ذهنی قوی و منظم هستند.

تشویق کودکان به خواندن از زمانی که بچه ها و کتاب وجود داشته اند، یک چالش بزرگ محسوب می شد. دنیای رنگارنگ و هیجان انگیز دیجیتالی امروزی، گزینه های سرگرمی متعددی در اختیار کودکان قرار می دهد، که جدا کردن کودکان از این ابزارها و ایجاد فضایی برای کتاب خوانی را دشوارتر از سابق کرده است. خواندن نه تنها در آموزش، بلکه در دنیای تجارت مدرن که در آن ارتباطات بسیار به صورت الکترونیکی، از طریق ایمیل و سیستم‌های پیام ‌رسانی صورت می‌گیرد، ضروری است. به همین دلیل، توانایی خواندن برای درک مطلب و برقراری ارتباط موثر، امری حیاتی است که باید از سنین پایین آموزش داده شود.

در طول تشویق کودکتان به کتاب خوانی باید یک چیز مهم را به خاطر بسپارید، و آن این است که نمی توانید عادت کتاب خوانی را با زور و اجبار به کودک تحمیل کنید. بچه‌ها فقط به چیزهایی که برایشان لذت‌ بخش است، توجه می کنند؛ بنابراین نکته کلیدی یافتن راه‌هایی برای انجام آن است.

  • شما بهترین الگو برای فرزندتان هستید

فرزند شما اهمیت و لذت کتاب خواندن را با دیدن والدینی که عاشق مطالعه هستند، درک خواهد کرد. با استفاده از اوقات فراغت خود برای مطالعه به جای تلف کردن آن با دستگاه های دیجیتالی، الگویی برای کودک خود شوید. کودکان تقلید از والدین را دوست دارند و این بهترین راه برای ایجاد حس کنجکاوی در آن ها برای خواندن است.

متخصصان اطفال به والدین توصیه می کنند روزانه حداقل 30 دقیقه از وقت خود را به مطالعه برای کودک اختصاص دهند. بهترین زمان قبل از خواب خواهد بود. از این زمان می توان با خواندن برای کودکان کوچکتر و یا کمک به کودکان بزرگتر برای روخوانی از روی کتاب، به نحو احسن بهره برد. نحوه درک و جذب چنین رفتارهایی در ذهن کودک، بسیار عمیق تر از تصورات شما است. لحن شما هنگام ادای کلمات، آهنگ خواندن و تصاویر کتاب ها همگی تاثیر ماندگاری بر کودکان دارند.

  • هر روز چندین داستان بخوانید

هرچه کودکان بیشتر در معرض ادبیات و کتاب قرار بگیرد، مطالعه کردن بیشتر به بخشی از زندگی روزمره آن ها تبدیل می شود. کودک با خواندن هر داستان اطلاعات جدید، مفاهیم و آگاهی آوایی زیادی کسب می کند. کتاب های داستان کوتاه کودکانه ای که کنجکاوی و علاقه کودکتان را جلب خواهند کرد، انتخاب کنید. ژانرهای مختلف مانند معمایی، علمی-تخیلی، کتاب های مصور و موارد دیگر را امتحان کنید. هر چه کودک شما به یک موضوع علاقه بیشتری نشان دهد، برای خواندن نیز هیجان بیشتری خواهد داشت!

  • احاطه کردن کودک با منابع خواندن

دسترسی کودکان مجموعه وسیعی از منابع خواندن در خانه، یک مزیت محسوب می شود. سعی کنید مجموعه گسترده ای از کتاب ها و مجلات جالب که می توانند برای کودک مفید باشد جمع آوری کنید. بدین ترتیب، به تدریج عادت خواندن را در کودک خود تحریک خواهید کرد.

  • کتاب را با صدای بلند بخوانید، حتی زمانی که لازم نیست

بلندخوانی هم آموزشی و هم اجتماعی است، بنابراین لایه‌هایی از ارزش در این سبک وجود دارد. علاوه بر این، کودکان زمانی که در آغوش والدین به داستان های آن ها گوش می دهند، انگیزه و علاقه بیشتری به کتاب خواندنن نشان خواهند داد. گوش دادن به داستان، برای کودکان خسته ای که توان مطالعه کردن ندارند هم گزینه مناسبی است.

  • بازدید از کتابخانه خود را به ماجراجویی تبدیل کنید

هیچ چیز نمی تواند همانند گردش به کتابخانه که در آن نگاه، لمس و احساس کتاب ها حس و حالی جدید ایجاد می کند، تأثیری ماندگار بگذارد. شما همچنین می توانید از کمک کتابداران بهره ببرید. آن ها می توانند با شیوه های کتاب خوانی، کودکان شما را جادو کنند.

خواندن کتاب های داستان کوتاه کودکانه که مانع خستگی کودک می شوند و گهگاهی اجازه دادن به کودک برای انتخاب کتاب، می توانند عشق اولیه به خواندن را در کودک القا کند. همانطور که متوجه شدید؛ راه‌های زیادی برای تشویق کودکان به خواندن وجود دارد، اما باید گفت که استعداد زبان وعلاقه به ادبیات نقطه قوت همه افراد نیست. با این حال لازم است در سال های رشد که شخصیت کودک در حال شکل گیری است، برای تقویت مهارت های ارتباطی او بر اهمیت یادگیری و مطالعه تاکید فراوانی شود. یک فرد با سطح مطالعه خوب دارای ذهنی قوی،هوشیار و دارای دیدگاه خاص خود است. مسلما چنین مزایایی انگیزه شما را برای تشویق کودکتان به کتاب خوانی، بیشتر خواهد کرد. نحوه استفاده از این عادت شگفت انگیز، به کودک شما بستگی دارد. ایجاد اساس و پایه محکم برای این عادت کلید اصلی است، و اگر بتوانید به خوبی از عهده ی آن برآیید، نیمی از راه را پشت سر گذاشته اید.