دلایل محبوبیت برنج ایرانی چیست؟

یکی از قدیمی ترین محصولات کشت شده در سراسر جهان برنج می باشد. و پس از گندم بیشترین کشت در بین کشاورزان را دارد. برنج و کشت آن از سال های دور طرفداران بسیاری دارد. در واقع سفره ی غذا بدون برنج قطعا چیزی کم خواهد داشت. در ایران علاوه بر استفاده در پخت پلو از سبوس آن در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. همچنین آرد برنج نیز کاربرد های فراوانی در قنادی دارد. از بیشترین برنج های مصرف شده در بین ایرانیان می توان به برنج ایرانی، برنج هندی و برنج پاکستانی اشاره کرد. اما چرا برنج کشت شده در شمال کشور محبوب تر از مابقی برنج ها است؟ همان طور که می دانید خرید برنج ایرانی و با کیفیت از دغدغه های بسیاری از افراد می باشد.

کیفیت بالا در برنج ایرانی

کشت برنج در ایران بیشتر در استان های مازندران، گیلان و در برخی شهر های استان گلستان انجام می گیرد. زیرا به دلیل آب و هوا و خاک مناسبی که دارند می توان برنج با بهترین کیفیت را تولید کرد. طعم خوش و عطر بی نظیر برنج های داخلی، دلیل اصلی محبوبیت بسیار بالای آن می باشد. بر خلاف برنج های هندی و یا پاکستانی، برنج ایرانی یک دست و بدون مخلوط می باشد. برنج های کشت شده در شمال کشور هضم راحت و بسیار خوبی داشته اند و بدون گلوتن می باشند. سدیم، چربی و کلسترول نیز در این نوع برنج ها موجود نمی باشد.

نشاسته ی موجود در برنج ایرانی در حد متوسطی قرار دارد. به نسبت مقدار نشاسته در برنج کشت شده ی آسیای شرقی، مانند کشور چین کمتر و به نسبت برنج های هندی و پاکستانی بیشتر می باشد. این مقدار نشاسته باعث شده تا پخت برنج ایرانی به دو صورت آبکش و کته انجام پذیر باشد. همچنین باعث شده تا برنج طعمی نسبتا شیرین داشته باشد.

برنج های پاکستانی و هندی چه ویژگی هایی دارند؟

همان طور که گفته شد برنج های هندی و برنج های پاکستانی نیز فروش بسیاری در بازار داخلی و خارجی دارند. که اصلی ترین دلیل آن را می توان قیمت مناسب و ارزان بودن این نوع برنج ها دانست. از ویژگی های مثبت برنج هندی و پاکستانی دانه بلند بودن آن ها می باشد. اما به نسبت دانه های سفت تری داشته و دیر هضم تر می باشند. هر چند ری بالای برنج هندی بسیار آن را محبوب کرده است. اما به طور کل کیفیت پایین آن ها باعث شده تا از برنج مرغوب ایرانی کم طرفدار تر باشند.

انواع برنج ایرانی را بشناسید

برنج مرغوب و با کیفیت ایرانی انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی برخی از معروف ترین ها می پردازیم:

طارم

برنج طارم از معروف ترین و خوش پخت ترین برنج های کشت شده در کشور می باشد. طارم انواع مختلفی همچون طارم محلی، طارم هاشمی، طارم دم سیاه و طارم کشت دوم دارد. که با توجه به نوع خاک، بذر و زمان کشت خاصیت های متفاوتی دارند. برنج طارم دارای شکل استخوانی و رنگی سفید مایل به کرم دارد. از برنج طارم می توانید در مجالس و مهمانی ها استفاده نمایید.

هاشمی

بیشترین کشت برنج هاشمی در استان گیلان و پس از آن در استان مازندران می باشد. از برنج های صادراتی و خوش عطر و بو می باشد. دارای دو گونه سرد و گرم می باشد و طبق نظر کارشناسان گونه گرم آن کیفیت بالا تری دارد. برنج هاشمی دانه های نسبتا بلندی داشته و طعم بی نظیر آن زبانزد همگان می باشد. برنج هاشمی در دسته برنج های پر محصول و با کیفیت قرار می گیرد و نسبت به آفات نیز مقاومت بالایی دارد. علت پر محصول بودن این برنج نیز همین است.

صدری

ظاهر برنج صدری به رنگ گچی بوده و دارای دانه های قد بلند می باشد. طعم خوش و پخت بی نظیر برنج صدری آن را در بین سایر برنج ها بسیار ممتاز کرده است. برنج صدری همچون سایر برنج های ایرانی فاقد گلوتن بوده و سرشار از انرژی می باشد. صدری دم سیاه از برنج های با کیفیتی است که فقط در استان گیلان کشت شده و نسبتا کم محصول می باشد.