حقایقی که درباره رشت نمی دانستید

شاید اطلاعات شما راجع به رشت محدود به جاهای دیدنی رشت مانند ماسال و یا قلعه رودخان باشد، اما این شهر زیبا دارای فرهنگی غنی و تاریخی غرورآمیز است. همان طور که می‌دانید رشت مرکز استان گیلان بوده و دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیار است. این شهر مانند ماسال به دلیل میزان بارش سالیانه به شهر باران‌های نقره‌ای نیز مشهور است. با ما همراه شوید تا کمی بیشتر با این شهر و حقایقی از آن آشنا شویم.

با رشت زیبا آشنا شویم

رشت  یکی از زیباترین شهرهای ایران است که سالیانه افراد زیادی به آن سفر می‌کنند. مردم این شهر به زبان گیلکی صحبت می‌کنند و اغلب آن‌ها مذهب شیعه دارند. طبق آخرین سرشماری در سال 1395 آمار جمعیت این شهر حدود 956971 نفر برآورد شد که طی چند سال گذشته بدون شک افزایش پیدا کرده است.

اقتصاد این شهر بر دو پایه کشاورزی و صنعت استوار است. رشت در رده اول کشت مکانیزه برنج و محصولات کشاورزی و تولید ماکیان در سطح کشور قرار دارد. در این شهر همچنین دو شهرک صنعتی بزرگ سپید رود و رشت وجود دارد که چرخه صنعت این شهر را نیز پر رونق نگه داشته است.

بازدید از جاهای دیدنی رشت در کنار آب تنی در دریای خزر، یکی از دلایل اصلی سفر به این شهر زیبا است. بازار رشت، میدان شهرداری، خانه و موزه میرزا کوچک خان جنگلی، موزه میراث فرهنگی گلستان از جاهای دیدنی رشت است که در داخل شهر واقع شده است. شما می‌توانید برنامه‌های بازدید از خارج شهر نیز برگزار کرده و حتما از ماسال زیبا و یا قلعه رودخانه بازدید کنید.

رشت در لیست جهانی یونسکو

شاید بعد از بازدید از جاهای دیدنی رشت، برایتان جالب باشد که چیزهایی راجع به این شهر بدانید که این شهر را به یکی از خاص ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است.

رشت به دلیل تنوع غذایی بالا و داشتن بیش از 170 نوع غذا، مدرسه‌های آشپزی مختلف، به شبکه شهرهای خلاق در سازمان جهانی یونسکو پیوسته است. شبکه خلاق یونسکو در سال 2004 در میان شهرهای مختلف جهان رواج پیدا کرد. این شهرها از ایده‌های نو و خلاقانه استفاده می‌کنند تا ابعاد مختلف فرهنگ بومی خود از غذا، لباس تا موسیقی را حفظ کنند. در این فهرست جهانی 116 کشور وجود دارد که رشت نیز یکی از آن‌ها است.

روز ملی رشت

اهمیت این شهر به قدری است که ما در تقویم کشورمان نیز یک روز به نام روز رشت نامگذاری شده است. حدود 450 سال پیش این شهر به عنوان مهم‌ترین مرکز فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی گیلان انتخاب شد و به همین دلیل 12 دی روز ملی رشت نامگذاری گردید.

اولین ها در رشت

رشت همواره و در سال‌های مختلف پیشرو وقایع تاریخی و فرهنگی مختلف بوده است. در واقع کمتر حرکت تاریخی را می‌توان یافت که رشت در آن تاثیری نداشته باشد. از این رو در این شهر آمار بسیاری از اولین‌ها وجود دارد. در ادامه با برخی از این اولین‌ها آشنا خواهیم شد.

  • اولین کتابخانه ملی در سال 1306 در میدان شهرداری رشت تاسیس شده است.
  • اولین شعبه بانکی ایران پس از تاسیس اولین بانک ایران(بانک سپه) در سال 1304 در رشت تاسیس شده است.
  • اولین نمایش تئاتر کلاسیک و در فضای بسته در رشت برگزار شده است.
  • اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی وارد رشت شد و در این شهر فعالیت خود را آغاز کرد.
  • اولین خانه سالمندان و معلولین و داروخانه در رشت و توسط یک خیر ارمنی به نام آرسن میناسیان تاسیس شده است.
  • اولین راه آهن ایران در رشت و در مسیر بندر انزلی به پیربازار و رشت تاسیس شد و در حال حاضر بخشی از بقایای ان نیز باقی مانده است.
  • اولین مدرسه دخترانه ایران در رشت ساخته شده است.
  • اولین چاپخانه و روزنامه ایران مربوط به رشت است.
  • اولین شهرداری ایران در این شهر تاسیس شده است.
  • اولین کارخانه برق ایران در این شهر فعالیت خود را آغاز کرده است.
  • اولین خیابان سنگ فرش ایران به رشت تعلق دارد.
  • اولین سیستم گنداب و اگو در شهر رشت راه اندازی شده است.

خوراکی های خوشمزه رشت

سفر به این شهر زیبا تنها محدود به بازدید از جاهای دیدنی رشت، ماسال و یا قلعه رودخان نمی‌شود. سفر به رشت می‌تواند یک خاطره فراموش نشدنی برای شما باشد. شما به شهر جهانی غذا سفر می‌کنید، بنابراین می‌توانید دلی از عزا در بیاورید. سلیقه و ذائقه شما هرچه که باشد، می‌توانید یک خوراکی و یا غذای خوشمزه در رشت نوش جان کنید. کلوچه فومن، رشته خوشکار، ماهی دودی، انواع ماهی، مرغ ترش، میرزا قاسمی، شوید قرمه، کته کباب، انار بیج، سیر قلیه، واویشکا و انواع مختلف شیرینی جات و ترشی جات از جمله خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه این شهر به شمار می‌رود.

سوغات رشت

در سفر به این شهر زیبا، می‌توانید سوغاتی‌های زیبا و ماندگار برای خودتان و یا عزیزانتان تهیه کنید. حصیر بافی، بامبو بافی، مرواربافی و رشتی دوزی از جمله سوغاتی های زیبای این شهر به شمار می‌رود.

دیگر دانستی های رشت

  • در شهر رشت 19 واحد دانشگاهی دولتی و غیر دولتی وجود دارد.
  • با تولید 10 درصد برنج کشور، رتبه نخست را در این زمینه دارد.
  • در سال‌های گذشته قطب نساجی کشور بود اما در چند سال گذشته تعدادی از کارخانه‌های نساجی بزرگ این شهر تعطیل شده اند.
  • رشت یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان فولاد و نانو داروهای ضد سرطان نیز به شمار می‌رود.
  • براساس اسناد موجود نام قدیمی رشت بیه به معنای منطقه بین دو رودخانه بوده است.
  • در رشت دو رودخانه پر آب زرجوب و گوهر رود قرار گرفته اند که از دو سمت شرقی و غربی شهر جریان دارند.