بهترین میلگردها برای اجرای فونداسیون

بهترین میلگردها برای اجرای فونداسیون

فونداسیون یکی از مهمترین بخش های ساختمان است که کیفیت آن در ایمنی و طول عمر سازه تاثیر بسیار زیادی دارد. برای تقویت بتن و جبران مقاومت کششی آن از مقاطع فولادی خصوصا میلگرد در بین آن استفاده می‌شود. از سوی دیگر پیمانکاران و مهندسان ساختمان برای کاهش هزینه های پروژه در ساخت و ساز از اسکلت های بتنی استفاده می‌کنند. اجرای اسکلت بتنی نیز بدون استفاده از میلگرد ممکن نیست.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یکی از مهمترین مصالحی که در بخش های مختلف ساختمان مورد کاربرد است، انواع میلگرد می‌باشد. بکارگیری محصول با کیفیت تضمین کننده ایمنی و کیفیت نهایی سازه خواهد بود. به همین جهت مهندسان و سازندگان ساختمان سعی دارند که بهترین محصولات موجود در بازار را با قیمت مناسب تهیه نموده و بکارگیری نمایند.

توجه به استانداردهای تعریف شده برای این محصولات و همچنین در نظر گرفتن تناسب وزن سازه با نوع فونداسیون و مصالح بکارگیری شده در آن نیز می‌تواند از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد. در ادامه این محتوا به معرفی برخی از بهترین انواع میلگرد برای اجرای فونداسیون و ساخت اسکلت های بتنی خواهیم پرداخت و همچنین بعضی از برترین برندهای موجود در بازار این محصولات را نیز معرفی می‌کنیم.

انواع میلگرد در فونداسیون

پیش از اینکه به معرفی بهترین انواع میلگرد بپردازیم، بهتر است با انواع میلگردهایی که در سازه های بتنی و شناژ ساختمان مورد استفاده هستند آشنا شوید. به شبکه ای که از اتصال انواع میلگرد برای پی ریزی یک ساختمان ایجاد می‌شود، آرماتور می‌گویند. آرماتورها دارای بخش های مختلف و اجزای گوناگونی هستند. موارد زیر برخی از مهمترین بخش های یک شبکه آرماتوری می‌باشد.

  • آرماتورهای طولی
  • آرماتورهای عرضی (خاموت)
  • میلگرد و یا مقاطع تقویتی

این موارد نام اجزای مختلف یک شبکه آرماتوری است. در فونداسیون ساختمان، علاوه بر میلگرد مقاطع دیگری نیز مورد استفاده می‌باشند. بعنوان مثال برخی از انواع قوطی فولادی در یک آرماتور برای تقویت مقاطع طولی بکار می‌روند. مناسب بودن قیمت میلگرد و ویژگی و ساختار خاص آن امکان بکارگیری این محصول را در شکل های مختلف به مهندسان می‌دهد. موارد زیر نام بعضی از مقاطعی است که بوسیله میلگرد ساخته شده و در فونداسیون ساختمان بکارگیری می‌شوند.

  • ادکا
  • رکابی
  • خرک
  • سنجاقک
  • میلگرد راستا
  • خاموت

بهتر است بدانید میلگرد A2 در سایزهای مختلف یکی از گزینه های بسیار مناسب برای ساخت این مقاطع می‌باشد. اما در بسیاری از موارد به دلیل وزن بیشتر ساختمان از میلگرد A3 نیز استفاده می‌شود. در ادامه ویژگی این محصولات را در استانداردهای مختلف بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خصوصیات انواع میلگرد

در کشور ما میلگردهای ساختمانی در سه استاندارد مختلف با نام های A2، A3 و A4 تولید می‌شوند. این استانداردها بر اساس آیین نامه Gost که برای اولین بار در انجمن استاندارد کشور روسیه تدوین شده، جمع آوری و مورد استفاده قرار گرفت. ویژگی های فنی میلگردهایی که مطابق با این استانداردها تولید می‌شوند، متفاوت می‌باشد.

میلگردهای A2 در میان این محصولات از کمترین میزان کربن برخوردار بوده و دارای ساختاری شکل پذیر و منعطف هستند. به همین دلیل در بسیاری از مواردی که نیاز به فرم دهی در انواع میلگرد ساختمانی می‌باشد از این محصولات استفاده می‌کنند. قابلیت عملیات حرارتی، تنش تسلیم 3000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و تنش گسیختگی 5000 تایی از ویژگی های این محصول هستند. این استاندارد، دارای آج مارپیچ است و در سایزهای 6 تا 40 میلیمتر نیز تولید می‌شود.

میلگردهای استاندارد A3 دارای درصد کربن بیشتری نسبت به نمونه‌های A2 هستند. این محصولات به دلیل متوسط بودن در میزان انعطاف و سختی و همچنین به دلیل مقاومت بسیار بالا، به میزان بیشتری مورد استفاده هستند. آنها دارای تنش تسلیم 4000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و تنش گسیختگی 6000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می‌باشند. نوع آج آنها به شکل جناق بوده و در سایزهای متنوعی از 8 تا 40 میلیمتر تولید می‌شوند.

آخرین نوع از میلگردهای ساختمانی در استاندارد Gost نمونه‌های A4 می‌باشند. این نوع میلگرد دارای سختی بسیار بالا و مقاومت کششی پایین است. به همین دلیل بیشتر از آن به عنوان آرماتورهای طولی در انواع فونداسیون و اسکلت های بتنی استفاده می‌شود. میلگرد A4 با نام آج مرکب نیز در بازار شناخته می‌شود. این محصولات در دو نوع آج 500 و 250 بر اساس استانداردهای ملی ایران تولید می‌شود.

برخی از بهترین برندهای میلگرد

اکنون که صحبت از بهترین انواع میلگرد ساختمانی است بهتر است کمی به معرفی برخی از برترین برندهای تولیدکننده میلگرد بپردازیم. شرکت های تولیدکننده این محصولات در کشور ما بسیار متعدد هستند و محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند. در این میان محصولات برخی از شرکت ها با رعایت استانداردهای بیشتری تولید می‌شود. موارد زیر بعضی از تولیدکنندگان برتر میلگرد در ایران هستند.

  • ذوب آهن اصفهان
  • مجتمع فولاد خراسان
  • گروه ملی فولاد ایران
  • فولاد البرز ایرانیان
  • راد همدان
  • مجتمع ظفر بناب
  • فولاد شاهین بناب

شرکت های بالا میزان استاندارد بیشتری را در ساخت انواع میلگردهای ساختمانی رعایت می‌کنند. وزن مناسب، کیفیت و میانگین های مطابق با استانداردهای جهانی از ویژگی های مشترک بین محصولات این شرکت ها هستند. به عنوان مثال در مقایسه قیمت میلگرد راد همدان با میزان کیفیت آن می‌توان این محصول را از گزینه های با کیفیت و مقرون به صرفه در بازار برشمرد.

بهترین مقاطع برای مقاومت فونداسیون در برابر آسیب های طبیعی

با وجود اینکه بتن از مقاومت و سختی بسیار زیادی برخوردار است، اما در بعضی مواقع وزن سازه بیشتر از حد معمول است؛ به طوری که فونداسیون ساختمان نیز تحمل فشار آن را در زمان تکانه ها نخواهد داشت. این تکانه ها می‌توانند ارتعاشات دائمی موجود در محیط بوده و یا می‌توانند در اثر عوامل طبیعی مانند سیل و زلزله بوجود آیند.

مهندسان ساختمان با استفاده از میلگردهای تقویتی، مقاومت فونداسیون و اسکلت بتنی را در برابر این ارتعاشات بالا می‌برند. به صورت معمولی این مقاطع را در زیر فونداسیون، پایین دیوار برشی و در زیر ستون‌ها بکارگیری می‌نمایند. به میزانی که در ساختمان از ستون و دیوارهای برشی استفاده شود، حجم میلگردهای تقویتی نیز افزایش خواهد داشت. میلگردهای تقویتی در انواع مختلف تاثیر بسیار زیادی در افزایش میزان مقاومت ساختمان دارد و از به وجود آمدن هزینه های بعدی جلوگیری خواهد نمود.

پایان رپورتاژ آگهی