انواع سیستم تهویه مطبوع

در سیستم تهویه مطبوع، دستگاه یا واحدی که تهویه مطبوع را فراهم می کند، تهویه مطبوع نامیده می شود. این دستگاه به طور مداوم هوا را از یک فضای داخلی که برای خنک شدن لازم است بیرون می کشد، در سیستم تبرید خنک می شود و دوباره به همان فضای داخلی تخلیه می شود. این فرآیند چرخه ای پیوسته کشیدن، خنک کردن و گردش مجدد هوای خنک شده، فضای داخلی را در دمای پایین تر مورد نیاز خنک نگه می دارد که برای خنک سازی راحت مورد نیاز است. از انواع هواساز ها یا تهویه های مطبوع میتوان به هواساز اکونوپک و هواساز هایژنیک اشاره نمود.

اجزای سیستم تهویه مطبوع

اجزای اساسی سیستم تهویه مطبوع عبارتند از:
1= فن ها: برای گردش هوا
2- فیلترها: برای تمیز کردن هوا
3- المنت گرمایش: گرم کردن هوا (ممکن است بخاری برقی، بخار، آب گرم باشد)
4- سیستم کنترل: میزان سرمایش یا گرمایش را به طور خودکار تنظیم می کند.
5- مشبک: جهت هوای مطبوع را به اتاق تنظیم می کند.
6- سینی: آب تغلیظ شده را جمع می کند.

طبقه بندی سیستم تهویه مطبوع:

1. با توجه به چیدمان تجهیزات

آ. سیستم تهویه مطبوع واحد

در این سیستم اجزای مختلف سیستم تهویه مطبوع به صورت واحد در یک کارخانه تولید و مونتاژ می شود. این واحد در فضا یا نزدیک به آن نصب می شود تا مطبوع شود.
مثال: کولر گازی پنجره ای و کولر گازی اسپلیت

ب سیستم تهویه مطبوع مرکزی

در این سیستم قطعات مختلف در یک کارخانه تولید و در محل مونتاژ می شوند. از این نوع سیستم برای تهویه هوای تئاتر، سینما، رستوران، سالن نمایشگاه، فضای کارخانه بزرگ و … استفاده می شود.

انواع سیستم تهویه مطبوعدر سیستم تهویه مطبوع مرکزی، تمام اجزاء در یک اتاق مرکزی با هم جمع می شوند و هوای مطبوع از طریق سیستم کانال کششی از اتاق مرکزی به مکان های مورد نیاز توزیع می شود. اجزای اصلی سیستم مرکزی کمپرسور با درایو موتور، کندانسور با سیم پیچ خنک کننده، دستگاه های دریچه گاز است. این سیستم از واحدهای با ظرفیت بالا استفاده می کرد. (بالای 25 تن).
تهویه مطبوع مرکزی از نوع مستقیم یا غیر مستقیم.

2. با توجه به هدف

آ. سیستم تهویه مطبوع راحت
ب. سیستم تهویه مطبوع صنعتی

3. با توجه به فصل سال

آ. سیستم تهویه مطبوع زمستانی
ب. سیستم تهویه مطبوع تابستانی
ج.سیستم تهویه مطبوع در تمام طول سال

4. با توجه به ماده کاری مورد استفاده در سیستم:

آ. سیستم تمام ایر.
ب سیستم آب سرد
ج. سیستم هوا-آب

سیستم تهویه مطبوع در تمام طول سال

چیدمان سیستم تهویه مطبوع در تمام طول سال همانطور که در شکل نشان داده شده است. مقدار هوای تازه بیرون و هوای بازچرخانی شده توسط موتور کنترل می شود. تهویه مطبوع به گونه ای طراحی شده است که وقتی دمای هوای بیرون از مقدار مشخصی بالاتر یا کمتر است، فصل را به ترتیب تابستان یا زمستان در نظر می گیرد. هواساز ایرواشر یک سیستم تهویه مطبوع چهار فصلی است.
در فصل تابستان، دمپر بای پس تقریبا بسته است و بیشتر هوا از سیم پیچ خنک کننده عبور می کند. کویل خنک کننده ممکن است اواپراتور سیستم تبرید یا سیم پیچی باشد که آب سرد از آن عبور می کند. تمام هوا از طریق کویل گرمایش عبور می کند. در فصل زمستان، دمپر بای پس در موقعیت تقریباً باز قرار دارد. بیشتر هوا مستقیماً با دور زدن کویل خنک کننده به کویل گرمایش منتقل می شود.

سیستم تهویه مطبوع زمستانی

در تهویه مطبوع زمستانی، هوا گرم می شود که به طور کلی رطوبت را به دنبال دارد. آرایش شماتیک سیستم در شکل نشان داده شده است. هوای بیرون از طریق یک دمپر جریان می یابد و با هوای چرخش مجدد (که از فضای مطبوع به دست می آید) مخلوط می شود. هوای مخلوط از فیلتر عبور می کند تا کثیفی، گرد و غبار و سایر ناخالصی ها را از بین ببرد. اکنون هوا از یک سیم پیچ پیش گرم می گذرد تا از یخ زدگی احتمالی آب جلوگیری کند و تبخیر آب موجود در دستگاه مرطوب کننده را کنترل کند. پس از آن، هوا از طریق یک سیم پیچ گرم می شود تا هوا به دمای حباب خشک طراحی شده برسد. اکنون هوای مطبوع توسط یک فن به فضای مطبوع می رسد. از فضای تهویه‌شده، بخشی از هوای مصرفی توسط فن‌های خروجی یا هواکش‌ها به اتمسفر تخلیه می‌شود. قسمت باقیمانده از هوای استفاده شده (معروف به هوای چرخش مجدد) دوباره همانطور که در شکل نشان داده شده است تهویه می شود. هوای بیرون مکیده شده و با هوای چرخشی مجدد مخلوط می شود تا از دست دادن هوای مطبوع (یا) جبران شود. استفاده می شود) هوا از طریق فن های خروجی یا تهویه از فضای مطبوع.

سیستم تهویه مطبوع تابستانی

این سیستم در برنامه های تهویه مطبوع تابستانی استفاده می شود. در این سیستم هوا خنک می شود و به طور کلی رطوبت زدایی می شود. نمودار شماتیک در شکل نشان داده شده است. هوای بیرون از میان دمپر جریان می یابد و با هوای چرخشی که از فضای تهویه مطبوع به دست می آید مخلوط می شود. هوای مخلوط از فیلتر عبور می کند تا کثیفی، گرد و غبار و سایر ناخالصی ها را از بین ببرد. اکنون هوا از سیم پیچ خنک کننده عبور می کند. کویل دارای دمایی بسیار کمتر از دمای هوای خشک مورد نیاز در فضای مطبوع است. هوای خنک شده از یک غشای سوراخ شده عبور می کند و رطوبت خود را به صورت متراکم که در یک سامپ جمع آوری می شود از دست می دهد. اکنون هوا از یک سیم پیچ گرمایشی عبور می کند که هوا را کمی گرم می کند
تا هوا را به DBT و رطوبت نسبی مورد نیاز برساند. اکنون هوای مطبوع توسط یک فن به فضای مطبوع منتقل می شود. از فضای تهویه شده، بخشی از هوا توسط فن های اگزوز یا هواکش ها به اتمسفر تخلیه می شود. قسمت باقی مانده از هوای استفاده شده یا هوای چرخشی مجدداً همانطور که در شکل نشان داده شده است تهویه می شود. هوای بیرون مکیده می شود و با هوای چرخشی مخلوط می شود تا از دست دادن هوای مطبوع یا استفاده شده از طریق فن های خروجی یا هواکش ها از فضای مطبوع جبران شود.

اجزای سیستم تهویه مطبوع

کاربردهای سیستم تهویه مطبوع

1. آزمایشگاه ها: برای انجام اندازه گیری های دقیق

2. صنعت چاپ: درجه حرارت و رطوبت خاص در صنعت چاپ حفظ می شود. کاغذ در رطوبت کم خیلی خشک می شود و مهر زنی نامناسب صورت می گیرد. کاغذ در رطوبت زیاد متورم می شود و جوهر پخش می شود و همچنین زمان خشک شدن طول می کشد که باعث چاپ غیر یکنواخت می شود.

3. صنعت نساجی: رطوبت نسبی و دما از عوامل کلیدی صنعت نساجی هستند. رطوبت روی استحکام، کیفیت پارچه تأثیر می گذارد تا به جای شکننده و ضعیف، آنها را نرم و قابل اعتماد کند.

4. داروسازی: صنعت برای کاهش باکتری های منتقله از هوا و کثیفی برای حفظ محصولات نیاز به تبرید دارد

5. صنعت عکاسی کنترل دقیق دما، رطوبت را برای تولید و همچنین پردازش در فیلم های عکاسی فراهم می کند.
6. صنعت ماشین آلات –   فرآیندهای ماشینکاری مشابه به دما و رطوبت دقیق نیاز دارند. سابق. پردازش در ساخت بلبرینگ، ابزارهای علمی، گیج های تست دستگاه های الکترونیکی، و چرخ دنده های دقیق و غیره که در آن تحمل نزدیک به ابعاد مورد نیاز است.
7. حیوانات مزرعه
8. اتاق های کامپیوتر

تهویه مطبوع صنعتی:  برای کنترل شرایط جوی مورد نیاز برای انجام فرآیندهای صنعتی با کارآمدترین، اقتصادی و با کیفیت بهتر استفاده می شود. کارخانه های نساجی سابق، کارخانه های کاغذ، کارخانه های چاپ و پردازش عکس و غیره.

تهویه مطبوع: Comfort برای حداکثر راحتی انسان ارائه شده است.

تهویه مطبوع تجاری : شبیه به تهویه مطبوع راحت است با این تفاوت که زمان اقامت سرنشین کوتاه است. سیستم تهویه مطبوع سابق بانک، فروشگاه بزرگ و غیره است.

سیستم تهویه مطبوع خودرو

سیستم های تهویه مطبوع بر این اصل کار می کنند که «مایعات وقتی به بخار تبدیل می شوند (تبخیر) گرما را جذب می کنند. بخار کم فشار که وارد کمپرسور می شود فشرده می شود تا به بخار فشار/دمای بالا تبدیل شود. سپس این روغن همراه با روغن روان کننده به کندانسور منتقل می شود. همانطور که بخار فشار/دمای بالا از کندانسور عبور می‌کند، گرما به هوای خنک‌تر محیطی که از روی لوله‌های کندانسور عبور می‌کند و بخار را به مایع تبدیل می‌کند، آزاد می‌شود. این مایع فشار/دمای بالا سپس از طریق فیلتر خشک کن به سمت شیر ​​انبساط حرکت می کند، جایی که یک روزنه متغیر کوچک محدودیتی را برای فشار کمپرسور ایجاد می کند.

پایان رپورتاژ آگهی