بلوک های بتنی در معماری

بلوک های بتنی یک ماده پیش ساخته هستند که عمدتاً برای ساخت دیوار استفاده می شود. مانند آجر، بلوک ها روی هم چیده شده و با ملات به هم متصل می شوند که معمولاً از سیمان، ماسه و آب تشکیل شده است. بلوک ها در داخل توخالی هستند تا میله های فولادی و ملات پر شوند.  مانند دستگاه های ساخت بلوک اتوماتیک با دستگاه آجر زن نیز امکان ساخت اتوماتیک می باشد. دستگاه جدول زن نیز یکی از دستگاه های ساخت اتوماتیک پرطرفدار می باشد.

این بلوک‌ها در ابعاد و بافت‌های مختلف، از سطوح صاف سنتی گرفته تا پرداخت‌های ناهموار و همچنین واحدهای ویژه برای گوشه‌ها یا تیرهایی با آرماتورهای طولی، تولید می‌شوند.

اگرچه اولین بلوک ها به صورت دستی ساخته می شدند، اما امروزه به صورت خودکار تولید می شوند و هزاران بلوک در ساعت ساخته می شوند. با این حال، با عدم نیاز به شلیک، هر واحد را می توان در محل توسط مزون های غی ماهر ساخت.

از نظر رفتار حرارتی، یک دیوار بلوک در صورت انجام اقدامات مناسب می‌تواند به خوبی کار کند. به عنوان مثال، اطمینان از قرارگیری صحیح مخلوط در تمام اتصالات برای جلوگیری از ایجاد پل های حرارتی ضروری است. علاوه بر این، عایق هایی – مانند EPS یا پشم شیشه و پلی اتیلن به عنوان مانع بخار – می توانند در داخل بلوک ها گنجانده شوند تا به عنوان گچ عایق بیرونی استفاده شوند.

به طور کلی، ساخت آن شامل 4 فرآیند است:

    • اختلاط : پس از توزین، مقادیر مناسب آب، شن و سیمان خشک مخلوط شده و سپس آب اضافه می‌شود.
    • قالب گیری : در یک ماشین تخصصی، مخلوط بر روی قالب هایی فشرده می شود که شکل و اندازه حفره های داخلی و بافت بیرونی آن را مشخص می کند. این فرآیند عموماً با ارتعاشات مکانیکی کمک می کند.
    • پخت : بلوک‌ها برای سفت شدن در کوره‌های بخار (با فشار کم یا زیاد) قرار می‌گیرند.
    • مکعب‌سازی : بلوک‌های خشک در مکعب‌هایی روی هم چیده می‌شوند تا ذخیره شوند.

“بتنی که معمولاً برای ساختن بلوک‌های بتنی استفاده می‌شود، مخلوطی از پودر سیمان پرتلند، آب، ماسه و شن است. این یک بلوک خاکستری روشن با بافت سطحی ظریف و مقاومت فشاری بالا تولید می‌کند. سازندگان سایت می گویند محصولات چگونه ساخته می شوند . بنابراین، بلوک‌ها ظرفیت مکانیکی، غیر قابل احتراق و عایق صوتی خوبی دارند.

بلوک اصلی برای ارائه راه حل های کامل تر مانند ضد آب تغییر کرده است. برخی از مدل‌های کنونی شامل افزودنی‌هایی هستند که به مخلوطی اضافه می‌شوند که آنها را تشکیل می‌دهد تا کشش سطحی بلوک را افزایش داده و از عبور آب جلوگیری کند. همچنین بلوک هایی با لبه های مختلف برای منحرف کردن آب از سطح آن وجود دارد.

ساخت و ساز اساسی

قبل از شروع، باید از قوانین و استانداردهای ساختمانی محلی مشورت کنید.

1. اگر از پایه نواری استفاده کنیم باید دو برابر عرض بلوک داشته باشد. خطوط مرجع با نخ یا گچ قرار می گیرند و آزمایش بدون ملات انجام می شود.

2. ملات را مخلوط کرده و روی پایه نواری (که قبلاً مرطوب شده است) به عرض یک بلوک پخش کنید. لایه اولیه باید 1 اینچ (2.5 سانتی متر) ضخامت داشته باشد.

3. بلوک ها از گوشه ها قرار می گیرند و ملات به درزهای عمودی آنها اعمال می شود.

4. در انتهای هر ردیف هم راستا بودن، عمودی و افقی را بررسی کنید و در صورت لزوم به آنها ضربه بزنید تا تنظیم شوند. این روند را برای تمام دیوارهای طراحی شده تکرار کنید.

5. اتصال سوراخ ها در هر واحد شروع به ایجاد یک حفره عمودی پیوسته می کند که در آن می توان آرماتورهای فلزی را وارد کرد.

6. هنگام بررسی اینکه ملات به اندازه کافی سخت است تا جای پا را مشخص کند، باید اتصالات را تکمیل و یکسان کنید و اضافی را تمیز کنید.

طراحی معماری

علیرغم اینکه یک ماده پرکاربرد در جهان است، از امکانات طراحی آن استفاده نشده است. بلوک‌های بتنی معمولاً با ساخت خود و مسکن کم‌هزینه همراه هستند، موقعیت‌هایی که فضاهای کمی را برای کاوش فراتر از طراحی کاربردی فراهم می‌کنند. در پروژه های بزرگ ساختمانی این بلوک ها توسط دستگاه بلوک زنی تولید میشوند.

چرا بلوک های بتنی یکی از بهترین مصالح ساختمانی برای معماران هستند

بلوک های بتنی غیر قابل احتراق هستند

بلوک های بتنی می توانند در برابر آتش سوزی و گرمای شدید بدون آتش گرفتن یا از دست دادن شکل خود مقاومت کنند. بلوک های بتنی بازیافت شده از آتش سوزی های بزرگ را می توان یک بار دیگر در بلوک های بتنی بازیافت کرد که آن را به یک ماده درخشان تبدیل می کند که تعمیر و بازیافت آسان است.

بلوک های بتنی مقرون به صرفه هستند

بلوک های بتنی یکی از ارزان ترین مصالح ساختمانی هستند که در فهرستی وجود دارد که شامل الوارهای بازیافتی و مانند مواد بازیافتی می شود. آنها برای هر پروژه کم هزینه ای ضروری هستند.

تطبیق پذیری

بلوک های بتنی را می توان به اشکال متعدد پرس کرد و عملکرد آنها در ساخت همیشه تضمین شده است. بلوک‌های بتنی نه تنها در اشکال مختلف، بلکه رنگ‌های بی‌شماری نیز وجود دارند و بافت سطحی آن‌ها برای مصارف داخلی و خارجی شگفت‌انگیز است.

بلوک های بتنی در اندازه و شکل یکسان هستند

وقتی طراحی یکنواخت و مدولار را در ذهن دارید، بتن ماده مورد علاقه شما است. آنها برای هر طراحی دقیقی که مد نظر شماست مناسب هستند، زیرا می توانید تعداد بلوک هایی را که باید استفاده کنید آزمایش کنید و به دلیل این واحدهای دقیق، نتیجه تضمین می شود. (این بدان معنی است که شما می توانید هزینه را از قبل محاسبه کنید و گزینه های خود را برای مصالح ساختمانی بررسی کنید.)

عایق صوتی و حرارتی

بلوک‌های بتنی و دیوارهای بتنی عایق‌های صوتی عالی هستند، بنابراین بهترین مصالح ساختمانی برای فضاهای مشترک مانند خوابگاه‌ها، مجتمع‌های آپارتمانی و بسیاری موارد دیگر هستند. این بدان معنی است که آنها حریم خصوصی را برای ساکنان فراهم می کنند و تجربه کاربر را تا حد زیادی بهبود می بخشند.

خاصیت عایق بودن بلوک های بتنی به همین جا ختم نمی شود، آنها در واقع عایق حرارتی نیز می کنند. بلوک های بتنی بسیار متراکم هستند، بنابراین می توانند گرما را در مدت زمان طولانی ذخیره یا از دست بدهند. همچنین چندین گزینه مانند محلول های تک ورق وجود دارد که این خواص عایق را افزایش می دهد.

ضد آب

اگرچه بلوک‌های بتنی به دلیل قرار گرفتن در معرض باران و دمای بسیار پایین در معرض آسیب‌های طولانی‌مدت هستند، اما هنوز میزان جذب آب پایینی دارند. با این حال، اگر بلوک های بتنی آب را جذب کنند، همچنان مواد قابل تنفسی هستند که این آب را تهویه می کنند و به راحتی تمیز می شوند. از نظر افزایش کیفیت ضد آب بلوک های بتنی، افزودنی های خاصی می توانند کشش سطحی آنها را افزایش داده و از جذب آب جلوگیری کنند.

پایان رپورتاژ آگهی