آشنایی با رشته دامپزشکی

قبولی در رشته ای که هم عاشقش باشی و هم بازار کار خوبی داشته باشه یعنی موفقیت در انتخاب رشته ی دانشگاه در غیر اینصورت رفتن به دانشگاه یعنی اتلاف وقت! فرقی نداره ریاضی، تجربی یا انسانی خوندی به عنوان یک کنکوری باید با رشته های گروه خودت آشنا باشی. اگه مثل خیلی از کنکوریای دیگه آرزوی قبولی در رشته ی دامپزشکی رو داری باید بدونی قبولی در این رشته و اینکه بتونی در آینده وارد بازار کار بشی به همین سادگیا نیست!!! و رقابت سختی در پیش داری اگه به حرفم شک داری میتونی روی لینک دامپزشکی کلیک کنی تا ببینی برای جلو زدن از رقبا چقدررررر باید تلاش کنی 💪؛ بعد از اینکه سری به لینک بالا زدی برای آشنایی با رشته دامپزشکی تا آخر این مقاله با من همراه باش.

رشته دامپزشکی مناسب چه افرادی است؟

این سوالی نیست که بشه خیلی راحت بهش پاسخ داد در واقع اینکه برای رشته ی دامپزشکی آدم مناسبی هستی یا نه؟! به خیلی عوامل بستگی داره که یکیش عشق و علاقه به حیواناته 😍 یعنی اینطور بهت بگم که اصل اول موفقیت در این رشته عشق بی حد و مرز به حیواناته؛ البته اینکار فقط شیرینی سر و کله زدن با حیوانات نیست و سختیهای خودش هم داره و بهترین کار برای اینکه ببینی به درد این رشته میخوری یا نه اینه که به نزدیکترین کلینیک دامپزشکی بری و برای اینکه از نزدیک سختی و شیرینی این کار رو لمس کنی چند ساعتی رو آنجا بگذرونی؛ پیدا کردن کلینیک هم خیلی راحته کافیه وارد صفحه ی دامپزشکی های اطراف من بشی تا در عرض چند ثانیه لوکیشن و آدرس دقیق نزدیکترین کلینیک 🏥 رو پیدا کنی به همین راحتی… 😉

وقتی میری کلینیک دامپزشکی همه ی جوانب رو در نظر بگیر ببین میتونی درد کشیدن یک حیوان رو تحمل کنی، میتونی چند ساعت در روز بی وقفه کار کنی و خم به ابروت نیاری اگه این شرایط رو داری قطعا آدم مناسبی برای این رشته هستی.

معرفی رشته دامپزشکی از زبان دانشجویان این رشته

❓❓برای اینکه بیش تر با این رشته آشنا بشی میتونی در ادامه پرسش و پاسخهای جذابی رو از زبان دانشجویان دامپزشکی بخونی.

رشته دامپزشکی چیه؟ این رشته علم تشخیص، پیشگیری و درمان حیواناته و در رشته ی دامپزشکی با همه جور حیوانی شامل دام، طیور، خزندگاه، آبزیان، پرندگان و… سر و کار خواهی داشت.

مهمترین درس تخصصی برای قبول در رشته دامپزشکی چیه؟ برای قبولی در این رشته باید حسابی رو درس زیست شناسی کار کنی. در این رشته زیست شناسی ضریب 4، شیمی ضریب 3، ریاضی و فیزیک ضریب 2 و زمین شناسی ضریب 0 دارد.

شرایط لازم برای اینکه یک دامپزشک موفق بشی چیه؟ علاوه بر عشق و علاقه به حیوانات، داشتن صبر و تحمل بالا، وجدان کاری، قدرت تجزیه و تحلیل از ویژگیهای موفقیت در این رشته است.

واحدهای درسی رشته دامپزشکی چیست؟ مهمترین دروسی که برای فارغ التحصیلی در این رشته باید بگذرونی شامل انگل شناسی، قارچ شناسی، اصول تغذیه دام، بیماریهای مشترک انسان و دام، مامایی دامپزشکی، بهداشت و پرورش دام، ماهی شناسی عمومی، سم شناسی، ویروس شناسی، پرورش و بیماریهای زنبور عسل و… میباشد.

آیا امکان ادامه تحصیل رشته ی دامپزشکی در خارج از ایران وجود داره؟ بله، خیلی از دانشگاه های خارج از کشور در این رشته پذیرش دارند. کانادا، هلند، انگلستان، استرالیا، آمریکا، لندن و کالیفرنیا بهترین دانشگاه های خارج از کشور برای تحصیل در رشته ی دامپزشکی هستند.

با مدرک دامپزشکی میشه مطب یا داروخانه دامپزشکی تاسیس کرد؟ برای تاسیس مطب یا داروخانه ی دامپزشکی باید حداقل دکترای عمومی دامپزشکی داشته باشی.

امکان تحصیل در رشته دامپزشکی برای دختران هم وجود دارد؟ خوشبختانه این رشته سهمیه بندی جنسیتی نداره و بانوان هم مثل آقایان میتونند در این رشته تحصیل کنند.

محل کار دامپزشک ها کجاست

حتما یک دامپزشک نباید در مطب شخصی یا کلینیک دامپزشکی مشغول به کار بشه، میتونی به عنوان یک دامپزشک در وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، اصطبل ها، کشتارگاه، واکسن سازی، سازمان دامپزشکی، کارخانه های لبنی و فرآورده های گوشتی و… مشغول به کار بشی.

بازار کار و درآمد رشته دامپزشکی

💰 این رشته در ایران بازار کار خوبی داره و درآمد این رشته بستگی به این داره که در چه زمینه ای داری کار میکنی، مطب شخصی، کشتارگاه، کلینیک، داروخانه و… در هر بخشی کار کنی درآمد متفاوتی خواهی داشت. علاوه بر این میزان درآمد رشته دامپزشکی به شهری که داری در آنجا کار میکنی هم بستگی داره و هنوز خیلی از شهرها کمبود دامپزشک دارند. اگه میخوای بیش تر با این رشته و دانشکده های دامپزشکی در ایران به همراه آدرس و اطلاعاتشون آشنا بشی میتونی روی لینک رشته دامپزشکی کلیک کنی.

وظایف یک دامپزشک چیست

اصلیترین وظیفه ی یک دامپزشک تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری حیوانات است، اصلاح نژاد و نگهداری از حیوانات، شناخت و جلوگیری از انتشار بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان، مشاوره به سرپرستان حیوانات خانگی، بهبود و معالجه ی زخم و شکستگی حیوانات، واکسیناسیون و معاینه، جراحی حیوانات، انجام آزمایش های تشخیصی، سونوگرافی و رادیولوژی حیوانات، شناخت و درمان بیماریهای عفونی، از بین بردن حیوانات در صورت لزوم (عدم معالجه یا بیماری مسری خطرناک) از جمله مهمترین وظایف دامپزشک است.

و اما در آخر…

ممنونم که تا آخر این مقاله با من همراه شدی و امیدوارم الان که با رشته ی دامپزشکی آشنا شدی بتونی به خوبی انتخاب رشته کنی و در رشته ی مورد علاقه ات پذیرفته بشی. باز هم میگم اگه حیوانات رو دوست داری و ازشون نمیترسی، میتونی بی وقفه کار کنی و رنج و درد یک حیوان رو تحمل کنی قطعا در آینده دامپزشک خوب و مهربونی خواهی شد؛ پس از همین الان با قدرت به راهت ادامه بده… 😊

پایان رپورتاژ آگهی