گیج فشار چیست؟

گیج فشار چیست؟

گیج های فشار تجهیزات کاربردی هستند که اطلاعات اولیه در مورد فشار سیالات و گازها در سیستم های مختلف ارائه می دهند. گیج فشار دارای انواع آنالوگ و دیجیتال می باشد که از تجهیزات پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

بنابراین، دانستن ویژگی‌های مختلف هر مورد برای استفاده حداکثری از آن بسیار مهم است.این مقاله را برای بررسی سوال گیج فشار چیست؟ بررسی کنید، تا به پاسخ خود برسید.

گیج فشار آنالوگ

برای چندین دهه، این دستگاه ها تنها راه اندازه گیری فشار بودند. آنها بر اساس اصول مکانیکی کار می کنند. به این ترتیب، آنها از مواد الاستیک مانند لوله های بوردون یا غشاها برای تبدیل فشار به حرکات سوزن یا دست بر روی صفحه دایره ای استفاده می کنند. در فشارسنج سوزنی، موقعیت سوزن میزان فشار را نشان می دهد و امکان تفسیر مستقیم آن را فراهم می کند.

مکانیزم عملکرد گیج فشار آنالوگ

Bourdon

رایج ترین نوع میکسر آنالوگ نوع لوله بوردون است این قطعه در واقع یک لوله منحنی و باز است که در اثر فشار خم می شود در مرحله بعد، خم شدن آن به یک حرکت چرخشی تبدیل می شود و بازوی متصل به آن را در سراسر صفحه حرکت می دهد.

گیج فشار دیافراگم

در این نوع فشارسنج های آنالوگ از غشاهای انعطاف پذیری استفاده می شود که در اثر تغییرات فشار تغییر شکل می دهند. سپس حرکت دیافراگم به صورت مکانیکی تقویت می شود تا سوزن را به حرکت درآورد.

مزایای فشار سنج عقربه ای
1. خواندن آسان
نمایش اندازه دقیق روی فشارسنج سوزنی به شما این امکان را می دهد که به سرعت فشار سیستم را از روی سوزن بخوانید و اعداد را شماره گیری کنید. از این رو، اپراتورها می توانند قرائت ها را سریع و مستقیم با کمک آن تفسیر کنند. این ویژگی فشار سنج های آنالوگ آنها را به ویژه برای کاربردهایی که نیاز به ارزیابی سریع از اپراتورها دارند، مناسب می کند.

2. قیمت پایین

تجهیزات آنالوگ معمولاً مقرون به صرفه تر از گیج های دیجیتال هستند. فرآیندهای تولید کنتورهای آنالوگ در طول سال ها به خوبی تثبیت شده است و این به پایین نگه داشتن هزینه های تولید کمک می کند. چنین مزیتی این دستگاه ها را در اولویت مشتریانی قرار می دهد که به هزینه های پیکربندی یا بازسازی سیستم های خود توجه دارند.

3.دوام و قابلیت اطمینان

انواع فشار سنج های آنالوگ به دلیل استحکام و قابلیت اطمینان خود شناخته شده اند. شما می توانید آنها را در شرایط سخت محیطی از جمله تغییرات شدید دما استفاده کنید. این دستگاه ها در محیط های صنعتی نیز لرزش را تحمل می کنند. چنین مزیتی فشارسنج های آنالوگ را به اولین انتخاب برای شرایط چالش برانگیز در محیط های مختلف صنعتی تبدیل می کند.

4. وابسته نبودن به برق

گیج های فشار آنالوگ برای کار کردن به منبع تغذیه خارجی نیاز ندارند. عملکرد آنها کاملاً مکانیکی است و بر حرکت فیزیکی اجزای داخلی در پاسخ به تغییرات فشار متکی است. در نتیجه، استقلال برق می‌تواند در مکان‌های دور یا موقعیت‌هایی که برق بدون وقفه در دسترس نیست، مفید باشد.

معایب گیج فشار چیست؟

– دقت و اعتبار

گیج های فشار آنالوگ ممکن است دقت مشابه نمونه دیجیتال خود را نداشته باشند. تفسیر قرائت های آنالوگ به قضاوت اپراتور بستگی دارد. بنابراین، تشخیص دقیق تغییرات در مقیاس کوچک دشوار است. این محدودیت می تواند در برنامه هایی که نیاز به دقت بالایی دارند مهم باشد.

– تجهیزات جانبی ضعیف

یک گیج فشار سنج یا آنالوگ معمولاً یک اندازه گیری فشار اولیه را بدون هیچ ویژگی اضافی به شما ارائه می دهد. فرآیندهای صنعتی مدرن معمولاً به قابلیت های پیشرفته ای مانند ثبت داده ها، نظارت از راه دور و اتصال به سیستم های کنترل مجهز هستند. مترهای آنالوگ ممکن است چنین قابلیتی نداشته باشند.

– چالش های کالیبراسیون

تجهیزات دستی ممکن است نیاز به کالیبراسیون مکرر برای حفظ خوانش دقیق فشار داشته باشند. قطعات مکانیکی آنها مستعد ساییدگی و پارگی هستند که می تواند در طول زمان بر کالیبراسیون آنها تأثیر بگذارد. این جنبه از نگهداری می تواند هزینه های عملیاتی شرکت ها را افزایش دهد.

مانومتر دیجیتال

این تجهیزات را باید یک جهش تکنولوژیکی در زمینه عملکرد گیج های فشار دانست که حسگرها و نمایشگرهای الکترونیکی جایگزین قطعات مکانیکی شدند. اینها خوانش فشار دیجیتالی را بر روی صفحه نمایش دیجیتال ارائه می دهند و دقت و عملکرد بیشتری نسبت به انواع گیج دارند.

نکات مهم در انتخاب گیج فشار

در انتخاب گیج فشار باید به موارد مختلفی از جمله نوع گیج، اندازه، جنس و کلاس دقت آن توجه کرد. انواع مانومترها را به همراه ساختار و عملکرد آنها توضیح داده ایم. سپس سایر مؤلفه های مهم این رشته را توضیح می دهیم.

اندازه گیج فشار

واشرهای تحت فشار در اندازه های مختلف بر حسب میلی متر در بازار موجود می باشد. این فشارسنج ها در سایزهای 40 تا 250 میلی متر تولید می شوند و فشار را بر حسب میله یا میلی بار نمایش می دهند. شما می توانید با توجه به نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

کلاس وزنی دقیق

کلاس دقت حداکثر محدوده خطای مجاز گیج فشار را نشان می دهد. به عنوان مثال، فشار سنج با دقت کلاس 4 دارای خطای 4 درصد در نشانگر فشار است. این بدان معنی است که مقدار نمایش داده شده ممکن است تقریباً 4٪ با فشار واقعی متفاوت باشد.

مواد مورد استفاده در گیج فشار

با توجه به اینکه گیج فشار در محیط صنعتی و در مجاورت مایعات مختلف قرار می گیرد، متریال آن بسیار حائز اهمیت است. محل اتصال کنتور و بدنه از مواد مختلفی ساخته شده است. شامل:

فولاد

برنج

چدن

فولاد

پلی پروپیلن

رزین فنولیک

آلومینیوم

باید گفت که هر کدام از این دستگاه ها در یک نوع محیط استفاده می شوند. به عنوان مثال فولاد برای محیط های زنگ زده مناسب تر است.

مارک سازنده مانومتر

همیشه انتخاب برند مناسب یکی از اصول اولیه خرید هر محصولی است. برند آلمانی ویکا بهترین و معروف ترین برند در ساخت مانومتر است و مشتریان زیادی دارد. تنوع و کیفیت بالای گیج های فشار ویکا باعث محبوبیت این برند در بازار ایران شده است. شما می توانید با خیال راحت انواع فشار سنج را با بهترین کیفیت از این برند تهیه کنید.

یکی دیگر از برندهای شناخته شده در این زمینه، برند کانادایی Indomart است. این شرکت محصولاتی را با کیفیت و دقت بالایی تولید می کند. شرکت های رقابتی جهانی مانند Indomart ویژگی های منحصر به فرد محصولات خود را برای جذب بازارهای بیشتر در نظر می گیرند.

یکی از ویژگی های گیج های ایندومارت موجود در برخی مدل ها، فناوری تثبیت است. این فناوری از لرزش بازوی گیج جلوگیری می کند. بنابراین دیگر نیازی به استفاده از فشارسنج روغن نخواهید داشت و مشکلی برای پرکردن روغن نخواهید داشت.

پایان

گیج فشار دستگاهی است که معمولاً برای اندازه گیری مایعات یا گازها استفاده می شود. این دستگاه در بخش صنعتی بسیار مهم است و به کنترل فرآیندها کمک می کند. با توجه به نحوه کار آنها؛ دیافراگم سنج تست انواع مختلفی از دستگاه های دوقطبی مانند کپسولی و دیجیتال وجود دارد.

گیج فشار لازم برای فرآیند شما بستگی به حساسیت فرآیند شما و میزان بودجه فرآیند شما دارد. شما همیشه می توانید از کمک و اطلاعات فنی ما از طریق وب سایت دقیق صنعت اوپاتان و یا تماس با مشاور فنی ما بهره مند شوید.

پایان رپورتاژ آگهی