چگونگی دوخت روکش مبل

روکش مبل برای محافظت یا زیباتر نمودن مبل دوخته می شود. بعضی از افراد برای پوشاندن کهنگی و پارگی مبل از این روکش ها استفاده می کنند و بعضی دیگر برای محافظت مبل در برابر لکه حیوانات و یا چیزهای دیگر. با یک روش آسان و کم هزینه می توانید برای مبل تان روکش تهیه کنید، یک روکش آماده خریده و آن را روی مبل بگذارید و یا خودتان با انتخاب طرح و رنگ پارچه یک روکش خرید کنید.
اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید برآورد قیمت دوخت کاور مبل را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک دوزنده کاور مبل در تهران باشید می‌توانید درخواست دوخت کاور مبل ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

روش اول: تهیه روکش بدون دوخت

  1. پارچه روکش را آماده کنید. می توانید پارچه تازه خریده و یا از پارچه های موجود در خانه استفاده کنید. می توانید از پتو، ملحفه، پارچه یا رومیزی استفاده کنید.
  • برای یک مبل 2.1 متری به 13 متر پارچه نیاز دارید و برای هر کوسن اضافی هم به 1.4 متر پارچه.

نکته: هر چقدر پارچه سنگین تر باشد احتمالا سر خوردن آن از روی مبل بیشتر است.

  1. پارچه را روی مبل قرار دهید تا قسمت مورد نظر برای برش مشخص شود. کوسن ها را از روی مبل بردارید اما تشک مبل را نه. پارچه را کاملا روی مبل قرار دهید تا تمام قسمت های آن را بپوشاند.
  • اگر پارچه انتخاب شده توسط شما کاملا مبل را نمی پوشاند، باید یک پارچه بزرگ خریداری کنید تا برای پوشاندن مبل کافی باشد.
  1. بخضی از پارچه را برای نشیمنگاه و تکیه گاه برش دهید. یادتان باشد که برای پوشاندن قسمت های مختلف به متراژ زیادی پارچه نیاز است بنابراین در بریدن مقدار زیاد پارچه خساست به خرج ندهید. قسمت پشتی پارچه باید به سمت تکیه گاه بوده، طرفین پارچه از طرفین مبل آویزان پشت و پارچه پشت مبل هم باید از آن سمت آویزان باشد. قسمت نشیمنگاه مبل باید آنقدر بزرگ باشد که نشیمنگاه را پوشانده و از طرفین کاملا بسته شود.
  • از آنجایی که لبه پارچه از داخل پنهان می شود، اگر کمی نامیزان باشد اشکالی ندارد.
  1. در پشت مبل پارچه را محکم کنید. پارچه نشیمنگاه مبل و تشک های را بردارید تا مانع کارتان نشود. پارچه پشت و طرفین مبل را میزان کرده و آن را به سمت داخل مبل بکشانید. اگر می خواهید پارچه را در جای خود محکم تر کنید، از منگنه استفاده کرده و داخل بازوی مبل و در پشت مبل آن را محکم نمایید.
  • حالا دیگر نگران لبه های بیرونی پارچه نباشید. زمانی که همه چیز را در جای خود قرار دهید، آن را با نوار محکم می کنید.
  1. نشیمنگاه مبل را با پارچه پوشانده و لبه های پارچه را به داخل مبل فرو ببرید. تشک مبل را گذاشته و پارچه را روی آن بشید. تا حد امکان پارچه را در طرفین و پشت محکم کنید. برای قسمت جلوی مبل حدود 15 سانتی متر از پارچه را به داخل تشک بکشانید و به اندازه کافی آن را در قسمت جلو آویزان کنید تا پارچه اصلی اصلا به چشم نیاید. با یک منگنه پارچه را از زیر تشک و طرفین محکم کنید.
  • پس از انجام این کار یک قدم به عقب بروید تا از مشخص بودن پارچه مطمئن شوید. در این صورت کاملا پارچه را حرکت دهید  تا مطمئن شوید کل مبل با پارچه پوشیده شده است.
  1. لبه های پارچه را با نوار ولکرو در کف مبل محکم کنید. در فاصله هر 100 تا 150 میلی متر در طول لبه پارچه یک نوار ولکرو قرار دهید. در زیر مبل یک نوار چسبنده قرار داده و آن را خوب به پارچه وصل کنید تا هیچ قسمتی از پارچه آویزان نباشد.
  • همچنین برای چسباندن پارچه اضافی می توانید از چسب پارچه استفاده کنید.

 

روش دوم: خرید روکش

  1. مبل را اندازه گیری کنید تا از خرید روکشی با اندازه مناسب مطمئن شوید. با یک متر طول و عرض مبل را از پشت به جلو و طرفین اندازه گیری کنید. بلندترین و عریض ترین نقطه را مشخص کنید زیرا این قسمت ها جایی است که باید روکش جدید روی مبل جا بگیرد.
  • بسیاری از فروشگاه ها روکش هایی که طول مبل را می پوشاند می فروشند، اما بر اساس مدل خاص مبل تان باید پیش از خرید اندازه گیری های مناسب را انجام دهید.
  1. روکش را بر اساس رنگ، پارچه و طرح مورد نظر خود خریداری کنید. در بازار روکش های آماده از ساده تا طرح دار، با جنس های مختلف و طرح های متنوع، موجود است. به عناصر دیگر موجود در اتاق توجه کرده و روکش را با توجه به آن انتخاب کنید.
  • در اغلب فروشگاه ها روکش های آماده وجود دارد و هزاران طرح متنوع موجود بوده که می توانید حتی به صورت آنلاین خریداری کنید.
  • می توانید با هزینه کم روکش مناسب خریداری کنید، که قیمت آن به جایی که خرید می کنید، بستگی دارد.
  1. یک روکش استاندارد سفارش دهید تا مبل تان ظاهر زیبایی داشته باشد. برخی از شرکت ها برای مشتری ها روکش سفارشی تهیه می کنند. در صورتی که نگران عدم تناسب روکش با مبل هستید، یا ظاهر مبل تان منحصر به فرد است، این گزینه می تواند برای شما مناسب باشد.
  2. روکش جدید را قبل از استفاده بشویید تا احتمال حساسیت از بین برود. شاید روکش جدید تمیز باشد اما ممکن است حین دوخت با مواد شیمیایی تماس داشته باشد. همیشه پیش از شستشو برچسب دستورالعمل را بخوانید، بهتر است روکش را در آب سرد بشویید و بعد س در هوای آزاد خشک کنید.
  • گاهی اوقات بسته روکش بوی بدی دارد و شستن آن بوی بد را از بین می برد.

روش سوم: دوخت روکش

  1. به اندازه کافی پارچه خریداری کنید تا برای برای مبل، کوسن و همه قسمت ها کافی باشد. طول و عرض مبل را از پشت به جلو و طرفین اندازه گیری کنید. از یک متر بلند استفاده کنید تا همه قسمت ها را اندازه بگیرد. طول و عرض بازوی مبل و تشک ها را اندازه بگیرید. برای انتخاب پارچه روکش برزنت، کتان، کتان راه راه یا جناغی را امتحان کنید.
  • در هنگام خرید یک پارچه عرض دار را انتخاب کنید. پارچه ای با عرض 190 سانتی متر یا بیشتر مناسب است.
  • به طور کلی برای یک مبل 1.8 متری به 11 متر پارچه نیاز دارید، برای یک مبل 2.1 متری به 13 متر و برای هر کوسن به 1.4 متر.
  • اگر دوست ندارید برای تشک ها روکش های جدا بدوزید، الگوی خود را تغییر دهید تا پارچه روی کوسن ها را پوشانده و به بازو برسد. در این صورت برای هر تشک پارچه اضافه خریداری نمی کنید.

اندازه گیری ضروری: برای خرید مقدار مناسب پارچه، این قسمت ها را جداگانه اندازه گیری کنید: تکیه گاه از بیرون و از داخل، زیر تشک ها، سمت راست، بازوی راست، سمت چپ، بازوی چپ، قسمت جلو و سمت چپ و راست آن و تشک های جداگانه.

  1. پیش از دوخت پارچه را بشویید. آب سرد و یک شوینده ملایم را برای شستشوی آن استفاده کنید. پارچه را آویزان کنید تا خشک شود یا آن را در دمای پایین در دستگاه قرار دهید. باید پیش از برش و دوخت پارچه را بشویید. در غیر این صورت روکش آب رفته و دیگر برای مبل تان مناسب نیست.
  • اگر پس از شستشو چروک پارچه زیاد است آن را اتو کنید.
  1. با یک پارچه قدیمی برای روکش تان الگو بسازید. اول تشک ها را از روی مبل بردارید چون هرکدام روکش جداگانه دارند. یک پارچه کهنه را روی مبل انداخته و آن را با سنجاق بچسبانید (نگران جای سنجاق روی مبل تان نباشید زیرا روکش جدید آن را از بین می برد). با یک گچ روی پارچه خط بکشید تا بدانید کدام قسمت ها را برش دهید.
  • اگر نمی توانید از پارچه کهنه استفاده کنید از یک کاغذ یا چیز مشابه استفاده کنید تا بتوانید آن را علامت گذاری کنید و احتمال پاره شدن آن هم کم باشد.
  1. بر اساس الگوی به دست آمده تکه های روکش را ببرید. پس از طراحی الگو و شستن پارچه می توانید پارچه های روکش را برش دهید. برای لبه ها 2.5 تا 3.8 سانتی متر پارچه اضافه قرار دهید تا برای درز فضای کافی وجود داشته باشد.
  • برای اینکه یادتان باشد کدام تکه برای کدام قسمت است، با گچ یا ماژیک در قسمت داخلی پارچه علامت بگذارید. برای مثال، برای بازوی راست “ب ر” قرار دهید. همچنین با گذاشتن پیکان مشخص کنید که پارچه برای کدام قسمت است.
  1. تکه های پارچه را به هم سنجاق کرده و آن را روی مبل امتحان کنید. پارچه را به شکلی مرتب کنید که قسمت های راست به هم سنجاق شوند و در فاصله هر 2.5 تا 5.1 یک سنجاق بزنید. یادتان باشد 2.5 تا 3.8 سانتی متر فاصله بگذارید تا برای دوخت جای کافی باشد. زمانی که قسمت ها به هم سنجاق شدند (برای مثال، بازوی چپ)، آن را روی مبل قرار دهید تا مطمئن شوید پارچه اندازه بوده و خوب می ماند. تغییرات لازم را اعمال کنید تا ظاهر روکش تان مناسب باشد.
  • در هنگام گذاشتن سنجاق دقت کنید و از چسباندن قسمت های کوچک تر نترسید. شاید این کار ابتدا ترسناک به نظر برسد اما به سرعت انجام می شود.
  1. برای دوخت قسمت ها به هم از چرخ خیاطی استفاده کنید. می توانید هر تکه را به هم دوخته و به تکه های دیگر بدوزید و یا اینکه به یک باره تمام تکه ها را به هم بدوزید. در این صورت احتمال اشتباه و یا برعکس بودن پارچه و دوخت اشتباهی قسمت ها به هم وجود دارد. بنابراین روش اول قابل اطمینان تر است.
  • اگر می خواهید تکه های مختلف را به هم بدوزید نه اینکه یک باره تمام تکه را باهم چرخ کنید، باید برای بازو، هر تشک و قسمت های مختلف پارچه های مختلف را جداگانه چرخ کنید. یادتان باشد که قسمت های مختلف را به خوبی به هم بدوزید تا انتها و لبه پارچه مشخص نباشد.
  1. برای بالش ها روکش دوخته و زیپ قرار دهید. طول و عرض و عمق بالش ها را اندازه گرفته و برای آنها پارچه برش دهید تا با آن اندازه متناسب باشد. یادتان باشد باید اندازه پارچه را دوبرابر برش دهید تا برای کل آن کافی باشد و 2.5 سانتی متر هم برای درزها قرار دهید. پارچه ها را به هم دوخته و در پشت آن زیپ قرار دهید.
  • زیپ به شما اجازه می دهد تا به راحتی بالش را از روکش خارج کرده و در آینده روکش را بشویید.
  1. روکش جدید را روی مبل کشیده و از نتیجه کارتان لذت ببرید. پس از اینکه روکش و کوسن ها آماده شدند، کارتان را ادامه داده و آن را روی مبل قرار دهید. در این صورت ظاهر خانه تان عوض شده و زیباتر می شود.
  • یادتان باشد که می توانید هروقت که دوست دارید روکش مبل را عوض کنید. طرح های جدید برای فصل های جدید، رنگ های جدید و جالب می تواند انتخاب خوبی باشد و ظاهر خانه تان را عوض کند.