چطور برنج را بپزیم؟

در پخت برنج ایرانی بایستی به فاکتورهای مختلفی توجه داشت. برای اینکه برنجی خوش طعم، خوش عطر و قد کشیده داشته باشید بایستی نکاتی را در هنگام خرید برنج و پخت آن رعایت نمایید. در این مقاله به بررسی این نکات پرداخته و به شما خواهیم گفت که چطور برنج را بپزیم!

برای خرید برنج با بهترین کیفیت از این لینک اقدام کنید.

انتخاب برنج مناسب

در اولین قدم بایستی برنج مناسب و مرغوبی را برای پخت انتخاب و خریداری نمایید. برنج‌های ایرانی از جمله برنج هاشمی، طارم، کشت دوم و… جزو بهترین برنج‌های بازار هستند. همچنین توجه داشته باشید که برنج مورد نظر نباید خیلی تازه و یا خیلی کهنه باشد. برنج‌های تازه در هنگام پخت به سرعت نرم شده و احتمال خمیر شدن آنها زیاد است. برنج‌های کهنه نیز کیفیت خود را از دست داده و چندان خاصیتی ندارند.  به ظاهر برنج نیز توجه داشته باشید که تمام دانه‌های آن یک دست و سالم باشند. برنج‌هایی که دانه‌های آن باریک و کشیده بوده مانند برنج طارم، بعد از پخت نیز قد کشیده و مناسب مجالس و مهمانی‌ها هستند. برای اینکه برنج ایرانی خوش عطری را انتخاب کنید کافی است مقداری از آن را کف دست ریخته و با نفستان به آن بدمید. چنانچه عطر برنج را احساس کنید نشان دهنده خوش عطر بودن آن است.

دستور پخت برنج ایرانی به صورت آبکش

اغلب مردم ایران ترجیح می‌دهند برنج را به صورت آبکش پخته و تهیه کنند. این روش پخت باعث می‌شود برنج دانه دانه شده و مناسب مجالس باشد.

برای تهیه برنج ایرانی به روش آبکش ابتدا آن را شسته و با مقداری نمک و آب به مدت دو ساعت خیس نمایید.

سپس مقداری آب داخل قابلمه ریخته و روی اجاق قرار دهید تا به جوش آید. بعد از آن برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید تا بپزد.

بعد از اینکه دانه‌های برنج نسبتا پخته و بین دو انگشت له شد بایستی آن را آبکش نمایید. سپس درون قابلمه ته دیگ مورد نظر خود را اعم از سیب زمینی، نان و… بچینید و برنج را دم کنید. شعله گاز را به مدت ۵ دقیقه کمی زیاد کرده و بعد از آن کم نمایید.

برای اینکه دانه‌های برنج خشک نشوند بهتر است آن را به شکل کوه درون قابلمه ریخته و سپس دم کنی را بر روی آن بگذارید. بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان لازم است تا برنج به خوبی دم بکشد.

پخت برنج به صورت کته

تهیه برنج به صورت کته از قدیمی‌ترین روش‌های پخت برنج ایرانی به شمار می‌آید. مهمترین ویژگی‌های این روش پخت حفظ ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در برنج است. در ادامه با دستور پخت کته آشنا می‌شوید.

بعد از اینکه برنج شسته شد آن را برای مدت ۲ الی ۳ ساعت در مقداری آب و نمک بخیسانید. بعد از آن نمک اضافه برنج را خارج ساخته و با مقداری آب و روغن برنج را درون قابلمه قرار داده و روی حرارت بگذارید.

بعد از اینکه برنج شروع به جوشیدن کرد کمی شعله گاز را کم کرده تا برنج به خوبی پخته شود. بعد از پخت برنج و تبخیر شدن آب آن، می‌توانید برنج را دم نمایید. مدت زمان ۳۰ الی ۴۰ دقیقه برای دم کشیدن کته کافی خواهد بود.

https://nabirice.ir

پایان رپورتاژ آگهی