فرق برنج طارم و برنج هاشمی را میدانید؟

برنج های طارم و هاشمی از محبوب ترین برنج ها در بین ایرانیان می باشند. به نسبت دیگر انواع برنج قیمت بالاتر و کیفیت بیشتری دارند. شروع کشت برنج هاشمی در گیلان بوده و اولین بار توسط یوسف هاشمی انجام گرفت. برنج طارم طیف گسترده تری از برنج ها را در بر گرفته و بیشتر در استان مازندران کشت می شود.

برنج طارم ظاهری سفید و کشیده دارد. به همین علت برای مهمانی ها و مجالس بسیار استفاده می شود. طارم عطری برای افرادی که علاقه مند به برنج های عطری هستند یک گزینه مناسب می باشد. پس از پخت عطر و بوی این نوع برنج می تواند شما را مدهوش کند.  برنج هاشمی نیز پس از پخت قد کشیده و ظاهری زیبا دارد. در دو مدل گرم و سرد تولید شده مدل عطری آن نیز در بازار موجود است. از ویژگی های مثبت این برنج مقاومت بالای آن در برابر آفات می باشد و به همین علت سالم است.

مقایسه ی برنج های طارم و هاشمی

مبدا برنج طارم شهری در استان زنجان می باشد و بیشترین کشت آن در استان های شمالی به علت آب و هوای بهتر است. همان طور که گفته شد برنج طارم از نظر ظاهر و رنگ فوق العاده بوده و پس از پخت نیز بسیار قد می کشد. همچنین کیفیت این نوع برنج بسیار بالا می باشد. اما هر چند از نظر کیفی مورد قبول است از نظر کمی نمره تایید را نمی گیرد. زیرا با توجه به هزینه ی کشت زیادی که برای کشاورز دارد نمی تواند به مقدار لازم جبران کند.

برنج هاشمی در دو نوع گرم و سرد با رنگ استخوانی تولید می شود. نوع سرد دو هفته پس از برنج گرم برداشت می شود. (هر چند زمان کشت این دو نوع یکسان می باشد.) برنج های گرم هاشمی نسبت به برنج های سرد از نظر ظاهری کوتاه تر و تپل تر می باشند. برنج هاشمی خوش پخت و خوش عطر بوده و کیفیت بالایی دارد.

تفاوت در کیفیت پخت و قیمت برنج

با توجه به توضیحاتی که گفته شد باید بدانید این دو نوع برنج هر کدام طرفداران خاص خود را داشته و نمی توان به طور دقیق گفت کدام بهتر است و بر آن یکی برتری دارد. در بازار برنج نیز هر دو تقریبا قیمت مشابهی داشته و جزو برنج های گران بازار ایران به شمار می روند. برنج هاشمی به دانه های روغنی خود معروف بوده و پس از پخت نیز چرب تر و نرم تر نسبت به برنج طارم می باشد. برنج طارم پس از پخت نسبتا خشک تر و سفت تر بوده و دانه های سفید آن کاملا جدا می شوند.

یکی دیگر از نمونه برنج های معروف، برنج طارم هاشمی است. این نوع برنج به نسبت طارم قد کوتاه تر و به نسبت هاشمی عطر و بوی کمتری دارد. با توجه به کیفیت پایین تر نسبت به دو برنج طارم و هاشمی از قیمت پایین تری نیز برخوردار است. اما همین امر باعث شده تا طرفداران خود را داشته باشد. در نهایت خرید و انتخاب بین برنج های طارم و هاشمی به سلیقه ی غذایی شما بستگی دارد. اما امتحان این نوع برنج های با کیفیت و مرغوب را به هیچ وجه از دست ندهید!