چرا خرید آنلاین کتاب محبوب است؟

در میان مردم جهان، خواندن کتاب یکی از بهترین راه‌های پر کردن اوقات فراغت و کسب علم و تجربه است. اگرچه در ایران سرانه مطالعه نسبت به بسیاری از کشورهای متمدن جهان پایین‌تر است، اما در میان ایرانیان مطالعه کردن همچنان محبوب و پرمخاطب است.

بسیاری بر این باورند که ظهور اینترنت، جستجوهای اینترنتی و یا کتاب‌های الکترونیک، موجب شده که اقبال مردم نسبت به خواندن کتاب‌های کاغذی کم شود تا جایی که حتی به این نتیجه رسیدند که دیگر نیازی به چاپ کتاب‌های کاغذی نیست!

اما تحلیل بازار کتاب و کتاب‌خوانی در سراسر جهان نشان می‌دهد که همچنان کتاب‌های کاغذی از محبوبیت بالایی برخوردارند و هیچ‌گاه کتاب‌های الکترونیک و یا سایت‌های خبری نتوانستند کتاب‌های کاغذی را از گردونه رقابت‌ها کنار بگذارند. اما باید پرسید چرا کتاب‌های کاغذی که در آستانه نابودی و از بین رفتن بودند، دوباره توانستند میان مردم محبوبیت کسب کنند؟

شاید به‌جرئت بتوان گفت، ظهور کتاب‌فروشی‌های آنلاین و خرید آنلاین کتاب توانست این خلأ پیش آمده را جبران کند!

کتاب‌فروشی آنلاین و خرید آنلاین کتاب

سال‌هاست که خرید آنلاین کتاب به یکی از محبوب‌ترین روش‌های خرید کتاب مبدل شده‌اند. اگرچه برخی بر این باور هستند که هیچ چیز نمی‌تواند جای پرسه زدن در کتاب‌فروشی‌ها و به دست گرفتن کتاب‌ها را بگیرد، اما فروش اینترنتی کتاب دارای چنان مزایای شگرفی است که کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها نمی‌توانند آن را پوشش داده و جبران کنند.

ازجمله این موارد می‌توان به محدودیت فضای کتاب‌فروشی‌ها اشاره کرد. کتاب‌فروشان به‌واسطه محدودیت فضای کتاب‌فروشی، به‌ناچار تعداد محدودی کتاب از برخی ناشران پرآوازه و به نام را در ویترین کتاب‌فروشی خود قرار می‌دهند، که همین عامل موجب می‌شود بسیاری از کتاب‌های ارزشمند و پرمحتوا که توسط سایر ناشرین به چاپ رسیده است از دسترس مردم دور ماند. (خرید کتاب آنلاین توانست این مشکل را برطرف سازد)

همچنین توسعه شهرنشینی از یک‌سوی و عدم توسعه زیرساخت‌های روستایی از سویی دیگر، موجب شد بسیاری از علاقه‌مندان کتاب ساکن در شهرهای کوچک و یا روستاها از دسترسی به کتاب‌ها و تازه‌های نشر دور مانند. (خرید کتاب آنلاین این مشکل را به کمک پست توانست برطرف سازد)

مشکل دیگری که سد راه توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی قرار داشت، عدم استقبال تمام ناشران از فروش کتاب در کتاب‌فروشی بود. زیرا درصد بالای هزینه پخش میان کتاب‌فروشان از یک‌سوی و بازگشت کند و زمان‌بر مبلغ کتاب‌های فروخته شده به ناشران از دیگر سوی، به‌تدریج محبوبیت توزیع کتاب میان کتاب‌فروشان را از میان برداشته بود. از همین روی به وجود آمدن سایت خرید کتاب توانست ارتباطی سریع‌تر میان خریدار و انتشارات ایجاد کند.

چرا ناشربوک توانست میان سایت‌های خرید کتاب محبوب باشد؟

سایت‌های متعددی برای خرید آنلاین کتاب وجود دارد و با زرق‌وبرق فراوان توانسته‌اند که مشتریان خود را یافته و فعالیت نمایند.

اما ناشربوک در میان سایت‌های فروش کتاب پدیده‌ای متفاوت و منحصربه‌فرد است که توانسته در کوتاه زمانی آرشیوی از بیش از 7 هزار عنوان کتاب را در خود جای دهد.

از مزایای متفاوت سایت خرید کتاب ناشربوک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

*- ناشربوک، برای اولین بار با اقدامی جالب توانسته است ارتباطی مستقیم میان ناشران و خریداران ایجاد کند، به این صورت که تمامی ناشران می‌توانند کتاب‌های خود را در داخل سایت قرار داده و اقدام به فروش نمایند.

این قابلیت ناشربوک می‌تواند تعداد بیشتری کتاب را در اختیار خریداران و مشتاقان کتاب قرار دهد.

*- بسیاری از کتاب‌فروشان و پخش‌کننده‌های کتاب در سایت ناشربوک عضو هستند، بنابراین بسیاری از کتاب‌های قدیمی و نایاب که شاید سال‌ها در پستوی کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها جا مانده بود، در سایت فروش آنلاین ناشربوک عرضه شده و خریداران می‌توانند آن‌ها را به‌راحتی به دست آورند.

*- سایت ناشربوک به‌واسطه آنکه فروش کتاب‌ها را به‌صورت لحظه‌ای با ناشران تسویه‌حساب می‌کند، بسیار مورد پسند ناشران گوناگون قرار گرفته است و همین امر موجب شده تعداد بی‌شماری کتاب در این سایت از سوی ناشران به فروش رسند.

چگونه به خواندن کتاب علاقه‌مند شویم؟

از بسیاری از افراد شنیده‌ایم که «من خیلی دوست دارم کتاب بخونم اما نمی‌دونم چی بخونم» یا اینکه «من کتاب خواندن رو خیلی دوست دارم ولی موقع کتاب خوندن خوابم میگیره» و …. صدها دست از این مطالب.

اما در پاسخ باید گفت که کتاب‌خوانی دقیقاً همانند ورزش است! یکی ورزش عضلات و بدن و دیگری ورزش سلول‌های مغزی و حافظه

همان‌طور که نمی‌توان ناگهان در باشگاه بدن‌سازی وزنه‌های سنگین برداشت و به بدن فشار مضاعف وارد کرد، برای افرادی که تا به امروز کتابی نخوانده‌اند و بدنشان به مطالعه عادت ندارد، دقیقاً چنین است.

چند توصیه برای شروع کتاب‌خوانی:

توصیه اول: ابتدا زمینه علاقه خود را مشخص کنید.

چنانچه قصد خرید کتابی را دارید، ابتدا مشخص کنید که به چه چیزی علاقه‌مندید. شما اگر به مسائل هنری و آشپزی علاقه‌مندید، ابتدا مطالعات خود را از همین امور آغاز کنید. زیرا فردی که به هنر علاقه‌مند است شاید خواندن کتاب‌های تاریخی برای او آزار دهند و کسل کننده باشد.

توصیه دوم: کتاب‌های کوچک انتخاب کنید

افرادی که علاقه‌ای به کتاب و کتاب‌خوانی ندارند، کتاب‌های حجیم و بدون تصویر می‌تواند آنان را از ادامه کتاب‌خوانی منصرف کرده و متوقف سازد. بنابراین توصیه می‌شود ابتدا کتاب‌هایی انتخاب شود که دارای تعداد صفحات کمتری است

توصیه سوم: خواندن رمان و داستان‌های کوتاه

رمان فارسی و یا رمان‌های ترجمه و داستان‌های کوتاه همانند فیلم‌های سینمایی می‌تواند جذاب و سرگرم کننده باشد. البته برای افرادی که به‌تازگی شروع به کتاب‌خوانی کرده‌اند، توصیه می‌شود حتماً رمان‌هایی مطالعه کنند که از ارزش ادبی مطلوبی برخوردار باشد تا آنان را در شروع کار از خواندن دل‌زده نکند.

توصیه چهارم: با خواندن چند صفحه اول، کل کتاب را قضاوت نکنید.

بسیاری از تازه‌کاران کتاب‌خوانی، با خواندن چند صفحه اول کتاب، چنین تصور می‌کنند که کل کتاب کسل کننده است و آن را به کناری می‌گذارند. باید توجه داشت که بسیاری از نویسندگان، کتاب‌های خود را با مقدمه و یا پیش آمدی شروع می‌کنند تا به‌وسیله آن بتوانند برای خواننده فضای داستان را شرح داده و بیان کنند. لذا معمولاً شروع داستان و بخش‌های جذاب و طوفانی آن کمی جلوتر و در صفحات میانی کتاب است. بنابراین باید با صبر و حوصله کتاب را مطالعه کنید و آن را صرفاً براساس صفحات ابتدایی نسنجید.

توصیه پنجم: در سایت‌های خرید کتاب به نظر کاربران توجه کنند

برخی از خریداران کتاب در سایت‌های خرید آنلاین کتاب، نظرات شخصی خود را ارائه می‌کنند که می‌تواند برای بسیاری از تازه‌کاران کتاب‌خوانی مفید باشد. البته باید توجه داشت که همیشه این نظرات صددرصد صحیح نیست و می‌تواند متناسب با سلیقه هر فرد متفاوت باشد. اما به طور کل می‌تواند مفید و کارآمد باشد.

توصیه ششم: در دسته‌بندی‌های مرتبط و یا پیشنهادها دنبال کتاب بگردید

شاید شما در سایت خرید کتاب، کتابی را یافته و آن را پس از خریداری، مطالعه کرده باشید. چنانچه از آن کتاب و سبک نگارش آن لذت برده‌اید شما می‌توانید، با جستجوی کتاب در سایت و مشاهده موضوعات مشابه، کتاب‌هایی مناسب با سلیقه خود بیابید.