مناقصات و مزایدات دامپروری ،شیلات و خوراک دام و طیور

مناقصات و مزایدات دامپروری ،شیلات و خوراک دام و طیور

دامپروری چیست :

به دانش علمی و فنی پرورش دام و طیور و آبزیان و حشرات با علم نوین پرورش برای دستیابی به حداکثر تولید و سود اقتصادی بالا مانند :گوسفند ، بز، زنبور عسل ، ماهی و…..  صرفاً مدیریت و پرورش حیوانات اهلی، دام یا مزرعه برای به دست آوردن گوشت و فرآورده های آنها (شیر، تخم مرغ، چرم و غیره) است و می توان پرورش حیوانات اهلی را به عنوان فعالیت اقتصادی ای برشمرد که به منظور مصرف انسان و به دست آوردن گوشت، شیر، پشم، خز، عسل و غیره صورت می گیرد.

دامداری چیست :

یکی از قدیمی ترین فعالیت های اقتصادی بشر است که توسط انسان های اولیه آغاز شد و تأمین غذا ، پوست ، استخوان ، شیر و سایر محصولات حیوانی را بدون رفتن به شکار در جنگل ، برای صاحبان دام فراهم کرد .

تفاوت دامداری و دامپروری :

دامداری به روش های سنتی انجام می گیرد و دامدار بدون آموختن علوم تخصصی مرتبط با دام بیشتر به عنوان یک شغل جانبی به نگهداری دام و تغذیه آن ها با استفاده از چراگاه‌های مرتعی و منابع آب طبیعی می پردازد ، اما در دامپروری تلاش بر این است که با بهره‌گیری از علوم و فناوری های نوین ، بهره‌وری از دام ها را در تولید انواع محصولات دامی به حداکثر ممکن رساند .

در واقع دامپروری ، دانش علمی ، تخصصی و فنی پرورش دام و طیور و آبزیان و حشرات با بهره گیری از علوم جدید می باشد که جهت رسیدن به حداکثر تولید و سود اقتصادی بالا در پرورش انواع دام و طیور و … کاربرد دارد .

انواع دامپروری :

  • متمرکز : به دامپروری گفته می شود که در آن دام ها با درجه حرارت مناسب، خوراک دام و مراقبت های بهداشتی لازم برای تولیدی سالم و سریع تر نگهداری می شوند. در این سیستم انتخاب نژادها برای تولید انواع مختلف آن ها صورت می گیرد . در این روش سرمایه و کار هر دو فشرده اند .
  • نیمه متمرکز :  نگهداری حیوانات و تغذیه در محل دامپروری انجام می گیرد ، اما دام ها اجازه چرا یا حرکت در اطراف مزرعه را نیز دارند تا در منطقه حصارکشیده شده مزرعه به آسانی مدیریت و جمع آوری شوند .
  • گسترده :  در زمین های وسیعی مانند چمنزارها، مراتع یا کوه ها انجام می شود تا حیوانات به چرا و بهره برداری از منابع طبیعی مناطق مختلف بپردازند. این روش معمولاً برای حیواناتی انجام می شود که سازگار با نوع زمین مورد چرای خود هستند . این سیستم به حفاظت از اکوسیستم نیز کمک می کند.
  • عشایری:  برای چرای حیواناتی مانند گاو در زمین های بزرگ است به گونه ای که رژیم غذایی طبیعی داشته باشند. در این سیستم، حیوانات برای خوردن غذاها و منابع مختلف به سرزمین های مختلف برده می شوند. این نوع دامداری به عشایری یا نیمه عشایری معروف است. این روش برای مردمان ساکن در مناطق خشک که در آن مناطق کشت به سختی انجام می شود ، مانند برخی از مناطق آفریقا و آسیا، بسیار معمول است.
  • چراگرد : به دامداری گفته می شود که در آن حیوانات بسته به فصل سال به مناطقی که مزارع آن دارای غذای دام هستند ، منتقل می شوند. این سیستم دامداری بسیار سودمند است زیرا حاصلخیزی خاک را به لطف کود دام افزایش می دهد ، حیوانات از علف‌ها و سبزیجات مختلف تغذیه شده و به پراکندگی دانه‌ها نیز کمک می‌کنند.
  • ارگانیک : با هدف به دست آوردن باکیفیت ترین مواد غذایی بدون استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی مانند سموم دفع آفات، کودهای شیمیایی و غیره است . در این سیستم حیوانات به فضای وسیعی نیاز دارند تا از محصولات طبیعی موجود تغذیه کنند.

اهمیت دامپروری :

دامپروری یک فعالیت حیاتی در توسعه بشریت است و همچنان جایگاه برجسته ای را در میان فعالیت های اولیه اقتصاد جهانی به خود اختصاص داده است. محصولات غذایی با کیفیت تولید می شود .هم چنین سایر بخش های اقتصادی محلی و روستایی از این فعالیت ، به طور مستقیم یا غیرمستقیم سود می برند که یکی از معدود فعالیت های اقتصادی مولد انسانی واقعاً پایدار محسوب شده و منجر به ایجاد انواع فرصت های شغلی درآمدزا خواهد شدد. برخی افراد نیز به عنوان یک سرگرمی و شغل جانبی به شغل دامپروری نگاه می کنند.هم چنین از طریق صادرات محصولات دامی می توان به درآمدهای ارزی رسید و برای تقویت ارزش پول ملی گامی برداشت و به کشور کمک کرد.حیوانات بزرگتر مانند گاو، اسب و الاغ را می توان برای برخی از عملیات های مزرعه ای سخت و سنگین مانند شخم زدن و حتی باربری استفاده کرد.

شیلات چیست :

عبارت از مجموعه علومی است که به شناسایی بوم شناسی ، تکثیر و پرورش ، صید و بهره‌برداری، نگهداری آبزیان می‌پردازد . خط ساحلی طولانی توأم با اقلیم متنوع مناسب  آبزی پروری در خشکی ایران را تبدیل به بزرگترین کشور شیلات و ماهیگیری در منطقه کرده‌است. شیلات در ایران بر سه قسم است: شیلات جنوب، شیلات شمال، و شیلات و آبزی‌پروری داخل خشکی.

طیور و یا ماکیان :

به دسته‌ای از پرندگان اهلی گفته می‌شود که توسط انسان به منظور جمع‌آوری تخم یا ذبح آن‌ها برای گوشت و یا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پرندگان معمولاً از راسته ماکیان سانان (از جمله مرغ خانگی بوغلمون  اهلی) و خانواده مرغابیان که بخشی از پرندگان آبزی شناخته می‌شود، هستند. برخی دیگر از پرندگان مثل کبوتر  نیز برای گوشتشان کشته می‌شوند.

اهمیت پرورش طیور :

تولید طیور یکی از ویژگی های جامعه بشری برای هزاران سال بوده است. این فعالیت از نظر اقتصادی در سرتاسر جهان مهم است. مجموعه های تولید طیور به منظور استفاده از گوشت و یا تخم پرندگان در اکثر کشورها از شرکت‌های کوچک به شرکت‌های بزرگ ملی یا بین‌المللی تبدیل شده اند که سالانه هزاران تن گوشت انواع طیور را عرضه می‌کنند. این شرکت ها به طور کلی در فرایند تولید و پرورش طیور بسیار یکپارچه هستند، که این مسئله سطح کنترل را تسهیل می کند. گسترش عرصه فعالیت های این واحد های تولیدی می­تواند امنیت غذایی را در کشورها تضمین نموده و از بروز بحران های بهداشتی و معیشتی جلوگیری نماید.

در پایان برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصه ها ، مزایده ها و استعلام ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

پایان رپورتاژ آگهی