فیلتر شنی استخر

در محیط‌های صنعتی و خانگی، برای تصفیه‌ آب، از فیلتر شنی استخر استفاده می‌شود. فشار پمپ تصفیه باعث افزایش سرعت جریان آب به سمت فیلتر شنی و گذر از بستر و نازل‌های آن می‌شود. به این ترتیب آب تصفیه‌شده از خارج می‌شود. یکی از کاربردهای مهم این نوع فیلترها، استفاده در استخرهای خانگی و همگانی است.

فیلتر شنی

فیلتر استخر

فیلتراسیون آب استخر و گرمایش و ضدعفونی آن، سه فرآیندی هستند که در کنار یکدیگر سلامت شناگران و کاربران استخر را فراهم می‌آورند. تفاوتی ندارد که استخر مورد استفاده همگانی و بزرگ باشد و یا خصوصی و کوچک، استفاده درمانی داشته باشد و یا کاربردی تفریحی و سرگرم‌کننده برای آن تعریف شده باشد؛ در هر حالت آب آن باید کاملا پاک و زلال باشد.

یکی از رایج‌ترین روش‌های تصفیه‌ی آب استخر، استفاده از فیلتر استخر است. به‌طور کلی مهم‌ترین بخش‌های سیستم تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آب استخر شامل سبدها یا توری‌های حذف ذرات جامد و معلق سبک و سنگین، انواع فیلتر‌های تصفیه و سختی‌گیر آب است. آب استخر پس از گذر از این فیلترها و صافی‌ها،‌ وارد مرحله گندزدایی و گرمایش شده و دوباره به درون استخر باز می‌گردد.

انواع فیلتر استخر

فیلترهای شنی استخری را با توجه به نحوه فیلتراسیون، میزان فشار کاری آنها، نوع نصب و جنس بدنه به دسته‌بندی‌های گوناگون تقسیم می‌کنند. در ادامه هرکدام را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

جنس بدنه فیلتر شنی استخر

با گذشت زمان و پیشرفت دانش و فناوری، جنس محفظه فیلترهای شنی استخر نیز تغییر کرد. فیلترهای قدیمی‌‌تر را از جنس فلزی و ورق‌های گالوانیزه و استیل، یا آهن سیاه با پوشش رنگ می‌ساختند. اما کم‌کم فیلترهایی از جنس پلی‌استر تقویت‌شده یا فایبرگلاس ساخته و روانه بازار شدند.

مزیت‌های استفاده از این مخزن‌های فایبرگلاس جدید به اندازه‌ای بود که امروزه تقریباً در بسیاری از استخرها و جکوزی‌ها از فیلترهای شنی دارای بدنه فلزی استفاده چندانی نمی‌شود. مقاومت فیلتر‌های فایبرگلاس در برابر خوردگی بسیار بالا است. این محفظه‌ها در برابر کلر، ازن و دیگر مواد خورنده موجود در آب استخر و جکوزی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. همچنین تاب‌آوری خوبی در برابر پرتوهای UV و تغییرات آب‌وهوایی دارند.

سطح فیلتراسیون در فیلترهای شنی پلی‌استری بالاست و آب را باکیفیت قابل‌قبولی تصفیه می‌کنند. این فیلترها در دمای بالای جکوزی دچار نشتی نمی‌شوند. افزون بر این، در قیاس با فیلترهای فلزی شدت جریان آب بیشتری را از خود گذر می‌دهند.

فیلتر استخر

•فیلتر شنی فلزی

دبی آب در حال گذر از سطح فیلتر شنی فلزی بیشتر از نوع فایبرگلاس است. به همین دلیل، آنها در قیاس با نمونه‌های فایبرگلاس قدرت فیلتراسیون بیشتری دارند. مخزن فیلترهای شنی گالوانیزه را پس از زنگ‎زدایی، از درون با رنگ اپوکسی‌ می‌پوشانند. سطح بیرونی این محفظه‌ها را نیز با رنگ‌های براق رنگ‌آمیزی‌ می‌کنند. تحمل فشار در این نوع، نسبت به فیلتر فایبرگلاس بیشتر است. ظرفیت و ضخامت بدنه فیلتر شنی فلزی و جنس شیر کنترلی آن از جمله مواردی هستند که بر قیمت این فیلترها تاثیر‌ می‌گذارند.

•فیلتر شنی فایبر گلاس (FRP)

این فیلترها به شکل استوانه‌هایی با ارتفاع زیاد ساخته می‌شوند. با این‌حال، برای تصفیه آب در ظرفیت‌های زیاد و سیستم‌های آب آشامیدنی شهری کاربرد ندارند. در عوض می‌توانید از آنها برای تصفیه آب در حجم‌های کم و مکان‌هایی همچون استخرها استفاده کنید. فشار کاری در فیلترهای شنی فایبرگلاس 6 یا 10 بار است و بسته به نیاز مشتریان‌ می‌تواند بیشتر نیز در نظر گرفته شود. فرآیند بک‌واش در آنها به‌شکل خودکار انجام‌ می‌شود. و می‌توان از شیرهای تمام خودکار یا نیمه‌خودکار برای آنها استفاده کرد.

همچنین مقاومت فیلتر شنی فایبرگلاس در برابر رطوبت، خوردگی و رسوب بالاست و گستره دمایی کار آنها بین ۵ تا ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. هزینه خرید، راه‌اندازی و استفاده و نگهداری از این فیلترها مقرون‌به‌صرفه است.

لازم به ذکر است، هنگام انتخاب فیلتر شنی بر اساس جنس بدنه آن، باید به شرایط و نیاز خود توجه کنید. اگر مخزنی لازم دارید که باید در برابر فشار و ضربه مقاومت بیشتری داشته باشد، فیلترهای بدنه فلزی برای شما گزینه مناسب‌تری هستند. در حالی‌که فیلترهای فایبرگلاس در برابر مواد خورنده موجود در آب عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. آبدهی یا دبی مدل‌های فلزی بیشتر است و برخلاف انواع فایبرگلاس، امکان تعمیر و ترمیم آنها را خواهید داشت.

فیلتر شنی استخر

دسته‌بندی فیلتر‌های شنی بر اساس نوع کارکرد

فیلتر‌های شنی را بر اساس نوع کارکرد صافی و فشار وارد شده به آب برای عبور از فیلتر، به انواع فیلتر شنی آرام یا کند، فیلتر شنی تند و فیلتر شنی نرخ بالا و تحت فشاز تقسیم‌ می‌کنند. انتخاب آنها به عنوان فیلتر مورد استفاده، معمولا به ظرفیت استخر بستگی دارد.

•فیلتر شنی کند یا آرام (Slow Sand Filter)

بیش از یک‌ونیم قرن، از طراحی و ساخت نخستین نمونه‌های فیلترهای شنی آرام می‌گذرد. این صافی‌ها از قدیمی‌ترین انواع فیلترهای استخر به‌شمار می‌روند. سطح بستر تصفیه‌ آب (سیلیس) آنها در مجاورت هوای آزاد قرار دارد و به این دلیل، افت فشار در آن‌ها کمتر است. این مدل از فیلترها به نسبت مدل‌های به‌روزتر، با سرعت کمتری عمل می‌کنند. خرید، نصب، راه‌اندازی و نگهداری این مدل از فیلترها نیز نسبت به سایر فیلترها ارزان‌تر و ساده‌تر است.

در این صافی‌ها، عبور آب به دلیل وزن آن رخ می‌دهد و بدون فشار انجام‌ می‌شود. لازم به ذکر است، قابلیت تصفیه مضاعف توسط مواد شیمیایی و جرم‌گیر، قبل یا بعد از استفاده از فیلتر شنی، وجود دارد. همچنین جالب است بدانید، در این نوع فیلترها افزون بر پالایش فیزیکی آب، تصفیه بیولوژیکی آن نیز انجام می‌شود.

با عبور آب از بستر شنی نوع کند، به کمک نیروی جاذبه و با سرعتی کاملا طبیعی و آرام می‌توان طی یک شبانه روز، حدود ۳ مترمکعب آب تصفیه‌شده را از فضایی به مساحت یک مترمربع به دست آورد. در طبیعت نیز می‌توان این نوع فیلترها را مشاهده کرد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای فیلترهای نوع کند، موارد زیر قابل ذکر است:

• تصفیه آب استخرها: برای کاهش کدورت آب و حذف ذرات معلق درون آب استخر مناسب است.

•تصفیه آب و پساب‌ مراکز صنعتی: در صنایع گوناگون مانند نساجی، رنگ‌سازی، کاغذسازی، نفت، گاز، پتروشیمی و… برای حذف آلودگی‌های آب از فیلتر شنی کند استفاده می‌شود.

• تصفیه آب خانگی: رسوبات، زنگ، گل‌ولای و سایر ذرات ناخواسته را از آب می‌زداید و باعث بهبود رنگ، بو و مزه آب می‌شود و آن ‌را برای مصارف خانگی مانند آشامیدن، پخت‌وپز، شستشو، استحمام و… مناسب می‌سازد.

تصفیه آب‌های زیرزمینی و سطحی، تصفیه آب برگشتی از برج‌های خنک‌کننده، فیلتراسیون آب ورودی موتورخانه‌ها و همچنین تصفیه نهایی فاضلاب‌های صنعتی و انسانی نیز از دیگر موارد کاربرد فیلترهای شنی کند محسوب می‌شوند.

فیلتر کارتریجی

•فیلتر شنی استخری تند

کارکرد این فیلترها مبتنی بر بهره‌گیری از نیروی گریز از مرکز است. بستر سیلیسی تصفیه آب دستگاه درون مخزنی بسته قرار می‌گیرد؛ و آب با فشار بیشتری از میان فیلتر عبور می‌کند. این فیلترها در اندازه‌های گوناگونی تولید می‌شوند. آنها برای پالایش سریع‌تر آب مناسبند. به‌گونه‌ای که سرعت تصفیه آب در آنها تا 40 برابر بیشتر از فیلتر شنی کند است. استهلاک کمتر این گونه فیلترها باعث می‌شود تا فرآیند و هزینه نگهداری آن‌ها کمتر باشد.

فیلتر شنی تند گرانشی یا ثقلی (Rapid Sand Gravity Filter)

از فیلترهای شنی ثقلی تند در تصفیه‌خانه‌های بزرگ و کوچک، باغ‌ها، استخرها و کارخانه‌ها و مراکز صنعتی استفاده می‌شود. این صافی‌ها به فیلترهای شنی نوع کند شباهت فراوانی دارند و تنها تفاوت‌شان با یکدیگر، به اندازه‌ مساحت بستر شنی مرتبط می‌شود.

سطح بستر ماسه‌ای و سیلیسی این نوع از فیلترها بین ۴۰ تا ۱۰۰ مترمربع است؛ در حالی‌که بستر فیلترهای شنی کند در حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ مترمربع مساحت دارد. این تفاوت مساحت و کوچکی سطح بستر تصفیه آب در فیلتر نوع تند، باعث می‌شود آب در این فیلترها با فشار و سرعت بالاتری جریان پیدا کند. یکی از دلایل برتری فیلترهای شنی نوع تند به انواع کند همین موضوع است. با این‌حال، هرچه بستر تصفیه کوچک‌تر باشد، سرعت آلودگی فیلتر بیشتر می‌شود و در نتیجه، در مدت زمان معین نیاز به دفعات شست‌وشوی بیشتری خواهد داشت.

فیلتر شنی تند تحت فشار (Rapid Sand Pressure Filter)

در محیط‌های صنعتی و خانگی، برای تصفیه‌ سریع‌تر آب، از این نوع فیلترهای پرکاربرد استفاده می‌شود. فشار پمپ تصفیه باعث افزایش سرعت جریان آب به سمت فیلتر شنی و گذر از بستر و نازل‌های آن می‌شود. به این ترتیب در قیاس با فیلتر تند ثقلی و یا فیلتر کند، آب تصفیه‌شده از فیلتر تند تحت فشار با سرعت بیشتری خارج می‌شود. یکی از کاربردهای مهم این نوع فیلترها، استفاده در استخرهای خانگی و همگانی است.

•فیلتر شنی استخر نرخ بالا

دانه‌بندی سیلیس موجود در این فیلترها با انواع قبلی متفاوت است. دانه‌های شن این فیلترها بزرگ‌ترند. بنابراین آب در هنگام گذر از آنها، با مقاومت کمتری روبه‌رو می‌شود. در نتیجه، سرعت جریان آب از درون بستر شنی فیلتر افزایش خواهد یافت. به بیان دیگر، در مقایسه با فیلترهای شنی کند یا تند، انواع نرخ بالا آب را با فشار بیشتری از خود عبور‌ می‌دهند.

فیلترهای شنی با نرخ بالا برای مکان‌هایی با دبی بالاتر طراحی شده‌اند و از آنها هنگام نیاز به فرآیند فیلتراسیون سریع‌تر استفاده‌ می‌شوند. این فیلترها در قیاس با دیگر انواع یادشده فضای کمتری اشغال می‌کنند. همچنین قیمت آنها نسبت به نمونه‌های دیگر کمتر است.

•فیلتر شنی تحت فشار

از رایج‌ترین تجهیزات سیستم تصفیه آب به‌شمار می‌روند. از آنها در مواردی استفاده می‌شود که دبی آب کمتر بوده و سطح بالایی از فیلتراسیون مورد نیاز است. این نوع فیلترها در مکان‌های تفریحی مانند استخر‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند.

آنها معمولاً با فشار 2 تا 5 بار عمل می‌کند و ذرات بسیار کوچک را نیز از آب جدا می‌کنند. لازم به ذکر است، برای بهبود و افزایش کیفیت آب تصفیه‌شده در استخرها، می‌توان مواد منعقدکننده‌ای همچون آلوم یا پلی‌الکترولیت را به آب افزود. این کار به فرآیند لخته‌سازی مواد معلق کمک می‌کند و به کمک آن، آبی بسیار با کیفیت‌تر به‌دست خواهد آمد.

فیلتر استخری

محاسبه فیلتر استخر

تیم طراحان فیلترهای شنی باید حتما از میان کارشناسان و متخصصان زمینه تصفیه آب و فاضلاب انتخاب شده باشد. چنین گروهی می‌تواند با تکیه بر دانش خود و در نظر گرفتن استانداردهای گوناگون، جزئیات سیستم‌های تصفیه را به‌درستی و با دقت بالا طراحی کند.

از جمله شاخص‌هایی که در طراحی فیلترهای شنی باید مورد توجه قرار گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

•ظرفیت فیلتر

•مساحت بستر

•نوع و اندازه دانه‌های سیلیس

•جنس بدنه مخزن (محفظه سیلیس)

•ساختار دستگاه (عمودی یا افقی بودن آن)

همچنین مهمترین استانداردهای طراحی فیلتر شنی تعیین‌کننده ویژگی‌های زیر هستند:

•حداقل قطر نازل‌ها

•میزان تنش کمینه و بیشینه در مخزن

•ضخامت بدنه مخزن تحت فشار داخلی

•ضخامت بدنه مخزن تحت فشار خارجی

•مقاومت حلقه‌ای مخزن تحت فشار داخلی

•اتصالات و نازل و بوشن به بدنه و پوسته مخزن

ناگفته نماند، با آنالیز آب و تعیین میزان شاخص‌های TSS (کل ذرات جامد معلق در آب) و NTU می‌توان تعداد بسترهای سیلیس فیلترهای شنی را مشخص کرد.

فیلتر آب

فیلتر شنی استخر ایمکس emaux مدل mfv 27

فیلتر شنی استخر ایمکس مدل MFV 27، با تکنولوژی جدید و دارای دولایه از جنس فایبرگلاس کامپیوتری و Bobbingwound بسیار عملکرد منحصربه فردی دارد.

اگر به دنبال یک فیلتر شنی باکیفیت برای استخر یا آبگرم خود هستید، ممکن است بخواهید فیلتر شنی استخر ایمکس سری MFV را در نظر بگیرید. این فیلتر دارای طراحی خلاقانه و فناوری پیشرفته است که عملکرد فیلتراسیون عالی و آب شفاف کریستالی را ارائه می دهد.

ویژگی و مزایای فیلتر شنی استخر ایمکس سری MFV27

از مخازن بدون درز و یک تکه دمیده از پلی اتیلن با چگالی بالا برای استفاده سنگین و قابل اطمینان ساخته شده است. مخزن می تواند فشار و خوردگی بالا را تحمل کند و دارای سطحی مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش برای دوام طولانی مدت است.

فیلترشنی ایمکس دارای یک دریچه چند پورت در بالا است که امکان کار و نگهداری آسان را فراهم می کند. این شیر دارای شش موقعیت است: فیلتر، شستشوی معکوس، شستشو، زباله، چرخش مجدد و بسته. این شیر همچنین دارای یک شیشه دید و یک فشار سنج برای نظارت راحت است.

فیلتر شنی از شن و ماسه به عنوان رسانه فیلتر استفاده می کند که می تواند کثیفی و زباله های کوچک تا 20 میکرون را به دام بیندازد. ماسه را می توان به راحتی در صورت نیاز تعویض کرد و فیلتر دارای یک دریچه تخلیه بزرگ برای برداشت سریع شن و زمستان است.

فیلتر شنی MFV در اندازه‌ها و نرخ‌های جریان متفاوتی عرضه می‌شوند که متناسب با ظرفیت‌های مختلف استخر یا اسپا باشد. نصب فیلتر آسان است و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. می تواند برای سالیان سال آب تمیز و شفافی را برای شما فراهم کند.

مشخصات فنی فیلترشنی MFV ایمکس

این فیلترشنی استخر از قطر 35 سانت تا 140 سانت و با حجم تصفیه 4.5 مترمکعب تا 69.3 متر مکعب طراحی شده است. که قطر فیلتر و آبدهی در MFV27 به ترتیب 67CM و 20.3 مترمکعب می باشد.

فیلتر شنی ایمکسMFV27 استخرهای روباز تا حجم 80 مترمکعب و استخرهای سرپوشیده تا حجم 100 مترمکعب را پشتیبانی می کند.

فیلتر شنی ایمکس از دولایه با ویژگی های زیر ساخته شده است:

لایه اول از جنس فایبرگلاس کامپیوتری که بر پایه رشته های شیشه ای درهم تنیده شده تشکیل شده است و لایه دوم Bobbingwound است که با دستگاه های تمام اتوماتیک روی لایه اول بافته می شود. ترکیب این بدنه باعث ایجاد خواص ویژه ای می شود که در ادامه آورده شده است.

ویژگی دولایه بودن فیلترشنی MFV

مقاومت در برابر اشعه مستقیم UV (فرابنفش)

مقاومت در برابر کلر، زاج، کات کبود و سایر ضدعفونی کننده های قوی

عمر طولانی در شرایط آب و هوایی نامناسب

مقاومت در برابر خوردپی

معرفی شرکت ایمکس

شرکت بزرگ ایمکس به عنوان پیشرفته ترین سازنده محصولات و تجهیزات استخر، سونا و جکوزی شناخته می شود.

پایان رپورتاژ آگهی