علت درد پا از زانو به پایین چگونه رفع می‌شود؟

علت درد پا از زانو به پایین چگونه رفع می‌شود؟

علت درد پا از زانو به پایین را باید در عوامل مختلفی از قبیل آرتروز، مشکلات رباطی و آسیب به تاندون‌ها دید. پا که به عنوان قلب دوم انسان مد نظر گرفته می‌شود اصلی ترین اندام در کنترل وزن به شمار می‌رود. بعضی مواقع علت درد پا از زانو به پایین ناشی از استفاده بیش از حد است. اما بیشترین علت درد پا از زانو به پایین به دلیل مشکلات مربوط به جریان خون و رگ‌های واریسی ایجاد می‌شوند. درد پا از زانو به پایین از خفیف تا شدید را می‌تواند در بر بگیرد. سایت تجهیزات پزشکی توان مارکت با رویکرد پژوهشی موضوع علت درد پا از زانو به پایین را مورد بررسی قرار داده تا برای بیماران مبتلا به این درد راهگشایی کند.

3 درد پا از زانو به پایین که ریشه ناتوانی‌های حرکتی هستند

۱. درد عصبی: دردهایی که برخاسته از سندرم پای بی قرار است که در این عارضه پاها به طور غیرقابل کنترلی خود را حرکت می‌دهند. نوروپاتی یا آسیب عصبی و درد عصب سیاتیک یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در ایجاد این سندروم است. درد عصبی پا از زانو به پایین حتی در هنگام استراحت نیز گاهی وجود دارد.

۲. درد عضلانی اسکلتی: دردهای اسکلتی را باید شایع‌ترین نوع درد در زانو و پا دانست. کرپیتوس یا صدادادن زانو، صدای ‌ترکیدن یا ‌ترک خوردن در زانو یا آرتریت، وضعیتی که مفاصل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد نمونه‌ای از این دردها هستند. به عنوان مثال، آسیب به تاندون یا رباط عضلانی در هنگام زمین خوردن باعث درد اسکلتی عضلانی می‌شود. گرفتگی عضلات، شکستگی‌ نیز از مسائل اسکلتی عضلانی هستند.

۳. درد عروقی: بیماری شریان محیطی (PAD) ترومبوز ورید عمقی (DVT) و اسکولیت رگ‌های واریسیف اگزمای واریسی، تغییر رنگ پوست با درد همراه است.

علت درد پا از زانو به پایین ؛ همه آنچه که باید بدانید

درد پا یک فوریت پزشکی محسوب نمی‌شود و معمولاً علت آن مربوط به بیماری‌های زمینه‌ای یا گردش خون است. علل درد پا از زانو به پایین شامل موارد زیر است:

رگ‌های واریسی؛ علت درد در هر دو ساق پا

رگ‌های تیره و پیچ خورده یکی از دلایل اصلی درد در ساق پا هستند. رگ های واریسی درد مداوم و آزاردهنده ای را در هر دو ساق پا ایجاد می کنند و دلیل ایجاد آنها ضعف دیواره رگ ها و دریچه های قلب است.

سندرم درد پاتلوفمورال؛ علت درد پا از زانو به پایین

این سندرم به دلایل مختلفی مانند آسیب دیدگی، استفاده بیش از حد، وزن بیش از حد یا کاسه زانو که به درستی در یک راستا قرار ندارند ایجاد می‌شود. درد ناشی از این وضعیت را می‌توان در جلوی زانو تا پایین زانو احساس کرد، به ویژه زمانی که فرد با زانوهای خمیده می‌نشیند. این درد هنگام بالا یا پایین رفتن از پله‌ها نیز می‌تواند به طور قابل توجهی مشهود باشد. درمان این بیماری به علت آن بستگی دارد.

فشار و کشش عضلانی؛ شایع‌ترین علت درد پا از زانو به پایین کشش

عضلات، رباط یا تاندون‌ها یکی از محتمل‌ترین علت درد پا از زانو به پایین به حساب می‌آید که برای هر فردی امکان دارد زخ دهد. گاهی پارگی عضله در نتیجه کشش بیش از حد عضله ‌ایجاد می‌شود. عضله گاستروکنمیوس ساق پا یک ناحیه رایج برای کشیدگی و پارگی محسوب می‌شود. علائم کشیدگی عضلانی معمولا با درد خفیف همراه خواهد بود. اما تجربه گرفتگی یا احساس تیز و پارگی دور از ذهن نیست. این امر به ویژه با فشار ناگهانی یا شدید بیشتر همسو است. علاوه بر درد، تورم و کبودی نیز ممکن است روی عضله آسیب‌دیده ‌ایجاد شود.

شین اسپلینت؛ علت درد پا از زانو به پایین

نام دیگر شین اسپلینت سندرم استرس تیبیا میانی است، شین اسپلینت یکی از دلایل احتمالی درد شدید ساق پا می‌باشد. سندرم استرس تیبیا به درد و التهاب تاندون‌ها و ماهیچه‌های متصل شده به استخوان ساق پا (درشت نی) و تیبیالیس قدامی اشاره دارد.

این نوع آسیب به دلیل استفاده زیاد و مداوم از این ماهیچه‌ها هنگام دویدن یا سایر تمرینات پربرخورد رخ می‌دهد.

نقرس؛ از علل شایع درد مچ ساق و مچ پا

نقرس نوعی آرتریت است و زمانی رخ می‌دهد که اسید اوریک بیش از حد در بدن جمع شود. از نقرس می‌توان به عنوان یک علت درد پا از زانو به پایین اشاره کرد که علاوه بر درد، تورم و قرمزی در پاها و قسمت تحتانی ساق پا نیز به دنبال دارد.

ایجاد لخته در پاها یا ترومبوز وریدی؛ علت درد پا از زانو به پایین

این بیماری که باعث ایجاد مشکل در جریان خون در پاها می‌شود (این نوع درد که لنگش نامیده می‌شود، عموماً هنگام ورزش یا راه رفتن احساس می‌شود و با استراحت تسکین می‌یابد).

سندرم استرس میانی تیبیا داخلی؛ علت درد پا از زانو به پایین در دوندگان

سندرم استرس میانی تیبیا، که اغلب به آن “آتل ساق پا” گفته می‌شود، اغلب در ورزشکاران و کسانی که زیاد می‌دوند، دیده می‌شود. درد ناشی از این سندرم در ناحیه ساق پا رخ می‌دهد و در صورت عدم درمان مناسب می‌تواند ناتوان کننده باشد. گزینه‌های درمانی متفاوت است و اغلب شامل توانبخشی است. این سندرم به ندرت به جراحی نیاز دارد، اما مشاوره با متخصصان پزشکی ورزشی می‌تواند از نظر یادگیری تکنیک‌های تمرینی مناسب مفید باشد.

آسیب و پارگی عضله گاستروکنمیوس؛ علت نادر درد پا از زانو به پایین

گاستروکنمیوس کشیدگی ماهیچه ساق پا است و زمانی ایجاد می‌شود که عضله ساق پا بیش از حد و ناگهانی کشیده شود. آسیب می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و در برخی موارد خیلی شدید، یعنی عضله پاره شود. این وضعیت منجر به درد پا از زانو به پایین می‌شود.

برای درمان هرکدام از این عارضه‌ها باید یک روند ترکیبی را پیش گرفت تا نتیجه مطلوب بدست آید. برای مثال در کنار دارو درمانی بهترین گزینه استفاده از زانوبند زاپیامکس است. چون این زانوبند مجهز به سه فناوری پیشرفته به نام‌های اولتراسوند، اینفرارد و کلاک پالس است. برای ترمیم و بازسازی بافت‌های اسیب دیده زانو از طریق تقویت جریان خون استفاده کرده و دردهای زانو را از بین می‌برد.

دقت داشته باشید که حتما برای خرید زانوبند زاپیامکس به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید. فروشگاه اینترنتی توان مارکت به عنوان نمایندگی مرکزی شرکت زایسترونیک قابل اعتمادترین جا برای خرید زاپیامکس است. چون زاپیامکس اورجینال را همراه با کارت سرتیفیکیت اصالت کالا تقدیم خریدار خواهد کرد.

پایان رپورتاژ آگهی