راهکارهای سریع برای افزایش CTR در سئو سایت

برای دیده شدن بیشتر یک سایت توسط کاربران راهکارهای بسیاری وجود دارد، اما مهم این است که شما تا به حال چه اقدامی برای آن کرده اید؟ اصلا اقدامی کرده اید؟ اگر جواب این سوال خیر است، به شما تبریک می گوییم، چرا که حتماً در مسیر رقابتی کاری تان پیروز خواهید شد!!! مگر می‌شود برای گسترش کسب‌وکارتان اقدامی نکرده باشید؟ خوب است بدانید و سریع تر اقدام کنید که یکی از مطمئن ترین راه ها برای دیده شدن بیشتر و افزایش CTR سایت، بهینه‌سازی و سئو سایت است. در ادامه به چیستی و چرایی نرخ کلیک و سئو می‌پردازیم.

چرا نرخ کلیک یا CTR؟!

نرخ کلیک یا CTR مخفف عبارت انگلیسی Click Through Rate است. نسبتی است که نشان می‌دهد کاربران به چه میزانی در صفحه جستجوی گوگل، سایت شما را مشاهده می‌کنند و چه تعدادی از این میزان مشاهده، منجر به کلیک بر لینک سایت می‌شود.

می‌توان به‌صورت مثال گفت، اگر کاربران از تعداد ۲۰ دفعه نمایش لینک سایت در صفحۀ جستجو، ۴ دفعه بر روی لینک کلیک کنند، نرخ کلیک برای آن سایت نسبت ۴ به ۲۰ یا ۲۰ درصد می‌شود. اما چرا میزان و افزایش نرخ کلیک اهمیت دارد؟ باید بدانید، زمانی که میزان کلیک سایت افزایش پیدا می‌کند بر بسیاری از موارد تأثیرگذار خواهد بود. اما چه مواردی؟!

CTR مؤثر بر ترافیک سایت

بدیهی است که هرچه نرخ کلیک بالاتر باشد، ترافیک ورودی سایت بیشتر خواهد بود. اگر بتوانیم در این مسیر، مشکلات را بیابیم و آن‌ها را برطرف کنیم؛ توانسته‌ایم تأثیر بسیاری بر ترافیک سایت خود بگذاریم و طبیعتاً آن را افزایش دهیم ولی اگر نتوانیم مشکلات را بیابیم باید از یک شرکت سئو مشاوره و کمک دریافت کنیم.

CTR مؤثر بر سئوی سایت

نرخ کلیک یک فاکتور کلیدی در سئو سایت است که ارتباطی عمیق بین بالارفتن نرخ کلیک با بهبود رتبه در نتایج وجود دارد و صفحاتی که CTR آن بالاتر از حد معمول باشد، رتبه بهتری نیز نصیبشان می‌شود؛ بنابراین افزایش نرخ کلیک یا CTR برای بهبود سئو سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

CTR مؤثر بر کسب‌وکار و نرخ تبدیل

طبیعی است که اگر سایت شما رتبۀ بهتری در نتایج گوگل بگیرد، کاربران بیشتری به صفحۀ سایت جذب می‌شوند. همچنین تبدیل این کاربران به مشتری‌های سایت نیز راحت‌تر می‌شود و در نتیجۀ افزایش نرخ تبدیل کاربران به مشتری کسب‌وکارتان نیز گسترش میابد.

CTR مؤثر بر زمان

دانستن نرخ کلیک سبب کاهش اتلاف وقت و زمان شما می‌شود، چرا که به شما این امکان را می‌دهد تا در مناسب‌ترین روش‌ها برای افزایش این معیار دراسرع‌وقت سرمایه‌گذاری کنید که بهترین نتایج را برای کسب‌وکار خود تضمین کنید و همچنین سبب بهبود کیفیت نتایج شوید.

نکته قابل‌توجه این است که اهمیت افزایش نرخ کلیک را دانستیم، اما برای بهبود و افزایش آن چه راهکارهایی برای اقدام وجود دارد؟ در این بخش به راهکار برای افزایش CTR در سئو سایت می‌پردازیم.

۵ راهکار قطعی برای افزایش CTR در سئو سایت

از آن جا که بهبود و افزایش نرخ کلیک برای سئو سایت تأثیرگذار است، به راهکارهای موجود برای افزایش آن توجه کنید.

راهکار اول | شناخت هدف کاربر از جستجو

شناخت هدف کاربر از جستجو به معنای تحقیق و آنالیز درباره کلمات کلیدی است اما بعد از به‌دست‌آوردن کلمات کلیدی، طبق استراتژی‌ها در خدمات سئو سایت باید بتوان آن کلمات را مدیریت کرد. همچنین اولویت‌بندی این کلمات کلیدی، مثلاً کلماتی که رقابت کمتری دارند را مشخص کند، کلمات با سودآوری زیاد را به دست بیاورد و بتواند برنامه‌ریزی مناسبی برای آنها داشته باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که کلمات کوتاه‌تر سختی بالاتری دارند و رتبه گرفتن در آن کلیدواژه‌ها سخت‌تر است و زمان بالاتری طول می‌کشد تا به صفحه اول گوگل برسد.

اما یکی از ترفندها و تکنیک‌هایی که برای رساندن این کلیدواژه‌های سخت به صفحه اول گوگل وجود دارد این است که روی لانگ تیل‌های کلمه کلیدی اصلی کار کنید برای آن‌ها محتوا بنویسید. این لانگ تیل ها راحت تر به صفحه اول میایند. بعد از صفحات این لانگ تیل ها به صفحه کلید واژه مد نظر خود لینک دهید. به این ترتیب کلید واژه اصلی شما زودتر و راحت به صفحه اول گوگل می رسد.

راهکار دوم | جذب کاربر در نگاه اول

برای بهبود نرخ کلیک به‌صورت طبیعی، لزوماً توجه به‌عنوان سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که اولین چیزی که کاربر در صفحۀ نتیجۀ جستجو آن را مشاهده می‌کند، عنوان یا تایتل سایت است که به هر میزان جذابیت آن بیشتر باشد، تعداد کلیک بر روی آن سایت نیز بیشتر می‌شود.

+استفاده از کلمات توصیفی در عنوان:

شما باید عنوان صفحه خود را به یک عنوان توصیف‌کنندهٔ مناسب تبدیل کنید. عنوان نباید خیلی کوتاه یا خیلی طولانی باشد. کاربران تمایل دارند تا عنوان صفحۀ سایت به‌گونه‌ای سئو شده باشد که هدف کلی متن محتوا را به آن‌ها منتقل کند.

+استفاده از کلمات مؤثر در عنوان:

نکته دیگر این است که از کلمات ترغیب‌کننده استفاده کنید تا مخاطبین به کلیک بر لینک شما علاقه‌مند شوند. عباراتی مثل شگفت‌انگیز، اسرارآمیز، فوق‌العاده، بی‌نظیر، عجیب، باورنکردنی و …، می‌توانند موجب افزایش CTR سایت شما شوند. به‌طورکلی باید عنوان سایت، ساده و خوانا همچنین کلیدی باشد.

+استفاده از اعداد و تاریخ در عنوان:

عنوان‌هایی که حاوی اعداد و تاریخ هستند به‌صورت طبیعی از عنوان‌های دیگر جذاب‌تر هستند. همچنین، استفاده از سال جاری در عنوان می‌تواند ایده خوبی باشد.

+استفاده از عنوان‌های سؤالی:

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که عنوان‌های سؤالی از جمله عنوان‌هایی هستند که بیشترین نرخ کلیک را دارند. استفاده از واژگان چرا، چگونه، چطور و … تأثیرات زیادی بر عنوان می‌گذارد.

راهکار سوم | نگاه کاربران تنبل به چه چیزی است؟!

این راهکار می‌تواند تأثیر بسیاری در افزایش CTR سایت داشته باشد زیرا متادیسکریپشن موقعیت بسیار مناسبی برای قراردادن کلیدواژه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌تواند به شما کمک کند. در کنار عنوان سئو، متادیسکریپشن نیز بخشی است که کاربر قبل از هر چیز دیگری می‌بیند. در نتیجه، بهینه‌سازی آن می‌تواند تأثیر مستقیمی روی افزایش نرخ کلیک سایت شما داشته باشد.

اگر برای صفحات خود متا دیسکریپشن تولید نکنید، گوگل به‌صورت خودکار قسمتی از متن شما را برداشته و از آن برای ایجاد متا دیسکریپشن استفاده می‌کند. طبیعتاً این متن انتخابی گوگل نمی‌تواند تأثیر زیادی در جذب مخاطب برای کلیک بر لینک صفحه سایت شما بگذارد. این نکات را حتماً در نظر بگیرید:

+همۀ توضیحات را در متادیسکریپشن ننویسید:

کاری کنید کاربر بخشی از اطلاعات را دریافت کند و برای دریافت ادامه آن حریص شود. به بیانی دیگر، شما در متا دیسکریپشن این فرصت را دارید که کنجکاوی کاربر را برانگیزید و او را مجاب به کلیک کنید.

+حتماً از کلمات کلیدی در متادیسکریپشن استفاده کنید:

استفاده از کلیدواژه در متا دیسکریپشن کاملاً ضروری است. گوگل در صفحۀ جستجو، کلیدواژهٔ شما را بولد خواهد کرد و همین باعث می‌شود بیشتر در معرض توجه کاربر قرار بگیرید. امّا توجه داشته باشید که زیاده‌روی در استفاده از کلیدواژه به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. زیرا توضیحات پر از کلیدواژه ولی بی‌معنی نمی‌تواند کاربر را جذب کند.

راهکار چهارم | جلب‌توجه کاربر در محتوا

نوشتن عناوین جذاب و یونیک مربوط به تولید محتوای متن است، هرچقدر محتوای شما ساده‌تر و جذاب‌تر باشد و از تیترهای خوانا استفاده کنید سبب سئوی بهتر سایت شما می‎‌شود که همین موضوع باعث رتبۀ بهتر در صفحۀ نتایج جستجو می‌شود.

راهکار پنجم | برطرف‌کردن نیاز کاربر

شما می‌توانید با یک قیمت سئو متناسب و تولید محتوای باکیفیت نیاز کاربر را برطرف کنید. همین موضوع باعث کلیک کاربر بر سایت شما می‌شود و به‌این‌ترتیب CTR در سئو سایت نیز افزایش میابد.

سخن آخر

باید در نظر داشته باشید که برای گسترش کسب‌وکار خود و دیده‌شدن بیشتر سایت، باید برای سئو و بهینه‌سازی آن تلاش کنید که در راستای آن راهکارهایی را برای افزایش CTR در سئو سایت در نظر بگیرید.

نوشته شده توسط نبض مارکتینگ | nabzemarketing.com