ترخیص گمرکی تجهیزات پزشکی

ترخیص تجهیزات پزشکی و ترخیص گمرکی کالای پزشکی، قانونی شدن کسب و کار شما و ارزیابی کالاهای صادراتی توسط ارگان های دولتی را برای شما به همراه دارد و ترخیص تجهیزات پزشکی در گمرک شامل پیش پرداخت هزینه های لازم در مراحل مختلف صادرات و واردات کالا می باشد. ترخیص تجهیزات پزشکی در گمرکات یکی از کارهایی است که فقط برای برخی از گمرکات کشور انجام می شود. در صورتی که ترخیص دستگاه پزشکی در گمرکی که به هر دلیلی محموله تجهیزات پزشکی تخلیه شده است انجام نشود، محموله باید در صورت امکان به یکی از گمرکات منتقل شود تا مراحل ترخیص برای تجهیزات پزشکی مورد نظر در آنجا انجام شود.

دفاتر گمرکی که در آن کالاهای پزشکی قابل ترخیص هستند :

گمرک شهید رجایی بندرعباس، گمرک خرمشهر، گمرک بندر امام خمینی، گمرک فرودگاه امام خمینی، گمرک آبادان، گمرک سهلان و گمرک ارومیه. تجهیزات پزشکی عمدتاً از کشورهای ترکیه، کانادا، چین، فرانسه و … وارد می شود که این کشورها و همچنین ایران دارای قوانین و مقررات خاص و سختگیرانه ای برای ترخیص محصولات پزشکی هستند.

شرایط ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک

در کشور ما برای انجام مراحل پاکسازی محصولات، بسته به نوع آنها، باید مجوز لازم را از نهادهای زیرمجموعه مانند سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت، سازمان انرژی اتمی کل کشور دریافت کرد. با توجه به اینکه واردات تجهیزات پزشکی مشمول قانون مجوز اجباری از اداره کل تجهیزات پزشکی است، شرکت های واردکننده محصولات پزشکی باید قبل از خرید و واردات، مجوز واردات تجهیزات پزشکی مورد نظر را از اداره کل نظارت دریافت کنند. همچنین تنها شرکت های ثبت شده در اداره کل تجهیزات پزشکی مجاز به واردات محصولات پزشکی به کشور هستند. یکی از اولویت های مهم وزارت بهداشت در صدور مجوز واردات تجهیزات پزشکی این است که محصول مورد نظر در کشور مبدا به فروش برسد و مورد استفاده قرار گیرد. در این صورت، اداره کل تجهیزات پزشکی کشور باید گواهی تاییدیه ای مبنی بر سابقه فروش در اروپای غربی یا آمریکا ارائه دهد. برای اثبات این موضوع، شرکت متقاضی واردات کالا باید گواهی اتحادیه اروپا برای بازار اروپا و گواهی FDA برای بازار آمریکا ارائه کند.

واردات کالا پزشکی

برای واردات تجهیزات پزشکی مورد نظر به کشور نیاز به یک شرکت واردکننده تجهیزات پزشکی است زیرا تجهیزات لازم باید توسط افراد واجد شرایط وارد و به فروش برسد. بنابراین در این مورد ایجاد شرکت های واردکننده تجهیزات پزشکی ضروری به نظر می رسد. شرکت واردات تجهیزات پزشکی در زمینه واردات تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی، عقد قرارداد با بیمارستان ها، شرکت ها، موسسات دولتی و غیردولتی، توزیع و پخش انواع مواد مصرفی، طراحی برانکارد، توزیع تجهیزات پزشکی، خدمات پزشکی، ملزومات اورژانس و جراحی عمومی، و … فعال هستند. گاهی شرکت های واردکننده ای هستند اما مستقیماً در امر واردات دخالتی ندارند، بلکه نماینده ای را از طرف خود انتخاب می کنند که واردکننده تجهیزات پزشکی باشد و کارهای وارداتی را انجام دهد.

واردکننده تجهیزات پزشکی برای ارتقای کیفیت تجهیزات و کالاهای پزشکی باید با رعایت مقررات سازمان تجهیزات پزشکی، مقررات و سلسله مراتب آن را در نظر گرفته و تجهیزات پزشکی را بر اساس این مقررات وارد کند. بنابراین واردکننده تجهیزات پزشکی برای رعایت مقررات باید دارای کد IRC باشد. این کد پس از تایید کارشناس واحد تجهیزات پزشکی به فرد وارد کننده، نماینده یک شرکت یا شرکت واردکننده در زمینه تجهیزات پزشکی اختصاص می یابد. واردکننده تجهیزات پزشکی بدون این کد نمی تواند دستگاه های پزشکی را وارد کند. تجهیزات پزشکی نقش تعیین کننده ای در سلامت جامعه ایفا می کنند، بنابراین قوانین سختگیرانه ای برای واردات کالا در گروه تجهیزات پزشکی وجود دارد.

واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی

قوانین و مقررات خاصی برای واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی وجود دارد که واردکنندگان در هنگام انتخاب نوع دستگاه و واردات باید از آن آگاهی کامل داشته باشند. در غیر این صورت هنگام ترخیص کالا و تجهیزات خود با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. بنابراین واردکنندگان باید طبق دستورالعمل سازمان تجهیزات پزشکی عمل کرده و مجوزهای مناسب را دریافت کنند. قوانین و سلسله مراتب آن باید در نظر گرفته شود. یکی از الزامات این قوانین وجود کد IRC است که قبل از واردات تجهیزات پزشکی به کشور باید توسط واردکننده دریافت شود.علاوه بر این، از آنجایی که تولید داخلی تجهیزات و مواد مصرفی پزشکی محدود و نیاز به آنها بسیار زیاد است، دولت سعی کرده است تا تخفیف ها و مشوق های مختلفی را برای واردات تجهیزات پزشکی با شرایط مطلوب تری برای کارآفرینان در نظر بگیرد. کندی در نتیجه این روش بسیاری از هزینه های اولیه کسب و کار کاهش یافته و واردکننده برای راه اندازی کسب و کار خود به سرمایه کمتری نیاز دارد.

ترخیص انواع تجهیزات پزشکی

آشنایی با تجهیزات پزشکی می تواند به ما در انتخاب نوع کسب و کار و آگاهی در زمینه ترخیص انواع تجهیزات پزشکی کمک زیادی کند تا با دید وسیع تری وارد این قسمت از تجارت شویم. تجهیزات پزشکی طیف گسترده ای از ابزارها و دستگاه ها هستند که می توان آنها را به بخش های مختلفی تقسیم کرد تا شناخت کاملی از این تجهیزات داشته باشیم. البته می توان بخش های دیگری را نیز در نظر گرفت. اما به طور کلی، این تقسیم بندی می تواند تا حد زیادی شما را به این حوزه هدایت کند. ناگفته نماند که این تقسیم بندی بسیار کلی است و تنها هدف آن آشنایی شما با این صنعت است. به همین دلیل برای ورود به این کسب و کار لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود و مشاوره های لازم با افراد مجرب در این زمینه صورت گیرد.

شرکت بازرگانی راد کامرشیال radcommercialgroup.com در سال 1388 در تهران به سرپرستی آقای مهدی افشار راد تاسیس شد. هدف این گروه از همان ابتدا خدمات تخصصی تجارت خارجی، حمل و نقل بین المللی و ترخیص کالا بوده است و در طول سالیان متمادی توانسته اند سهم زیادی از خدمات وارداتی در صنعت تجهیزات پزشکی را از آن خود کنند. بدین ترتیب برای رسیدن به اهداف و جلب رضایت مشتریان خود با استفاده از تجربه و دانش متخصصان مجرب توانسته اند با کمترین هزینه و بالاترین سرعت نیازهای بخش های مختلف بازار را برآورده کنند. تجربه انباشته چندین ساله فعالیت در زمینه واردات، صادرات، حمل و نقل بازرگانی بین المللی و ترخیص کالا از گمرک، سرعت، دقت و کاهش هزینه ها و همچنین رضایت همکاران تجاری را برای این گروه به ارمغان آورده است.