برنامه نویسی وب

اگر با تعریف برنامه نویسی آشنا باشید می می‌دانید که یک برنامه نویس به کامپیوتر دستور می دهد تا عملیات (منطقی) را با استفاده از دستورالعمل های خاص (کدها) انجام دهد. با وبکارا همراه باشید

برنامه نویس وب همین کار را انجام می دهند، با این تفاوت که یک برنامه نویس وب، برنامه هایی را می نویسد که توسط یک وب سایت میزبانی می شود یا به زبان ساده صفحات وبی میزبانی شده توسط یک وب سایت.

به عنوان مثال یک سرویس رایگان تجزیه و تحلیل سرعت وب وبسایت، یک برنامه کاربردی وب است که در یک زبان برنامه نویسی خاص نوشته شده و بر روی یک پلت فرم وب پیاده سازی شده است.

زبان برنامه نویسی وب

قطعا یکی از ابتدایی ترین مفاهیم و بدیهی است که مهمترین مرحله در شناخت و انتخاب زبان برنامه نویسی برای برنامه نویسی صفحات وب است. اما قبل از انجام این کار، باید با دو مفهوم و تکنیک زبان های برنامه نویسی آنلاین آشنا شوید.

 

حال با یک مثال دو مفهوم سمت سرور و سمت سرویس گیرنده را که ممکن است قبلا شنیده باشید را، به شما نشان می دهم. برای ارتباط کامپیوتر معمولا به دو قسمت سرور و مشتری تقسیم می شود.

در دنیای وب این ارتباط به طور کاملا برقرار است و به سیستم ها و مکان هایی که اطلاعات وب وبسایت در آن ذخیره می شود. سرور می گویند. حال وقتی آدرس یک وب سایت را در وب جستجو می کنیم. یعنی ما یک درخواستی به سروری ارسال می کنیم و آن سرور آنچه را که ما درخواست ایم را نمایش می دهد.

 

یک زبان برنامه نویسی سمت سرور

یک سایت پویا باید بتواند با پایگاه داده تعامل داشته باشد و کد مناسبی را به کاربر نمایش دهد. البته لازم به ذکر است که هر برنامه سمت سرور به تنهایی یا در ترکیب با سایر زبان های برنامه نویسی سمت سرور قابل استفاده است.

و مهمترین زبان های برنامه نویسی سمت سرور

زبان برنامه نویسی ASP.net

زبان برنامه نویسی PHP (متداول ترین زبان برنامه نویسی وب)

زبان برنامه نویسی جاوا

زبان برنامه نویسی پایتون

نکته: تمام زبان برنامه نویسی سمت سرور فوق، یک اختصاص داده شده است. مقاله و در صورت تمایل می توانید با یک کلیک ساده به نکات جامع تری برای تمامی زبان های برنامه نویسی در طراحی وب سایت و برنامه نویسی دسترسی پیدا کنید.

 

زبان های برنامه نویسی سمت مشتری

این بخش بر روی طراحی وب سایت متمرکز دارد و طراحان می توانند از زبان هایی استفاده کنند تا محیط وب سایت را برای شما برنامه ریزی کرده و ایجاد کنند.

زبان نشانه گذاری HTML

زبان برنامه نویسی CSS

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

خلاصه مقدمه

در قسمت اول این مقاله، با برنامه نویسی یا توسعه وب آشنا شدید. برای شروع برنامه نویسی سایت یادگیری مفاهیم فوق ضروری است. از این نظر به شما توصیه می کنم مقالاتی در زمینه «پشت پایان» و «فرانت اند» مطالعه کنید.