با برنامه ریزی در کنکور پیش بروید

مهم ترین راز موفقیت در کنکور یا هر شغل دیگری برنامه ریزی است. یک برنامه معمولی بهتر از بی بی برنامگی است برای ساعات خواب و بیدار شدن خود برنامه ریزی کنید.

برای مثال، هر روز ساعت ۷ صبح بیدار شوید و ساعت ۱۲ شب به رختخواب بروید. زمان در کنکور مهم است، البته زمان همیشه مهم است، اما در کنکور اهمیت بیشتری پیدا می کند و بهتر است با بهترین برنامه ریزی از زمان خود بهترین استفاده را ببرید.

وقتی زمان مشخصی را برای بیدار شدن تعیین می کنید، اینطور نخواهد شد که هرگز از خواب برخیزید و وقت مفید خود را در صبح برای مطالعه تلف کنید. در برنامه ریزی خود حتما عادات خود را در نظر بگیرید.

شما می توانید از برنامه های دیگران درس بگیرید، اما می توانید آنها را بر اساس عادات خود تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر تمایل بیشتری به مطالعه در اواخر شب دارید، می توانید ساعت 2 بامداد به رختخواب بروید و 8:30 صبح بیدار شوید، بدون اینکه تحت هیچ شرایطی بدون برنامه مطالعه کنید.
اگر بخشی از برنامه شما کار نمی کند ناامید نشوید برنامه را ویرایش کنید و ادامه دهید با یک برنامه ریزی خوب، کنترل بیشتری بر زمان خود دارید و از زمان خود به نحو احسن استفاده خواهید کرد با کنکور آسان است.
روش های تست زنی درست در کنکور را یاد بگیرید

تمام موارد حول و هوش کنکور را باید کامل انجام دهید به جای اینکه به دنبال موفقیت کوتاه مدت و کوتاه مدت در کنکور باشید، سعی کنید کار را درست انجام دهید و تست درست را یاد بگیرید تا موفقیت خود را تضمین کنید.

رمز موفقیت در گرفتن رشته های خوب مانند پزشکی، داروسازی دندانپزشکی مهندسی مانند مهندسی برق مهندسی مکانیک یا هر رشته خوب دیگری در دانشگاه های معتبر این است که درس ها را خوب بخوانید و تست زدن  را به درستی یاد بگیرید در شرایط جلسات کنکور.

بسیاری از دانش آموزان که برخی از آنها را خودتان می شناسید، در امتحان دبیرستان قبول می شوند و همیشه اول و دوم کلاس هستند، اما نمی توانند در کنکور قبول شوند. این افراد درس ها را به خوبی یاد می گیرند، اما تست را درست یاد نمی گیرند یا مثلاً به دلیل استرس در یک جلسه کنکور درست عمل نمی کنند.

بزرگترین راز یک آزمون خوب این است که در سوال یا تستی که نمیدانید و از آن اطلاعی ندارید را تیک نزنید نتیجه تست های منفی تست های درست شما را نیز از بین میبرد از گیلنا کمک و مشاوره بگیرید.

خلاصه برداری کنید و تست های مهم را علامت بزنید برای خیلی ها ممکن است این سوال پیش بیاید که برای قبولی در کنکور چه باید کرد؟ در کنکور یا هر آزمون دیگری، یاد داشت نویسی و خلاصه برداری است مهم ترین نکات در طول کنکور در روزهای جمع بندی دوباره بخوانید.

یک ماه قبل از کنکور وقت ندارید همه دروس را دوباره مطالعه کنید و روی همه آزمون ها کار کنید. این خلاصه هایی که نوشتید می تواند این روزها بسیار مفید باشد. سوال دیگری که ممکن است برای شما مطرح شود این است که رتبه های برتر کنکور از چه زمانی شروع کردند

می گویند موفق ترین افراد در کنکور از دو سه سال قبل از کنکور شروع به خواندن کردند و به موارد فوق توجه کردند. شاید در اینترنت و سایت های مختلف دیده باشید که رتبه های بالاتر بعد از کنکور اوراق خود را می فروشند.
این افراد در حین مطالعه و آزمون یادداشت برداری می کنند و در روزهای کوتاه مجدداً می خوانند و اصلاح می کنند. البته، همچنان باید محتوای خوب را حفظ کنید و زمان زیادی را برای یادداشت ها تلف نکنید و همچنین توصیه های استاد احمدی بهره بگیرید.

کتاب درسی و منابع معتبر را مطالعه نمائید

یکی از مهمترین دلایل و اصول موفقیت در کنکور مطالعه منابع و کتاب های صحیح و شرکت در آزمون استاندارد است. در مرحله اول کتاب درسی را با دقت بخوانید. بهترین کتاب یک کتاب درسی است.

تصور نکنید که با پرداخت پول زیاد و خرید کتاب های درسی زیاد موفق تر خواهید شد. وقت زیادی برای خواندن کتاب های مختلف ندارید. شما باید کتاب درسی را خوب بخوانید، بفهمید و درک کنید.

داشتن یک کتاب کمک درسی مناسب نیز خوب است شما باید 100% به کتاب های درسی مسلط باشید  و سپس کتاب تست زنی و کمک زنی که قطعا حجم بیشتر دارد را مطالعه کنید و دید بازتری برای مباحث پیدا کنید اگر به رتبه های قبلی نگاه کرده اید متوج میشوید که زود شروع کرده اند که اگر شما هم زود شروع کنید زمان زیادی خواهید داشت تا کتاب ها متنوعی را مطالعه کنید طبق بررسی های استاد امیر مسعودی.

یکی دیگر از رازهای بزرگ کسب رتبه عالی در کنکور، شرکت در آزمون استاندارد است. امتحان کتبی های و تست های استثنا سختی که در برخی کتاب های کنکور یافت می شود و زمان زیادی هم می گیرند، به درد شما نمی خورد.

باید در آزمون های ورودی سال های گذشته را بزنید که از درجه سختی قابل قبولی برخوردار هستند و ببینید می توانید به موقع به آن ها پاسخ دهید هر کتابی را نخوانید و در هر امتحانی شرکت نکنید. نسبت به زمان خود حساس باشید و کار درست را انجام دهید.

افزایش دقت

برای مطالعه مناسب باید قبل از آن استراحت مناسب داشته باشید و نکات زیر را برای افزایش راندمان رعایت کنید و از تجربیات استاد عارف ربیعیان در این زمینه بهر بگیرید.

  1. ابتدا کمی از زمانتان را به یادداشت افکارمزاحم و تفکر در مورد آنها اختصاص دهید. علت اینکه خیلی از این افکار هنگام مطالعه به ذهن خطور می کند این است که فرصت تفکر بر روی آنها نداشته اید و این افکار در ذهن بصورت غیر طبقه بندی و نامنظم باقیمانده اند. یکبار برای همیشه به آنها فکر کنید و آنها را کنار بگذارید.
  2. برنامه مطالعه منظم داشته باشید و پیوسته برنامه درس خواندنتان را تغییر ندهید
  3. یکی از کارهای بسیار مفید برای افزایش تمرکز، نوشتن هنگام خواندن است، یعنی وقتی دارید موضوعی را می خوانید، کلمات مهم و بخش هایی که احساس می کنید باید به خاطر بسپارید را بنویسید. این نوشته لازم نیست، تمیز و مرتب باشد و یا مثل یک خلاصه نویسی باشد؛ صرفاً نوشتن به خاطر درگیر کردن بخشی از نیمکره ی راست مغز، میزان تمرکزتان را افزایش می دهد.
  4. همان طور که می دانید، هر بخش از مغز انسان، مخصوص انجام فعالیتی خاص است، مثلاً بخشی مربوط به شنوایی، بخشی مربوط به بینایی ، بخشی مربوط به لامسه و… از نظر مساحت، بخشی از مغز که مربوط به شنوایی است، از بقیه ی بخش ها بیش تر است. از این رو، برای افزایش تمرکز، به این صورت عمل کنید. چشمهایتان را ببندید و فقط بشنوید؛ سعی کنید، 3 صدای متفاوت را در اطراف تان تشخیص دهید

  1. اگر هنگام خواندن درس خاصی تمرکز ندارید سعی کنید آن درس را هر روز و در بازه زمانی کوتاه 30 الی 45 دقیقه ای مطالعه نمائید
  2. در هنگام مطالعه یا در زمانهای استراحت میان دو تایم مطالعه تلویزیون تماشا نکنید
  3. حواست را جمع کن: شیوه ای ساده ولی بسیار موثر است. وقتی حواستان پرت و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که «حواست را جمع کن». ممکن است در ابتدا این عمل را صدها بار در هفته انجام دهید ولی مطمئن باشید که در روزهای آینده قدرت تمرکزتان بیشتر خواهد شد
  4. در رختخواب مطالعه نکنید. به عبارت دیگر در محلی غیر از مکان استراحتتان مطالعه نمائید
  5. در محیطی با نور کافی و هوای تازه مطالعه نمائید

راههای کاربردی برای داوطلبین خوش خواب؟

این مقاله، چند راهکار پیشنهاد میشود که توصیه میکنیم آن ها را در صورت امکان، انجام دهید .

شامتان را دیر وقت نخورید. چون فرایند هضم شام زمان میبرد و از طرفی، شامتان نبایستی وعده ای سنگین و پر چرب باشد.

برنامه ریزی مشخصی داشته باشید که ساعات خواب و بیداری تان به صورت منظم و طبق یک سیکل خاص باشد.

تبصره: با اینکه خیلی از داوطلبین عادت دارند که شب ها مطالعه کنند و میگویند که شب ها گیرایی مان بیشتر است، توصیه میکنم که سعی کنید زودتر بخوابید .

زیرا که آزمون های آزمایشی و همچنین آزمون کنکور سراسری، ساعت ۸ صبح، زمانیکه خیلی هاتان معمولا تا این زمان از صبح، خواب هستید، برگزار میشود و بسیار دیده شده که داوطلب های زیادی به خاطر کمبود خواب و احساس خواب آلودگی، متاسفانه نتوانستند به خوبی آزمون بدهند و زحماتشان به هدر رفت .

توصیه میکنم خواب بعدازظهری نداشته باشید .

چون یکی از دلایل اصلی همین شب بیداری ها، احساس کسلی و بی رقمی در هنگام بعدازظهر ها و غروب ، به علت همین خواب بعدازظهری است .

اگر اهل خواب بعدازظهری میباشید، این مقدار را به ۳۰ الی ۴۵ دقیقه کاهش دهید و رفته رفته آن را حذف نمایید ..

و به جای آن، شب ها زودتر بخوابید تا بدنتان، حالت مکانیزم طبیعی خود را حفظ کند .

سعی کنید که سیستم بیولوژیک بدنتان را به‌ مطالعه و اجرای برنامه مطالعاتی روزانه در روز و استراحت و خوابیدن در شب عادت دهید. زیرا که بهترین زمان‌های مطالعه، در طول روز است و هنگام شب، بهترین زمان برای استراحت و آرامش مغزتان است. هیچ خواب بعدازظهری نمیتواند جایگزین خواب شب شود .

اگر در هنگام صبح و همچنین در بعدازظهر نمی توانید به سادگی بیدار شوید، توصیه میکنم این روش پیشنهادی را انجام دهید .

آلارم تلفنتان را در ۳ بازه ، به فواصل ۴ الی ۵ دقیقه ای تنظیم نموده و در جایی با ارتفاع بلند و به فاصله ی ۲ الی ۳ متر از خودتان ، قرار دهید .

و یا از الارم دو تلفن همراه به فواصل زمانی معین استفاده کنید .

و همچنین از یکی از اعضای خانواده بخواهید که علاوه بر آلارم تلفن، شما را بیدار کند .