بررسی 4 مدل از پرکاربردترین واش بتن ها

واش بتن ها یکی از مدل های کف پوش هستند که به عنوان بتن آماده نیز شناخته می شوند. این کف پوش ها از ترکیب سیمان، سنگ دانه های معدنی با رنگ های زیبا، چسب بتن و برخی دیگر از افزودنی ها تشکیل شده اند. این کف پوش به طوری طراحی شده که سطح بالایی سیمان شسته می شود تا بتوان به راحتی سنگدانه ها را مشاهده کرد. شما می توانید انواع مختلف واش بتن را از وب سایت پارسیان تهیه کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با  4 مدل از پرکاربردترین واش بتن ها آشنا کنیم.

واش بتن چیست؟

یکی از روش های تزئین با بتن، (washed concrete) یا بتن همراه سنگ دانه های نمایان است. این محصولات با استفاده از شستن لایه رویی خمیر سیمان از روی سنگ دانه ها داخل آن و نمایان شدن آن ها زیبایی دو چندانی را به محوطه حیاط می دهند. این مدل از موزاییک به شدت نسبت به سرما و گرما مقاوم است و به راحتی دچار آسیب یا صدمه نمی شود. به دلیل تحمل بالایی که در برابر اصطکاک دارد، اغلب از آن در پارک ها یا محیط های پر رفت و آمد استفاده می شود. در اخرین مرحله از تولید سطح رویی این محصولات به وسیله اسید های مخصوص شسته می شود و سنگ های ریز و درشت آن مشخص می شوند؛ به همین دلیل به آن بتن شسته یا واش بتن نیز می گویند.

پرکاربردترین واش بتن ها  

واش بتن ها دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس کاربردی که دارند می توان این محصولات را به 4 دسته تقسیم کرد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

واش بتن سنگ درشت

یکی از پر کاربردترین واش بتن های موجود در بازار، واش بتن سنگ درشت است. در این محصولات از سنگ دانه های درشت تر استفاده شده است؛ به طوری که شکل و طرح آن ها به طور دقیق قابل مشاهده است. استفاده از سنگ های بی رنگ و سنگ های درشت رنگی در کنار هم می تواند به میزان زیادی به جذابیت این سنگ فرش ها بی افزاید.

واش بتن ساب خورده

بتن های ساب خورده همان واش بتن هایی هستند که اغلب در محطه پارک ها و محل های تفریح مشاهده کرده اید. به طور کلی از این مدل از کفپوش های بتنی برای محوطه سازی استفاده می شود. این مدل از واش بتن ها بسیار مقاوم هستند و به مرور زمان و در اثر تغییرات جوی دچار آسیب نمی شوند و گزینه مناسبی برای محوطه سازی محسوب می شوند.

واش بتن شش ضلعی

در تولید واش بتن های شش ضلعی، پس از آماده کردن مواد آن را درون قالب های پلاستیکی به حالت شش ضلعی می ریزند؛ سپس واش بتن پس از خشک شدن شکلی شبیه به شش ضلعی خواهد داشت. استفاده از این مدل از کف پوش ها کمی سخت تر از سایر کف پوش ها است اما زیبایی آن ها بیشتر می باشد.

واش بتن آنتیک

واش بتن آنتیک جدید ترین واش بتن موجود در بازار است که مواد اولیه آن باید با حساسیت و توجه بسیار زیادی انتخاب شوند. در این محصولات سنگ دانه های رنگی، سیمان و پیگمنت های زیبا با استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک با هم مخلوط می شوند و در قابل های مخصوص ریخته می شوند.

نحوه تولید واش بتن

همان طور که گفتیم برای تولید واش بتن از ترکیب سیمان به همراه سنگ دانه های ریز و درشت استفاده می شود. اما روش های مختلفی برای ترکیب کردن این مواد وجود دارد که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد:

  1. ساخت واش بتن به روش درجا: در این روش تمامی مراحل تولید و اجرا در محل انجام می شود. این مسئله به این معنا است که در روش درجا، مراحل تولید واش بتن در کارخانه انجام نمی گیرد.
  2. ساخت واش بتن به شیوه پرسی: در این روش مواد را آماده می کنند و سپس آن ها را درون قالب می ریزند و مواد را پرس می کنند. سپس به مدت یک روز مواد در اتاق بخار می ماند و پس از آن عملیات شستشو انجام می شود.
  3. ساخت واش بتن به شیوه ویبره ای: در این شیوه ابتدا مواد را در میکسر می ریزند و سپس مواد داخل قالب پلاستیکی ریخته می شود. سپس قالب ها روی میز ویبره ای قرار می گیرند و با استفاده از لرزش تمامی حباب های آن از بین می رود.

مزایای واش بتن

این مدل از کف پوش ها دارای مزایای فراوانی هستند که استفاده از آن ها را توجیح می کند؛ در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • قیمت مناسب
  • زیبایی و جذابیت
  • سهولت در ساخت و اجرا
  • مقاومت بسیار زیاد
  • تنوع زیاد در رنگ بندی
  • نظافت راحت و سریع

معایب واش بتن ها

مسئله بعدی معایب این کف پوش ها است که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • ممکن است در مناطق سردسیر نمی توان از واش بتن استفاده کرد زیرا سطحی لیز دارند.
  • تنها جنبه تزئینی دارند و در صورت استفاده از مدل سنگ درشت ممکن است راه رفتن شما را با اختلال مواجه کند.
  • وزن بسیار سنگینی دارند و نمی توان آن ها را به راحتی جا به جا کرد.

حرف آخر

خرید واش بتن مناسب برای محیطی که مد نظر دارید می تواند کار پیچیده ای باشد برای اطلاع بیشتر می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. شرکت قطعات سیمانی پارسیان با داشتن سالها تجربه در زمینه تولید انواع سنگدال بتنی، جدول بتنی و … در خدمت شما خواهد بود تا بهترین محصول را خریداری کنید