بررسی ترکیب و خواص شیمیایی و مکانیکی ورق استیل 310

ورق استیل 310

در این مقاله قصد داریم تا در خصوص ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مربوط به ورق استیل 310 با شما صحبت کنیم. این ویژگی ها و موارد را می توانیم در بخش های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. در صورتی که هر کدام از این موارد را با دقت مطالعه کنید، متوجه می شوید که این مدل های ورق استیل چه ویژگی هایی دارند و در چه موادی می توانید از آن ها استفاده کنید.

ورق استیل 310 چیست و چند مدل دارد؟

اول باید بدانیم که این ورق به طور عمده و کلی دارای چه ماهیتی است و چند نوع از آن وجود دارد. ورق استیل 310 را با نام آلیاژ ضد زنگ نیز می شناسند. اگر دسته بندی های ورق های استیل را بشناسید، حتما با نام رده بندی آستنیتی آشنا هستید و می دانید که گرید 310 در زیر مجموعه این دسته بندی قرار می گیرد. معمولا فلزات مربوط به این دسته بندی برای استفاده در دماهای بالا ساخته می شوند و از طرفی دارای خاصیت نگیر نیز می باشند. این خاصیت سبب می شود که ورقه های فلزی که از آلیاژ 310 هستند، به آهنربا نچسبیده و در حقیقت فاقد خاصیت مغناطیسی باشند.

ویژگی ها و ترکیب شیمیایی ورق استیل 310

ورق استیل 310 را ابتدا از لحاظ ویژگی های شیمیایی و سپس از جهت ویژگی های فیزیکی بررسی خواهیم کرد. شناخت ماهیت و ویژگی های شیمیایی سبب می شود تا بتوانید بسیاری از خواصی که از این فولاد مشاهده می کنید را بهتر درک کنید و در زمان استفاده از آن، بدانید که این فولاد چگونه می تواند خواص مختلف را داشته باشد.

در آلیاژ استیل 310 کروم و نیکل بسیار زیادی پیدا می شود. این مقدار از کروم و نیکل سبب می شود تا ورق استیل 310 در برابر سولفید شدن بسیار مقاوم شود. عدم سولفید شدن این ورق باعث می شود تا در دماها و شرایط آب و هوایی مختلف بتوانید با خیال راحت از این آلیاژ استفاده کنید.

اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر این ورق های استیل را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که این ورق ها را به لحاظ ترکیباتی که دارند در 3 دسته ورق استیل 310، ورق استیل 310H و همچنین ورق استیل 310S قرار می دهیم. استانداردهای بررسی این ورق ها نیز بر اساس تشخیص انجمن آزمایش مواد آمریکا شناخته می شود. دو نوع کد مخصوص به این 3 دسته وجود دارد که با نام های ASTM A240  و  ASTM A167 شناخته می شوند.

در این بخش کد 240 نشان می دهد که آلیاژ مورد نظر ما دارای فلزات کروم و نیکل می باشد که می تواند در قابل موادی همچون کویل، شیت و استریپ در ساخت مخازن و تانکرهای تحت فشار و… مورد استفاده قرار گیرد.

اما کد 167 که در ادامه گروه بندی دومی استفاده می شود نیز شامل آلیاژهای مقاوم به حرارت و همچنین ضد زنگ می شود. این نوع از آلیاژها را به شکل هایی همچون صفحه، ورق و نوار می توانید پیدا کنید.

علاوه بر این دو گروه، می توانیم گروه بندی سوم و کد سومی را نیز در نظر بگیریم که با نام کد AMS 5521 شناخته می شود. این کد بیشتر توسط مهندسان صنعت خودرو سازی و همچنین در صنعت هوافضا استفاده می شود و می توان گفت که تقریبا موضوعی بسیار تخصصی است.

ویژگی ها و خواص مکانیکی ورق استیل 310

اما در خصوص ویژگی ها و خواص مکانیکی ورق استیل 310 به چه مواردی می توانیم اشاره کنیم؟ ویژگی های مکانیکی این ورق همان چیزهایی هستند که به صورت ظاهری از یک ورق استیل می بینیم و به عنوان خواص آن می شناسیم.

  • ورق استیل 310 می تواند به خوبی در برابر اکسیداسیون مقاومت کند.
  • میزان زنگ زدگی این نوع از آلیاژ در حد صفر است و همین موضوع سبب می شود تا بتوانید به شکل گسترده از آن استفاده کنید.
  • سولفید کردن ورق استیل 310 نیز در حد میکروسکوپی بوده و حتی به قدری ناچیز است که به طور کامل از آن چشم پوشی می کنند.
  • این نوع از ورق ها می توانند در دمای 310 تا 1100 درجه به خوبی در طی چرخه های گرمایی مقاومت کنند؛ این مقاومت سبب می شود که بتوان به راحتی و به سادگی از آن ها در دماهای مختلف و برای کاربردهای گوناگون استفاده نمود.
  • چقرمگی  این نوع از آلیاژ نیز بسیار بالا است. این میزان چقرمگی باعث می شود تا مقاومت درونی آلیاژ بالا رفته و بتواند به خوبی در برابر فشار و کشش ایستادگی کند.
  • رسوب فاز سیگما یکی از معایبی است که می توانیم در خصوص ورق استیل 310 بیان کنیم. رسوب فاز سیگما برای این فلز می تواند در محدوده دمایی 650 تا 950 درجه سانتی گراد رخ دهد. بهتر است از این نوع ورق های استیل در این محدوده و طیف دمایی استفاده نکنید.

کاربردهای ورق استیل 310

در خصوص کاربردهای مختلف ورق استیل می توانیم به موارد مختلفی اشاره کنیم. این کاربردها با توجه به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی این فلز تعیین می شود و سبب می شود تا بتوانیم هرچه ساده تر و راحت تر متوجه شویم که چه کارهایی را با این نوع از آلیاژ می توانیم انجام دهیم.

اجرا و پیاده سازی تجهیزات برودتی، استفاده در دیگ های بخار، تجهیزات مربوط به فناوری های مختلف، تجهیزات مربوط به تولید و نگهداری مواد غذایی، سیستم های احتراق ذغال سنگ، مشعل ها، درب های مربوط به کوره، لوله ها و تجهیزات موجود در پالایشگاه ها، کارخانه های سیمان و تولید مواد صنعتی5، تجهیزات مربوط به صنایع بازیافت و… از جمله مهم ترین مواردی هستند که از ورق استیل 310 می توانیم در آن ها استفاده کنید.

جمع بندی

موارد و مسائل مطرح شده در خصوص کاربردهای شیمیایی و فیزیکی ورق استیل از نوع 310 به ما این موضوع را توضیح می دهد که این ورق می تواند بسیار پرکاربرد باشد و سبب شود تا در موارد مختلفی بتوانیم از آن ها استفاده کنیم. در هنگام خرید ورق استیل حتما به این موضوع توجه کنید که از چه شرکت و کارخانه ای خرید خود را انجام می دهید. در صورتی که شرکت خاصی را مدنظر قرار نداده اید، می توانید خرید و سفارش خود را از طریق شرکت توان فلز که با آدرس اینترنتی www.felez.biz شناخته می شود، پیگیری نمایید که هم محصولات و آلیاژهایی با کیفیت اصل را به شما عرضه می کنند و هم قیمت ورق استیل 310 مناسبی را برای این کار در نظر می گیرند.