لباس زمستانی گرم از چه الایفی تولید می‌شوند؟+کارایی هر کدام

لباس زمستانی گرم از چه الایفی تولید می‌شوند؟+کارایی هر کدام

وقتی که فصل سرما فرا می‌رسد و مجبور می‌شویم به پالتوهای سنگین، کاپشن‌ها و شال‌ها روی بیاوریم، وارد فضای مد زمستانی می‌شویم. علی‌رغم علاقه‌ی ما به لباس‌های زمستانی، اغلب لباسی که ممکن است با پوستمان برخورد کند، باعث ناراحتی می‌شود. ژاکت‌های پشمی خارش دار، لباس‌های ضخیم و حتی شال‌های پرزدار می‌توانند به ما احساس خوشایندی ندهند. اما در عین حال مجبور به استفاده از این البسه هستیم. فروشگاه فراگرم باکیفیت‌ترین البسه زمستانی مردانه و زنانه را با قیمتی مناسب به فروش می‌رساند.

کمد لباس زمستانی شما می‌تواند زیبا و در عین حال راحت باشد اگر زمان کافی را صرف شناخت انواع مختلف پارچه‌های مورد استفاده برای تهیه لباس‌های زمستانی کنید و به‌طور مناسب انتخاب کنید. تفاوت‌های عمده بین الیاف طبیعی و پارچه‌های مصنوعی آمده است تا در انتخاب هوشمندانه‌تری از لباس‌های زمستانی کمک کند. جهت بررسی قیمت و خرید بهترین البسه زمستانی برای آقایان و خانم‌ها روی لباس زمستانی کلیک کنید.

الیاف طبیعی برای لباس‌های زمستانی

الیاف طبیعی می‌توانند گیاهی یا حیوانی باشند و هر نوع پارچه‌ای مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد. اغلب فکر می‌شود الیاف طبیعی مانند پشم برای گرم نگه داشتن بهترین گزینه هستند، اما این همیشه درست نیست. گاهی مواد مصنوعی می‌توانند بهترین گزینه باشند و در برخی موارد حتی موثرتر هستند. الیاف طبیعی محبوب برای لباس‌های زمستانی عبارتند از:

  1. پنبه
    پنبه یک نوع الیاف گیاهی است که نرم، جذب و راحت برای پوشیدن است. مراقبت از آن نیز آسان است زیرا به راحتی چروک نمی‌شود و می‌توان آن را در ماشین لباس‌شویی شستشو داد. اما پنبه برای حفظ گرما مناسب نیست و برای لباس‌های زمستانی ایده‌آل نمی‌باشد. بهتر است پنبه را به‌عنوان لایه اصلی استفاده کرد و آن را با لباس‌های دیگر ترکیب کرد تا گرمای بهتری به دست آورد. پنبه به‌خصوص برای پیراهن‌های آستین بلند و گرمکن‌ها استفاده می‌شود. هرچند برخی از مردم به دلیل نرم بودن آن از پنبه استقبال می‌کنند، اما برای روزهای خنک پاییزی ممکن است یک هودی نخی شما را گرم نگه دارد، اما باد اغلب از آن عبور می‌کند.

پنبه همچنین زیادی آب را جذب می‌کند. اگر برای اسکی یک ژاکت پنبه‌ای استفاده کنید، به سرعت خیس و سرد خواهد شد زیرا پارچه نخی هر گونه رطوبت را جذب می‌کند. به همین دلیل، پشم گوسفند برای هوای سرد و مرطوب گزینه بهتری است.

2. پشم
پشم از پوست گوسفند و دیگر حیوانات گرفته می‌شود و یکی از محبوب‌ترین الیاف طبیعی آن پشم شتر است که  برای لباس‌های زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الیاف عالی به‌عنوان عایق عمل می‌کند و در صورت خیس شدن نیز گرمی را حفظ می‌کند. همچنین بادوام است و در برابر چین و چروک مقاوم می‌باشد، اما برخی افراد ممکن است به آن حساسیت نشان دهند. برای پوست‌های حساس، لباس‌های پشمی با برچسب ضدحساسیت یا پشم شتر را بررسی کنید. غالبا پشم شتر بدون حساسیت است.

3. ابریشم
این الیاف پروتئینی از کرم ابریشم ساخته می‌شود و بسیار صاف، قوی و براق است. ابریشم غالباً در لباس‌های گران‌قیمت به‌کار می‌رود و احساس لوکس بودن دارد. همچنین ضدحساسیت است و برای پوست‌های حساس مناسب است، اما طول عمر آن ممکن است در مقایسه با سایر الیاف کمتر باشد و هزینه آن بیشتر است.

4. لینن
لینن، گیاه کتان، به دلیل سبکی، تنفس‌پذیری و جذب‌پذیری‌اش شناخته می‌شود. اما همانطور که پنبه، خاصیت عایقی ندارد و برای زمستان ایده‌آل نیست. این الیاف کتان نیز برای هوای بسیار سرد توصیه نمی‌گردد.

5. چرم
چرم یک گزینه دیگر است که از چند جهت جذاب است. اولاً، ممکن است طبیعی یا ساخته‌ی دست بشر باشد که هر دو نوعشان مزایای خاص خود را دارند. ثانیاً، در مقابل عوامل مختلف محافظت می‌کند. چرم گرمی بسیاری را حفظ می‌کند، حتی در شرایط رطوبتی یا باد شدید.

یکی از معایب چرم طبیعی این است که به آب حساس است. این باعث می‌شود چرم مصنوعی در فصل زمستان گاهی بهتر باشد؛ زیرا نگرانی از خیس شدن یا مراقبت از آسیب آن نخواهید داشت. همچنین، چرم مصنوعی معمولاً ارزان‌تر از چرم طبیعی است.

6. کشمیر
این پارچه لوکس از پوست بزهای کشمیر تهیه می‌شود. نرم‌تر و سبک‌تر از پشم معمولی است و به‌خاطر این خصوصیت، گزینه محبوبی برای ژاکت‌ها و لباس‌ قیمت است. کشمیر بسیار گرم است و در برابر سرما عایق می‌شود، اما نسبت به پشم، کمی طول عمر کمتر دارد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

جهت مشاهده انواع البسه زمستانی مردانه و زنانه بر روی “لباس گرم” کلیک کنید.

7. خز آلپاکا
آلپاکا یک نوع پارچه‌ای است که از خز حیوانات آلپاکا، که از خانواده لاما هستند، به دست می‌آید. این پارچه نرم، ضدحساسیت و بسیار گرم است که آن را به انتخابی محبوب برای لباس‌های زمستانی تبدیل کرده است. ممکن است خز آلپاکا هزینه‌ی بیشتری داشته باشد و گاهی نیز به اندازه‌ی سایر پارچه‌ها در دسترس نباشد.

انواع الایف طبیعی

الیاف مصنوعی توسط انسان ساخته می‌شوند و از مواد شیمیایی تهیه می‌گردند. برخلاف الیاف طبیعی، بیشتر الیاف مصنوعی تجزیه‌پذیر نیستند. گاهی پارچه‌های مصنوعی بازخورد منفی دریافت می‌کنند زیرا به‌عنوان یک گزینه کم‌کیفیت‌تر در نظر گرفته می‌شوند. اما پیشرفت‌های اخیر در فناوری تولید پارچه‌های مصنوعی نشان داده است که این الیاف می‌توانند رقابت‌پذیرتر باشند. برخی مواد مانند پلی استر و کرک ثابت کرده‌اند که نسبت به پنبه بسیار گرم‌تر هستند و رطوبت را بهتر حفظ می‌کنند. هرچند خرید لباس‌هایی با الیاف طبیعی همچنان مزایای خود را دارد، اما سرمایه‌گذاری در یک پالتو یا کاپشن با پارچه مصنوعی می‌تواند گزینه‌های بهتری در مقایسه با نمونه‌های دیگر باشد.

۱. پلی استر
پلی استر یک نوع الیاف مصنوعی قوی و پرماندگاری است که در مقابل چین و چروک و آب مقاوم است. این پارچه در لباس‌ زمستانی مردانه ورزشی و دیگر لباس‌هایی که نیاز به حفظ شکل دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلی استر به نسبت ارزان است و نگهداری آن نیز آسان است. اغلب به راحتی قابل شستشو است و گرمی را حفظ می‌کند و در روزهای سرد به‌خوبی عمل می‌کند.

این نوع پارچه قابلیت تنفس کمتری نسبت به سایر الیاف نشان می‌دهد و گرمای بدن را درون خود نگه می‌دارد. همچنین بر خلاف الیاف طبیعی، قابل تجزیه نیست.

پلی استر برای پوشاک زمستانی بیشتر در دسترس است. این الیاف مصنوعی را به‌طور هوشمندانه‌ای  به هم چسبانده تا حفره‌هایی برای حبس هوا در داخل پارچه ایجاد شود، این امر می‌تواند گرمای بدن را درون خود حفظ کرده و شما را گرم نگه دارد. علاوه بر این، پلی استر در حفظ شکل خود و چروک نشدن عالی است، بنابراین می‌توان آن را به شکل زیبا و بدون نگرانی از آسیب دیدگی بسته‌بندی کرد.

۴. اسپندکس یا لاکرا
لاکرا یا اسپندکس نامی است برای یک نوع الیاف مصنوعی که به خاطر خاصیت کششی و انعطاف‌پذیری آن شناخته شده است. این پارچه معمولاً در لباس‌های ورزشی و دیگر لباس‌های فشرده مانند لگ و مایو استفاده می‌شود. مراقبت از لاکرا به نسبت آسان است؛ زیرا می‌توان آن را به راحتی در ماشین لباسشویی شست و چروک نمی‌شود. با این حال، از میان الیاف مصنوعی، لاکرا کمترین دوام را دارد و به سرعت حالت اولیه خود را از دست می‌دهد.

۵. فلیس یا کرک
در فصل پاییز و زمستان، بسیاری از افراد انواع لباس‌ زمستانی زنانه گرم با پارچه کرکی مانند ژاکت را انتخاب می‌کنند. فلیس یا پارچه کرکی، یک نوع پارچه مصنوعی برای زمستان است که ترکیبی از پلی استر با نخ است. گرچه نمونه‌ای از آن را از پشم گوسفند تولید می‌کنند، اما در حال حاضر، استفاده از پشم‌های مصنوعی رایج‌تر شده است.

این نوع پارچه گرما را حفظ می‌کند و به سرعت خشک می‌شود، لذا اگر در باران یا برف گیر کنید، گزینه‌ای مناسب است. اما فلیس در مقابل باد به خوبی عمل نمی‌کند، بنابراین بهتر است آن را زیر یک پارچه بادگیر بپوشید. به دلیل گرمایی که ارائه می‌دهد، نرمی و خاصیت عایق بودن، اغلب به عنوان لایه داخلی در کاپشن‌های زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات نگهداری

نگهداری لباس‌های زمستانی می‌تواند به خاطر جنس و نوع پارچه‌ای که از آنها ساخته شده‌اند، متفاوت باشد، اما چند نکته کلی می‌تواند بهترین شیوه نگهداری را ارائه دهد:

1. شستشو: لباس‌های زمستانی، به ویژه اگر از پارچه‌های حساس یا با الیاف خاصی ساخته شده‌اند، نیاز به شستشوی دقیق دارند. بهتر است آنها را در دمای مناسب و با استفاده از محصولات شوینده مناسب تمیز کنید. برای پارچه‌هایی که نیازمند آن است که با دست شسته شوند، دقت کنید که با آب سرد شوینده را بر روی لباس به دقت پخش کنید و با آب سرد محصول را بشورید.

2. خشک کردن: خشک کردن لباس‌های زمستانی به دقت انجام شود. بهتر است از گرما زیاد در ماشین خشک کن خودداری کرده و از خشک‌کن با دمای ملایم استفاده کنید. بعضی از لباس‌ها نیازمند خشک شدن در حالت آرام و بدون استفاده از ماشین خشک کن هستند.

3. نگهداری: در زمانی که فصل زمستان به پایان می‌رسد و نیاز به لباس‌های گرم کمتر می‌شود، بهتر است لباس‌ها را در جای خشک و تاریک نگهداری کنید. استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یا آویزان کردن لباس‌ها می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین، قبل از جمع‌آوری لباس‌ها، به طور کامل آنان را تمیز کرده و خشک کنید و از جایی که مورد نگهداری قرار می‌دهید، گرد و غبار پاک کنید.

4. تعمیرات: لباس‌های زمستانی معمولاً دارای طرح و دوختهای خاصی هستند. اگر لباس‌های شما دارای هر گونه خراش، سوراخ یا خرابی دیگر هستند، بهتر است آنها را تعمیر کنید تا در زمان استفاده بعدی به مشکلی برنخورید.

5. استفاده مکرر:هر چه استفاده مکرر از لباس‌ها باعث فرسایش سریعتر آنها می‌شود. بنابراین بهتر است لباس‌ها را به‌تنهایی استفاده کرد و از پوشاندن زیاد به مدت طولانی خودداری کنید.

پایان رپورتاژ آگهی