بیوگرافی پوری بنایی + عکس

بیوگرافی پوری بنایی

پوری بنایی در 19 مهر 1319 در شهر اراک به دنیا آمد. اسم اصلی او صدیقه بنایی می باشد. او بازیگر سینمای پیش از انقلاب است. او خواهر اکی بنایی خواننده مقیم آمریکا می باشد. پوری در نوجوانی برای یادگیری خیاطی به هنرستان رفت. بعد متوجه شد که به هنر موسیقی هم علاقه دارد و در نتیجه پس از یادگیری خیاطی، چندین سال به تمرین ساز سنتور پرداخت. او بعداً به باله علاقه پیدا کرد و آموزش باله را نزد خانم لازاریان آغاز کرد. او نمی دانست این فعالیت ها مقدمه ای برای ورود به عرصه سینما و تحقق آرزوی دیرینه اش است. پوری در سال ۱۳۲۴ در سن ۵ سالگی به همراه خانواده به تهران رفت. او شش خواهر و برادر دارد که همه آن ها در آمریکا زندگی می کنند. تحصیلات ایشان در سطح دیپلم است. او نخستین بار در ۲۴ سالگی با بازی در فیلم عروس فرانسوی به سینما وارد شد و مقابل دوربین رفت.

شروع کار خیاطی

به گفته وی پوری از دوران دبستان تئاتر بوده است و کارهای هنری را دوست داشت. پس از کلاس ششم وارد آموزشگاه خیاطی شد و پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار شد. اما پس از مدتی به رقص باله علاقه پیدا کرد و برای یادگیری آن به کلاس باله خانم لیلی لازاریان رفت. پس از چند سال فعالیت در این زمینه، به موسیقی علاقه پیدا کرد و دو سال سنتور را فرا گرفت.

علاقمند شدن به بازیگری

پوری پس از فارغ التحصیلی در رشته ادبیات، علاقه زیادی به تحصیل و کار در زمینه بازیگری و سینما داشت، اما به دلیل احترامی که برای پدرش داشت هرگز به آن اشاره ای نکرد. مدتی طول کشید تا آقای نصرالله وحدت که در آن زمان کارگردان بود و رابطه فامیلی دوری با او داشت، به خانه اش رفت و از طریق او، پدر پوری، مشروط بر اینکه دخترش لباس نامناسب نپوشید به سینما و بازیگری راضی شد.

شهرت پوری بنایی

پوری در سال 1348 در حالی که 29 سال سن داشت در فیلم مشهور قیصر به ایفای نقش پرداخت و در کنار هنرمندان مشهوری چون بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی و جمشید مشایی بازی کرد. یک سال بعد در فیلم کوچه مردها با کارگردانی سعید مطلبی موفق شد با محمدعلی فردین تجربه بازیگری را بدست آورد و نقشی به یاد ماندنی را در کنار او داشته باشد. او در طول فعالیت هنری خود موفق به حضور در 88 فیلم شد که 10 فیلم مشترک با کشورهای خارجی است. 2 فیلم با همکاری آمریکایی ها، 2 فیلم با فرانسوی ها، شش فیلم با ترکیه و یک فیلم با ژاپن ساخته است. این بازیگر بعد از انقلاب بازیگری را کنار گذاشت.

طلاق و ازدواج

این بازیگر در سال 1355 برای زمان کمی نامزد بهروز وثوقی شد ولی پس از جدا شدن از او ازدواج نکرد و فرزندی ندارد و اکنون مجرد است.

خیانت گوگوش

پوری بنایی و بهروز وثوقی دو همکار و دوست صمیمی هستند که کم کم به هم علاقه پیدا کرد و در آخر نامزد کردند. مدتی پس از نامزدی، گوگوش  به زندگی آن ها آمد .وقتی که پوری و بهروز نامزد کردند، گوگوش از همسر سابقش محمود قربانی طلاق گرفت و در رابطه با طلاقش از بهروز وثوقی کمک زیادی دریافت کرد.

رابطه گوگوش و بهروز وثوقی بیشتر شد تا اینکه سرانجام گوگوش با لوندی خاص خود موفق می شود دل بهروز را به دست آورد و او و نامزدش را از هم جدا کند و در آخر با بهروز ازدواج می کند. ولی این ازدواج زیاد دوام نیاورد و یک سال بعد این دو از هم طلاق گرفتند .پوری هیچ گاه کسی را مقصر این ماجرا نمی داند و می گوید دلیل این اتفاق او بوده و پس از این جدایی با خاطرات خوبی زندگی کرده است. می گوید گوگوش و بهروز با انجام آن سوزپرایزش کردند. او 12 سال با گوگوش دوست و خواهر صمیمی بود و وقتی این اتفاق افتاد جز سکوت کاری از دستش بر نمی آمد.

برخی از فیلم های پوری بنایی

 عروس فرنگی دزد شهر
موطلایی شهر ما مردی در قفس
مرخصی اجباری زبون بسته
یک قدم تا بهشت قفس طلایی
خداحافظ تهران حاتم طائی
وسوسه شیطان مردی از اصفهان
 سرنوشت من هم گریه کردم
گرداب گناه رودخانه وحشی
خشم کولی دزد سیاهپوش
جاده تبهکاران قیصر
 قلب های طلایی دنیای آبی
 جدایی کوچه مردها
شهر گناه رسوایی
 دور دنیا با جیب خالی یک خوشکل و هزار مشکل
ملا ممد جان مردان سحر
قصاص زیر بازارچه
 زن یک شبه دیوار شیشه ای
برای که قلب ها می تپد یک جو غیرت
 نانجیب قایقرانان
 علی سورچی عاصی
شیربها سرزمین دلاوران
 خوشکله جهنم +من
 تنها مرد محله پدر که ناخلف افتد
قربون زن ایرونی فرزند شمشیر
عیال وار خیالاتی
خوشگذران بیگانه
گلنسا در پاریس مهر گیاه
 زنبورک میراث
غزل خانم دلش موتور میخواد
 آتش جنوب سرباز
 تلافی  موشک سری
مریم و مانی پشت و خنجر
هزارمین شیرین

 

گرداوری: بخش بیوگرافی بازیگران روبکا