انواع دعا برای شفای مریض

دعا برای شفای مریض,دعا برای شفای بیمار,دعای سلامتی بیمار

 دعا برای شفای مریض

دعا برای شفای بیماران

هنگامی که شخصی بیمار می شود، حتماً باید به پزشک مراجعه کند و وضعیت سلامت خویش را جویا شود ولی نباید فراموش کنیم که دعا و راز و نیاز با خداوند مهربان در بهبود روند بیماری و شفای زودهنگام، بسیار نتیجه بخش خواهد بود. در این مطلب قصد معرفی چند دعا برای شفای مریض را داریم.

دعا برای شفای مریض

هر که بیمار باشد و این دعا را در آن بیماری چهل مرتبه بخواند، به امید خدا شفا پیدا کند.

در زبده الدعوات روایت نموده است که حضرت محمد صلی الله علیه و آله به خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها آمد. امام حسن را مریض یافت و این منظره بر آن حضرت خيلي گران آمد. جبرئیل نازل شد و گفت: یا محمد تعلیم کنم تو را دعایی که با آن فرزندت از بیماری خلاص گردد، پس خواند:

اللهم لا اله الا انت العلی العظیم ذو السلطان القدیم و المن العظیم و الوجه الکریم

لا اله الا انت العلی العظیم ولی الکلمات التامات و الدعوات المستجابات خل ما اصبح.

پس حضرت این دعا را خواند و دست خویش را بر پیشانی امام حسن علیه السلام گذاشت و شفا یافت.

دعایی که در موقع بیماری باید خوانده شود

این دعا برای شفای مریض یا بیمار است بخوانید ان شاء الله شفا یابد:

در جواهر القرآن آمده است هر که مریض باشد و این دعا را در آن بیماری چهل مرتبه بخواند، به امید خدا شفا پیدا کند.

لا اله الا انت سبحانک انی کنت من ظالمین

درصورتی که در آن بیماری بمیرد ثواب شهدا را دریابد و چنانچه صحت یابد معاصی او آمرزیده گردد.

دعا برای شفای مریض,دعای سریع الاجابه برای شفای مریض,دعا برای شفای بیمار سرطانی

ذکرهای مجرب برای شفای مریض

سوره هایی برای شفای مریض

– سوره مبارکه حشر برای شفای بیمار

هر زمان این سوره قرآن کریم را با اخلاص بر بیمار بخوانند انشاءالله شفابخش است. در روایتی از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم آمده است:موقع قرائت سه آیه آخر سوره حشر، دست را بر سر قرار دهید و آیات را قرائت نمایید که این دستور جبرییل است از جانب خداوند. و این عمل شفای همه بیماری هاست به جز مرگ.

«هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ (22)٭

هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ (23)٭

هُوَ اللهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَی یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ‏»(24)

– سوره حمد برای شفای مریض

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: خواندن هفت مرتبه سوره حمد، شفای تمام امراض است و نیز صد مرتبه خواندن آن برای صاحبش تعویذی هست و درصورتی که روح از بدن جدا شود، خداوند آن را به بدن بر می گرداند.

– سوره انعام و نحل برای سلامتی بیمار

امام باقر علیه السلام فرمود: درصورتی که دچار بیماری شدی و بر جان خود ترسیدی پس سوره انعام را بخوان چرا‌که نمی گذارد از آن بیماری چیزی ناپسندی به تو برسد.

و نیز ایشان فرمود: کسی که سوره نحل را در هر ماه بخواند، دربرابر بدهکاری او را کفایت می کند و هفتاد نوع بلا را از وی دور می نماید که کوچک ترین آنها دیوانگی، بیماری جذام و پیسی می باشد.

آیه ای مجرب جهت شفای مریض

قرائت این آیه برای شفای بیمار سفارش شده است و آن آیات به شرح زیر است:

– آیه 57 سوره یونس

یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ

اى مردم به یقین براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى و درمانى براى آنچه در سینه‏ هاست و رهنمود و رحمتى براى گروندگان[ به خدا] آمده است.

دعا برای شفای مریض,دعا برای شفای مریض از کما,دعا برای شفای بیمار سرطانی

دعا برای شفای بیمار

 دعای سریع الاجابه برای شفای مریض

از جمله دعاهای سریع الاجابه برای شفای مریض، دعای منسوب به امام جعفر صادق علیه السلام  است. از زبان یکی از اصحاب امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده که ایشان به امام گفته اند، دردی دارم و امام فرموده اند:

بگو: بسم الله

سپس بر قسمتی که درد دارد، دست بکش و بگو:

اعوذ بعزه الله، و اعوذ بقدره الله، و اعوذ برحمه الله، و اعوذ بجلال الله.

پناه می برم به عزت خدا! پناه می برم به قدرت خدا! پناه می برم به رحمت خدا! پناه می برم به جلال خدا!

و اعوذ بعظمه الله، واعوذ بجمع الله، و اعوذ برسول الله.

پناه می برم به عظمت خدا! پناه می برم به جمع خدا! پناه می برم به رسول خدا !

و اعوذ باسماء الله، من شر ما احذر و من شر ما اخاف علی نفسی

و پناه می برم به اسم های خدا از شر هر چه از آن حذر دارم و از شر هر چه که از آن بر خود بیمناکم!

و هفت بار این کار را بکن.

دعا از امام صادق (ع) برای رفع بیماری

امام صادق علیه السلام فرمود:هرگاه در کنار مریضی بودی، دست خود را بر سر بیمار بگذار و این دعا را بخوان: « بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ مِنَ اللَّهِ وَ إِلَى اللَّهِ وَ مَا شَاءَ اللَّهُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ إِبْرَاهِیمُ خَلِیلُ اللَّهِ مُوسَى نَجِیُّ اللَّهِ عِیسَى رُوحُ اللَّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ص. مِنَ الْأَرْوَاحِ وَ الْأَوْجَاعِ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَزَائِمُ مِنَ اللَّهِ لِفُلَانِ بْنِ فُلَانَةَ( نام شخص و مادر او را می برد) لَا یَقْرَبُهُ إِلَّا کُلُّ مُسْلِمٍ وَ أُعِیذُهُ بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ کُلِّهَا الَّتِی سَأَلَ بِهَا آدَمُ فَتابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ إِلَّا انْزَجَرْتِ أَیَّتُهَا الْأَرْوَاحُ وَ الْأَوْجَاعُ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ.

پناه به نام خدا و به خدا و از خدا و بسوی خدا و آنچه خدا بخواهد و این که هیچ نیرو و حرکتی نیست. مگر به اذن خدا و این که ابراهیم دوست خدا و موسی نجات یافته خدا و عیسی روح خدا و محمد فرستاده. خدا- که درود خدا بر او و آل او و بر همه انبیاء- از باد ها و دردها. به نام خدا، به یاد خدا، و با استمداد از تقدیرات خدا، برای فلانی پسر فلانی، اقرار به اعتقادات ندارد مگر مسلمان، پناه می‏ برم به خدا با کلمات. نامه‏ ای که حضرت آدم (ع) خدا را با آنها خواند تا توبه او پذیرفته شد، همانا او توبه‏ پذیر مهربانی است. ای دردها، با اجازه خداوند و کلمات مقدس شما را فراری می‏ دهم که خدایی جز او نیست. همانا هر کار و آفرینشی برای اوست، آفرین بر خدا آفریدگار عالمین.

دعا از امام رضا (ع) برای شفای بیماری

از حضرت رضا علیه السلام نقل شده که فرمودند: برای رفع هر مرضی بخوانید:

یَا مُنْزِلَ الشِّفَاءِ وَ مُذْهِبَ الدَّاءِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْزِلْ عَلَى وَجَعِیَ الشِّفَاء

( ای فرستنده و عطاکننده شفا، و ای کسی که به لطف خویش درد ها را از جان ها و جسم ها می بری، بر محمد و آل محمد رحمت فرست و بر درد های من شفا عنایت فرما).( مصباح کفعمی ص. ۱۵۲)

 

منبع: بیتوته