چگونه سلامت آب مصرفی بررسی می شود؟

در این مقاله ما به پارامتر هایی که اداره های آب و فاضلاب و پسآب بررسی و مورد آزمایش قرار می دهند می پردازیم و توضیح می دهیم که هر عامل چه تاثیری بر روی اب مصرفی توسط انسان و جانداران و گیاهان دارد.


کیفیت آب:

کیفیت آبی که مصرف می کنید یا در فرآیندهای شهری یا صنعتی استفاده می کنید باید پارامترهای خاصی را رعایت کند. به عنوان مثال، EPA محدودیت های قانونی را برای بیش از 90 آلاینده مختلف که در آب یافت می شوند تعیین کرده است. این محدودیت ها برای اطمینان از اینکه آب آشامیدنی عاری از آلاینده هایی است که می تواند باعث مشکلات سلامتی یا ایجاد بیماری های منتقله از طریق آب شود، ضروری است.

وقتی صحبت از تاسیسات صنعتی می شود، مواقعی وجود دارد که آب باید تصفیه شود تا اطمینان حاصل شود که کیفیت در سطح قابل قبولی برای طیف گسترده ای از فرآیندهای ضروری است. سه پارامتر کیفیت آب وجود دارد که به اندازه گیری کیفیت آب کمک می کند که شامل پارامترهای فیزیکی، پارامترهای شیمیایی و پارامترهای بیولوژیکی می شود. پارامترهای فیزیکی شامل رنگ، طعم، بو، دما، کدورت، مواد جامد و رسانایی الکتریکی است.

از سوی دیگر، پارامترهای شیمیایی می تواند شامل pH، اسیدیته، قلیاییت، کلر، سختی، اکسیژن محلول و نیاز بیولوژیکی به اکسیژن باشد. نوع سوم پارامتر شامل پارامترهای بیولوژیکی است که شامل باکتری ها، جلبک ها و ویروس ها می شود. پارامترهای کیفیت آب به دلیل نیازهای متفاوتی که برنامه ها می توانند داشته باشند اهمیت دارند.

به عنوان مثال، اکسیژن محلول یکی از مهمترین پارامترها هنگام اندازه گیری کیفیت آب رودخانه است. میزان اکسیژن محلول در آب میزان آلودگی نمونه آب را تعیین می کند. مقادیر کم اکسیژن محلول نشان می دهد که آب بسیار آلوده است و آلاینده های آلی اکسیژن محلول را مصرف می کنند. این مقاله توضیح عمیق تری در مورد سه نوع پارامتر کیفیت آب ارائه می دهد.


پارامتر های فیزیکی کیفیت آب:

  • کدورت

اگرچه کمتر از برخی دیگر از پارامترهای کیفیت آب در این لیست استفاده می شود، کدورت به میزان کدر بودن آب اشاره دارد. هنگامی که از سنسورهای کدورت استفاده می کنید، این دستگاه ها برای اندازه گیری توانایی عبور نور از آب طراحی شده اند. سطوح بالای کدورت می تواند در نتیجه غلظت بالای سیلت، خاک رس و مواد آلی رخ دهد. مشکل اصلی کدورت آب این است که آب بد به نظر می رسد. هیچ کس نمی خواهد آب کدر بنوشد. چندین مشکل اضافی که در اثر کدورت زیاد ایجاد می شوند عبارتند از:

-هزینه های تصفیه آب بیشتر خواهد بود

– سطوح بالای ذرات می تواند به عنوان محافظی برای میکروارگانیسم های مضر عمل کند که خلاص شدن از شر این آلاینده ها را دشوارتر می کند.

-مواد معلق ممکن است به آبشش ماهی آسیب برساند، سرعت رشد را کاهش دهد و مقاومت در برابر بیماری ها را کاهش دهد

– ذرات معلق مختلف می توانند به عنوان محیط جذب برای جیوه، کادمیوم، سرب و سایر فلزات سنگین عمل کنند.

– غلظت اکسیژن محلول به احتمال زیاد کاهش می یابد.

زمانی که حسگرها خوانش بیش از پنج NTU را در اختیار شما قرار می دهند، کدورت در آب نمایان می شود. در مورد آب گل آلود، می تواند خوانش کدورت بیش از 100 NTU داشته باشد.

  • درجه حرارت

برخی از جنبه های کیفیت آب که تحت تأثیر دمای آب قرار می گیرند عبارتند از بو، واکنش های شیمیایی، حلالیت، خوش طعم بودن و ویسکوزیته. به این ترتیب، نیاز بیولوژیکی اکسیژن، ته نشینی و کلرزنی به دمای آب بستگی دارد. دمای ایده آل آب بین 50 تا 60 درجه فارنهایت است.

  • رنگ

این امکان وجود دارد که رنگ آب توسط موادی که از مواد آلی تجزیه می شوند، تغییر یابد، که اصلی ترین آنها شامل پوشش گیاهی است. مواد معدنی مانند سنگ، خاک و سنگ نیز ممکن است بر رنگ آب تأثیر بگذارند. حتی اگر این تغییرات در رنگ آب ممکن است مشکلات زیبایی در آب ایجاد کند، طعم آب را تغییر نمی دهد. با مقایسه نمونه آب با دیسک های شیشه ای رنگی یا محلول های رنگی استاندارد می توانید رنگ را به طور موثر اندازه گیری کنید.

هنگامی که می خواهید رنگ آب را تشخیص دهید، مهم است که تفاوت بین رنگ ظاهری آب و رنگ واقعی آن را درک کنید. رنگ ظاهری از مواد معلق و رنگ های جامد حل شده تشکیل شده است. رنگ واقعی آب پس از فیلتر شدن تمام مواد معلق از آب قابل تشخیص است. به خاطر داشته باشید که رنگ را می توان در مقیاسی از 0 تا 70 واحد رنگی درجه بندی کرد. آب خالص فاقد واحد رنگ است زیرا اساساً بی رنگ است.

  • طعم و بو

این امکان وجود دارد که طعم آب تغییر کند و در نتیجه ورود مواد خارجی به آب، بو ایجاد شود. این ماده می تواند شامل مواد آلی، گازهای محلول و ترکیبات معدنی باشد. بیشتر این مواد از منابع کشاورزی، طبیعی و داخلی به دست می آید.

  • مواد جامد

جامدات زمانی که وارد آب می شوند می توانند به صورت معلق یا محلول باشند. اگر نمونه آب را از طریق فیلتر الیاف شیشه ای قرار دهید، مواد جامد معلق در بالای این فیلتر باقی می مانند. از طرف دیگر، هر ماده جامد محلول از آن عبور کرده و در آب باقی می ماند. هنگام اندازه گیری تعداد مواد جامد در آب، اندازه گیری کل جامدات محلول معمول است. با اندازه گیری کل جامدات محلول می توانید میزان مواد آلی موجود در آب را تشخیص دهید. سه طبقه بندی مختلف آب برای کل جامدات محلول عبارتند از:

-آب شیرین – کمتر از 1500 میلی گرم در لیتر TDS

-آب شور – 1500-5000 میلی گرم در لیتر TDS

-آب شور – بیش از 5000 میلی گرم در لیتر TDS

  • رسانایی الکتریکی

یکی دیگر از پارامترهای فیزیکی اصلی که باید از آن آگاه باشید، رسانایی الکتریکی است که اندازه‌گیری می‌کند که یک نمونه آب یا محلول مشابه چقدر می‌تواند جریان الکتریکی را حمل یا هدایت کند. با افزایش مقدار یون های آب، سطح رسانایی افزایش می یابد.

این یکی از پارامترهای اصلی هنگام اندازه‌گیری کیفیت آب است، زیرا تشخیص میزان آلودگی آب هنگام اندازه‌گیری رسانایی آب آسان است. رسانایی بالا به این معنی است که آب حاوی مقدار زیادی آلاینده است. از سوی دیگر، آب آشامیدنی و آب فوق خالص عملاً قادر به هدایت جریان الکتریکی نیستند. واحدهای اصلی اندازه گیری رسانایی الکتریکی عبارتند از micromhos/cm و milliSiemens/m که به اختصار mS/m نامیده می شود.


پارامترهای شیمیایی کیفیت آب:

  • PH

هنگام اندازه گیری کیفیت آب، pH یکی از اولین اندازه گیری هایی است که باید انجام دهید. PH آب با یک سنسور ساده pH یا کیت تست اندازه گیری می شود که به شما می گوید آب چقدر اسیدی یا بازی است. آب اسیدی همیشه از یون های هیدروژن بیشتری تشکیل می شود. از سوی دیگر، آب بازی حاوی یون های هیدروکسیل بیشتری است.

ممکن است سطوح pH از 0 تا 14 متغیر باشد. اگر خوانش 7.0 دریافت کردید، به این معنی است که آب خنثی است. هر قرائت زیر 7.0 اسیدی است، در حالی که هر قرائت بالای 7.0 قلیایی است. آب خالص دارای pH خنثی است. با این حال، بارندگی تا حدودی اسیدی تر است و به طور معمول دارای pH 5.6 است. آب اگر دارای PH 6.5-8.5 باشد، برای نوشیدن بی خطر در نظر گرفته می شود. اثرات زیادی که تغییر سطح pH می تواند بر گیاهان و حیوانات داشته باشد عبارتند از:

اکثر گیاهان و جانوران آبزی قادر به زندگی در آب با pH خاص هستند که به این معنی است که تغییرات جزئی می تواند کیفیت زندگی را بدتر کند.

-آب کمی اسیدی می تواند آبشش ماهی را تحریک کند، به غشاء آسیب برساند و تعداد تخم های ماهی را کاهش دهد.

-آبی با pH بسیار بالا یا بسیار پایین برای گیاهان و جانوران آبزی کشنده است

-PH پایین می تواند دوزیستان را از بین ببرد زیرا پوست آنها به آلاینده ها حساس است.

  • کلر

در حالی که کلر به طور طبیعی در آب وجود ندارد، معمولاً برای اهداف ضد عفونی به فاضلاب اضافه می شود. با وجود اینکه کلر پایه یک گاز سمی است، محلول آبی برای انسان کاملا بی ضرر است. اگر مقدار کمی کلر در آب یافت شود، این نشان می دهد که آب تمیز و اساساً عاری از آلودگی است. شما می توانید کلر باقیمانده را با دستگاه اسپکتروفتومتر یا کیت تست مقایسه کننده رنگ اندازه گیری کنید.

  • سختی

سختی زمانی رخ می دهد که آب حاوی سطوح بالای مواد معدنی باشد. در صورت عدم مراقبت، مواد معدنی محلول در آب می توانند رسوبات رسوبی بر روی لوله های آب گرم ایجاد کنند. اگر با آب حاوی مواد معدنی بالا دوش بگیرید، ممکن است تولید کف با صابون مورد استفاده برایتان دشوار باشد. سختی آب عمدتاً به دلیل وجود یون های منیزیم و کلسیم است که می توانند از سنگ و خاک وارد آب شوند. در بیشتر موارد، آب های زیرزمینی نسبت به آب های سطحی سختی بیشتری دارند. می توانید سختی آب را با رنگ سنج یا نوار تست اندازه گیری کنید.

  • اکسیژن محلول

این یک پارامتر مهم کیفیت آب است که می تواند به شما در تعیین میزان آلودگی رودخانه ها، دریاچه ها و نهرها کمک کند. وقتی آب دارای غلظت بالایی از اکسیژن محلول باشد، می توانید مطمئن باشید که کیفیت آب بالا است. اکسیژن محلول به دلیل حلالیت اکسیژن رخ می دهد. مقدار DO که می توانید در آب پیدا کنید به عوامل متعددی بستگی دارد که اصلی ترین آنها شامل شوری، فشار و دمای آب است. اندازه گیری سطح اکسیژن محلول با رنگ سنج یا با روش الکترومتری امکان پذیر است.


پارامتر های بیولوژیکی آب:

  • باکتری ها

باکتری ها گیاهان تک سلولی هستند که در صورت ایده آل بودن pH آب، تامین غذا و دمای آب، می توانند غذا بخورند و با سرعت بالایی تولید مثل کنند. از آنجایی که باکتری ها می توانند به سرعت رشد کنند، شمارش تعداد باکتری ها در یک نمونه آب تقریبا غیرممکن است. در بیشتر موارد، باکتری ها با سرعت آهسته در آب سردتر تکثیر می شوند. بسیاری از بیماری‌های مضر آب وجود دارند که می‌توانند ناشی از مقادیر بالای باکتری‌های موجود در آب باشند که شامل وبا، تولارمی و حصبه می‌شود.

  • جلبک ها

جلبک ها گیاهان ریز و میکروسکوپی هستند که از رنگدانه های فتوسنتزی تشکیل شده اند. این گیاهان با تبدیل موثر مواد معدنی به مواد آلی که با انرژی خورشید انجام می شود، قادرند خود را تامین کنند. در حالی که این فرآیند ادامه دارد، جلبک ها دی اکسید کربن را مصرف کرده و اکسیژن آزاد می کنند.

جلبک ها همچنین در فرآیندهای تصفیه فاضلاب که از حوضچه های تثبیت کننده استفاده می کنند ضروری هستند. مشکلات اصلی جلبک ها شامل بوهای عجیب و مشکلات طعم بد است. به خاطر داشته باشید که برخی از گونه های جلبک می توانند خطرات جدی برای سلامت عمومی داشته باشند. به عنوان مثال، جلبک های سبز آبی ممکن است گاوها را بکشند.

  • ویروس ها

ویروس ها ساختارهای بیولوژیکی کوچکی هستند که می توانند برای سلامتی افراد مضر باشند. فقط میکروسکوپ های الکترونیکی قوی قادر به مشاهده ویروس ها هستند. همه ویروس ها برای زندگی به انگل نیاز دارند. به دلیل کوچک بودن ویروس ها، می توانند از اکثر فیلترها عبور کنند. برخی از ویروس‌های موجود در آب می‌توانند باعث هپاتیت و مشکلات سلامتی مشابه شوند. با وجود مشکل در درمان ویروس ها، اکثر تاسیسات تصفیه آب باید قادر به حذف ویروس ها در طول فرآیند ضد عفونی باشند.

درک سه نوع اصلی پارامترهای کیفیت آب ممکن است زمانی مفید باشد که بخواهید آب را تصفیه کنید و بسیاری از آلاینده های موجود در آب را حذف کنید. فروشگاه تجهیزات آزمایشگاهی روناکو تمامی تجهیزات اندازه گیری پارامتر های کیفیت آب را در مدل های مختلف و بهترین برند های روز دنیا به کاربران و آزمایشگاه ها پیشنهاد می دهد، جهت بازدید از محصولات این فروشگاه اینجا را کلیک کنید.