نقش وکیل در طلاق از طرف زن

در کشور ما قانون حق طلاق را به مرد داده است. اما به این معنا نیست که این حق تحت هیچ شرایطی قرار نیست به زن داده شود. برای گرفتن حق طلاق زن باید کمی تلاش کند. پیش از جاری شدن صیغه عقد با صحبت کردن با مرد ممکن است اثرگذار باشد. مرد می‌تواند در زمان عقد این حق را به زن بدهد. می‌تواند بعداً با مراجعه به دفتر اسناد رسمی وکالت طلاق را به او تقدیم کند. دادن حق طلاق به زن منجر به گرفتن این حق از مرد نخواهد شد.

زن با داشتن این حق می‌تواند برای طلاق از طرف زوجه اقدام کند. بدون داشتن این حق و وکالت کار کمی پیچیده خواهد شد. زن بعد از اقدام برای طلاق باید دلیل محکمه پسندی برای طلاق از مرد داشته باشد. برای دست پیدا کردن به این دلایل، زن باید یکی از شرایط دوازده گانه ضمن عقد را در مرد بیابد. اما وجود وکیل در هر شرایطی در کنار زن می‌تواند راهگشا باشد.

ویژگی‌های وکیل در طلاق از طرف زوجه

در زمان گرفتن وکیل نباید به این نکته بی‌توجه بود که وکیل هم خوبش خوب است. برای چنین کاری باید به سراغ وکیلی بروید که تخصصش طلاق باشد. تجربه کافی در این زمینه داشته باشد. منصف بودن یک وکیل از دیگر ویژگی‌های مهم او به شمار می‌رود. وکیلی که اعتبار خوبی داشته باشد، می‌تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد.

بهتر است پیش از انتخاب وکیل با چند وکیل صحبت کنید. وکیلی را انتخاب کنید که با او راحت باشید و بتوانید درباره همه مسائلتان با او حرف بزنید. در مشاوره اولیه که معمولاً به شکل رایگان است، می‌توانید او را از هر لحاظ سبک و سنگین کنید. اگر کمی اطلاعات قانونی خود را بالا ببرید، در انتخاب وکیل بهتر عمل خواهید کرد.

درباره بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید همان ابتدای کار با او حرف بزنید. بهتر است درباره وضعیت مالی خود تصویر درستی به وکیلتان ارائه دهید. وکیل باید به طور کامل با مسائل حقوقی طلاق آشنا باشد. برای تصمیم گیری صحیح درباره مسائلی مثل مهریه، جهیزیه، حضانت فرزند و نفقه به زن کمک شایانی بکند. ضمن این که درباره انواع طلاق، فسخ نکاح، عده زن و حق رجوع مرد هم اطلاعات کاملی داشته باشد.

درخواست طلاق از طرف زوجه با وجود وکیل می‌تواند با تأمل بیشتری همراه باشد. آشنایی وکیل با همه مراحل قانونی که زن باید در این مسیر برود، می‌تواند مسیر را برای او هموارتر کند.

مزایای مشاوره با وکیل در طلاق از طرف زوجه

درخواست طلاق از طرف زوجه یکی از پرچالش‌ترین انواع طلاق است. اگر زن نتواند دادخواستی مطابق با قانون تنظیم کند، بعداً با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. این کار هزینه و انرژی زن را تلف خواهد کرد. در صورتی که وجود وکیل در زمان تنظیم دادخواست می‌تواند مانع از بروز چنین مشکلاتی شود.  

درست است که داشتن وکیلی اجباری نیست، اما نمی‌توان از مزایای داشتن وکیل چشم پوشی کرد. یکی از مشکلاتی که ممکن است زن داشته باشد صحبت کردن درباره مسائل زناشویی در دادگاه است. یک وکیل به سادگی می‌تواند این مشکل را حل کند. کافی است زن به وکیل اعتماد کند و هر آنچه باید را برای مطرح شدن در دادگاه عنوان کند. با داشتن وکیل نیازی به حضور زن در همه مراحل طلاق نیست.

زن می‌تواند در حضور وکیل درباره حقوق مهم خود مانند مهریه تصمیم بگیرد. حتی شاید زن نداند که می‌تواند برای گرفتن مهریه حقوق مرد را توقیف کند. مدت زمان توقیف حقوق برای مهریه تا زمانی است که تکلیف مهریه مشخص نشده باشد.

میزان حق الوکاله طلاق چقدر است؟

حق الوکاله وکیل که برای طلاق استخدام می‌شود طبق تعرفه باید پرداخت شود. مگر این که وکیل با موکل بر سر مبلغی کمتر یا بیشتر با هم به توافق برسند. مبلغ تعیین شده در فرم چاپی وکالتنامه یا برگه‌ای دیگر مکتوب می‌شود و به امضای طرفین می‌رسد. هیچ محدودیتی برای مشخص کردن مبلغ حق الوکاله وجود ندارد.

دستمزی که به وکیل پرداخت می‌شود به هیچ وجه به نتیجه‌ای که دادگاه اعلام می‌کند مربوط نمی‌شود. یعنی مبلغ حق الوکاله به نتیجه دعوای طلاق ربطی ندارد. یعنی شما به وکیل پول پرداخت نمی‌کنید برای این که او نتیجه را به نفع شما پایان دهد. او فقط وظیفه قانونی خود را در این فرایند انجام می‌دهد.