معرفی بهترین ساز های ایرانی

معرفی بهترین ساز های ایرانی سبب می شود تا اگر به این سبک علاقه مند هستید، با آگاهی بیشتری یکی از آلات موسیقی را انتخاب کنید. ساز های ایرانی پیشنیه و قدمت طولانی دارند و از دیرباز در محافل و مجالس ایرانیان باستان تا به امروزه استفاده می شود. شناخت این سبک از ساز ها نه تنها برای نوازندگان، بلکه برای هر ایرانی الزامی بوده تا با تاریخ کشور خود ارتباط بگیرد.

بهترین ساز های ایرانی کدام اند؟

معرفی بهترین ساز های ایرانی به شما باعث می شود تا با انواع ساز های اصیل ایرانی آشنا شده و ترغیب به نواختن آن ها شوید. ساز های اصیل ایرانی نوای بسیار دل نشینی داشته و در سراسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است. در ادامه مقاله درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کمانچه

کمانچه یکی از بهترین ساز های ایرانی در دوره صفویه و یا قاجاریه بوده و با آرشه نواخته می شود. این ساز کاسه ای داشته و روی آن پوستی کشیده می شود و خرک روی آن قرار دارد. به علت قرار گرفتن خرک روی پوست با تکان دادن آرشه هوای اطراف آن تغییر کرده و باعث ایجاد نت های مختلف می شود. کمانچه انواع مختلفی داشته و هر کدام از آن ها خصوصیات مخصوص به خود را دارند. این تفاوت ها باعث شده تا خرید و قیمت کمانچه نیز فرق داشته و هر نوع آن قیمت های مختلفی داشته باشد. صدای این ساز کمی تودماغی بوده و زمانی که ویولن وارد ایران شد سازندگان کمانچه تصمیم گرفتند که یک سیم دیگر به آن اضافه کنند. نوازندگان معمولا این ساز را بر روی پایه قرار می دهند و به حالت نشسته شروع به نواختن آن می کنند. در خطه لرستان این ساز به عنوان بهترین ساز ایرانی و محلی شناخته شده ولی باید بدانید که این مدل به کمانچه لری شهرت دارد.

انواع کمانچه

انواع کمانچه آوا های متفاوتی را داشته و هر کدام را دسته خاصی از افراد استفاده می کنند.

کمانچه پشت باز

کمانچه پشت باز از چوب های یک تکه تولید شده و در اجرای قطعات موسیقی های لری و کردی کاربرد دارد.

کمانچه پشت بسته

کمانچه پشت بسته برای موسیقی های اصیل ایرانی به کار گرفته شده و در قسمت پشتی شکلی کروی و بسته دارند.

کمانچه آلتو

کمانچه آلتو نسبت به کمانچه های معمولی صدای بم تری تولید می کنند و در موسیقی های خاص نوازندگان استفاده می کنند.

کمانچه آذری

کمانچه آذری نسبت به کمانچه های معمولی پوست ضخیم تری داشته و دهانه بزرگتری دارد. به علت پوست ضخیم و دهانه بزرگ، حجم صدایی خوبی را برخودار می باشد.

تار

تار از ساز های مشهور ایرانی بوده که در خاورمیانه مشهور می باشد. این ساز ترکیبات چوب، فلز و پوست را داشته و هر سازنده ای جنس خاصی را برای تولیدات خود انتخاب می کند؛ به همین علت نام های یک مهر و یا دو مهر بر روی انواع تار گزاشته شده تا مشخص شود که کدام استاد آن را ساخته است. همچنین این ساز در رده ساز های مضرابی_ زهی قرار گرفته و به عنوان یکی از بهترین ساز های ایرانی، ملی کشور عزیزمان ایران شناخته می شود. تار از دو قسمت نقاره و کاسه تشکیل شده و قسمت نقاره به دسته متصل می شود. در این ساز کوک ها و دستان ها هنگام نواختن موسیقی های ملی تغییر می کند اما در فاصله های چهارم و یا پنجم پایین رونده بین سیم اصلی حفظ خواهد شد. لیست قیمت تار براساس متریالی که آن را ساخته اند تعیین شده و بر این اساس با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از نکات مهمی که درباره تار باید بدانید این است که، تار های مضراب خورده صدای بهتری از خود تولید می کنند و قیمت های بیشتری نسبت به تار های جدید دارند.

سه تار

سه تار از ساز های زهی بوده که در خانواده تنبور قرار می گیرد. شکل ظاهری سه تار شباهت زیادی به تار داشته ولی با آن تفاوت هایی دارد. این ساز در گذشته های دور سه سیم داشته که بعد ها سیم چهارم را مشتاق علی شاه اضافه کرده و سیم چهارم به سیم مشتاق مشهور است. این سیم از لحاظ قدمت آخرین سیم اضافه شده بوده ولی از نظر ترتیب سومین سیم از پایین محسوب می شود. سیم سوم و چهارم باهم صدای بم را تشکیل می دهند. سیم های سه تار از جنس فولاد و برنج تولید می شوند و هر یک وظیفه اجرای نت های خاصی را برعهده دارد. خرید آنلاین سه تار به شما کمک می کند تا از هرکجای ایران که هستید بتوانید بهترین ساز ایرانی با کیفیت را تهیه کرده و بنوازید. البته باید دقت کنید که این ساز را از فروشگاه های معتبر اینترنتی تهیه کرده تا با بالاترین کیفیت سه تار را در اختیارتان قرار دهد.

سنتور

سنتور سازی زهی_ مضرابی بوده که شکل ذوزنقه ای دارد. این ساز به شکل یک جعبه بوده که سیم هایی به آن متصل شده اند. پل هایی که به بدنه سنتور وصل هستند، این ساز را به چهار قسمت تقسیم می کنند. این چهار قسمت وظیفه تولید نت هایی با دامنه های معین دارند. بهترین ساز ایرانی یعنی سنتور نیز مانند دیگر ساز های اصیل ایرانی انواعی داشته و به دو دسته سنتور های حرفه ای و غیر حرفه ای دسته بندی می شوند. افراد مبتدی معمولا به سراغ خرید سنتور ارزان رفته تا در شروع کار، از لحاظ مالی در تنگنا قرار نگیرند. البته باید دقت کنید که سنتور های ارزان فقط برای افراد مبتدی نبوده و افراد حرفه ای نیز می توانند از آن ها بهره ببرند. برخی از سنتور ها مانند سنتور کرومتیک قابلیت ایجاد نت های بیشتری را داشته و به همین دلیل افراد حرفه ای این ساز ها را با وجود تفاوت قیمتی انتخاب می کنند.

انواع سنتور

انواع سنتور در ابعاد مختلفی ساخته شده و هرکدام از آن ها دامنه خاصی از صدا ها را پوشش می دهند.

سنتور لاکوک

سنتور لاکوک یکی از بهترین ساز های ایرانی برای گروه نوازی بوده و نسبت به دیگر مدل های های سنتور، یک پرده پایین تر اجرا خواهد شد.

سنتور سل کوک

سنتور سل کوک نسبت لاکوک کمی بزرگتر بوده و از رایج ترین مدل های سنتور برای آموزش می باشد.

سنتور کروماتیک

سنتور کروماتیک نسبت به دیگر مدل ها بزرگتر می باشد و می تواند تا 41 صدا را برایتان به اجرا در بیاورد.

سنتور کروماتیک بم

سنتور کروماتیک بم 35 صدا را تولید کرده و همانطور که از نامش پیدا است صدای بم تر از سنتور کروماتیک را دارد.

سنتور باس

سنتور باس بزرگترین سایز سنتور را نسبت به دیگر مدل ها داشته و صدای بمی را تولید می کند.

تنبور

تنبور بهترین ساز ایرانی بوده که قدمتی بسیار طولانی دارد. این ساز ساختار تقریبا ساده ای داشته و در دسته ساز های زهی گذاشته می شود. نواختن این ساز با همه انگشتان دست بوده و از این بابت با دیگر ساز های زهی که فقط با انگشت اشاره نواخته می شود، متمایز می باشد. سه نوع مضراب را در ساز تنبور باید یاد بگیرید و این سه مضراب شامل: مضراب راست، مضراب چپ و مضراب ریز می باشد. نکته ای که باید در مورد تنبور بدانید این است که اصلا این ساز را در محیط های مرطوب نگه نداشته تا آسیبی نبیند. همچنین هر 6 ماه یک بار سیم های ساز خود را عوض کنید تا بهترین کارایی را از آن انتظار داشته باشید. تنبور به عنوان بهترین ساز ایرانی در دنیا شناخته شده و در بین ساز های ایرانی جنبه عرفانی و مقامی دارد.

قانون

قانون یکی از بهترین ساز های ایرانی می باشد که از زمان فارابی در خراسان رواج داشته است. این ساز شباهت زیادی به سنتور داشته ولی سنتور را با مضراب نواخته و قانون را با انگشتان می نوازید. قانون سازی ذوزنقه شکل بوده و از تعدادی سیم های نایلونی و یا فلزی تشکیل شده است. برو روی ساز قانون سوراخ های بزرگی تعبیه شده تا به بهتر شدن صدای آن کمک زیادی کرده باشد. با اینکه قانون از دسته ساز های ایرانی بوده ولی در دیگر کشور های خاورمیانه نیز تولید شده و هرکدام از آن ها تعداد وسعت صدایی متفاوتی دارند. قانون های ایرانی 27 صدا، قانون ارمنی 22 صدایی، قانون ترکیه ای 24 و 25 صدایی و قانون مصری 26 صدایی می باشد.

🟢 مشاهده قیمت قانون 🟢

با شناخت بهترین ساز های ایرانی نه تنها علم موسیقیایی خود، بلکه با تاریخ و پیشینه کشور عزیزمان ایران نیز آشنا می شوید. اگر به نواختن این ساز ها علاقه پیدا کردید پیشنهاد می کنیم حتما آن ها را از فروشگاه های موسیقی معتبر خریداری نمایید.

پایان رپورتاژ آگهی