علت رشد نکردن قد نوجوان

همیشه خیلی از والدین نگران این موضوع هستند که چرا قد فرزند آنها بلند نمی شود! اگر شما هم در چنین شرایطی هستید نگران نباشید. در این مقاله قصد داریم تمام علت های رشد نکردن قد را بررسی کنیم. در ادامه با مستر قد همراه باشید.

چرا قد من بلند نمی شود ؟

با شناسایی علت رشد نکردن قد نوجوان می توان از روش های موثر و مناسبی برای بهبود چنین شرایطی استفاده کرد. در حال حاضر خانواده های بسیار زیادی را می توان دید که از کوتاهی قد نوجوانان خود رنج می برند و به دنبال یافتن روشی موثر برای افزایش قد آن ها هستند. عوامل مختلفی می توانند زمینه ساز بروز چنین امری شوند که در ادامه به تشریح این عوامل خواهیم پرداخت.

سابقه خانوادگی

همان گونه که می دانید دختران زودتر از پسران وارد دوره بلوغ می شوند و این نشان می دهد دوره بلوغ در دختران طولانی تر از پسران است. سابقه خانوادگی می تواند اثرات قابل توجهی بر قد افراد داشته باشد؛ بنابراین می توان آن را علت رشد نکردن قد نوجوان دانست. افرادی که والدین آن ها قد کوتاهی دارند به احتمال زیاد با کوتاهی قد مواجه می شوند. برای بررسی هرچه بیشتر این موضوع می توانید از کارشناسان ما در مجموعه مسترقد کمک بگیرید.

تاخیر رشد بنیادی

ساختار تاخیر رشد بنیادی به گونه ای است که مانع از رشد نوجوانان می شود. با توجه به این موضوع تاخیر رشد بنیادی را می توان به عنوان شرایطی معرفی نمود که اثرات زیادی بر رشد کردن کودکان و نوجوانان دارد. جالب است بدانید از نوجوانانی که با تاخیر رشد بنیادی مواجه هستند با نام شکوفه های دیررس یاد می گردد. به طور معمول نوجوانانی که در معرض تاخیر رشد بنیادی هستند نسبت به همسالان خود رشد کندتری را تجربه می کنند.

کمبود هورمون رشد

از دیگر عوامل و علت رشد نکردن نوجوان می توان به کمبود هورمون رشد در بدن اشاره نمود. هورمون های رشد یکی از عوامل اصلی رشد نوجوانان هستند و اگر بدن نوجوان با کمبود این هورمون مواجه باشد رشد وی دچار اختلال خواهد شد. دلایل مختلفی می توانند موجب کمبود هورمون رشد در بدن انسان ها شوند. در برخی موارد این کمبود مادرزادی است؛ اما عواملی مانند ناهنجاری غده هیپوفیز، آسیب به سر و تومور مغزی نیز می توانند زمینه ساز چنین مشکلی شوند. اگر با کمبود چنین هورمون هایی مواجه هستید می توانید از کارشناسان ما در سایت مسترقد کمک بگیرید.

ابتلا به بیماری های مزمن

بیماری های مزمن نیز به عنوان علت رشد نکردن قد نوجوان شناخته می شوند. اگر بخواهیم اشاره ای کوتاه به این بیماری ها داشته باشیم می توان مواردی همچون بیماری سلیاک، بیماری های کلیوی، دیابت و بیماری های التهابی روده را نام برد. همچنین عواملی همچون تغذیه نامناسب، سردرد، تاخیر در بلوغ، استفراغ، اسهال و کاهش وزن نیز می توانند زمینه های کوتاهی قد نوجوانان را فراهم سازند.

شرایط ژنتیکی

به عنوان آخرین علت رشد نکردن قد نوجوان لازم است اشاره به شرایط ژنتیکی داشته باشیم. با توجه به این موضوع می توان گفت دلایل ژنتیکی نیز اثرات قابل توجهی بر کوتاهی قد نوجوانان دارند. ممکن است بپرسید عوامل ژنتیکی چه هستند؟ مواردی همچون سندرم پرادر- ویلی، ناهنجاری های اسکلتی، سندرم نونان، سندرم ترنر و کوتولگی آکندروپلاستیک از مهم ترین عوامل ژنتیکی موثر بر قد نوجوانان به شمار می روند. کارشناسان و متخصصین ما در سایت MRGHAD.IR این آمادگی را دارند تا مشاوره های تخصصی و مفیدی را در راستای بررسی دلایل رشد نکردن قد نوجوانان و بهبود چنین شرایطی به شما عزیزان ارائه نمایند.

جهت دریافت این خدمات تنها کافیست با ما در ارتباط باشید. مجموعه مستر قد با سوابق درخشان خود توانمندی بالایی جهت افزایش قد نوجوانان داشته و می تواند در این مسیر راهگشای شما باشد. برای درمان چنین عارضه ای ابتدا باید علت رشد نکردن قد نوجوان را تشخیص داد. به عنوان مثال اگر کمبود هورمون رشد کوتاهی قد فرد باشد پزشکان از هورمون درمانی برای بهبود نوجوان شما استفاده می کنند.

نتیجه گیری و پیشنهاد آخر

امیدوارم تا به اینجا کار از این مقاله لذت برده باشید. اگر با تمامی علت های رشد نکردن قد آشنا شدین و می خواهید آن را درمان کنید این بخش برای شما است. شما با ورزش، تغذیه و برخی مکمل ها می توانید رشد خود را بیشتر کنید. اگر نمی دانید چه ورزشی کنید نگران نباشید. شما می توانید به لینک زیر در سایت مستر قد مراجعه کنید تا با راه های افزایش قد بیشتر آشنا شوید.

https://mrghad.ir/blog/ways-to-improve-height

پایان رپورتاژ اگهی