طرز تهیه ماهی حسون

طرز تهیه ماهی حسون

مصرف ماهی ۲ تا ۳ بار در هفته پیشنهاد می شود. ماهی حسون یکی از ماهی های لذیذ جنوبی بوده که می توانید در سبد غذایی خود بگذارید. اگر ماهی حسون را خوب بچشید طعم و بوی نامطبوعی در ماهی وجود ندارد و به راحتی می توانید ماهی حسون خوشمزه را که تهیه کرده اید امتحان کنید. جدا کردن ساقه ماهی حسون مشکل می باشد پس بهتر است از فیله ماهی برای پختن استفاده نمایید. فیله حسون سفید خوش طعم و لذیذ، اما پر از تیغ های کوچک است البته طعم و ارزانی فیله حسون شما را وسوسه می کند که از تیغ های او دست بکشید. ماهی حسون یکی از ماهی های دریای عمان بوده و دارای قیمت خوبی است. اندازه ماهی حسون 50-22 سانتی متر و دارای ظاهری کشیده است و نسبت درریختی آن به سایر ماهی ها کمتر است.

سوخاری کردن این ماهی سبب می شود تیغ ریزه های درون ماهی ترد قابل جویدن باشند پس قادر هستید از کلسیم استخوان های ماهی در کنار گوشت آن استفاده نمایید.

ماهی حسون سوخاری برای دو نفر

فیله ماهی حسون نیم کیلو

پیاز بزرگ  یک عدد

آرد سفید سه ق غ

جوز هندی  8/1 ق چ

زعفران دم کرده  سه ق غ

آبلیمو  سه ق غ

روغن زیتون  سه ق غ

پودر سیر، پاپریکا، فلفل سیاه  یک ق چ

کشمش پلویی  سه ق غ

مغز گردو خرد شده   سه ق غ

نمک   به مقدار مورد نیاز

ادویه مخصوص ماهی   به مقدار مورد نیاز

روغن مایع    به مقدار مورد نیاز

برای درست کردن فیله ماهی حسون، فیله ها را در سینی لبه دار قرار داده و دو سمت نمک قرار دهید. پشت و روی ماهی آب لیمو و بعد زعفران دم کرده بزنید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و سر و ته فیله ماهی را با پیاز پر نمایید. در تابه را پوشانده و اجازه دهید ماهی برای دو ساعت کاملا مزه دار شود. روی ماهی را با چاشنی ماهی پوشانده تا بوی زخم ماهی گرفته شود و اجازه دهید ماهی سی دقیقه دیگر استراحت کند. آرد، پودر پاپریکا، جوز هندی، سیر و فلفل سیاه را با هم ترکیب کرده و کنار بگذارید. پیاز روی ماهی را جدا کنید و فیله ماهی را درون پودر غلتانده و همه سطح ماهی را با مخلوط پوشش بدهید. ماهی را در روغن داغ سرخ کرده و از ماهیتابه خارج نمایید. حالا مخلوط پیازی را که برای طعم دادن به ماهی استفاده کردید در روغن ماهی یا روغن زیتون سرخ نمایید. وقتی کمی کاراملی شد کشمش و گردوی آسیاب شده را افزوده و با ماهی سرو کنید.

روش تهیه ماهی حسون در فر

برای درست کردن ماهی طبق دستور بالا ماهی را در فر مزه دار نمایید. فر را در دمای 175 درجه سانتی گراد گرم کنید. کف سینی فر را با فویل آلومینیومی بپوشانید و مقداری چرب کنید. ماهی را از دو طرف با مقداری روغن زیتون بمالید و به مخلوط آرد اضافه کنید بعد آن را در سینی قرار داده و برای 20 دقیقه در فر پخت کنید. برای اینکه سطح ماهی طلایی شود می توانید ماهی را بردارید و با روغن زیتون چرب کنید و گریل را برای پنج دقیقه روشن کرده تا سرخ شده و طلایی گردد.

کتلت ماهی حسون برای چهار نفر

ماهي چرخ كرده  یک كيلو

سيب زميني پخته و رنده شده  دو عدد متوسط

سيب زميني خام و رنده شده  سه عدد

پياز رنده شده  یک عدد

سير رنده شده   یک ق س

آبليمو 4/1 پيمانه

پياز ساتوري شده  4/1  پيمانه

تخم مرغ  دو عدد

نمك و پاپریکا  و روغن   به مقدار مورد نیاز

جوز هندی  8/1 ق چ

زعفران دم شده  یک ق غ در صورت تمایل

ادويه ماهی یک ق چ

تمام مواد را با هم ترکیب کرده و ورز دهید تا چسبناک شود. ماهیتابه نچسب را روی اجاق قرار داده و کمی روغن به آن اضافه نمایید و بگذارید روغن داغ گردد. از ترکیب ماهی به اندازه نارنگی بردارید و به روش کتلت فرم داده و دو سمت آن را در روغن سرخ نمایید.